Fórum témák
» Több friss téma |
Én ezt úgy szoktam csinálni, hogy lemerítem az akkut kb 11V-ra, és ráteszem a szulfátoldót. Reggel felteszem rá 7 óra körül (estére nem merem rajtahagyni felügyelet nélkül). Este 11 körül leveszem. Így kb három nap alatt feltöltődik 14,4V-ra, egy jó akku. Én úgy állítottam be a fesz. figyelést, hogy itt kapcsoljon le, mert felette elkezdett melegedni az akku, és nyomta a savat (kb 15V felett)...
Ha elérte túl gyorsan a merítés után a 14V-ot, mondjuk 5 óra alatt, akkor pici pihi az akkunak, majd merítés 11V-ra. Pár tortúra után (volt olyan, aminek 3x is kellett ez) mai napig működik. Ez pont a saját akksim, ami 1,5 év után nem indított... Egy éve teljesen tünetmentes, pedig előtte nem vette a töltést, egyből felugrott a töltő 14,4V-ra, és lekapcsolt, mikor nem indított az autó.
Köszi a leírást, hasznosnak vélem a tapasztalataidat. Délelőtt 4 óra hosszat töltődött az akksim (ennyit értem rá), és igazából így merítés nélkül fel is töltődött.. 15,1-2V közt ugrált, mikor lekapcsoltam ,és közel hajolva hozzá hallottam az enyhe pezsgést. Szépen feltöltött. Holnap reggel.. azaz egy éjszakai pihenés után rámérek, és megnézem hogy mennyin "tartja", a tegnapelőtti 12,48V után. Aztán figyelgetem hogy meddig tart.. Vissza esik-e a kiinduló pontra mondjuk egy hét után. Ha igen, akkor egy "hosszú hétvégén" (délelőtt-éjszaka váltásnál. ) megjátszom ezt. Addig pont 7-8 nap van.
Azzal kérdéssel fordulnék hozzátok, hogy a hőfigyelést ki milyen módon oldozza meg fizikailag? Először azon gondolkodtam,hogy az egyik NTC-t beleteszem a dobozba a másikat meg olyan 3-4 méter koaxal kiviszem az akkura. Ez ugye nem műkodik mert az áramkör ugye melegszik működés közbe. A másik, ebben az esetben mi lesz a koax ellenállásával? Menyire kavar bele az érzékelésbe? Aztán ezt a ötletet elvetettem. Most azon agyalok, hogy mindkét szenzort kiviszem egy kb. 3-5 méteres koxival,és fixen rögzítem az egyiket a falra a másikat meg szerelhetően az akksira. Azért egy RB.-s térben nem kéne nagyon játszadozni!!
Nem ismerem a kapcsolásodat, de minek van benne két NTC.
Ha megméred a koax ellenállását (nem tudom minek a koax, de legyen) rövidre zárod az egyik végét, a másikon ellenállást mérsz, akkor egy 10 m -es darabnak néhány ohmot fogsz mérni. Az NTC -k 20 °C -on ellenállása párszáz ohmtól 100 kohmig terjed. Ha jól választod meg az akku hőmérsékletét mérő NTC ellenállás értékét, akkor a koax ellenállása elhanyagolható lesz, ráadásul annak értéke sokkal kevésbé hőfokfüggő, mint az NTC -é, így azzal sem kell túl sokat foglalkozni.
proli féle rajz lett utánépítve. Igazad van abban hogy 10k.-s Ntc.-kel mennek. Szerinted akkor nem is kellene koxi kábel? Koxira azért gondoltam mert esetleg ez villamos zavarra kevésbé érzékeny pl.ha a kapcsolótérben valamit elindítunk mellette. Jobban is örülnék neki mert itthon síma MKH.-ból van16mm2.-ig szinte minden fajta./ jó inkább 1,5mm2 felett,de ez szakmai ártalom /. Ezt meg a munkahelyemen próbálgatnám ott mindig van kicsi akku /35-150Ah.-ig/ amik kidobósak és mi van ha nem sikerül valamilyen szinten visszahozni őket? Válaszodat köszönöm!
Igaz hogy én csak egyszer használtam eddig az enyémet, és nem is volt meleg mert talán 14 fok volt, de még csak langyos sem lett az akku pedig reggeltől estig rajta volt.
Igen.. az lenne az ideális.. De emberünk pont a nem ideális alkalmakat szeretné megelőzni, s bebiztosítani ezzel. Tomi20 leírása is nagyon jó. A félhalott akkukat visszahozza. Nekem meg 6 éves a pici.. 35Ah-s akkum.. Erős mínuszok vannak. S a kapcsolást használom rásegítő töltés helyett. Szintén félnapokat, napokat rajta van havonta, kéthavonta, s 15V körül kikapcsolom. Tavaly már kilehelte volna a lelkét, most meg nem akarja még a gyengeség jeleit sem produkálni ebben a fagyos zimankóban se.
Üdvözlet mindenkinek!
Elektronikus szulfátoldó (Akku aktivátor) megoldásokat vizsgálva, a realizált paraméterek elég nagy szórást tapasztaltam. Pl.: - periódusidő konstans 125 µs / impulzusidő 6-40 µs / Impulzus 5-10A / szünetbe, kisütő áram 0.5A - periódusidő 170-500 ms / impulzusidő konstans 20 ms / Impulzus 3300 µF/30 V kondi, kisütve - 0.5 Ω + aksi sorba. Feltételezem, hogy mindegyik megoldás hatásos. De azért érdekelne, hogy pl. egy 45 Ah-ás autó aksi esetén létezik valamilyen ideális, optimális v. szabványos előírás? Vagy csak a tapasztalat dönt? A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2016
Nem vagyok akkugyártó, és akkus műhelyben is csak rövid időszakokat töltöttem. Hogy nagy szórást találsz a paraméterekben az kb. azért van, mert az összes hasra ütésszerű. Senki nem vizsgálta labor körülmények között hogy milyen hatása van a dolognak a lemezekre, meg a lemezeken képződött szulfátra. Arra jöttek rá hogy a lemezek "bombázásával" a szulfát egy része "lerázható". Ebből egyből adódik is hogy a feszültségen, az áramon, meg a bekapcsolási időn van a hangsúly. Hogy mennyi az impulzusok közti szünet az majdnem lényegtelen, legfeljebb tovább tart a folyamat. A bevitt töltés a feszültséggel, a bekapcsolási idővel, és a kondenzátor kapacitásával, vagyis összességében a benne tárolt töltéssel szabályozható, másrészről ott van az akku belső ellenállása és töltöttsége is, szóval akármennyi töltést nem fog elnyelni.
Kösz a váiaszt. Még egy kicsit nyomozok, aztán majd meglátom mit építek.
Tapasztalat. Itt például ezen a kis szulfátoldó kapcsoláson nincs is kisütés. Kérdeztem itt egyszer hogy az akkuval párhuzamosan nem lenne-e érdemes rátenni egy reflektorizzót? Ugye rásüt, majd kisüt, rásüt, kisüt. A regenerálási folyamat elvileg ez volna nem?
A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2016
Sorba kötöttem egy 12V/45W-os izzót, az aksival.. szulfátoldóval, és halványan villog az égő.. A led villogásának ütemében. Így kell működnie? Az impulzusok meglétét így ellenőrizhetjük?
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2017
Igen, így (is) lehet ellenőrizni a működést.
Mezei multiméterrel érdemes méregetni rajta? Egyen 20V-nál pár tízed voltokat mocorog, ugrál. Váltófeszültségnél is mutat 27V körül. FET langyos, a sönt viszont eléggé fortyog (R12 0,68 ohm/5W.. 35Ah-s az aksi)
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2017
Multiméterrel nem nagyon tudod mérni a dolgot a működési elve miatt. Oszcilloszkóppal jobban látszana a pulzáló feszültség de mivel az akku "lenyeli", meglepődnél milyen kevés a változás. Az ellenállás melegedése normális, valószínűleg egy mértékkel nagyobb teljesítményű jobb lenne bele. Igaz, attól mert forrónak érzed, még bőven benne lehet a megengedett tartományban.
Az izzót vedd ki az akku elől, rontja a hatásfokot.
Egy istenes nagy trafóm volt, de még ez is langyos(ka). Az égő csak próbából volt. De kivettem.
Normálisnak mondható, az aktivátor "dolgoztatja" rendesen az akkut, éppen ez a dolga.
No majd elválik egy jó 15 óra múltán.
Nos.. az első 3 órában viszonylag gyors ütemben töltődött, de az utóbbi kettőben 12,77V körülről most csak 12,85-89.-nél ugrál.. tehát megtorpant, s nem szalad fel. Aki használt már ilyet , mik a tapasztalatok a töltést illetően? Normális ez a megtorpanás? A lassulás nem lehet baj.. (az szerintem nagyobb baj hogyha felszalad 15V-ig pár óra alatt) de vajon jó ez így? Az akut kicsit merítettem C/10-el 11V-ig és úgy tettem rá. Még mindig langyos a trafó.
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2017
Szépen feltöltött.. Egy 35Ah-s akumlátorról van szó, ami 6 éves. Egy 12V/45W-os izzóval terhelve egy órán át bírta, míg nem 11V-ig esett a terhelt feszültsége. Levéve a terhet szinte azonnal 12.1V. Így kezdtem a szulfátoldást. Ami 25 óra hosszat vett igénybe! Mikor is kicsit emelt feszültségkorláton. 15,4V-on lekapcsoltam.. Olyan 14,5 - 15V-nál kezdett pezsegni. A szulfátoldás menetében voltak olyan "részek" amikor megtorpant a feszültség.. század voltokat ugrott órák alatt.. Mintha megállt volna.. Kettő ilyen szakasz volt 12,5V körül és 13,1V környékén. Ekkor még a trafó is hűvösebb lett, s az ellenállást is lehetett kézzel fogdosni. De megindult. Jó nagy trafóm van, de rendesen meleg üzem közben. Az ellenállás tűzforró, de nagy hűtése miatt játszva bírta. Kíváncsi vagyok. Ma már használtam az autót és lomhaságnak semmi jele. -13 fok és úgy megtekerte hogy öröm volt hallgatni. A központi záram is kattogott egy ideje.. Jelezvén hogy nem lesz ez így jó.. (gyenge az aku) Ma még nem hallottam hangját sem.
Ha megoldható, a kedvemért kisütöd megint 11V-ig ugyanazzal az izzóval? Kiváncsi lennék mennyivel bírja tovább, tervben van a tetőre egy napelem, jólenne tudni hogy az ilyen gyengélkedő akkuk menthetőek-e
Hali! Munkába járok az autóval, így ez most nem megoldható, de méricskélem nap mint nap, és hát az indítózás sokat elmond majd. Ez az aksi már tavaly megviccelt.. be kellett tolni az autót, és még vagy 3x 4x kellett volna ha nem veszem elejét a dolgoknak, rendes egyenáramú töltést nem igazán vette.. vissza merülgetett.. Töltés-merítés-töltéssel ideig óráig helyrerázódott a múlt télen.. hónapokig elment anélkül hogy drasztikusan visszaült volna. De idén a hideg beáltakkor megint kezdte a hülyeséget mígnem egy nap, alig indította meg az 1.1-es Suzukit. No akkor határoztam el ezt a szulfátoldást. Tehát ez egy idős aksi. S kíváncsi vagyok hogy mik lesznek a tapasztalatok.
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2017
Hát ez nagyon jól sikerült amúgy.. -10 , -14 fok.. 12,7V-ot tart! Erőteljes indítózás.. pöccröff.. Mintha új lenne! Előtte 12,5V-on állt. Teljesen lemerült magától több ízben is.. Alig tekert.. Rendes töltést nem vette. Cserén kellett gondolkozni! A legkisebb fokozaton használtam a szulfátoldó készüléket, ami kb 1A átlagáramot jelent. De így is forró volt minden. Az aku is picike. De még így is termelte a hőt ezerrel. A központi zárnak hangját sem hallani.
Csinálnom kéne nekem is egy szulfátoldót, csak jót hallottam eddig róla Kiváncsi vagyok most már hogy mire képes, kitudja, még jól jöhet
Az egyetlen elem ami hideg maradt (szerencsére) az pont az akku. Nehogy azt higgye valaki hogy az is melegedett. Kicsit összemosódott az írásom. Szerintem megéri megépíteni.
Csináltam kapacitásmérőt, jelenleg 2 db 12V 7,2Ah akku párhuzamosan kötve összesen 360 mAh-t tud.. szünetmentesben feltöltöttem, utána már 383mAh Amint lesz időm, megépítem a szulfátoldót, és megmérem mit tud a kezelés után az akku
Én eddig nem vagyok elragadtatva tőle, bár még nincs befejezve a töltés. Az akku -3 fokban még úgy ahogy indított, aztán -10-ben már csak nyögött. Tegnap délelőtt feltettem, úgy óránként ránéztem a feszre, ahogy emelkedett úgy vettem vissza a frekit hogy ne menjen 15V fölé. Délután 6 óra felé már enyhén pezsgett az akku, a fesz 15V, ekkor levettem teljesen a frekit és rajta volt este 8-ig. Aztán abbahagytam mert éjszakára nem akartam ellenőrizetlenül hagyni. Az akkufesz egyből visszaesett 13,8V-ra, ami reggelre 12,6V lett, tehát kb. mintha nem csináltam volna semmit. Egy ilyen akció után minimum 12,8V-nak kellett volna lennie a fesznek, pláne úgy hogy nincs rajta terhelés és ott van a konyhában, a melegben. Most még ráteszem egy fél napra aztán meglátjuk, de erős a gyanúm hogy új akkut kell vennem.
Érdekes dolgokat írsz egyébként, 1.1-es szuzukiról még nem hallottam, tudtommal van az 1.0 meg az 1.3. A trafódat sem értem mitől forró, amikor a FET az elkót rángatja. Nálam egyedül a sönt melegedett de az rendesen, enyhén jött a szaga is. Meg ugye nem mindegy hogy mit forgat az akku, az ezres motort nem nagy kunszt neki, nálam egy 1.8-ast kell neki, ahol van kettőstömegű lendkerék meg egyebek, szóval van megforgatandó tömeg bőven, meg hideg olaj is közel 5 liter, és 55Ah az akku.
Teljesen feltöltött az akkud 12,6V nyugalmi feszülétséggel. A gyárból jönnek néha 12,8V-ra töltött akkuk frissen, de már ez sem jellemző, sajnos ha hajtaniuk kell, inkább 12,55V-al érkeznek.
Ezek a mostani akkuk szarok, tizenöt húsz évvel ezelőtt, ha feltöltöttem egy jó akkumulátort, 13-13,5 volt között maradt legalább 3-4 hétig. Na, ezt mostanában nem igen tapasztalom. Idén már több ismerőstől hallottam, hogy a tavaly vásárolt akkuval problémája adódott.
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2017
|
Bejelentkezés
Hirdetés |