Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni egy kínai aggregátor fesszabályzójával kapcsolatban, mert a generátor nem gerjed fel a szabályzóról. Ha lehúzom a sarukat a szénkefékről kb. 14.5V mérhető de ha rádugom akkor nincs csak 1.5V. Ha akkuról adok neki 12V-t akkor felgerjed úgy 150V-ig. Az ismert szabályzóban (mert ilyen van benne) mi szokott tönkre menni? Az állórész szabályzó tekercs rész R6-os ellenállása vagy a gerjesztő tekercs körben az IRF630? Előzmény az volt, hogy a negatív szénkefe elfogyott több mint kettő év zavartalan működés után, napi három óra folyamatos üzemmel használva. A kefe csere után három hét elteltével lett ez a gerjesztéshiány. Okozhatja valamelyik tekercs menetzárlata az egyoldalú kefefogyást. Most is úgy tűnik, hogy a negatív kefe amit kicseréltem kezdett beégni, legalábbis nekem úgy tűnik a felülete nem olyan amilyennek lennie kell, sima és egyenletesen fényes. A csúszógyűrűt talán fel kellet volna előzőleg políroznom, mert azt kihagytam a nagy sietségben (örültem a használhatóságnak). Lehet, hogy a mostani szénkefe a csúszógyűrűtől lett "barázdás" és ez okozhatta a szabályzó meghibásodását? A segítséget előre is köszönöm.
Szia!
A válasz egy részét magad adtad meg: fel kellett volna polírozni, ha nem volt szép a felülete. Az se mindegy, a kefehossz, kefenyomás megfelelő-e. A megoldás valszín a kezedben van.
Az R6-tal túlzottan ne foglalkozz, ha legalább fél wattos, az max elkó zárlatnál ( C2) szakadna meg és bejövő 15-20 voltnál.
Ha az IRF tönkremegy, zárlatos lesz, akkor állandó gerjesztés lenne a forgórészre.. Ha C3 zárlatos lenne, akkor a T1 zárogatná a fetet. A 6v8 zener esetleges zárlata ugyanezt okozná. Sok hibalehetőség van még, "asztalon" is le lehetne tesztelni mindegyik részt. Az, hogy a sarukat lehúzod,.......12 voltot adsz neki, stb., így sokat nem mond. Ide már helyismeret kell.
Szia!
A gerjesztőtekercset tápláld meg külső tápegységről, igy megtudod állapítani, hogy a generátorod jó-e.
Szia! Azt csináltam, hogy adtam neki akkuról 12V-t és így felment a feszültség úgy 150V-ig. Gondolom a szabályzóval történt valami. Az az érdekes, hogy a gerjesztési kapcson terheletlenül mérni lehet 14.5V-t de ha rádugom a kefe saruira a kivezetéseket, szinte semmit nem lehet mérni (1.5V). Kicsit több idő kell a szabályzó szétszedéséhez, mert ki van öntve és IRF sincs itthon kéznél ha mégis cserélnem kellene. Holnap talán bele tudok nézni ha a szomszéd addig nem vesz másik gépet, mert létfontosságú a számára egy ilyen készülék. Köszönöm a biztatást.
A szétszedés ideje alatt összedobsz egy ilyen szabályzót. Amúgy E-bay- en kétezer forintér kaphatsz is belevalót. A forgórész tekercsének ellenállása kb. 40 Ohm környékén mozog. Általában olyan 17-19 volt kell a forgórésznek, a 230 volt eléréséhez.
Szia!
Idézet: „adtam neki akkuról 12V-t és így felment a feszültség úgy 150V-ig. Gondolom a szabályzóval történt valami. Az az érdekes, hogy a gerjesztési kapcson terheletlenül mérni lehet 14.5V-t de ha rádugom a kefe saruira a kivezetéseket, szinte semmit nem lehet mérni (1.5V).” Ez kb azt jelenti, hogy a fet nincs nyitva egyáltalán. Vagy megszakadt, vagy a 6v8 zener irányából jön sok fesz és kinyitja a T1-et, ami lesöntöli a fet gate-t, vagy a tranyó lett C-E zárlatos.
Nagyrészt a FET adja meg magát, sajnos nem terveztek rá hűtést egyáltalán.
Attól függ, hogyan menne tönkre...ha zárlatos lesz, nem lesz visszaszabályozva a gerjesztés.. - ha megszakad, nincs gerjesztés. Ezt csak mérés igazolja.
Van rajta egy kis "hűtőzászlócska", mert hogy csak egy kis lemezdarabbal van megtoldva a hűtőzászló meghosszabbítása a generátor léghűtési áramlatában a hátsó kopoltyúzott hűtődekni előtt a pajzsra van felfogatva az egység. Megpróbálom kibányászni a ragacsból. Köszönöm az infót, kár, hogy nincs kéznél ilyen fet a lomosomban. Várnom kell hétfőig a boltnyitásra.
Amiket én eddig masszíroztam, azokon sosem volt hűtőzászló. Akkor fejlesztettek a kínaiak, bár mostanában az e-bay-en is láttam még, hűtőzászló nélkülit. Említetted, hogy majd vesz másikat a szomszéd, lehet még ilyen aggregátort kapni, hol és mennyiért?
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2017
Egy ilyen dobozka tartalmazza az lhanzi jóvoltából leközölt gyári szabályzót és még akkor ezen volt ehhez a nagyságrendhez (3000W) kis hűtőzászló toldat az IRF-n, mert akkor ezek szerint az újabbakon nincs. Így jobban fog fogyni vagy majd megnő a kereslet iránta. Lehet még kapni némelyik vidéki kereskedésben ahol igénylet kielégítésére tartották de nem fogyott el ezidáig. Most volt még ugyanilyen darab, ugyan abban az üzletben és megvette a szomszédom, mert neki létfontosságú ez a gép. Az ára nyolcvanötezer körül volt.
Nem volt régen sem hűtés a FET-en, általában az volt a baj, hogy túldisszipált. Most rákerestem jobban, és látok már lemezkéket némelyik szabályzón.
Szia! Most volt egy kis időm ezzel a Hecht generátorral és szabályzójával foglalkoznom. Ezen az oldalon van róla információ a típusokhoz és a kérdéses AVR és mérési próba elvégzése, tesztelése (németül). Ez a TT10-7C, 3kW-os teljesítményhez való AVR nem a "szokványos" lhanzi által közzétett kínai megoldású, hanem annál egy kicsit kifinomultabb megoldású szabályzó. Egy LM358-ra épülő elektronikával van megoldva aminek a teljesítmény végfoka egy 13003D-vel hajtott KSH13009 és nem "fet", mint a kínaiban (IRF630). A lényeg, hogy ezt nem lehet javítani, mert tele van SMD alkatrésszel és ki van öntve műgyantával. A képeken jól látszik, hogy ennyire sikerült csak kibogarásznom a sérüléseket minimálisra csökkentve. Hőlégfúvóval felmelegítettem és akkor faragható volt ez az anyag. A "kérés" az volna, hogy ha volna olyan segítség aki ismer ilyen felépítésű fesszabályzót az mutassa már meg ezen az oldalon, hogy össze lehessen hasonlítani a panelen lévő gyári alkotással. Vagy esetleg van olyan program amibe megadva ezeket az alkatrész értékeket megrajzolja a lehetséges kapcsolási rajzot? Nem fontos, mert venni kell egy újat a hibás AVR helyett, de amúgy sem lehet (legalábbis számomra) megépíteni ezekből az SMD alkatrészekből, mert nincs hozzá semmim sem. Nekem nem ez az egy fázisú generátorom van hanem három fázisú Herkules SE 3000. Hát ennek is érdekes lehet az AVR-je, mert ez a TT-13C számon szerepel (egy és három fázisú).
Szia!
Szépen ki tudtad bontani, de ezek is csak kommersz alkatrészek, semmi extra. Ha nem lehetne húsz euroért beszerezni, meg lehetne ezt javítani. De így ennyiért, nem szabad vele szórakázni, megkell rendelni.
Persze venni kell egy másik AVR-t mert nem javítható ez a kiöntött darab a 1/4 gyufafejnyi SMD alkatrészekből összeállított alkatrészeivel. Az állórész szabályzó és gerjesztő tekercseiről jövő kimenetek csatlakozása (ezek szerint) ugyan oda kapcsolódnak, mint a kínai verzió-nál csak az előző verziók mégis pontosabb értékeket tudnak tartani, mint ez az utóbbi egyszerű felépítésű szabályzó. Talán azért mehet tönkre néha a tekercselés, mert nem nyújt elég védelmet az egyszerű gerjesztő elektronika az "elszabadult" feszültségek ellen. Biztos, hogy ha megépíthető volna normál méretekben is akkor javítható is volna és átláthatóbb volna a gyenge pontja is. A végfokot pedig be lehet rakni a légáramlatba a jobb hűtés érdekében ha szükséges volna egyáltalán, mert ha kellő nagyságú hűtőbordát kapna a tranzisztor akkor nem kellene a ventillációs léghűtés sem. Persze érintésvédelmileg a gyári kivitel vitathatatlan csak hát a javíthatósága nem megoldott.
Ez utóbbi áramkör precízebb, stabilabb, pontosabb feszültséggel vezérli az aggregátor forgórészét.
A hanzi féle kínai áramkörnél, elég egyszerűen van megoldva a forgórész vezérlése. Ha itt lenne, visszarajzolnám azt az AVR-es szabályzót. Szerintem a beöntést nem bírják ezek az áramkörök, mostoha körülmények uralkodnak arrafelé üzem közben. Termelik a meleget az alkatrészek, és a generátor melegét is ráfújják a szabályzó házára. A képeiden is látszik legalább kettő darab, két watt körüli ellenállás a panelon.
Az ellenállások közül a fehér az 50kohm a krém színű pedig 1.2kohm a trimmer az 500ohm az egyik tranzisztor az G1 a másik 1D a zöld elkó 3.3µF/16V a többi az látszik a képeken avagy ha kell pontosításként beolvasom nagyítóval ha kell. A diódákat viszont nem lehet leolvasni de az állórész gerjesztőtekercshez tartozó graetz 1N4007 nagyságrendű lehet a szabályzóé ettől kisebb teljesítményű és talán ez adhatta meg magát vagy ebből az egyenirányítóból valamelyik dióda.
A tönkrement szabályzót mostanra tudtam kirajzolni de, hogy jól rajzoltam e ki azt nem tudom csak remélem. Elég ákombákom de nekem nem sikerült átlátnom az LM358 kapcsolási megoldását, ráadásul a tranzisztoros kapcsoló fokozatot sem vágom. Az értékek SMD értékek, még arra sem volt időm, hogy átírjam. Ha tudna valaki segíteni átnézni az áramköri működőképességet azt megköszönném. Az alkatrészeket addig nem akartam tovább roncsolni amíg nem tudok valami sematikus vázlatot skiccelni a panelról.
Sziasztok! Jól gondolom, hogy nekem ebbe a kínai aggregátorba nincs feszültség szabályzó? Ugyanis ahogy pörög a motor egyre gyorsabban azaz adom neki a gázt 270 v vagy mégtöbb is kijön belőle nagyon ingadozik a feszültség.
Szia!
Ez a kép, akár egy MÉH- telepen is készülhetett volna, csak találgatni lehetne.
Kitettem minden elemet ezek közül egyik sem a feszszabályzó. A dugalj előtt kellene lennie nem? Mert nekem kijön a generátorból a vezeték rámegy egy biztosítékra és onnan a dugaljra.
A motorja kétütemű? Mert ha igen, valószínűleg egy aszinkronmotor van beépítve generátor üzemre.
Igen. Nem ez a márka de így néz ki.
A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2017
Gondoltam, akkor ennek ne húzd a bajszát, ez nem egy jawa mustang. Itt a fordulatszámmal kell beállítani a kimenő feszültséget, gondolom van valami fordulatszám szabályzó is a gépben.
Bajússzal lehet fordulatot állítani csak nagyon nehézkes vagy sok vagy kevés és nagyon ingadozik. Ezért kéne valahogy stabilizálni.
Gyárilag nincs fordulatszám szabályzó benne?
Automatikus 2 ütemnél nincs. Gázadásos manual van csak szar beállítani. És egy értékesebb dolgot nem kötnék rá ha olykor megkap 280v-ot is. Valami korlátozó kéne ami 240 től többet nem enged a kimenetre.
Háát, szerintem csak is a fordulatszám szabályzás marad, mint megoldás. Valami röpsúlyos megoldásban gondolkodnék, ami akár lehetne elektromechanikus is. Bár nem tudom, hogy az egész ér-e annyit, mármint a belefektetett munka. Lehet, jobban járnál egy négyütemű komolyabb géppel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |