Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Témaindító: mikado, idő: Okt 25, 2005
Témakörök:
A hálózattal rendben van minden? Szénkefe? Kapcsoló? stb...Vagy éppen most halt meg a motor?
Nem hiszem hogy a motor romlott el , persze egyszerre két független motor ? Úgy csinálta hogy nem bírtam bekapcsolni utána gyorsan nyomogattam a kapcsolót és egyszer beindult aztán vissza aztán megint után mégegyszer már nem vagyis a szívó kör halott. Ez egy ipari jellegű billenőkapcsoló ,nem hiszem hogy egy 1000W os motor szétégette volna de majd holnam azt is szétszedem.
De ha meg a szívó kapcsoló romlott el akkor a szivattyú kapcsoló miért világít de a motor nem pörög fel csak érezni hogy lassan mintha forogna. Semmi másra nem tudok tippelni mint a kondenzátor. Meg hát égett szaga sincs a kapcsolónak.
Vannak ezeken kívül a motor állórésztekercsei, a szénkefék és a forgórész tekercselése.
A takarítógépek szivattyúi általában rezgőszivattyúk, ami nem pörög föl, sőt egyáltalán nem pörög és víz nélkül valóban nyöszörgésszerű hangot adhat.
Ok csakhogy ennek a szivattyúját ha bekapcsolod akkor 90dB en kéne zörögnie mint egy kompresszornak ehelyett semmi hang csak mintha lassan mocorogna benne valami.
A szívó motort nem láttam de szerintem ez nem szénkefés motor mert nem is adtak hozzá pót keféket bár nem ismerem az egyfázisú motorokat azért gondoltam hogy a kondenzátor és induktivitások azért vannak előtte mert ezek pörgetik meg a motort. Meg is forgattam a turbinalapátokat mert ahoz hozzáfértem és nem volt megszorulva ,nem volt égett szaga. Másrészt lehet hülye kérdés de ha a szénkefék kopnak el akkor nem kéne csúnya hangot adnia és szikráznia működés közben amíg az utolsókat rúgja?
Ez eddig nem sok. Mit mértél?
Mint írták, ez nem egyfázisú, hanem univerzális motor. A szivattyú mozgó része beragadhat, eltömődhet valamitől,...
Ma már semmit . Legfeljebb ellenálást ,szakadást tudok mérni . Kondi mérőm nincs.
De mondom itt nem a motorok lesznek a ludasok ,nem romolhat el egyszerre két olyan motor ami közül az egyiket nem is használom (5 év után), meg ma amikor utoljára beindult még gyönyörűen szívott semmi szaga vagy hangja nem volt. Már egyre a kapcsolóra gyanakszom de csak kínomban. Holnap végigmérem az áramköröket a kondi kivételével. Idézet: „Legfeljebb ellenálást ,szakadást tudok mérni” No meg feszültséget. Kondit nem kell, mert nem létfontosságú.
Szétkaptam végül a dupla kapcsoló egyik ága volt leégve . Ami elég fura hogy hogy tud leégni egy gyárilag ilyen felhasználásra tervezett kapcsoló. A kapcsoló drágább lesz mint a kondi
Meglazul a kötés, utána már ég körülötte minden. Egyébként semmi sem tart örökké. .-(
Belül a réz érintkező olvadt bele a házba ,a kötés sarus csatlakozó volt és semmi jele nem volt égésnek ezért nem is tűnt fel.
Idézet: „gyorsan nyomogattam a kapcsolót” Már itt láttam hogy valószínűleg szétégetted a kapcsolót, de mivel hittel szemben nincs helye érveknek, nem láttam értelmét beszállni. Induláskor eleve sokkal nagyobb áram folyik, a kapcsolónak pedig akkor van legnehezebb dolga, amikor épp az érintkezés határán van. Talán eredetileg csak egy vékony oxid réteg vagy porszem volt az érintkezők közt, de te ezt szétégetted a gyors kapcsolgatással, és felhevítetted az egészet.
Nem indult el bekapcsolásra ezért egy párszor ki be kapcsoltam de semmi , kicsit indulatosabb lettem és jól megnyomtam a bekapcsolt gombot izomból a porszívó csövével hogy mi lesz már ,ekkor beindult és használtam 5 percig. Később már nem lehetett bekapcsolni . A kapcsolónak csak az egyik ága égett el de az beleolvadt a műanyagba.
Nem a kapcsolgatás hevítette fel hiszen arra meg se mozdult a motor és mikor elindult 5 perc után én kapcsoltam ki nem magától szakadt meg ahogy elégett a réz. Ez a hiba sok évnyi folyamatos melegedésre utal ami most érte el azt a szakaszt hogy beleolvadt és elszenesedett a réteg.
Megépítettem Sokri kapcsolását: http://skory.gylcomp.hu/kapcs/fenyersz.gif
Próbáltam egy 40 W -os égővel és egy 11 W-os ventillátorral is. Teljes erővel működnek és a poti semmit sem csökkent a teljesítményükön, bármerre tekerem. Mi lehet a gond? Vagy 10 x átnéztem, hogy mindent jól kötöttem-e be, de mindent rendben találok.
a diacot ugye nem két szembefordított diódával oldottad meg?
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
Nem, a megadott alkatrészeket vettem meg. diac, triac minden...
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
Próbáld meg nagyobb terheléssel (min.: 2-300 Watt). Ha akkor se jó, alkatrész-hiba lehet. Innen kezdve méréssel lehet előrébb jutni.
Kipróbáltam egy 100 W-os infralámpával. Azt sem szabályozza.
Mindjárt megszárítja az asszony a haját, akkor elcsenem a hajszárítót...
Ha a triacot jól kötötted be, csak zárlat lehet a paneleden, ami "kikerüli" a triacot.
Kösd ki a poti egyik végét, akkor tuti nem is gyújthat. Vagy a 2 x 56k-graetz rész nincs jól bekötve és arról is gyújthat. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
Sajnos a hajszárítóval sem ment. De a triac melegedett.
Ugye ez azt jelenti, hogy a triac teljesen nyitva van. Az meg ugye akkor lehet ha a diacon keresztül kap feszültséget. Tehát a diacra menő fesz. nem csökken a poti hatására.... vagy rosszul kombinálok?!
Zárd rövidre a gate-A1 kivezetést, akkor nem gyújthat be.
Óóóóó, kikötöttem (megszakítottam) a trimert, akkor is szépen megy a ventillátor...
Akkor kösd le azt a részt is, amit már megírtam. Ha nem szállt már el a triac, csak le kéne neki állni.
Mindenestre maradj a 100 wattos infránál.
A triac bal lába az A1 és jobb a gate.
A 100 nF az A1 felé megy, a gate-re meg ugye a diac. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
Már hogy ne lenne! Az A1-hez képest kell vezérelni..
Akkor meglesz. A középső lábhoz kötöttem a kondit.
Azt hittem az A1 és A2 egyenértékű... |
Bejelentkezés
Hirdetés |