Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Feszültség- stabilizátor probléma
Sziasztok!
Építettem egy ±15V-os tápegységet és az a problémám, hogy a negatív ágban a 7915-ös stabilizátor kimenetén 21,1V-ot mérek, a pozitív ág 15,1V. Próbáltam már több 7915-el is, az eredmény ugyanaz. Minden alkatrész új, a stabilizátorok bemenetén megvan a tökéletes szimmetrikus feszültség, ±29V. Egyszerűen nem értem mi okozza a problémát.
Hello! Negatív stabilizátoroknak általában alapterhelés szükséges. 5mA már megfelelő szokott lenni.
Köszönöm a segítséget! Igazad van, tettem a kimenetre egy ellenállást és most jó.
Üdv. Mindenkinek !
Kérdésem lenne. Egy 12v trafo egyenirányitva,szürve kondival,és égy 78S12 stabil. Ic vel müködik rendesen.A kimenet 12,1V De csak üresjáratban. Amikor megterhelem (1,2A) a feszültségem leesik 10 V ra. A bemeneten a pufferen mért feszültség 15V. Akkor is amikor a kimeneten teher van. Tehát a trafó megfelelö méretezésü. (40VA) Miért nincs stabil 12V feszültség a kimeneten? (Az LM 78S12 adatlapja szerint 2A a max áram.)
Valószínűleg kevés az 1000 µF a bemeneten. Hiányzik a 330 nF-os kondenzátor is az IN és a GND lábak közül (a lehető legközelebb a lábakhoz, hasonlóan a 100 nF-os kondenzátorhoz). Oszcilloszkóppal látható lenne, hol a hiba. Természetesen az is megeshet, hogy a stabilizátor egyszerűen nincs a helyzet magasatán vagy nem jó helyen méred a feszültséget.
Adatlap szerint kell neki 2,5V tartalék 1,5A terhelésnél. Azaz 12V kimenethez kell legalább 14,5V bemenet, táblázatban minimálisan 15Vot ír. Elvileg amid van az erre elég, elvileg működik. Meg kellene nézni oszcilloszkóppal, mik a valós értékek, ide lehet egy egyszerű multiméter kevés. Lehet leesik a feszültség, de nem tudod mérni.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2017
A Trafóm pontosan 12V feszültséget ad. Egyenirányitás,szürés után van 15V . Na most ez valószónü igy kevés mert a 15 V a kondinak köszönhetö. Terhelés nélkül tartja is a 12V feszkót a stabilizátor. Terheláskor már sajna hiányzik az a 2,5 v amit igényel .
Egyébként az 1,2 A hatására melegszik is rendesen. Ezért hütöre szereltem. Igy már elfogadható. Egyébként egy 12V Monitort táplálok Vele. Lehet mehetne a stabilizátor nélkül is? Mert próbáltam. Amikor a monitornak van mit megjelenitenie,a fesz leesik 13 V. Készenléti állapotban 15V. Nemtudom mennyire árt ez a kis tulfeszültség,ezért próbálkoztam a stabilizátorral. Érdekes,hogy a 10 V on is szépen müködik a monitor.
Nem lenne jobb egy eleve 12 V-os kapcsolóüzemű tápegység? Úgy a felesleget (kb. 3,5 W) nem fűtenéd el hanem meg sem termelnéd.
Nem mert azok GND je a földpotenciálal azonos. Legalább is az amit a monitorhoz adtak.
Másik topikban már beszéltünk erröl a problémárol.
Nem tudsz befűzni esetleg a trafódra egy gyenge sornyi menetet, hogy feljebb tornászd a puffert? Nem is kéne túl vastag huzal, mivel legkülső sor.
Vagy cseréld le az összes diódát ( graetzet ) schottkykra és spórolsz majdnem 1 voltot összesen. Az 1000 mikrót is növelheted még. Az 1N4004 nem oda való különben sem. A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2017
Nos megnoveltem a puffer kondi erteket 2000mf ra. Sokkal jobb. 11,6 volt van teher alatt. Betehetek egy 4700mf kondit helyette?
Az már sokat nem segítene.. a diódákat cseréld le, ahogy írtam. Azoknak se mindegy, mekkora a bekapcsolási lökőáram - a többit leírtam.
Nos csak azert emlitettem a 4700mf os kondit mert az van keznel, es a 2 darab 1000 mf tobb helyet foglal ezert tennem behelyettuk a nagyobb ertekut. Elmeletileg meddig szabad novelni a kondik erteket?
A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2017
Diódától is függ.. rakd be, az előzőeket is figyelembe véve.
Udv. Mindenkinek!
Sikerult a feszultseg stabiliatoromat elfogadhato szintre hozni. A diodakat kicsereltem egy B80 C3700\2200 tipusu grec hidra. A pufferkondi 4700mf ra lett bovitve. A stabilizatort megfelelo hutore felszereltem. Minden kielegitoen mukodik . A huto enyhen langyos, a kimeneten feszultseg 1,2A teher mellett 11,9 V. Koszonom mindenkinek a hozzaszolasokat!!
Szervusztok !
Az alábbi rajz alapján megtudjátok mondani mekkora ellenállást kell választanom? A ledek smd tipusuak.
Szia!
Így ne csináld - külön R és 680 ohm mindkét ágban ( ( 14-7 ) / 10 mA ).
Éertem. Köszi.
Egyébként az,hogy 10 mA azt csak sejtem,de lehet,hogy 20mA. Sajnos nemtudom az igazi értéket. Ezek az smd ledek egy világító szalagrol vannak Lehet,nyugodtan megterhelhetem 20mA árammal is. Az jó is lenne mert 300ohm os smd ellenállásaim vannak.
Láttam ledes szalagot, ott 3 db van sorban és 130 ohmmal, kb. 12 mA lehet ott az áram. Tehát a 2 lednél maradj 680 ohmnál, de még elmegy 2 db 300 sorban helyette.
Szervusztok
Próbára összedobtam a fotón látható H Bridge polaritás váltót. Szépen müködik. Na most ezt,hogy lehetne megoldani,hogy a motor ciklikusan ide oda forogjon? Egy idö egységgel szeretném beállitani az ütemet. Mint egy alternativ led villogót. Üdv. A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2018
Na ne, azért az enyhe tulzás ha az 555-s invertornak használod.... hol van itt a H Bridge? Ami igy néz ki és igy müködik:
Azt könnyen lehet 1-2 invertorral vagy NAND gattel kezelni. Azaz kell az egyik 555- s az impulzus elöállitására a másikon meg beállitod a idötartamot és az billentgetheti a valodi H bridge tranziszorait. A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2018
Ezt a megoldást az 555 ös kapcsolások tárházábol vettem.
Müködik. Szépen változtatja a polaritást . Az impulzus generátor és az idötartam kapcsolásra van rajzod?
Szerintem az 555-nek ugyanez a kimenete, csak tranzisztorokkal. A H-híd megvan, bár a kapcsolás nem hiszem, hogy jó megoldás. Pl a poti középállásában biztos megáll a motor, de hogyan ( ? ): azonos ideig forogna jobbra ill. balra, így persze áll, de fogyaszt, melegszik a motor és az elektronika is. (biztos hallani a hangján a pwm frevenciáját). Így nem építeném meg én sem.
A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2018
Igen pontosan ugy van. Közép állásban csak morog.
Tehát van ötleted,hogyan tudnám ide oda forgatni a motort?
Szerintem az 555-nek nem egészen hid a kimenete. ( két NPN tranyon, de a vezérlése nem hidas, és többnyire open collectoros kapcsolában használjuk ( a terhelés a Vcc meg a 3-s láb között van.)
Neki tisztességes hidat kell használnia aminek olyan állapotának is kell lenni, amikor a motor áll, és nem folyik rajta áram.
Megépited a korábban berakott hidat (FEttel vagy sima tranyokkal). Üzemben az átlosan levö tranyokat kell egyszerre kezelni, azaz a bázisukat össze is kötheted - bal alsot a jobb felsövel és forditva. Egy pár NAND kapuval megoldod melyik párra megy az NE555-s impulzusa azaz azzal választod az irányt.
Itt az alapkacsolás: Két bemenet van, amelyikre a pozitiv impulzusokat küldöd arra fog a motor forogni. Ha egyikre sem, akkor meg áll és nem folyik áram rajta.
Köszi szépen !
Oda rajzolnád,hogy miképpen kapcsoljam konkrétan a nand kaput és az 555-ös kimenetét(3-as láb)?
Beugrottam olvasni egy kicsit a feszültség-stabilizálásról, de hoppon maradtam.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |