Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Sziasztok!Azt szeretném megkérdezni ,hogy az ic lábkiosztása szemből nézve balról jobra növekszik?Csak mert nem mindig lehet eligazodni az adatlapokon.Tudom hülye kérdés de szeretnék biztos lenni benne.Előre is köszönöm
Ha ugyarról az IC-ről beszélünk, akkor felülről nézve (hűtőfelület távolabb), balról jobbra számozzák...
A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2017
Nagyon szépen köszönöm a munkád. Lehet, hogy kimérem a panelen, mert hát csapnivaló a szervízkönyv fénymásolata. Ahogy az időm engedi.
Mégegyszer köszönöm.
Nem fejtettem vissza, de nagyon valószínű, a magasnak limitere is van. Ezt is érdemes figyelembe venned a passzív váltó építésénél.
Így már meggondolandó a rendberakása az erősítőnek.
A terv egy custom B&O Penta utánzat. Van 3 pár mély és magas valamelyik 4-5000-es szériából passzív váltóval és két pár ebből a 6-7000-es szériából. Illetve egy pár szélessávú valamelyik kissebből. Ha oldalanként 2-2 sorbakötött lenne párhuzamosan kötve, akkor a záró impedancia nem változna, de 12 v. 24 dB hangnyomás növekedés lenne az eredmény. Az pedig 320 v. 5120 W RMS erősítés tudná létrehozni. Mivel dupla hangszóró +3 dB, tripla +9, 4 pedig ?. Ez valahogy logaritmikus. A csúnya ebben az, hogy ezek elvben 20 Hz-ig lemennek. A hangjuk, nem lehet hibát találni bennük. A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2017
Sziasztok!
Adott egy Pioneer VSX-C300-as erősítő. Hibajelenség az "amp error" megjelenítése a kijelzőn.Kimeneteken semmit nem lehet mérni.Kiforrasztottam a benne lévő 2 STK IC-t.(STK 402-040 és STK 402-240) Ezeket az IC-ket kiforrasztva ki lehet mérni valahogy,hogy valóban ezek mentek tönkre?Ha igen,milyen állásban legyen a multiméter?Dióda,gondolom én.Melyik lábon érdemes mérni,8-9 között vagy ott csak beforrasztott állapotban lehet mérni? Amatőrként javítgatok,elnézést,ha hülyeséget írok/kérdezek. Erdekel a téma,de nem vagyok elmélyedve még benne. Köszönöm a válaszokat előre is.
Az érzékenység nem változik, mert a soros kapcsolástól 3 dB-t csökken a hangnyomás és a párhuzamosítástól áll vissza nullára. A terhelhetőség nő a hangszórók számának arányában.
Kis kitérő, a 4, 9, 16 hangszóróból álló rendszernél először a 2, 3, 4 hangszórót párhuzamosítjuk, majd ezeket kötjük sorba annak érdekében, hogy a hangszórók eltérő impedanciamenete jobban kiegyenlítődjön. Az eredeti aktív hangváltóval kapcsolatban volna még észrevételem. Kipróbálnod feltétlen érdemes, bár a fázismenete, ha szabad így mondanom: csapnivaló.
Én ezt találtam ez ügyben és a Klinger féle Hangdoboz építés könyvben.
Ha utánépítem még 3 változatban a végerősítőt, akkor nincs veszteség a soros kötés miatt és bejön esetleg a Klingeri papírforma!? Melyik Linkwitz- Riley szebb? A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2017
Előbb mérni kell és csak a valóban hibás alkatrészt kell kiforrasztani csere céljából.
Elképzelhető, hogy nem azok a hibásak, hanem több más alkatrész. Ha már kinn vannak az IC-k, akkor töltsd le az adatlapjaikat és azok alapján próbálj mérni a kivezetéseik között zárlatot, vagy éppen dióda-átmenet nyitófeszültségét, amiből lehet következtetni arra, hogy az a hibás, vagy nem. Ha már a méréseknél tartunk, első a tápegység feszültségeinek a megmérése, majd előrefelé haladva a többi fokozat, egészen a legutolsó alkatrészig. A hiba valahol kibukik, ha nem egyértelműen látható, például púpos elektrolit-kondenzátorok esetében, vagy elégett, megfeketedett ellenállás, kiégett biztosíték, stb. Üdv!
Köszönöm válaszod!
Az STK-kat azért forrasztottam ki,mert több külföldi fórumon is olvastam,hogy az"amp error" kiírásánál az STK-k cseréjének a kivitelezése volt a megoldás. Szemmel látható hiba/hibák nincsenek.Se felpúposodott kondi,se forrasztási hiba,semmi.Power után a funkció választó benyomására a védelem kb 5 mp után életbe is lépett.Gondoltam,hogy a végfokok zárlatosak,ezért is forrasztottam ki.Persze előtte nem mértem a végfokokat,hogy egyáltalán megkapják e a megfelelő tápot,de a védelem végett nem is tudtam volna mérni.Vagy igen!? Kezdő és amatőrként hibázik az ember
Én úgy tudom, hogy a membránfelület duplázás 3dB-t ad a teljesítményhez, te 2x duplázol, tehát ugyanazzal a teljesítménnyel hajtva +6dB, és kihasználva a megnőtt terhelhetőséget 4x-es teljesítménnyel még +6dB. Szerintem reloop arra gondolt, hogy soros kapcsolásnál duplázódik az impedancia, tehát feleződik az erősítőteljesítmény (-3dB), és az áll vissza normálra a párhuzamosításkor. De ő lényegesen jobban ért hozzá, tehát lehet nem számoltam valamivel.
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2017
Igen, ez egyértelmű. Mivel a Gilszkilab mérés is ezt igazolta. Párhuzamosan kötve 2 hangszóró +6 dB. A 4 vegyesen szintén, az általad is említettek miatt. A kérdés így tehát az, hogy a Klinger féle akusztikai táblázat szerinti eredmény, hogy viszonyul az elméleti matematikai +12 dB-hez négy külön végfok esetén?
A Klinger táblázat 16x-os relatív hangteljesítményről ír, 1W a 4 hangszórón úgy szól, mint 16W 1 hangszórón (+12dB). Erősítőknél 1x60W ugyanannyi hangnyomást fog produkálni, mint 4x15W.
Így már értem. De a 4x15 W az 1x240 W-al ekvivalens, mivel minden +3 dB eléréséhez duplázni kell a teljesítményt. Azaz +3 dB 30W, +6 dB 60W, +9 dB 120 W, +12 dB 240 W.
Ez olyan mint a hidalt 400 W/1 Ohmos erősítő, ami 16 Ohmon csak 25 W-ot tud leadni.
Példának okáért a 4 hangszóró 100dB/1W/1m érzékenységű, 16W (+12dB) névleges terhelhetőséggel. Ebből 1 névleges teljesítményen 112dB, 4 darab fázisban 4x112dB=124dB. 1 darab hangszórót valóban 250W-tal kellene hajtani ehhez a hangnyomáshoz. Egy elméleti, a 4 hangszóró egyesítésével ekvivalens 64W-os (+18dB) hangszóró érzékenysége 106dB/1W/1m, tehát ez is 124dB. Vagy félreértem?
Szia! Az STK hibakeresése abból áll, hogy még az áramkörben megmérjük valamennyi láb feszültségét testhez képest, nem megfeledkezve a polaritás feljegyzéséről sem. Az eredményt összevetve az integrált áramkör belső kapcsolási rajzával, nagy biztonsággal megállapítható annak működőképessége. A kiértékelésben szívesen segítek.
Köszönöm.
Kimértem kiforrasztva.Az STK 402-040-nek a kettes csatornája dióda mérésben sípol,tehát zárlatos.Közben persze a multim eleme is lemerült,szóval hétfőig nem tudok tovább méricskézni.A STK 402-240-nél nem találtam hibát,de a biztonság kedvéért rendelek majd abból is egyet. Idézet: „Az STK 402-040-nek a kettes csatornája dióda mérésben sípol,tehát zárlatos.” Ezzel sokat segítettél.
A válasz a kérdésre: igen.
Viszont egy kérdés mégis adódik: avagy - és ez függ attól hogy Gilszki úr amikor mért, akkor ugyanarra a teljesítményre kötötte rá a replusszos impedanciát és akkor + 3dB a fetek (?) tűrőképességéből adódik, vagy ezt kompenzálta és csak akusztikai teljesítményt mért - ha 2 hangszóró + 6dB, akkor a 3 +12, a 4 pedig +18 dB növekedést eredményez? Ez így még rentábilisabbá teszi a külön erősítést. Ha viszont túl optimista a számítás, akkor +9 dB a nyereség, ami 15 W esetén a 60 vs. 120 W diferenciájánál keletkező megtakarítást eredményezi. Ellenkező esetben ez 60 vs. 960 W.
Hát,nem vagyok műszerész.
Nem szép dolog kinevetni a hobbistát,ha tanulni szeretne és segítséget kér hozzá Inkább megerősítés kérésnek szántam,mintsem kijelentésnek.
Sziasztok!
A kondenzátortelepnek nem tervezek külön NYÁK-ot használni, hanem az erősítő doboz aljához szeretném hozzárögzíteni. Kézenfekvő lenne ehhez forróragasztót használni. A kérdés, hogy szabad-e? A kondenzátorok károsodhatnak-e tőle? ROE gyártmányú 10.000UF kondik.
Károsodni nem fognak tőle de ez nem az a ragasztó, ami tartóssá fogja tenni a készüléket. Ennek a ragasztónak is megvan a helye de szerintem ez nem az. Kicsit legyen melegebb a doboz, megolvad a ragasztó vagy eleve nem jól tapad ha túl egyenletes a felület. Ha pedig nagyon jó a ragasztó (pl. kétkomponensű epoxi), nehézkessé teszi az esetleges javítást.
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2017
Részben igazad van, mégpedig a humánum tekintetében. De a segítőkész fórumtárs megírta, hogy visszaforrasztva tudod kimérni.
A hangszórókra majd reagálok a Hangsugárzó építés témában.
Ami a hangváltót illeti, gyakorlati tapasztalatom a 2.1 rendszerekkel van. Nekem a kivonó kapcsolás vált be. Mint a mellékelt ábra mutatja a két csatorna fázismenete teljesen fedi egymást (a zöld görbe takarja a pirosat). A második képen 4500 Hz-es keresztezési frekvenciával látható az előbbi kapcsolás és a magas csatornába tettem egy fázisfordítót, hogy a fázismenetek együtt-futása szemléletesebb legyen. Ezen a frekvencián még nem próbáltam aktívan váltani, engem elrettent, hogy például egy 1 kHz-es alaphang felharmonikusai milyen fázistolással érkeznek a hangszóróra.
A véleményetekre lennék kíváncsi, vagy esetleg konkrétumokat is tud valaki: Egy oldalon arról olvastam egy érdekes értekezést, hogy az ellenállásoknak milyen befolyásuk van a hangra. A cikk szerzőlye az mellett a vélemény mellett tört lándzsát, hogy ha igazán audiofil erősítőt akarunk építeni, a negyed vagy fél vattos ellenállásokat felejtsük el. Szerinte az 1-2 wattos ellenállások azok amik igazán szép hangot tudnak produkálni. Olyan dolgokra hivatkozott, mint pl. a nagyobb vattszámú ellenállásoknak fajlagosan kisebb az induktivitásuk, kisebb a zajuk, és termikusan is stabilabbak. Sőt, még arról is beszélt, hogy kerülni kell a bontott alkatrészek használatát, mert mind az aktív, mind a passzív alkatrészek előélete nyomot hagy a hangzásban, és ezt az adott elem sohasem tudja levetközni. Ami még misztikusabbnak tűnt a számomra, hogy pl. szerinte az igazán jó hálózati trafókat minimum 20 éve tekerték, és az erősítő belső huzalozása is öreg, vagy öregített szemcseszerkezetű tömör vezetékkel történjen. Van szerintetek ennek valós alapja, vagy pedig városi legenda csak az egész. Ja igen, a cikk szerzőlye a légszerelt megoldásokat helyezi első helyre, és ha NYÁK, akkor teflon alapú, szegény arany, vagy ezüst ötvözetű panelt emleget. Az SMD szerelt erősítőkre pedig olyan kifejezést használt, amit nehéz volt spanyolból fordítani, talán az ótvar szó az ami a legmegfelelőbb. Szóval ez hülyeség, vagy valós dolog?
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2017
Szia! A felvetésednek itt lenne a helye. Java részt ki is lett tárgyalva.
Pár éve kaptam egy RCA kábelt belül egy a hatvanas évekből származó selyem szigetelésű drót futott, helyettesítve egy mostani kanóccal egészen más hangja lett a rendszernek.
Értem, na nem a blokk diagrammot Nekem a műveleti erősítők még túl komplikáltak.
Viszont ezt (a második ábra) szokták egyenes összesített fázisként titulálni annak ellenére, hogy az átfedésnél valójában nem egy fázisban működnek a hangszórók. De negyedrendűben talán nem is hallható ez.
Ez még véletlenül sem így van, teljes a félreértés.
Ha egy hangszóró, mondjuk 8Ohm-os 1W-al 100dB-t nyom, akkor ebből 4db. szintén 1W-al kb. 106dB fog nyomni, mert minden hangszóró-duplázás növeli kb +3dB-el a hangnyomást. Veszteség is van ám közben, tehát nem lesz négyszeres a teljesítmény növekedés. Üdv!
Szia! Ezt írtam ebben a mondatban, hogy: egy elméleti, a 4 hangszóró egyesítésével ekvivalens 64W-os (+18dB) hangszóró érzékenysége 106dB/1W/1m. Nyilván nem lesznek teljesen fázisban, mivel nem egy pontból sugároznak, de mi a teljes félreértés?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |