Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napelemes rendszerek töltésszabályozása
Témaindító: AccessDenied, idő: Júl 5, 2010
Üdvözlök mindenkit!
Sajnos én sem értek mélyen a témához, de engem is foglalkoztat a napelemes rendszer. Érdekelne a véleményetek arról, hogy megoldható -e az akkumlátor töltése egy autóban használatos töltés szabályzóval? tudtommal van egyenárammal működő változat is és ez lényegesen olcsóbb és egyszerűbb beszerezni, mint áramköröket építeni. Gondolom, hogy egy 12V-os savas akkumlátorral + dc töltésszabályzó + 20V-os /150W napellem panel. Azt nem tudom, hogy más fajta akksikkal hogyan menne. Az akksira rákötök egy 230V-os invertert kb.1000W-os-at , és máris lehet használni otthon. A napcelláról csak annyit, hogy én eddig a legolcsóbban 640Ft körül láttam darabját az Ebay-en monokristályos 156x156mm 0,5V /8A Ebből 40db kell, és 2db táblát lehet készíteni belőle. (lehet, hogy van azóta olcsóbban is)
Sajnos az autóban használatos töltésszabályzó nem jó. Az autóban a töltés a generátor gerjesztésén keresztül szabályozódik, a napelemnél ilyen nincs. A napelem egy áramgenerátor, elvileg semmilyen töltésszabályzó nem kellene, mert az akkut is árammal kell tölteni. Ha a napelem max árama megegyezik az akumlátor töltési áramával, és az üresjárati feszültsége nagyobb az akumlátor töltési végfeszültségénél, nincs semmi gond.
De meg kell oldani a teljesen feltöltött akumlátor leválasztását a töltési végfeszültségnél, illetve szabályozni kell a töltőáramot, ha szükséges. A jó töltésszabályozó mindíg optimális munkapontban tartja a napelemet, így biztosítva a lehető legnagyobb energiakivételt, de ez csak hab a tortán.
Hát, igen, itt először is ismerni kéne a két rendszer közti alapvető külömbséget!
A napelemet hogyan fogod gerjeszteni?
Sziasztok! Van egy kisebb napelemes rendszerem,
de a gond a töltésszabályzóval van. A jelenség: Erősebb napsütésnél 15,6V is mérhető volt az akkun. Ettől a jelenségtől kezdve a töltésszabályzó a fogyasztó felé olykor engedélyezi, olykor letiltja a kimenetet. (terheletlen állapotnál is) (Elvileg 13,7V-nál a túltöltés elleni védelem be kéne hogy kapcsoljon.) Napelem: 25V, 3.6A Tölt szab.: CMP12/24 Akku: 12V 44Ah 3x IRF3205 MOSFET van benne. Rájuk mértem: Ohm mérő állásban: (G-S; G-D) T1,T2,T3-nél: szakadás Dióda mérő állásban: (D-S) T1 - szakadás; 524 T2 - szakadás; 519 T3 - szakadás; 526 Dióda mérő állásban: (G-S) T1,T2,T3 - szakadás; szakadás Aki tudna segíteni, hogy a tranyók jók-e, már az is nagy segítség lenne. Üdv!
D-S közötti védődiódát kellene kimérni, ahogy most te mérted elvileg mind rossz, ami nem valószínű, próbáld a mérőkábelt felcserélni, és 600mV környékén mérni. Ez a kis izé ha jól látom messziről pic-el szerelt, és kapcsolási rajz sincsen róla, úgyhogy az én tudásom innentől kezdve haldoklik Persze kiforrasztva lenne az igazi mérni, mert ha melette van például egy kis értékű ellenállás az 0-hoz közelíthetné a mért értéket, vagy lehet rajta töltött kondi, ami mindenfélét okozhat, de általában beforrasztva is megoldható szokott lenni a mérés.
Ezeket az adatokat mértem:
Dióda mérő állásban: (D-S) (+ -)-nál--------- (- +)-nál T1 - szakadás;------524 T2 - szakadás;------519 T3 - szakadás;------526 A tranzisztorokra kiforrasztva mértem rá.
Ezek az értékek rendben vannak, azt jelenti, hogy 520mV környékén nyitnak a védődiódák. Ha a gate és source vagy gate és drain között szakadást mérsz akkor az is. Legtöbbször a source és drain összezár, ha tönkremegy.
Ajánlom a polikristályos 1,8W-os cellákat 0,5 dollár körüli árral. Szerintem jobban jársz ha veszel valami gyárit, csak azok szerintem zselés akksihoz vannak, amik alacsonyabb feszen mennek, egy jó savas akksinak 14,4V-ig fel kell tölteni, aztán a töltés elvétele után beállni olyan 13 volt környékére. Vagy ha van erőd-kedved építgetsz, olvasgatsz. Én egyelőre szüneteltetem a projektet, mert veszteség van, amikor töltöd az akksit, veszteség van, amikor meríted... Egy hálózatra visszatápláló inverteres rendszer lenne az igazi, de nagyon drágák a minősített inverterek, és csinálni kellene egy üveg lamináló gépet amivel az olcsó cellákból a táblákat csinálnám, az EVA fólia és az edzett üveg meg nem olcsó, és nincs most ennyi pénzem (egyetemista vagyok), de mindenképp csinálni fogok valamit, mert a szabadság, hogy nem kellene fizetni csak a vízért, elég jól hangzik.
Csinálj egy kis próbakapcsolást. (Egy izzó, vagy egy kis fogyasztó, és egy DC táp.) Kösd be helyesen a FET-eket, majd az ujjaddal érintsd meg a gate-et, másik ujjaddal először a source-t, Majd a táp pontját. (Hogy melyiket, az FET típustól függ.) Ha működik a FET, akkor kapcsolgatni fog a gate potenciálváltására. (Én egy 12V-os akkuval és egy izzóval szoktam tesztelni.) (Multiméterrel is lehet, de az hibás is lehet.)
Heló, megépítettem ezt a kapcsolást. 9V elemmel teszteltem Bővebben: Link
és a teszek szerint mind a 3 MOSFET hibátlanúl működik... Arra gondolok még, hogy lehetséges-e az hogy nagyobb feszültségnél, terhelésnél máshogy viselkedhet a tranzisztor? Köszi a segítséget. Üdv!
Sziasztok. Kellene csinálnom egy 5-7 perces prezentációt "Napelemes és szélgenerátoros rendszerek akkumulátortöltői" témakörben. Ha valakinek van olyan ötlete, ami segíthet (link, leírás), azt szívesen venném. Előre is köszönöm!
Sziasztok!
Segítségeteket kérném! Vettem 14 db 0.5V 3.6A (névleges) napelem cellát. Ezekkel szeretnék tölteni 2 db 6V 4000mAh-ás savas akkumlátort. Esetleg tudna valaki közületek ajánlani egy erre méretezett töltésszabályzó kapcsolást? Rengeteget keresgéltem neten de sajna szinte mindnek LM317 a lelke, viszont akkor már nem maradna elég feszültség az akkumlátor töltésére.... Nagyon jól jönne a segítség, és előreis köszönöm!
Én vennék még egy pár napelemet, és rákötném egy ilyenre: Bővebben: Link
7V (14*0,5) kevés a 6 V-os akku töltéséhez. Esetedben elég lehet, mert a napelem áramgenerátor és ha nem terheled, emelkedik a kapocsfeszültsége. Semmi más nem kell a töltésvezérlőhöz, csupán egy Shottky dióda, egy szintérzékelő, pl. TL431-gyel és egy relé, ami 13,8-14 V-nál leválasztja a napelemet az akkuról.
Megépítettem egy töltés szabályzót. A lelke egy Atmel által vezérelt step down konverter.
A lényeg hogy az akkumulátor fő ágában van egy árammérő, tegyük fel hogy 6A-rel szabad maximálisan tölteni az akkut, a napelem tud leadni 12A-t, viszont ha az akkura még rá van kötve egy 3A es fogyasztó akkor a töltőáramot felemeli 9A-re ugyanis így az áram egy része az akkut tölti a max 6A-rel a fennmaradó meg a fogyasztót táplálja természetesen a napelem az optimális munkapontban üzemel. A töltőt odaadtam egy haveromnak, most magamnak készítek egyet amely már két napelem csoportot tud külön vezérelni.
Sziasztok!
Véleményt es tanacsot kernek. Van egy cmp12 10A 12/24v os vezerlom,es 9db yuasa swl750 akkumulatorom. Milyen napelemet vennetek hozza,ez egy muhelyauto,amiben egy 1.1kw kompresszor a legnagyobb aramfelvet neha. En egy 240w osat gondoltam,elmeletileg birja a vezerlom,de a tapasztalatnak hiszek nem a specifikacionak Ezek a 240w os napelemek 12,vagy 24voltosak altalaban? Inverternek egy 1500-2000w ups-t szeretnek. Minden tanacs jol jon,es koszi A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2014
T. Kollégák!
Érdeklődök, hogy épitett már valaki a Bendíni féle két fázisú töltő alapján napelemes töltőt?
A legnagyobb méretűt és teljesítményűt, ami elfér a műhelyautón.
A szerszámok motorjait DC-ről táplálnám, inverter hatásfokromlás, plusz fogyasztó, plusz költség.
Sziasztok!
Megoldható az, hogy csak napelemről, akkumulátor nélkül menjen egy inverter? Napkollektor szivattyúját kellene ellátni vele, így értelem szerűen csak akkor kellene a 230v ha süt a nap. Esetleg ez megoldható egy "mezei" autós inverterrel?
Ha sütne minden másodpercben a nap akkor elvileg igen, de gyakorlatilag még akkor sem. Mert az akkumlátor sok invertrnél még betölt egy olyan szerepet is hogy puffereli a tápfeszt. Ezért egy minimális akkupakk mindenképpen szükséges.
A gyakorlatban viszon jön egy kis felhő eltakarja a napot és visszaesik a táblád 100W-ról mondjuk 20-ra. A tápfesz megroggyan és az inverter ki is kapcsol. Bekapcsolni pedig nem fog tudni mert a szivattyú induláskor nagyobb teljesítménnyel indul. Valami akku kelleni fog.
Üdv!
Az Effekta AX-ek tudják. Ha kevés a nap lekapcsolja a kimenetet, majd magát Az indulás szoftveresen választható: PV, Akku, Hálózat. Ja valós szinuszos kimenet.
Sokkal egyszerűbb, ha napelemes üzemre készült keringetőszivattyút veszel. Korábban a Laingnak volt Solar BLDC szivattyúja. 3 V-tól ~28-ig (?) üzemelt, ennek megfelelő fordulattal. Egy 25-30W-os modul szépen ellátta és csak akkor és addig ment, amíg a napkollektor is fűtött. Esetleg egy hőmérséklet külömbség kapcsolóval meg lehetett fejelni.
Tudomásom szerint a Laingot megvette valami más cég, de a Grundfoss és Danfoss is gyárt ilyent. Talán már a kínaiak is. A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2015
Igen, sokkal egyszerűbb és sokkal drágább. Imádom az ilyen jó szándékú, segítő hozzászólásokat, mert egyértelmű hogy ide mindenki azért jár, hogy megvegyen és ne megcsináljon dolgokat és nem azért hogy lehetőleg minél olcsóbban a maga örömére. Kár hogy a Laing solar szivattyú már akkor egy vagyon volt, amikor még gyártották. A Danfoss/Grundfoss szoláros kilengései meg csupán szórakozni vágyó milliomosok játszótere, akik meg ugye nem barkácsolnak napkollektort...
Ha nem süt a nap, nem kell keringetni, mert ugye nem meleg a víz. Az újraindítást egyszerűen meg lehet oldani egy késleltetett relével és akkor nincs gond az indulási teljesítménnyel.
Üdv!
Van egy 18Voltos üresjárati feszültségű napelemem, és olyan 5-6 amperes. Volt egy bsv20A töltésvezérlőm kínai biztos.12v/24 auto az van ráírva, na most rákötöttem 2 akkumulátort, hogy 24 volttal is megpróbáljam mit csinál , gondoltam , hogy nem fogja tölteni , de azértmégis megpróbáltam , bár ne tettem volna , pár másodperc és füstölt.Tölteni még most is tölt 12 volttal, de kimeneten olyan 2 volt körül van mindig, load led az mindig világít rajta, Szétszedtem , a panál hátulján megláttam , hogy bsv1210A , na mondom jó ez akkor nem is tudja azt ami az előlapon rajta van 24 voltot, meg 20 ampert. na mindegy szeretnék tölteni egy autó akkumulátort, hogy később erről telefont, meg miegymást használjak. a kérdésem , hogy egy ilyen Bővebben: Link step down konverterrel is lehet tölteni akkumulátort?Illetve rájöttem , hogy a napelem táblámban nincs dióda, mert leszívta az akkumulátort , milyen dióda kell bele? Csak ismerkedek a napelemmel, tehát mppt vezérlő, meg több napelem még várat magára.
Szia!
Igen , step down al is lehet......De; a napelem és a konverter közé 1 dióda (1N5406 x2 párhuzamosan, nagyobb 10A 100V --KY710 stb generátor dióda stb) a konverter és az akku közé mégegy dioda ,persze az árama nagyobb legyen.Az autós biztik is lényegesek ,a kötéseket meg autós saruval ---könnyebb változtatni. Egy ilyennel még jobb ......kb 2-3000Ft a kinai oldalakon
Köszi!
Bővebben: Link előbbi hozzászólásomban nem működött most vettem észre. Ilyen dióda nem jó?1N4007 dióda ez csak 1 amper tud, azért nem jó? A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2018
Sziasztok! Szeretnék segítséget kérni!? Van nekem négy dunasolar Ds40 FT napelemem eddig jól működött de tegnap elromlott a töltés vezérlője. Valaki tudna ajánlani ehhez vezérlőt? A régi valami (maszek) gyártmány volt köszönöm
Sziasztok!
Van egy 155Ah teherautó akkum, és kaptam két 25cm X 197cm méretű monokristályos napelemet (a kettő együtt kb 80W), amivel az akkut töltöm egy tanyán, ahol nincs hálózati áram. Közvetlenül rákötöttem az akkura, illetve egy sima villanykapcsolóval tudom leválasztani a napelemet az akkuról. Mivel a monokristályos Voc-ja 21V, illetve az üzemi feszültsége 18V, ezért túltöltheti az akkut. Amíg viszonylag le van merülve az akku, addig rákapcsolt állapotban 12-13 Volt között szokott lenni, és 3-4-5 Amperekkel tölti az akkut, de amikor már eléggé tele van az akku, akkor meghaladja a 14.4V-ot, ami már nem egészséges az akkunak. Egyszer 15.7V-ig is elment, mire észrevettem, és lekapcsoltam róla a napelemet. (majd ellenőrzöm és utánpótlom az elbontott vizet az akkuba) Szóval szeretnék építeni egy kis túltöltés elleni védelmet neki. (mélykisülés ellen nem kell mert egy inverter van az akkun, aminek van mélykisülés védelme) Olyan áramkör kapcsolási rajzára lenne szükségem, ami azt csinálja, hogy ha eléri az összekapcsolt napelem-akku feszültsége a 14.4V-ot, akkor egy bistabil relét kapcsoljon át, amivel lekapcsolja a napelemet az akkuról, és ha csökken a feszültség és beesik 12.7V alá, akkor pedig kapcsolja vissza a bistabil relét, amivel a napelem újra az akkura lesz kapcsolva. Persze az jó lenne, ha egy-egy potméterrel azért lehetne állítani ezt a két feszültség értéket. (tudom, hogy ha 14.4V-nál lekapcsolom akkor nem lesz sosem teljesen teletöltve az akku, mert itt jönne konstans-fesz+csökkenő áram fázis, de ez így elég már nekem) Ezt a bistabil relét néztem ki ehhez az áramkörhöz: https://www.hestore.hu/prod_10032406.html Vagy talán egy FET-tel is meg lehetne, lehet jobb lenne FET-tel? Összességében azt hiszem hogy néhány tranzisztor, dióda, ellenállás, kondi, (esetleg komparátor?) segítségével meg lehetne valósítani egy ilyen áramkört. Viszont ilyen áramkör tervezése egy picikét már meghaladja a tudásomat. Ki tudnátok segíteni egy ehhez való kapcsolási rajzzal? Segítségeteket előre is nagyon köszönöm, Fenyő |
Bejelentkezés
Hirdetés |