Fórum témák
» Több friss téma |
Minden anyagnak van egy ún. gőztenziója, ami lényegében a folyadék fölötti gőztérben levő anyag koncentrációjával arányos. Tehát pl. a víznek is van 25 C fokon gőznyomása, mert szép lassan elpárolog a víz. A salétromsav és a víz tenziója hasonló, emellett a két molekula nagyon "szereti" egymás társaságát, ezért a desztilláció hőmérsékletén jelentős mennyiségű víz is át fog menni a desztillátumba. Ennél töményebb savat egyszerű módszerrel nem lehet készíteni (egyébként a "háztartási" felhasználáshoz (maratás, oldás, galvanizálás) elég ez a töménység, minek ennél töményebb?).
A hobbicélokra is alkalmas, ámde amatőröknek beszerezhetetlen kloroform előállítható minimális laborfelszereléssel is. A reakciót haloform reakciónak hívják.
http://designer-drugs.com/pte/12.162.180.114/dcd/chemistry/chloroform.html[Leirat - angol nyelven][/url] A kiindulási anyagok könnyen beszerezhetők (aceton, klórmész), viszont az eljárás óvatosságot és némi gyakorlottságot igényel (a felszerelésről nem is beszélve). Hűtő nélkül nem érdemes hozzákezdeni! A folyamat elején visszafolyó hűtést, desztillációnál leszálló hűtést kell alkalmazni! Köpeny, védőszemüveg, megfelelő balesetvédelmi felkészültség pl. laborjegyzetből, stb. Csak saját felelősségre!
Ha már előállításnál tartunk: távlati terveim között szerepel egy digitális vekker készítése (ha majd ráérek), jó nagy számjegyekkel, de nem szeretném megvenni a gyári, méregdrága, óriás hétszegmenseseket.
Elektro- és fotolumineszcencia témákban való kutakodás, illetve a fénycső alaposabb tanulmányozása után két dolgot tettem. Sárga és zöld kihúzófilcek belét desztillált vízben kiáztattam, valamint eltörtem egy selejtes fénycsövet, és kiszedtem belőle a fényport. Az oldatok, főleg a sárga, meg a fénypor is reagálnak az UV-led fényére, csak az oldat mintha lebomlana, és gyenge, a fénypor meg csak úgy gyenge. Ősrégi jelfogókból van egy halom üvegcsövecském, 5 cm körüli hosszban, 4 mm belső átmérővel. Per pillanat még Reed-kontaktusok vannak bennük, de csak amíg a köszörűhöz oda nem érek. A tervem az, hogy egy megfelelően preparált csövecske lenne egy szegmens, amit egy UV-led világítana meg, erre a cső hálából láthatóvá tenné nekem az időt ![]() A sok duma után csak annyit kérdeznék a kémia egy tudójától: lehet-e házilag olyan elegyet előállítani, ami a fent leírt kívánalmaknak megfelel? Építeni majd egyszer fogom, ha fogom, de már most is érdekel. Helo Én is szeretnék vízbontást csinálni otthon, mint oly sokan; de én nem vízzel/hidrogénnel szeretném hajtani az autómat csak kísérletezni akarok. De úgy hogy a Hidrogén előállítása a "leggazdaságosabb", legjobb legyen. Nem akarok baromi sok Hidrogén gázt előállítani. (kb 1-2cm3 ) Arra gondoltam hogy régi p2-es gép tápját (DELL táp) keltem életre és azzal... vagy pedig csináljak valami kapcsolást? ![]() Számolgattam és ha jól emlékszem kb 5-12 A kéne... Vettem egy lombikot, aminek 3nyaka van. Arra gondoltam fullra megtöltöm vízzel a szélső nyakakba rakom az elektródákat. Egy kis csapot akartam rakni arra a nyakra ahol a hidrogén áramolt volna kifele, mert nem akartam hogy folyamatosan kis adagokban jöjjön. DE ezt nem sikerült beszerezni (kicsit drága és spéci kell)...
Azt remélem tudod, hogy H2 + O2 == durranógáz ?(bocs, lgyk, a pongyola fogalmazásért)
Vagyis nehogy berobbants magad... Csap helyett meg tegyél rá pvc-csövet, műszerészsatuban vagy valami egyéb eszköz pofái között szorítsd el, és kész, menetemelkedéstől függően "szabályozhatod". Nem éppen laboros cucc, de működik.
a vaskloridból nem lehetne kivonni azt a rezet amit lemaratunk a NYÁKokról??
![]() ![]() ![]()
Teledobálod szöggel, elég durván kristályosodva kiválik rajta. Csak az oldatot is tönkreteszi...
Nemrég a használttal kipróbáltam, egy szög félig bele, egy óra után egy rézcsövet tudtam lehúzni róla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nekem a gondom továbbra is az hogy mivel bonstam szét, mivel jobb : számítógép táp vagy van valami kapcsolás? üdv.: Vermelho
Robbanó buborékok
![]() Sok helyen olvastam, hogy fűrész-impulzusokkal hatékonyabb a folyamat, de még nem volt alkalmam kipróbálni. Elvileg a frekvencia, valamilyen határon belül, a bontás sebességét is befolyásolhatja. Az áramerősségre figyelj, nehogy hazavágd a tápot. Kár lenne, pár bubi miatt ![]()
szöggel??? sima mezei 100 -as szög is jó? :eek2:
Legjobb
![]() ![]() De utána már nem nagyon tudsz vele maratni, büdös lesz, sötétbarna és sűrű... Valamikor olvastam, hogy mi megy végbe, de a bitek kergetése közben elfelejtettem.
Hát, éppenséggel lehet... :yes:
A gyakorlatban használt fluoreszcens anyagok többsége könnyen gerjeszthető delokalizált elektronszerkezetet tartalmaz, ennek köszönhető a viszonylag kis gerjesztési energia is. Ám reaktivitás szempontjából a gerjeszthetőség azt is jelenti, hogy könnyen elreagál sok anyaggal. Ezért nem túl stabilak kémiailag a fluoreszcens oldatok. Ráadásul az UV-fény még el is indíthat további reakciókat is... Ha viszont nincs mivel elreagálnia az oldatnak, akkor sokáig megmarad a fluoreszcenciája. Tehát ha szennyeződés bevitele nélkül beviszed az oldatot egy üveg vagy műanyag csőbe, és leforrasztod, akkor stabil marad az oldat. A stabilitást lehet növelni stabilizátorokkal, oxidációra érzékeny festékeket lehet védeni pl. aszkorbinsavval (C-vitamin). Természetesen lehetőleg a legtisztább anyagokat kell ilyenkor használni, desztillált víz vagy absz. etanol az oldószer. Így készülnek a vízszintezőkben használt löttyök is. Éppen a reaktivitás miatt nem könnyű házilag összedobni fluoreszcens festéket, bár nem lehetetlen. Ftálsavanhidrid és rezorcin reakciójával lehet fluoreszceint előállítani, de a ftálsavanhidrid és a rezorcin is engedélyköteles vegyszer. ![]() Érdemes lehet még a halgyógyszerként árult "xantakridin" nevű akridinszármazékkal is kísérletezni. Olcsó, és élénken fluoreszkál. Viszont erősen oxidálódik levegő jelenlétében... Szerintem első körben érdemes megnézni a filcből kioldott festéket, hogy beforrasztva üvegampullába (üvegcsőbe) mennyire tartós. Ampullát lehet kapni laboreszköz-ellátóknál kb. 100 Ft-ért. A fluoreszcens anyagok kvantumhatásfoka 1 alatt van, ami azt jelenti, hogy 100 elnyelt UV-fotonból kevesebb, mint 100 látható foton képződik. Tehát kevésbé "gazdaságos", mint a normál LED-es megvilágítás. Ez egy másik lehetséges megoldást vet fel: látható fényű LED-del megvilágított kolloid oldat. Stabil kolloid oldatot könnyű készíteni, és a látható LED-ek olcsóbbak, mint az UV. Régebben csináltam világító rudat a ragasztópisztolyhoz való áttetsző műanyag rúd és egy LED segítségével. Elég jó fénye van, bár a fluoreszcens megoldás kétségtelenül kontrasztosabb. Általában a látható fényben is élénken fluoreszkáló anyagokat lehet kék LED-del is gerjeszteni. Egy kicsivel olcsóbb talán... A fénycsövek szétszedésével csak óvatosan, mert a bennük levő higany nem a hosszú élet titka.
Köszönöm az útmutatást, megint kaptam pár jó ötletet
![]() A szennyeződés hatásaira én is gondoltam, bár a filcek belét sima vízben áztattam, próbának elég volt. Ha a kis üvegcséimből csinálok valamit, maximálisan a tisztaságra megyek, jóllehet labor nincs. Ez a vízmértékes téma mostanában, mióta építkezek, nagyon érdekelt, irigyeltem a kőművesek (jó drága) cuccosát, mert az enyém csak egy sima átlátszó, az övék meg szép sárgás. És amíg nem volt villany, nem is láttam belőle sokat... A halgyógyszer érdekes, és végül is a csövecskében oxigén nélkül maradna. Azon gondolkodom, hogyan tudnám lezárni a végeit, ha a folyadékba merítve töltöm fel, anélkül, hogy magát a folyadékot is szennyezném. Fénycsővel óvatos voltam, ennyi azért még rémlik kémiából ![]() Azt viszont még nem tudom, hogy a fényport mivel kényszerítsem a csövecske belsejére, ha ki akarnám próbálni.
Olvass vissza
![]() + legyen rozsdamentes acél - lehet alumínium is. Készülj fel hogy A-k fognak folyni. (Én a rozsdamentes acél beszerzésénél elakadtam. De anélkül nem építek újat, pedig most van 3db AT tápom ![]()
Nem tudnátok abban segíteni, hogy hol lehet rozsdamentes acéldrótot kapni? Kb 1-1,5mm átmérőjű kéne...
Most van tápom, de vízbontóm nincs... Meg türelmem is egy nagyot építeni(az is műanyag flakonban lenne, valszeg ecetesüvegben, de sokkal komolyabb lenne, mint az előzőek. Remélem sikerül.) ![]()
Keress egy lakatosműhelyt ahol "békebeli"szakik dolgoznak.Ha szépen kérsz biztos adnak 1-2 szál saválló hegesztőpálcát
![]()
Kipufogó-javítóknál, készítőknél meg saválló acéllemezt is lehet találni, hulladék mindig van bőségesen
![]()
Akkor saválló hegesztőpálcának hívják... Kösz.
Kunyizok remélhetőleg valahonnan...
Sziasztok!
Kérdeztek tőlem valamit a napokban, amiről azt hittem egyértelmű, de aztán mégiscsak zavarba jöttem. A téma szerves kémia. Adott egy trimetil-hexán molekula (csatolmány), el kéne nevezni. Namármost egy középiskolás tankönyv azt írja, hogyha a főlánc végeitől ugyanolyan távolságra vannak az oldalláncok, akkor a szénatomok számozását a rövidebb felől kezdjük. Ebből 2,5,5-trimetil-hexán jönne ki. Ugyanakkor ott van az is, hogy úgy kell számozni, hogy az oldalláncok mindig a lehető legkisebb helyzetszámot kapják. Ez pedig akkor teljesül, ha a másik irányból indítjuk (most balról), és megvan a 2,2,5-trimetil-hexán. Na most akkor melyik a helyes? ![]()
Hi!
A szénhidrogének nomenklatúrájában sorszámozott szabályok vannak. Mindig a nagyobb sorszámúnak van magasabb prioritása, azt kell alkalmazni, ha nem lenne egyértelmű az elnevezés. Paraffinoknál: 1. Leghosszabb el nem ágazó főlánc kiválasztása. 2. Azonos sz.atomszámú szénláncok esetén azt választjuk, amiben több szubsztituens van 3. A lánc számozása úgy történik, hogy a szubsztituensek a lehető legkisebb helyzetszámot kapják. 4. Ha több lehetőség van a számozásra, akkor a betűrendben előrébb álló szubsztituens legyen a kisebb sz.a.számú szénatomon 5. az előtagokat betűrendben kell felírni A legkisebb szám (3. pont) miatt úgy kell elnevezni, hogy a lehető legkisebb számok jöjjenen ki. Így a helyes elnevezés a 2,2,5-trimetilhexán.
Újra én...
Na szal szereztem hegpálcákat. Mindenképp kaparni kell róla azt a salakképzőt( nemtom minek hívják ), vagy van egyszerűbb mód is a leszedésére? A másik kérdésem: Honnan lehet tömény KOH-t szerezni? (tudom nagyon veszélyes: vakság, egyebek...)
Hát most lehet, hogy el fogtok hűlni a kérdésemtől és remélem, Topi sem veszi észre az enyhén OFF-jellegű kérdést, de ha már kémiaóra van, meg nagy szakik szoktak idejárni, megkérdem...
...valóban lehetséges eset az, hogy mikor a cukrot karamellizálok, akkor egyszercsak egy bizonyos hőmérséklet után enyhén mérgező anyagok keletkeznek a cukor "bomlása/karamellizálódása" folyamán? :eek2: Nem itthoni tapasztalat alapján kérdem ezt, hanem ezt valahol korábban hallottam, és meg akarok győződni erről a dologról jobban is!
Amíg normálisan karamellizálod (magyarul nem égeted le) addig a cukormolekulából csak víz válik ki... (de valami molekuláris átrendeződésnek is kell követni, de sztem nem egyből a legmérgezőbb anyagok lesznek...
![]() Gondolom magasabb hőmérsékleten illetve oxigénhiányban már eléggé furcsa anyagok jöhetnek ki... (pl benzol- rákkeltő! metil- alkohol - vakít! ![]() No de én még csak 17 éves vagyok. Várjunk a vegyészekre! ![]()
Hi!
Hát, pirolitikus folyamatoknál (pirolízis: hő hatására történő reakciók, főleg bomlás) elég sokféle reakciótermék képződhet. A karamellizáció folyamata még most sem teljesen tisztázott folyamat, sok lépésből áll (főként: vízelimináció a molekulákból, ciklizáció, deciklizáció, izomerizáció, krakkolódás és polimerizálódás). Ebben a folyamatban kétségkívül keletkeznek egészségre káros anyagok, nemkülönben az olajsütés folyamán. Leginkább a keletkező finom eloszlású szén és a kátrányos melléktermékek rákkeltő jellegűek, de nem kell nagyon megijedni a dologtól, hiszen az enyhe pirolízis során csak nagyon kevés anyag alakul át szerkezetileg, és a végtermékek között még kevesebb a rákkeltő anyag. Alapszabály, hogy minél magasabb hőmérsékleten és minél hosszabb ideig történik a karamellizálás, annál több káros anyagot tartalmaz (és személyes véleményem szerint annál kellemetlenebb az íze...). Egy normálisan elkészített karamell (pl. Dobostorta) nem jelent komolyabb egészségügyi kockázatot.
Egyszerűbb módszer: kalapács.
![]() Egyébként a Metalloglobus-nál lehet kapni mindenféle rozsdamentes rudat és lemezeket. KOH: vegyszerboltból. Ugyanúgy kiadják, mint a NaOH-ot, csak drágább. De a legtöbb reakció, ami KOH-ot igényel, elvégezhető NaOH-dal is. Még P20 előhívására is jó a KOH. :yes:
Ez nem tartozik ugyan szervesen az elektronika körébe, de olvastam sok kémiában járatos ember gondolatait, és a következő kérdésem van:
Tudja-e valaki, hogy rézkarc-készítéshez vaskloridot vagy salétromsavat honnan tudnék szerezni? Megköszönném, ha egy adott bolt pontos címét megírná valaki, ahol ezek a lötyik baráti áron beszerezhetők. Köszönöm!
Hol laksz? (egyébként minden elektronikai alkatrészbolt tart vaskloridot,+ gyógyszertár megrendelésre)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |