Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » VF2 végerősítő
Ok, köszönöm, ez meg van. A kb 250mA-t szeretném akkor 100mA-re állítani, a 680R már kicseréltem 2K7-re, de ez még nem volt elég. hogyan tovább? Növeljem 4K7-re, vagy máshol avatkozzak be?
kösz: fj
Félő rosszul számítottad ki az áramot a 245 mV és a 10 Ω hányadosából.
Az általam kiemelt részben szerepel a 10 Ω-on eső feszültség ajánlott értéke, olvasd csak el!
Semmi baj, csak elmértem.... 93mA, kifogástalan....
üdv: fj
Sziasztok!
Ismerősömnek volt egy IBIZA 300-as erősítője. Vett egy DLD ST 250-es mélynyomót, rákötötte, majd írt nekem, hogy nagyon furcsán szól. Levittem az ST 151-es erősítőmet, majd meg akarta először mutatni élőben is, hogy milyen hangja van. Hozzáért egy kicsit a hangerőszabályzóhoz és azonnal jött is ki a végfokból a füst. Tönkre is ment az a csatorna neki egyből. Szétszedtük és láttam is, hogy az egyik végfok tranzisztor kiment (TIP42C), meg egy ellenállás. Ami viszont szintén érdekes az, hogy egy kalapsín méretű hűtőborda volt mind a kettő csatornára. Pufferkondiból 35V 220µF (nem 2200). Egyenirányítóból meg sima 3A-es dióda (méretéből ítélve). Mondtam is neki, hogy ez így kuka. Így csinálok bele egy vf2-es végfokot IRFP240/9240 párossal. +-30V-ról működne, és tennék bele oldalanként 1 6800-as és egy 2200-as kondit. Hűtőbordából egy BEAG APT 100-as egyik bordáját használnám (van benne ventilátor). Így akkor egy DLD sub kerülne az egyik csatornára, a másikra meg 1 vagy 2 sony hangfal (furcsa párosítás, de így szereti), nem lenne vele semmi gond? Toroid trafó benne 300W-os lehet, az viszonylag elég nagy. A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2018
Az ibiza és társai az nem erősítő. A toroiddal is vigyáznék, mert akadt a kezembe egy ilyen. Ha nem is 300, de gyanítottam hogy 150, mert hát nehéz is, meg vastag is. Rámértem a primerre, majd azt hittem hogy megint megszakadt a multi vezetéke, mert nem csippant. Ellenállást mérve 70 Ohm. Nem elírás, 70. Valahol 30-40 Om alatt csipog a szakadásmérőm. Ez a toroid olyan vékony huzalból volt tekerve, hogy elkelt volna gitárhangszedőbe kis túlzással. De hogy teljes legyen a kényeztetés, természetesen alumínium. A réz drága, az alu is, a vas olcsó.
Saccolva egy 100VA-es toroid 10 Ohm primer DC ellenállású. Persze ez a hűtés függvénye is, de 70 Ohm körül van egy 35VA-es puskás trafó, vagy egy junoszty TV trafója.
A trafó viszonylag normálisan nézett ki. Ellenállást nem tudtam megmérni, de lehetett látni a szekunder tekercsét. Az kb 1,5mm átmérőjű lehetett.
Még ha nem is 300W akkor, de ez jó lenne? Vagy van egy 190VA-os régi erősítőből kiszedett trafóm. Az +-40V DC-t adna le. Melyiket használjam inkább? A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2018
Ohm mérővel mérd meg a primer ellenállást. Ne legyen nagyobb 10 Ohmnál, de inkább 6.
10 Ohm az ellenállása, valamint 24H az induktivitása a primer oldalnak.
A képen látható borda elég lenne neki (BEAG APT 100-as egyik bordája)? Egy 8 centis venti lenne még rajta.
Az induktivitás most lényegtelen. A 10 Ohm viszont 100VA körüli terhelhetőségre utalnak. Viszont nem kell megijedni, mert nem halogén lámpát kell üzemeltetni.
Gyakran van csend a zenében. Mármint nem arra gondolok amikor kimennek cigizni a zenészek, hanem arra, hogy nem folyamatos szinuszt kell erősíteni. Ha nem vadbarom módjára koppanásig tekert hangerő potival üzemel az erősítő (ismerek ilyen fazont, főleg ha jön a szilveszter), akkor nagy baj nem lesz. Nem tudom melyik trafóról van szó, összegezd a paramétereket. Nem akarlak félrevezetni tévedésből. Szándékosan meg mégúgy se. Melyik trafóról van szó, mert említetted a 190VA-erest, meg az ibizásat is. A trafó átmérője, meg a magassága is számít, mert egy nagyobb felszínű trafó nagyobb veszteséget tud elfűteni tönkremenetel nélkül ugyanakkora belső ellenállással. Ez azt jelenti, hogy egy 9cm átmérőjű trafó 100VA-es, de egy 15cm átmérőjű lehet 150VA-es is annak ellenére, hogy mind a kettőnek 10 Ohm a primer ellenállása.
Az ibiza trafója 10cm átmérőjű, 5cm magas toroid. 10 ohm ellenálással. 2x22v secunder feszültséggel.
A másik egy ei magos trafó. 190va és 2x29v feszültséggel. Szintén 5cm magas, de szélesebb vagy 3cm-el.
Megépítettem, fel is éledt első próbálkozásra. 90mA nyugalmi áramot állítottam be neki. A MOSFET-ek másik oldalára is ragasztottam kisebb hűtőbordákat, mert tesztelésnél, fél hangerőn fél perc elteltével már kezdett langyosodni, de a nagy hűtőborda még nem. Át is mertem így adni a gazdájának. Az IBIZA trafója egyenirányítás után 35V-ot ad le, ami leesik terhelésnél 32-re. Fél óráig járattuk max közeli hangerőn, de még csak langyos sem volt a hűtőborda. Az egyik csatornán egy 4 ohmos DLD, a másikon meg egy 6 ohmos SONY hangfal került.
Ami érdekesség, hogy a DLD a gyári ibiza végfokjával és egy ST151-essel is recsegett, ezzel nem. Hangja is sokkal szebb, valamint a SONY-nak is végre lehet hallani a magasait. Nagyon elégedett volt a hangjával. Sokkal szebb, sokkal erőteljesebb, mint a gyári volt. Hangszóróvédelemnek UPC1237-es került bele, ami meglepetésemre durva klippelésnél is lekapcsolja a hangszórókat, így legalább a hangszórókat sem tudja könnyedén tönkretenni.
Sziasztok! Valakinek van eladó VF2 NYÁKja?
A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2018
1 9240/240-es pár verziós VF2-re, rá szabad kötni 4 ohmot, +-50V (üresen) tápfesz mellett? Vagy itt inkább 8, max 6 ohm?
Köszönöm! Magamnak is építek egy ilyet, nagyon megtetszett a hangja.
Hidalni mennyire szabad ezt a végfokot? A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2018
A VF2 hídba kötéséről jobbára kudarcba fulladt kísérletek jutnak az eszembe,
saját tapasztalatom sajnos nincsen.
Miért akarod hidalni? A 4 pár fetes verziómról találsz rajzot, képeket, leírást, több mint 400W kijön belőle 8 ohmra. Persze lehetne még rajta csiszolni de működik évek óta. Ahova ennél nagyobb teljesítmény kell oda meg D osztályút kell építeni (bár én azt mondom, hogy inkább már 200W-tól).
Van egy pár trafóm, köztük egy 250w-os ami egyenirányítás után +-22v-ot ad le. Ezért kéne hidalni. Ha lehet, akkor felhasználnám valamire mindegyiket.
Akkor nem graetz hanem kétszerező egyenirányítást alkalmazol, és máris +/-44V-od lesz. Ez némileg költségesebb, mert a 2db helyett 4db, és dupla kapacitású pufferre van szükség, de még mindig olcsóbb mint másik trafót venni.
Nézzd meg milyen trafóid vannak. Lehet a szekundereket kombinálni is, ha nem terhelődik túl egyik sem. Készült például végfok 4 darab 24V-os 100VA-es toroiddal, vagy másik esetben egy 2X31V-os 200VA-es és egy 2X12V-os 100VA-es trafóval. Az előbbinél 2X70, az utóbbinál 2X60 körüli volt a terheletlen tápfeszültség.
A kétszerezős megoldás nekem nem jött be. Még anno egy tda7294-hez csináltam. A trafó 90VA-os volt. A TDA-n csak egy sima alu lap volt hűtsének, hogy megnézzem mennyire melegszik, de 2 perc után el is füstölt a trafó. Semmi nem melegedett, csak a trafó.
Akkor majd jó lesz valamire ez a trafó még. Addig is, biztos elég lenne +-50V-on 1 pár fet egy 4 Ω-os mélynél is? Számomra ez hihetetlenül hangzik, hogy képes ennyi hőt átadni a foglalat.
Ott akkor valami más probléma volt, ugyanis a kétszerező egyenirányítás ugyanúgy teljes értékű a táplálandó eszközt illetően. Nekem tápegységem és végfokom is működik így, sokkal egyszerűbb és olcsóbb megoldás mint a hidalás. Ha a trafó melegedett akkor valami ott nagyon el volt kötve, de nem foglak rábeszélni, azt csinálsz amit akarsz.
Az 1 pár fetre +/-50V táp esetén én biztosan nem kötnék 4 ohmos terhelést. Vagy alacsonyabb tápfeszt használnék, vagy 8 ohmos terhelést, vagy 2 pár fetet. A 4 ohmos terhelést nem is értem, az inkább autóba való. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2018
Bocs az OFF-ért!
Kedves Fórumtársak! Szert tettem egy MAX038 KIT-re élesztett állapotban. Nagyszerűen működne, de kimenőfokozat kellene hozzá, mert sajnálnám, ha tönkremenne. Így ötlöttem ki a mellékelt Multisim-es áramkőrt, de "túl szép a menyasszony", mert csupán néhány db, (szinte) filléres alkarészből áll, és a C4-C5 kompenzáló kapacitásokkal DC-től 20MHz-ig 0,5%-on belül erősít 40 dB-t, szerény (0,3%) torzítás mellett UKIpp kb 29V-al!!! Van tapasztalata valakinek az NE5539 (AD5539) -el? És úgy általában mi a véleményetek az erősítőről, tényleg ilyesmi lesz, vagy ez csak a Multisim csalóka játéka? Köszönettel; Tambi.
A kimenő fokozatod (q1-q2) emitter követő, a feszültség erősítése 1-nél kevesebb, ezért ha U1 tápfeszültsége +-10V annak a kimeneti jeléből nem lesz 29Vpp sehogyse
Ha a +-10V tápot adsz a transzisztoros kimeneti impedancia illesztőnek is akkor lesz egy bufferelt kimeneted. De ne számíts nagy kimeneti amplitúdóra, ugyanis az IC adatlapja szerint a kimeneti feszültség +2.7 és -2.2 V +-8v tápfesz esetén. (Adatlap 4. oldal lap teteje).
Köszönöm kedves Latyakosa!
Rengeteg eszemmel nem értettem, hogy jöhet ki egy IC-ből nagyobb fesz, mint az UT. Hát nyilván sehogy...
Szia! Az ilyen agy sebességű erősítőknél mérlegelni kell, hogy a tanziens vagy a harmonikus torzítás okoz kisebb gondot. Egy erősen visszacsatolt erősítő hiába alacsony harmonikus torzítást eredményez, tranziens viselkedése csapnivaló lehet. Mivel alapból a jelgenerátorod a szinuszt háromszög jelből faragja, nincs szükség 0,01% alatti torzításra. A jelalakhűség annál inkább fontosabb, mert esetleg más alakú hullámformát is erősíteni szeretnél. Nézzd meg egy oszcilloszkóp erősítőjét. Ott éppen ilyen igények kielégítése miatt olyan a kapcsolás mint amilyen.
Esetleg egy bontott CRT monitor RGB katód meghajtó IC-je is jó lehet.
Sziasztok!
Gondoltam csináltatok már rendes nyákot magamnak. Elkészítettem egy kétoldalas nyákot Alkotó terve alapján. Szerintetek ez így jó lesz, vagy változtassak rajta még valamit?
Ha kis teljesítményre, pl. szobába kell, akkor nem kelle bele IRFP, bőven elég az IRF, szebb hangja is van vele. Ha viszont buliba kell, akkor én nem hagynám el belőle az áramkorlátot.
Mintha régebben meg pont azt olvastam volna, hogy az IRFP-nek van szebb hangja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |