Fórum témák
» Több friss téma |
Még egy megoldás, sorba kötsz egy kisfeszültségű, 2-3V 1-2W zseblámpa izzót.
A névleges árama legyen több mint a tényleges fogyasztásból kiszámolt áram. A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2018
Lerajzoltam.
Az előző hozzászólásomban is találsz egy linket. DL-CT1005A a típusa, legolcsóbb Kínából. Alin Lehet, más típus is jó, de tudtommal ennek a legnagyobb a feszültség-idő területe. Ha az indulási áram meghaladja a névleges 20-30-szorosát (5..7,5A), akkor az már túlterhelheti a ledeket. Ha a szekunder körbe beteszel sorba még egy 200...500ohmos ellenállást, akkor azon a túlterhelés alatt akkora feszültség fog esni, hogy az áramváltó telítődése megvédheti a ledeket, de a normál üzemben nem fog gondot okozni.
Nem áramot figyel, viszont ha 2 helyről kapcsolgatnám a fogyasztót, akkor tökéletes lenne. Ugyanis a már behúzott szál egyikét megspórolnám, így a másikon a lámpaszálat vissza tudnám vezetni a kapcsolónak, s ez adna tápot a glimm-nek. Mindig tanul az ember. Köszi érte.
Megrendeltem. A DL-CT1005A -nek melyik 2 lábát hagyjam szabadon ?
Ezen a linken van egy ábra is. A 2. és 3. lábon van a tekercs, úgy hogy a másik kettőt hagyd szabadon. De ha megjön, könnyen le is ellenőrizheted.
Bővebben: Link
Nem kell visszavezetni a lámpaszálat, az egyben a kapcsoló egyik pontja is.Egy vezeték meg marad ha kell másra. Arra azért vigyázz, a két kapcsolónál lévő fázis azonos kismegszakítón legyen.
Annyiban vitatkoznék, hogy a dehogynem, azaz a másik vezeték a lámpaszál. Lerajzoltam Neked máshogyan. Középen a 2 vezeték ami a csőben adott.
A közös kismegszakítókra vonatkozó figyelmeztetést köszönöm. Másik fórumon amúgy, ahol megemlítettem ezt a kapcsolást, csak néztek, meg kötözködtek.
Mi a véleményed erről ?:
Azt leszámítva, hogy a két szilícium diódán esik mondjuk 1.4 V feszültség, és a látható tartományban világító diódák közül is a vörösnek kell legalább 1.5 V teljesen korrekt.
Az egyik diódát tedd át a középső sorból a felsőbe, akkor már csak a 20 Ohm pontos értéke kérdéses...
Kevés lesz a 2x2db dióda. A ledek nyitófeszültsége legalább 1,8...2V körül van (a piros ledeknek a legkisebb). A tegnapi 9:09-es hozzászólásomban felvetettem az ilyen jellegű megoldást, de szerintem legalább 2x4db dióda, vagy 2db diódás híd kell ahhoz, hogy egy led nyitófeszültségét biztonsággal elérje a diódákon eső feszültség.
Az optocsatolókban lévő ledek nyitófeszültsége kb. 1V, azokhoz ez a kapcsolás teljesen megfelelő.
Lehet tudni hol terjesztetted, mi volt a bajuk, a nem szokásos elrendezésen kívül? Amúgy nem értem miben mondasz ellent az állításaimnak? Ha az "egy vezeték marad", annál a jelenleg lámpára menőre gondoltam, de ha a nyomvonal nem egyezik, akkor valóban nem marad.
Facebook - Hobbielektronika csoport. Amúgy csak megijedtek, azt hitték, hogy a hamis alternatív kapcsolásról van szó. Mikor kifejtettem, hogy a zárlathoz nulla is kell, minden rendben lett.
A hozzászólás módosítva: Nov 7, 2018
Ez életképes lehet ? Nekem gyanús. Próbáltad ?
Szerintem jó lehet. Egy egyenirányító híd, amit egy zénerrel lezár. Ha folyik áram, akkor a zéner feszültségéig emelkedhet a híd kimenete. A zéneren esik annyi feszültség, hogy a led kinyisson.
Az esetleges fogyasztó teljes árama át fog folyni a zener diódán. Mivel nincs vele sorba kötve ellenállás, terheléstől függően, akár 0.1 másodperc alatt is füstté válhat. Ha lenne ellenállás, akkor pedig a teljes áramkörben akadályozná az áramot, a fogyasztó nem működne.
Ha a zener kiégett, akkor a LED és az ellenállás lesz sorba kötve a fogyasztóval...
És 1W-nyi felesleges meleg a plusz graetz miatt.
LED-es lámpa áramfigyeléséről volt szó. Talán kiszámolhatnád, hogy mekkora áramot vesz fel 4-10 wattos lámpa vagy akár 30 W-os LED reflektor. Ha tudjuk pontosan az áramot, mehetünk lejjebb, hiszen két ellenpárhuzamosan kötött 5 mm-es LED vígan elbír 20 mA áramot. Az 4,6 W rezisztív terhelésen. A többi már csak méretezés kérdése. Legfeljebb tehet 2-2 LED-et. 1W veszteség a Graetz-en túlzás, hiszen 400 mW-os Zenert számítva a max. áram ~130 mA, ami 30 W. 3,1 V-os Zener + 2 V a hídon az 5 V feszültségesés. 130 mA-rel ez 0,65 W összes veszteség. De mert a diódahídnak csupán a zener feszültségét kell elviselnie, lehet olcsó smd Shottkykból is.
Ezt a diódahíd+zener megoldást alkalmazzák sok kis kütyü táplálásánál, pl. mozgásérzékelő, energiamérő, stb. A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2018
Idézet: A soros kondenzátort kifelejtetted...„Ezt a diódahíd+zener megoldást alkalmazzák sok kis kütyü táplálásánál, pl. mozgásérzékelő, energiamérő, stb.” Mindössze leírtam, hogy ennek a kapcsolásnak milyen buktatói vannak, lévén a "No comment." nem túl részletes.
Sziasztok!
Van egy kisbuszom, aminek a két hátsó ablaka elektromosan billenthető. Na, ez megadta magát, és gondoltam, amíg eljutok vele szervizbe és két vagyonért megcsinálják, addig csinálok hozzá egy ideiglenes nyitó-záró alkalmazást. Összeraktam az alábbi kapcsolást, ami működik is szépen, csak az a baj, ha rákötöm a relét, és azzal próbálom meg megszakítani vagy a tápot vagy a motor valamelyik ágát, akkor a relé el kezd prellezni. Tudna valaki segíteni, hogy mi hibádzik?
Hát, a hiszterézis hun marad?
Bővebben: Link
Szevasz!
Nem igazán vagyok profi az IC-k világában, de a tápfeszültség ingadozás (akár tüskeszerűen is, és a motor szénkefés, na az is csinál) is okozhatja. Mire gondolok? A 3-as láb le van szűrve, de a 2-es láb (ami a referencia) nincs, én tennék a 10k-10k-1k trimmer közös pontjára szűrést, hogy ne ugráljon már... Még nagyobb érték is jó lenne talán, de a pudding próbája az evés. Üdv: StMiklos
Szevasz!
Azt én is kerestem, de nem volt egyértelmű, hova is kéne tenni, erre nem tudtam egyértelmű tippet adni, persze a kijárat meg 2-es (3-as?) közé.. Bogarászni kéne. Üdv: StMiklos
Ott van az anyagban, hogy hogy kell kiszámítani, és a kimenet és + bemenet közé, a feszültség osztásnak megfelelően. (inkább linkeltem, minthogy hosszabban magyaráznám)
Persze a zavaroktól, (amit egy motor termel), szűrni kell. A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2019
Köszönöm a segítséget mindenkinek.
Megpróbálom a tanácsok szerint megoldani a problémát, hátha. Pucukának külön köszönöm a hsznos linket.
Hello! "csak az a baj, ha rákötöm a relét, és azzal próbálom meg megszakítani vagy a tápot vagy a motor valamelyik ágát, akkor a relé el kezd prellezni."
Ha hiszterézised lesz, akkor is ezt fogja tenni. Hiszen mikor túláram van, elejt a relé. Csak éppen ekkor a motoráram is megszűnik, mire visszahúz a relé. Át kell gondolni mit is szeretnél és hogyan.
Kedves Proli007!
Biztosan olvastad, hogy mi a problémám. Azt szeretném megoldani, hogy amikor túláram van, a motor megáll, akkor lekapcsolja az elektronikát vagy a motort függetlenül attól, hogy nyomom e a gombot vagy sem. A gomb egy kétállású billenő kapcsoló. Előre-hátra.
Hello! Igen, olvastam. A gond abban leledzik, hogy a túláram információját meg kell tárolni, különben ide-oda billegés lesz a vége. Mindig olyan rajzot kell készíteni, amiből a működés logikája is látható, különben nem értelmezhető a probléma sem a megoldás.
Így hát lerajzoltam, az irányváltó kapcsolót és a relé bekötését is. A működés a következő lenne.. - Alaphelyzetben senki nem kap áramot. - Ha megnyomjuk a működtető kapcsolót valamely irányba, a két diódán keresztül, tápot kap az áramkör. Ekkor a relé meghúz, és a motor foroghat. - Ha túláram jön létre, akkor a relé elejt. A dióda/10k visszacsatoláson keresztül mintegy "fenntartjuk" a túláram jelét. Hiába szűnik meg a motoráram, az állapot fennáll. Ez a tárolás. - Ha elengedjük a működtető gombot, megszűnik az áramkör tápfeszültsége, a relé elejt. - Újra megnyomáskor, a 10k/10µF időzítés biztosítja, hogy az áram alapállapotba kerüljön. Azaz a relé behúzzon, az áramkör pedig figyelje az áramot. Erre egyébiránt is szükség van, mert a motor túlárammal indul és ekkor a relé nem ejthet el. Ezt is időzíti a 0,1Ohm utáni 10k és 10uF. Tehát annak az időnek ki kell tartani, míg a motor felpörög. (A kapcsoló biztos nem az, amit belinkeltél, mert két-áramkörös háromállású kapcsoló szükséges az irányváltáshoz. De az is lehet, hogy a gépkocsiban a kapcsolónak csak négy kivezetése van, nem hat (mint az ábrán). De a hat kivezetés ekkor is meg van, csak éppen a keresztkötés belül van kialakítva. Így nem kell kivezetni, nem zavar.) |
Bejelentkezés
Hirdetés |