Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Látni a színéről lehet, de tapasztalat kérdése. Már rég használtam gyári lakkozott panelt, nem emlékszem milyen volt tapintásra. A fehér LED fény nagyon nem tesz jót neki. Pláne ha sokáig illesztgeted. Nézz meg egy fehér LED dióda spektrumát. A 400-500nm között a legintenzívebb a spektruma.
A piros van a legmeszebb az UV hullámhosszától. Ha fehér fény mellett illeszted, sokat ront rajta. Én a DRY-t próbáltam annak idején fényes nappal, szürke függöny mögött, sokkal roszabb lett mint "sötét szobában". Ha mindenképpen fehér fénynél akarod illesztgetni ne felette káprázó LED lámpánál csináld. Valami izzós lámpánál, és lehetőleg indirekt megvilágításnál. A lámpát takard el, és csak a mennyezetről visszatükröződő fényt használd. Lehet, hogy nem látsz majd olyan jól mint a káprázó LED-nél, de szuper éles nyákot fogsz készíteni elmosódott élek és foltok nélkül. Idézet: Ebből én arra következtetek, hogy a maszk nem takar jól. Nyomtasd ki két példányban a rajzot, e kettőt ragaszd egymáshoz és ezt illeszd a panelre. Ha jó a maszk, akár öt percig is mehet a levilágítás. A nyomtatott oldal érintkezzen a panellel.„nálam 1 perc 10 másodperc jött be, e fölött már túlvilágítom” Ha nem elég a levilágítás, az előhívó nem bír vele (mint ahogy tapasztaltad), illetve a nem teljes előhívás miatt a marató nehezen fér hozzá a rézhez. Az előhívónak elég langyosnak lennie, a marató, ha lehet, legyen kézmeleg.
Köszönöm szépen a választ, szerzek piros fényt és kipróbálom úgy.
Köszönöm szépen neked is a választ, kipróbálom mindenképp. És remélem mindezek fényében már szép nyákot fogok tudni csinálni.
A sima 60w os izzó is jó, annak a fényében sincs sok uv .
Azt hogy a fényforrásod ami mellett dolgozol mennyire árt, azt hamar ki lehet próbálni.
Fogsz egy darab lakkos panelt, kitakarsz belőle egy csíkot, aztán hagyod az asztalon a világítás mellett 5 percet. Aztán hívd elő. Ha csak nagyon halványan jön elő, akkor nem probléma. Én legalább is igy jártam el a dry-al, mert láttam / olvastam, hogy UV szűrő az ablakon meg mindenféle védelem.....
Köszönöm, ez jó ötlet. Arra gondoltam, hogy egy piros led csíkból készítek egy "előhívót" mondjuk két kapcsolóval. Ha az egyiket kapcsolom fel, akkor mondjuk 15 (vagy 20) led világít, ha másik kapcsolót használom, akkor pedig 45 (vagy 40) led világít... a két kapcsolót együttesen használva természetesen 60 led világítana (1 m led szalag). Valószínű ez elég fényt adna... Ugyanezt gondoltam egyébként megcsinálni meleg fehér és hideg fehér led szalagokkal is és akkor az aktuális munkának megfelelő erejű fény lenne mindig... Persze ez még lehetne "vadítani" a led fényerejének változtatásával.
Vélemények? Ha nagyon elkalandoztam a témától, akkor elnézést kérek.
Nincs értelme variálni ,én a DRY fóliával (az érzékenyebb a gyári lakkos bungard nyáknál) 60w izzó alatt dolgoztam (45s levilágítási idővel) minden gond nélkül . Ha megnézed a videót az oldalamon ott láthatod (semmi + megvilágítás nincs a videóban csak a sima izzó a plafonon)
A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2019
Változtass a technikán egy kicsit, hogy legyen időd szöszölni. Üveglapra felragasztod a négy sarkánál fogva az első fóliát, nyomtatott oldallal felfelé. Erre hasonló módszerrel mehet a második. Ha megvan, a panel is. Az üveglapot megemeled és alágyújtasz UV fénnyel.
Így minimális ideig éri felesleges fény a lakkot. Ragasztószalag gyanánt hazsnálj keskeny maszkololószalagot, az könnyel eltávolítható. Egy trükk keletkezik iyenkor, az üveglap elnyel sok UV fényt, növelni kell a levilágítási időt. Az én levilágítómban normál, 4 mm vastag üveglap van, öt perc elég szokott lenni. A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2019
A levilágítóm a képen látható, 2 mm-es üveglappal. Arra jöttem rá, hogy túl közel van az UV az üveghez, talán 30-40 cm távolságba kéne tennem (megemelni az üveglapot). A fólián nem is gondolkoztam idáig, hogy lényeges, hogy melyik oldalára van nyomtatva, de jogos! Mondjuk akkor mehetek a nyomdába, mert ott csináltattam a fóliát (ott kétszer jobbat nyomtattak, mint amit én itthon tudok), elég jó áron nyomtatják. Nálam túl lassan dolgozik az előhívó is, itt rendre olvasom, hogy pár másodperc alatt már látszódni a kell a rajznak, na nekem van, hogy 4-5 perc után kezd előbújni a kép halványan.
A maszkolószalag is jó ötlet, köszönöm.
Túl híg és/vagy hideg az előhívó. A LED-ek tényleg túl közel vannak. Ha a nyomdai film nem áttetszó kicsit sem, mint az otthoni nyomat, akkor abból elég lehet egy réteg is de ezt ellenőrizni kell. Fontos, hogy a nyomtatott oldal nézzen a panel felé.
A képről nem látszik, van-e fedele a levilágítónak. Ha nincs, a panelt levilágításkor súlyozd le valamivel, a fólia a lehető legközelebb legyen a lakkhoz.
Már elmondtuk a véleményünket. A fehér LED nem ideális. Az izzónak is kevesebb az UV spektruma.
Igen, értem. Még egy utolsó kérdés a témával kapcsolatban részemről. A jelenlegi nyomtatómmal (legolcsóbb lézer) sima papírra egész jól tudok nyomtatni, viszont átlátszó fóliára nem (annak ellenére, hogy direkt lézer nyomtatóhoz való a fólia). Talán itt olvastam, hogy pauszpapírra is lehet a maszkot nyomtatni, vagy a sima papírra történt nyomtatás után vékonyan be kell kenni a papírt olajjal (sima étolajjal). A kérdés, hogy ez esetben is működik az UV levilágítás, vagy
a) egyáltalán nem hatol át az UV fény a pauszpapíron/olajjal átitatott papíron b) áthatol ugyan az UV, de jóval több megvilágítási idő szükséges Ha működik, leromlik a levilágított NYÁK lap minősége? Ezeket próbálta már valaki?
Erről is volt már szó itt a témában. Pauszra ne nyomtass az változtatja a méretét nedvességre stb.
Sima fehér papírra vagy valami vékony áttetszőbbre is lehet, a levilágítási idő nyilván növekedni fog, a kontrasztot nem tudom milyen lesz, én még nem próbáltam, majd aki így csinálja ad tanácsot milyenés hogy érdemes. Ami a fóliát illeti, igen ahhoz is jó toner kell. Egyedül Bakman kollégának megy egyszeri nyomtatásra, neki valami hiper-szuper nyomtatója van, eredeti tonerral. Én is fóliára nyomtatok egy HP nyomtatóval, de sajnos már utángyártott tonerral, és több példányban nyomtatom ki majd a 2 legjobban egymásra illőt összeragasztom, így tökéletes.
Azt hittem csak az én nyomtatóm nem képes egymás után kétszer ugyanolyan "képet" nyomtatni.
Idézet: „áthatol ugyan az UV, de jóval több megvilágítási idő szükséges” Igen. kb 3xszoros. Idézet társoldal cikkéből (hobbivasút) [...] egy Transpaus (nevezik "Transparent"-nek is) spray segítségével áttetszővé varázsoljuk az újságnak ezt a lapját a fotózás idejére. Ekkor ugyan a megvilágítási idő kb. a háromszorosa lesz a megszokottnak, de nem kell vesződnünk a film készítésével. Ez a Transpaus egy hatásos dolog, de nagyon finom rajzolatok esetében inkább ne kísérletezzünk vele![...] Ahogy utánanéztem kerozint tartalmaz. Azaz inkább benzinnel, és hasonlóval érdemes kísérletezni, nem olajjal. Saját tapasztalatommal alátámasztva, sokkal rondább lesz a kontúr, mintha valami filmre fel tudja az ember varázsolni a rajzot. Megjegyzem, ennek az egész nyák-os ügynek ez az egyetlen rákfenéje...sajnos. Amit érdemes lenne kipróbálnod, az a papírra kinyomtatás, és utána hő nélkül alkohol+aceton eleggyel a nyákra festékátvitel. Van erről topik is itt a HE-n. Nézd meg, minimális eszközigénye van, egy próbát megérne. A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2019
Üdv!
Szinte egyik sem. A papírt nem tudod egyformán pozicionálni.
b) áthatol ugyan az UV, de jóval több megvilágítási idő szükséges
akril lakk jobb hozzá de szerintem neked is elég lenne kétszer nyomtatni, és egymásra rakni. A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2019
Szia, nem a papír (fólia) pozicionálására gondoltam, két egymás után (külön-külön) fóliára nyomtatott kép sem egyezik meg nálam általában. Mindig van egy minimális eltérés a két "nyomat" között. Értem én, hogy olcsó nyomtatónak híg a leve, de akkor is...
Ha kétszer külön ugyanarra a helyre nyomtatsz, nem lehet különbség.
Ha egy lapon egymás alá nyomtatsz akkor igen.
Már hogyne lenne különbség. A fólia hőre tágul. A mechanika sem egy atomóra, a lap elcsúszhat 1-2 mm-t. Stb. Persze akinek drága nyomtatója van és nem fóliára nxomtat hanem sima papírra annak lehet, hogy ugyanoda krtül a második nyomat is de biztos vagyok benne ha elég nsgy akkor a 2 széle között lelhető különbség.
Idézet: „Persze akinek drága nyomtatója van” Nekem egy drága nyomtatóm van. 15 évvel ezelőtt vettem a vaterán valami irodai megszűnésből egy használt HP1100 -at Lamináló fóliára nyomtatok, és 170x100 -as méret is egyforma volt eddig. Szóval az olcsó vagy drága nem releváns. Ha nem nyomtat egyformát, először más minőségű fóliát kellene kipróbálni.
Én meg HP1200-al nyomtatok. Próbáltam másikat is az sem volt jó. Viszont mint írtam a nyomdai Konica Minolta tökéletesen nyomtatott többet is egyformára ugyanarra a fóliára amire nekem nem sikerült. De ha megmondod milyen fóliát használsz, esküszöm azt is kipróbálom.
Én ilyen fóliára nyomtatok
Mivel ez dupla, ezért szétszedem, és a belső oldalát lermosom alkohollal a nyomtatás előtt, hogy ne legyen zsiros..stb. Nem az egészet használom, csak körbe +2cm -el nagyobbat mint a rajz, ezt ragasztom fel egy A4-es lapra. De ugye nem érted félre, nem ugyanarra a fóliára nyomtatok kétszer, hanem két külön fóliára, csak azonos pozicióba. A hozzászólás módosítva: Ápr 15, 2019
Nem értem félre. Ez viszont egy kicsit több macera, de talán van is ilyenem itt, majd megnézem. Ki fogom próbálni aztán majd beszámolok az eredményről.
De azt elfelejtetted írni hogy tintás nyomtatóval ! Ez a laminálófólia úgy beleolvad a lézerbe hogy öröm lesz nézni !
De, írta.
Idézet: Nekem is ilyen van, s az lézer.„használt HP1100 -at” Bár én Kínából rendeltem bele való fóliát. Eddig csak forrasztásgátló lakkhoz használtam.
Ja ! A Hp 1100 olyan öreg hogy azért már nem kár ha beleolvad valami.
De ilyet nem javasolnék senkinek , nem sokkal drágább a belevaló fólia inkább azt kéne preferálni ... |
Bejelentkezés
Hirdetés |