Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   57 / 70
(#) kocsora hozzászólása Nov 9, 2020 /
 
Köszönöm mindenkinek a hozzászólást.
Ma eljutottam odáig, hogy megmértem a motor áramfelvételét egy lakatfogóval.
Egy Csonka TK-200 kompresszort hajt kb. 1/2 lassító áttétellel.
Indulásnál kb. 7,6 A (digitális lakatfogó miatt van a kb.)
A következő nyomás értékeknél fázisonként az alábbi áramfelvételt mértem.
1 bár:3,8 A
2 bár:4,1 A
3 bár:4,3 A
4 bár:4,4 A
5 bár:4,6 A

Egy Siemens 3RB1246 motorvédőm van, amin 6,3-7,5-10-12,5-15...25A a beállítható áram. Esetemben 10 A a beállítandó áram?
Van egy másik választó kapcsoló, amin CLASS felirat van. A skála 5-10-15-20-25-30. Ez mit jelent?

Köszönöm!
(#) Bakman válasza kocsora hozzászólására (») Nov 9, 2020 /
 
Mellékletben a használati utasítás. Neked a VII nevű karakterisztika érdekes. Pl. CLASS 5 beállítás: ha a motor árama kétszer annyi, mint a beállított áram, akkor kb. 20 másodperc lekapcsolja a hálózatról a motort.

Ha a motorod 4.6 A-t vesz fel üzem közben és a motorvédőt 6.3 A-re, valamint a CLASS-t 5-re állítod (mindent a legérzékenyebbre), akkor lazán leég a motor egy esetleges túlterhelésnél, mire lekapcsolja a motorvédő. Fáziskimaradásnál, ha jól értem a leírást, sokkal gyorsabban reagál. Magyarán ez a motorvédő nem jó a motorodhoz.
(#) kocsora válasza Bakman hozzászólására (») Nov 9, 2020 /
 
Sajnálattal hallom... Köszönöm!

Még egy kérdés. Az üzemi áram + 10-20%-ra kell beállítani a motorvédőt? Az indulásnál jelentkező jelentős különbséget kezeli?
(#) Bakman válasza kocsora hozzászólására (») Nov 9, 2020 /
 
Ezt a motorvédő karakterisztikájából lehet leolvasni, a motorhoz igazítva. Lásd előző hozzászólásomban a csatolt képet. Pl. a régi típusú motorvédőket (bimetál alapú) a névleges áramra kellett beállítani. Azok viszonlag lomhák, nem okozott gondot az induláskor fellépő nagyobb áramfelvétel. Az elektronikus típusúaknál az adatlapot kell böngészni.
(#) kocsora válasza Bakman hozzászólására (») Nov 10, 2020 /
 
Köszönöm!
(#) diamik hozzászólása Nov 12, 2020 /
 
Sziasztok!

Van valakinek bármilyen szakirodalma, forrása, hogy egy villanymotor paramétereit milyen módon lehet megmérni? Nem csak a triviálisakra gondolok, hanem olyan paraméterekre, amelyeket egy frekvenciavaltó kerhet.
Köszönöm!
(#) kcsilla hozzászólása Dec 24, 2020 /
 
Sziasztok!

Van pár darab ac szinkron motorom cnc szervomotor volt, motorvezérlő vagy frekvenciaváltó nélkül hogyan lehetséges a meghajtása, csak " sima " villanymotorként szeretném használni ?

Köszi
(#) erbe válasza kcsilla hozzászólására (») Dec 24, 2020 /
 
Ez a motor bizony Kuka!
Hány kivezetése van a motornak? Ha négy, akkor meg lehet próbálni egy fázisról segédfázissal elindítani. Szinkronmotor nehezen indul, nem valószínű, hogy sikerül. A teljesítménye alapján még nehezebb.

kuka.jpeg
    
(#) kadarist válasza kcsilla hozzászólására (») Dec 24, 2020 / 1
 
Ez inkább léptetőmotornak tűnik és ha így van, akkor komoly vezérlő nélkül nem lehet elindítani.
(#) Joe_001 válasza kadarist hozzászólására (») Dec 25, 2020 / 1
 
Sziasztok !
Szervo motor. spéci meghajtást igényel.
A hozzászólás módosítva: Dec 25, 2020
(#) kcsilla válasza erbe hozzászólására (») Dec 25, 2020 /
 
3 kivezetése van, van 2 kW- os is azt egyszerűbb lenne elindítani ?
(#) bandika válasza kcsilla hozzászólására (») Dec 25, 2020 /
 
Ezek szinkronmotorok, macerás a meghajtásuk. Állandó mágneses forgóval, inkább szélerőműnek lehet egyszerűen hasznosítani. A forgórész helyzete és a állórész feszültség fázis szöge kötött. Forgás-visszacsatolás nélkül nem tudod még frekiváltóval sem megpörgetni.
(#) erbe válasza kcsilla hozzászólására (») Dec 25, 2020 /
 
Egyiket sem egyszerű elindítani.
(#) morell hozzászólása Feb 12, 2021 /
 
Sziasztok!
Egy egyfázisú 900W-os csőszivattyúból szeretnék 12V-os csónakmotort készíteni.
Még nem szedtem szét, de valószínű 24 hornyú stator és kalickás rotor van benne.
A statort megfelelően át lehet tekercselni lehetőleg megtartva a 900W-os max. teljesítményt?
Háromfázisú BLDC vezérléssel meg tudom oldani? Vagy egyenáramú fordulatszám szabályzóval?
Milyen fordulatszám tartományban fog működni?
Köszönöm.
(#) GPeti1977 válasza morell hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Milyen motor ez? Van benne mágnes?
(#) morell válasza GPeti1977 hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Nincs. Inox csőkút motor 10 cm-es kalickás.
(#) GPeti1977 válasza morell hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Az így biztos nem fog működni. Frekvenciaváltóval menne csak, amihez 230V AC kell, ezt előállíthatod 12V 230V inverterrel.
(#) morell válasza GPeti1977 hozzászólására (») Feb 13, 2021 /
 
Elképzelés:
A BLDC is 3 fázisú szinkronmotor. Nem úgy lenne tekercselve mint a BLDC-k, hanem mint a 3 fázisú szinkronmotor.
A tekercselés, a várható teljesítmény, fordulatszám, KV érték kiszámításában lenne szükségem segítségre.
A BLDC vezérlő frekvenciája milyen értékek között változik? Lehet hogy 24V-ra jobb lenne, a 40A-es vezérlő könnyebben elérhető.
(#) GPeti1977 válasza morell hozzászólására (») Feb 13, 2021 /
 
36 vagy 48V lenne jó, de mágnes nélkül nem fog működni, természetesen a forgórészt át lehet alakitani mágnesesre.
(#) Bakman hozzászólása Feb 13, 2021 /
 
Napot!

Ma játszottam a marógép motorjával (állandó mágneses DC motor, jeladóval [tacho tekercs]) és elkövettem a mellékletben látható kapcsolást. Alapvetően jól működik, a fordulatszámot tartja amíg van szusz a tápegységben. Viszont, az IGBT gate lábán hullámzó jel mérhető terhelve és terheletlenül is. Ugyan nem tudom mérni, de minden bizonnyal a motor fordulatszáma is ennek megfelelően hullámzik.

Lehet ezen javítani ésszerű keretek között? Az még kérdéses, hogy ennyi elég-e vagy sokkal stabilabb fordulat kellene. Azt sem tudom, hogy a szénkefék miatt van-e a hullámzás vagy a kapcsolás ennyit tud, nincs gyakorlatom ilyesmiben. A végső cél mikrokontrolleres vezérlés lenne (DAC kimenet).
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2021
(#) morell válasza GPeti1977 hozzászólására (») Feb 13, 2021 /
 
Köszönöm.
Akkor másik lehetőség, marad a motor tekercselés és lenne egy UPS inverter (1000-1200W) és egy PWM fordulatszám szabályzás. Így működne? Körülbelül milyen hatásfokú lenne ez a kapcsolás?
(#) erbe válasza morell hozzászólására (») Feb 13, 2021 /
 
Mi lenne, ha olyan motorból készítenél csónakmotort, amit nem kell átalakítani? Amivel kezdenéd, az még alapos átalakítás után se biztos, hogy használható lesz.
(#) morell válasza erbe hozzászólására (») Feb 13, 2021 /
 
A felvázolt 1. vagy 2. lehetőség működne egyébként?
Eddig kefés DC motorokat láttam 50-100 eFt között kisebb teljesítménnyel és fokozatkapcsolós megoldással. Nekem kellene a fokozatmentesség.
Nincs megfelelő DC motorom sem. Először a BLDC-re gondoltam átalakítani, de az állítólag nem működne.
(#) ferci válasza Bakman hozzászólására (») Feb 14, 2021 /
 
Szia!
Arra nem gondolsz ( ha a rajz szerint van a tacho ), hogy egyenirányítsd az inv lábra menő jelet?
Vagy ha mégis dc, 2 fokozatban és jobban szűrni.
Nem ártana egy kis negatív visszacsatolás sem..
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2021
(#) Bakman válasza ferci hozzászólására (») Feb 14, 2021 /
 
A tacho tekercs eleve DC feszültséget ad. Állandó mágneses állórésze van, a forgórészről szénkefék szerzik be a feszültséget.

A motor és a jeladó tekercs (L1 jelképezi) mechanikus csatolásban vannak (egy tengelyen), utóbbi adja a visszacsatolást.
(#) GPeti1977 válasza morell hozzászólására (») Feb 14, 2021 /
 
Nem érted hogy asszinkron motort nem lehet sem pwm szabályozni sem bldc meghajtóról működtetni? Hányszor írjam már le hogy MÁGNES nélküli motorok így nem működnek.
Sőt még a frekvenciaváltó is kiesik mert azok nagyon drágák amelyek nem 3 fázisú motort tudnak meghajtani.
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2021
(#) erbe válasza morell hozzászólására (») Feb 14, 2021 /
 
Nem használható egyik megoldás sem.
Használható, de nem XXezer forintos motorok.: Nagyobb sarokköszörű motorja. Ha túl nagy a fordulat, a derékszög hajtáson kijövő 6000-6500 fordulat. A jobbak elég jól bírják a tartós üzemet, beépített ventillátor hűti. 12 V-ról már elindul, elég egy Step-Up DC/DC inverter, célszerűen autotrafóval.
Nagyobb elektromos láncfűrész. Bár a 2200 W-osban is valamivel kisebb motor szokott lenni, mint a sarokköszörűkben, valószínűleg üzemidőben nem fogja addig bírni. Van nálam 3 is, amiben motor jó, de a hajtás múlt ki. Bár anélkül meg túl nagy lenne a fordulatszám.
Automata mosógép motorja. Akad köztük 1600 W-os is. Előbbiekkel szemben nincs benne beépített hűtés, de robusztusabb, áttétel nélkül is el lehet hajtani vele a hajócsavart. Ez is elindul már 12 V-ról is. Ráadásul kis jóakarattal találkozva korlátlan az utánpótlás, majdnem fillérekért.
(#) Bakman válasza ferci hozzászólására (») Feb 14, 2021 /
 
Ma még játszottam vele. Ettől stabilabb fordulatot nem tudok elérni, a nagyobb szűréssel még nagyobbak a kilengések, kevesebb szűrőkondenzátorral (kb. 4 µF környékén) pedig a vezérlés átvált PWM üzemre, a motor rángatózva jár, különösen kis fordulaton.

A kimenet és az invertáló bemenet közötti 100 kΩ már masszívan eltolja a szabályzási tartományt. Ellenállás nélkül 30 mV vezérlőfeszültség hatására a motor láthatóan (kb. egy perc alatt tesz meg egy fordulatot) forog, ellenállással pedig kb. 250 mV vezérlőfeszültségnél kezd el mocorogni.

Gondolom a tengely tehetetlensége az egyik fő ok mert ha kézzel kicsit fékezem, a hullámzás (a rajz szerinti szűréssel) a felére esik vissza. Egyelőre ezzel az összeállítással építek egy prototípust, havernál felszereljük a gépre és megnézzük, hogyan muzsikál.
(#) furko hozzászólása Feb 26, 2021 /
 
Sziasztok!

Egy ismerőstől került hozzám a képeken látható motor. Elmondása szerint egy régi ALKO gyepszellőztetőben volt gyárilag. Adattábla nincs. Négy kivezetése van. A kérdésem az lenne, hogy ismeri-e valaki? Teljesítmény, fordulatszám, hozzávaló kondenzátor mérete? Üzemi vagy indító kondi kell hozzá?
Vagy bármi adat, infó. Az ékszíjtárcsa nem gyári tartozék.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2021
(#) gömb válasza erbe hozzászólására (») Feb 27, 2021 /
 
Melyik mosógépben van 1600 W kefés motor? Én eddig max 400 wattosakkal találkoztam.
Következő: »»   57 / 70
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem