Fórum témák
» Több friss téma |
Én azért távolabb vinném az internetet a hálózattól. Nem a szigetelés, sokkal inkább a lehetséges zavarok miatt. Az ördög tudja, milyen fogyasztók kerülnek majd a hálózatra, amik esetleg zavart okozhatnak a párhuzamosan, és közel vezetett gyengeáramú vezetékekben.
Sziasztok!
Egy problémára várok tanácsot. Adott az áramszolgálató részéről 3x25A B kismegszakító külön fázisonként 1 pólusú. Ez szét van osztva a házra és megy a műhelybe. A műhelynél fel akartam tenni külön egy 3 fázisú 25A B kismegszakítót, ha zárlat vagy egyéb probléma van a műhelyben, ne az áram szolgálató kismegszakítóit csapkodja le, hanem a műhelyét. Ráadásul így mindhárom fázist lecsapja, nem kell szaladgálni gyorsan kikapcsolni a 3 fázisú motort. A probléma az, hogy motorindításnál a műhelyben feltett 3 fázisú kismegszakító kiold. Jellemzően első indításnál leold, visszakapcsolás után már indul. Utána újabb bekapcsolásnál szintén elsőre le aztán megy. Az áramszolgáltató kismegszakítója nem old le, még akkor sem, ha a műhelyi kismegszakító át van hidalva. Mivel motorindításhoz a B karakterisztika nem annyira jó, de az áramszolgáltatóé bírja ráadásul a ház is azon van míg a műhelynél lévő ugyan olyan karakterisztikájú kismegszakító leold. Az lenne a kérdésem mi lehet a megoldás? Már egy 16A C 3 fázisú kismegszakító is nagyobb kioldási karakterisztikájú mint a 25A B, pedig az jelentős visszalépés lenne. Mindenképpen jó lenne, ha a műhelyi kapcsolna le előbb, ha a műhelybe mégis valami gond van, és ráadásul célszerű lenne ha mindhárom fázist egyszerre. Jelenleg Legrand márkájú kismegszakító van feltéve. Az áramszolgáltatóé AEG illetve Tracon. Érdemes megpróbálni pl. egy Tracont hátha? A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2021
Idézet: „... ha zárlat vagy egyéb probléma van a műhelyben, ne az áram szolgálató kismegszakítóit csapkodja le, hanem a műhelyét...” Idézet: „... motorindításnál a műhelyben feltett 3 fázisú kismegszakító kiold...” Akkor teljes siker! Na jó ... Esetleg 20A-es lomha kismegszakítót még meg lehetne próbálni ... Én a helyedben egy fázisfigyelőt (is) tennék fel! Mi van, ha a lakásban megy a mosógép, a mühelyben meg indulna a 3 fázisú motor ... és a kettő együtt leveri az óránál lévő biztosítékot, persze csak az egyiket, amin a mosógép is van. A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2021
20A C volt fent, csak azzal az a gond, hogy nem az old le amikor a műhelyben pl. zárlat van. Sajnos úgy érzem csapdába kerültem. Valószínűleg a karakterisztikáknál megadott tűréssel lehet a gond. Feltehetőleg az áramszolgáltató teszteli és válogatja a megszakítóit, hogy tényleg tudják ami rájuk van írva. Egy gyártótól kijött random kismegszakító pedig a megadott tartományon belül bárhol lehet.
Mondjuk érdekes, hogy első indításnál mindig leveri másodiknál már nem jellemző. A gyorskioldó kap egy előmágnesezést így jobban bírja a második indítást? Fázisfigyelőn én is gondolkodtam már plusz egy lágyindítón, de azért jó lenne ha a 3F megszakító közelítőleg tudná azt mint az áramszolgáltatóé. Ha nagyon ráérős lennék lemérném a tranziens áramokat, de az is lehet az áramszolgáltató kismegszakítói túl combosak és azok még valahogy elviselik. Bár a régi bakony kismegszakítók is bírták.
Lágyindítóval esetleg meg lehetne csinálni. Sajnos zárlatnál bármilyen automata biztit teszel leveri az összeset. Nekem is volt ezzel gond.
Sziaszok!
Segítsetek megfejteni: 3 fázisu hálózatom van, a konnekorban a nulla és fázis között 240V ot mérek, a nulla és földelés (pöcök) között 0V és kb 1ohm, földelés (pöcök) és fázis között 240V. Ha rövidre zárom a nullát és a föld pöcköt a konnektornál, nem csap le a Firelé. Kellene nem? Másik tünet ami a nyomozásomat elindította: Konnektorba sima telefon usb töltőt bedugva, a micro usb kábel fémes vége és föld pöcök közöttt 90V AC-t mérek. Mind a 4 féle töltővel amik egyébként jól működnek. 3 konnektorban próbáltam. Ha rádugok erre egy raspberri-t és az valahogy a rendes földdel is érintkezne akkor a dc földjén végig szaladna a 90V AC nem? Jól van ez így? Mi lehet a baj?
Üdv.
Földelés az jó. A telefon töltőnek nincs földelése, csak "Y" kondival össze van kötve a primer és szekunder. Emiatt a fázisceruza is jelezhet, de nem szabad ráznia illetve ha megfogod már nincs rajta feszültség.
Nem feltétlen kell leoldjon a Fi-relé. A szórt kapacitások és/vagy induktivitások miatt vagy kialakul kellő feszültségkülönbség vagy nem. Utóbbi esetben oly kicsi az áram, hogy az nem éri el a Fi-relé ingerküszöbét.
A második kérdésedre is a szórt (esetenként szándékos, zavarszűrő) kapacitások/induktivitások adják meg a választ valamint az, hogy a műszerednek igen nagy belső ellenállása van. Veszélytelen dolog.
Nálunk is kicseréltették az FI relét 30 mA-sre, azota rengeteg gond van.
Azt sem tudom hol kezdjem. A kertben találtam közel 30 éves stekkereket, amik a cseréig hibátlanul müködtek, az uj FI meg naponta egyszer lecsapott ( semmi terhelés nem volt a stekkerekben. Azota kicseréltem. Mostanában meg bármilyen elektromos motor a ház bizonyos részeiben a bekapcsolás pillanatában veri ki az FI-t Ha gépet bekapcsolva hagyom az FI visszakapcsolása után a motor ( fürész, flex, fünyiro) gondtalanul megy. Nem tudom mi francot csináljak. Természetes, ha esik az FI sok mindent kell mindig ujra programozni ( orákat, a legujabb balhé, hogy ilyenkor szétesik a LAN hálozat is. A modem ujra indul, de a LAN kimenetek nem kapnak uj IP-t vagy nem jot. Ki kell huznom a modemböl a LAN kábeleket és egyenként feléleszteni. A modem tiszta uj, mert a szolgáltato upgradelt. A régi modemmel ilyen gond nem volt. Holnap megyek reklamálni.) A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2021
Nem a gondok nőttek meg, hanem a Fi-relé mutat rá a hibákra, legyen az a villamos hálózatban vagy készülékben.
Idézet: Valószínűleg valahol összeér a nulla és a védővezető. „Mostanában meg bármilyen elektromos motor a ház bizonyos részeiben a bekapcsolás pillanatában veri ki az FI-t”
Azzal csak akkor van probléma, ha a töltőn lévő valamit egy földelt készülékkel csatlakoztatod, és először nem a föld érintkezik. Aki kitalálta azt az Y hülyeséget, azt kellene kényszermunkatáborba küldeni. A zavarvédelmet megoldja , cserébe egy csomó csatlakoztatás közbeni anomáliát okoz. Ezeket a szerkezeteket szinte csak árammentes állapotban lehet dugdosni büntetlenül. Meg nagyon oda kell figyelni, mi földelt, és mi nem.
T! Massawa!
A kertben kösd ki a stekkerek betápkábelét. 30éves kábeleknél már van 30mA szivárgóáram.
T.Jkornel!
A pöcök (szakszerű nevén:védőérintkező)és a dugalj nullájánál ellenőrízd, hogy nincs-e áthidalás.(rejtett nullázás).Az 1 OHM-ot milyen műszerrel mérted? Ez a lényeg.Hurkot kell mérni és földelési ellenállást.
De hogyan, amikor csak a bekapcsolás pillanatában van gond? Se a kapcsoloban nincs test ( müanyag kapcsolo), a motor is tökéletesen szigetel 10 MOhm feletti ellenállás mérek. Az elosztohoz közelebbi stekkerböl elindul.
Ilyen okokbol cseréltem alig 10 éves stekkereket. A 30 évesekkel nem volt gond ( bakelit) az ujakkal viszont volt.
Bekapcsoláskor a fogyasztó nagyobb áramot vesz fel mint az üzemi (inrush current). R2 ellenálláson megemelkedik a feszültség a betáplálási ponthoz képest, emiatt több áram folyik a védővezetőn. ÉV műszerrel is eltarthat egy ideig a hiba megtalálása.
Temrészetesen egyéb, hibás készülék(ek) is beleszólhat a játékba.
Hát valamit kellene csinálni ( a legjobb lenne visszarakni a régi FI-t az tökéletesen müködött évtizedekig.
Megprobalom még kimérni valamilyen spéci müszerrel, de igy nagyon bonyolult az ügy. Az ember fél bármit bekapcsolni. A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
Szia!
Pontosan ezért van az előirásokban ,hogy szabadtérre 100mA érzékenység . beltérre a 30mA érzékenység ajánlott. A hálózatot ketté szeded és bekötöd mind a két relét --akár sorosan . akár külön. Nem ártana a szivárgó áramokat is megmérned, ....... Az érzékeny dolgokat meg egy UPS ről vagy harmadik FI reléről táplálva --megspórolhatod a felesleges munkát. A digitális órákban van elemnek is hely ----de azt a LAN hálózati micsodákat, táplálhatod egy kisebb akkuról is stb, stb A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
Minket azzal szekirozott a hatoság, hogy 30 mA-s FI kell, ha választhattom volna ki sem cseréltem volna.
Lehet, hogy át fog kelleni részben drotozni a villanyhálozatot. A LAN hálozatra majd jön az ismerös szaki meglátom mint mond. Egy kicsit gyanus, ahogy az uj modem viselkedik.
Nálunk csak 30 mA-es ÁVK van, mégsem szokása csak úgy áramtalanítani semmit. Nem lenne jobb megtalálni a hibát, mint érzéketlenebb Fi-relét berakni?
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
Ne rakd vissza a régit. A hiba okát keresd meg és azt javítsd ki. Hidd el, nem kapcsol le ok nélkül.
30 évig müködött a rëgi. Semmit nem változtattunk a hálozaton. Nem lesz olyen egyszerü megtalálni a hibát.
Meg azt sem igen tudom, mivel kezdjem a hibakeresést, ha csak olyankor van baj, amikor senki sem számol vele. A kertet már átdrotoztam. A mühely meg a garázs eddig nem okozott gondot most meg az oda bedugott gépek is kiverik az FIt. A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
Idézet: A kettős szigetelésűek is (flex, fúró stb.)? „az oda bedugott gépek is kiverik az FIt. ”
Nem, egy nagy flex ugyan kiverte, de a biztositékot, nem az FI-t. Azt megoldottam.
Csak ott van egy kis körfürész a kertben meg a fünyiro. Mind a kettö csak a bekacsolás pillanatában veri ki az FI-t. Bekapcsolva a gépeket az FI visszakapcsolva minden müködik. A körfürészt gyakran használtam, soha nem volt baj csak pár hete kezdett el rosszalkodni. A fünyiro már évek ota állt ( száraz helyen). A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
Gyári fűnyíró kettős szigetelésű. Házi gyártmányú lehet akármilyen.
Lágyindító tervbe van, egyébként is jobb lenne mint a hálózatot rángatni.
Ha zárlat van és leveri az összeset az nem baj, csak olyan ne legyen, hogy egy fázist lever 2 marad és lehet szaladgálni kikapcsolni minden gépet ami épp ment. Szerencsére amúgy nem volt zárlat már vagy 20 éve, de a lágyindítás mindenképpen meg lesz oldva. Egyébként még FI relé-t is kellene cserélni. Esetleg valaki tud felvilágosítást adni mi most a szabvány, ha a méretlen oldalon van FI relé és mérőhely átalakítást kérek akkor mindenképpen kell a vezérelthez is FI relé? Milyen FI relét érdemes feltetetni? 30mA 100mA? Szivárgó áramot lehet valahogy mérni? PC, szünetmentes, frekvenciaváltó ezek mind csak termelik a szivárgó áramot, jobb lenne már első körben megfelelőt választani. A másik, hogy lehet két FI relét sorba kötni egymással? Pl. 100mA valahol elől aztán a házban egy 30mA? Úgy tudom, hogy a föld és a nulla közösítését a FI relé után kéne megtenni. Ekkor egészen a házhoz vezető FI-relénél lehetne csak összekötni a fizikailag leásott földet és a nullát? Már csak azért kérdezem, mert a házhoz menő FI-relé lehet fizikailag is a házban lenne, elég nyűgös lenne az egyszer már közösített föld + nulla vezetéket szétszedni még egyet behúzni és utána közösíteni. Gondolom hurokellenállást és a földelés ellenállását csak speciális műszerrel lehet kimérni.
A FI relén átmennek a fázisok és a nulla, a földelés kikerüli, ezután tilos a földet a nullával közösíteni, mert a FI relé leoldana.
Két FI relét sorbaköthető, előbb átmegy a 100mA-esen, majd a 30mA-esen. A 100mA-es után leágaztathasz fázist és nullát, de a 30mA-es nullája nem érintkezhet a 100mA-ről leágazott nullával. (A 100mA-es és a 30mA-es körök a saját fázis-nulla párjukkal használhatóak.) A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |