Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Összeraktam egy PIC-es kapcsolást léptetőmotor vezérlésre. L293NE (H-bridge) a teljesítmény illesztés. Mellékelem a kapcsolást is. A baj az, hogy ha az első két motorcsatlakozóra (RA0, RA1-es pic lábról kapja a vezérlést az L293) egyenáramú motort teszek, akkor elkezd hülyeséget csinálni a pic. Holott ha ledek vannak csak a kimeneten akkor minden OK. Sőtt, ha léptetőmotort teszek rá az is OK. Ha az egyenáramú motort nem az első kettő kivezetésre kötöm akkor is jól működik a pic. De az első lábon teljesen megzakkantja a PIC-et, és melegszik is ekkor a kontroller. Ez miért lehet? Másik "melegedős" rész a stabic. 12V-ot kap, ötöt kéne szolgáltatnia. Ezt meg is teszi, csak melegszik közben elég rendesen. (Egy hétvégére azért nem hagynám egyedül, annyira ) Ezzel mit szúrtam el? Köszi, üdv: Tamás
Melegszik, mert a motor meghajtó fogyaszt mint a fene.
Jól látom hogy az 5V-os stabilizált tápról hajtod a motorokat is?!
Remélem nem látod jól
Van egy jumper, ha az rövidzár, akkor a betáp 12V-ról mennek a motorok, ha le van szedve, akkor egy külön csatlakozón kell adni a megfelelő feszt. A motormeghajtó miért fogyaszt ennyit? Ez normális dolog? Ja és ha nincs motortáp (tehát a jumper nincs rajta, és a külön csatlakozón sincs táp), akkor még abnormálisabban melegszik a stabIC. Pedig akkor kvázi semmivel nem vezérel... Ez így korrekt?
A stab ic-n nem kevés az a kondenzátor ? Én soros dióda után még min 470mF tennék, a stab ic után meg 1-2mF polipropilén kondikat gondolnák.Lehet csak a táp gerjed.
A gyakorlatban nagyobb kondi van már rajta (most meg nem mondom, hogy mekkora), csak a rajzot nem rajzoltam még újra. De ha nagyon eltér a te értékeidtől, akkor kipróbálom majd azokat. Kösz a tippet!
Pic lábra egyenáramú motor ?
Úgyérted közvetlenül ? Ki fogod nyírni a pic-et, de lehet, hogy ez már meg is történt.
Én külön 5 voltról járatnám a PIC-et.
A stabot pedig jobban hűtsd meg, ha más gond nincs a 293-mal. A GND vezetékezés is belepofázhat.
Mi az, hogy külön öt volt?
Eddig (jumper függően): a) 12 volt jön be, kettéágazik egy 5V-s stabicre, és a motorhoz menő 12V-re. Tehát a logikai áramköri részekhez külön 5V van. (L293 logikai részével ugyan közös) b) 12 volt jön be, és megy a stabic-re, onnan megy a logikai áramkörökhöz az 5V. A motor tápjára totál külön jön máshonnan a táp. Ehhez képest még mit hozzak külön? A L293-at a pictől? Külön stabIC legyen neki?
GND-vel mi lehet a gond? Hurok elvileg nincs. Másvalami bezavarhat?
Ha nagyobb áramok ugrálnak a közös GND mentén, az gond lehet - nem kell hurok okvetlen; de a közös táp nem tetszik.
Az előzőhöz: a 293-ra gondoltam.. meg kellene külön próbálni, ha lehet. Szkóppal jó lenne megnézni, hogy a 12 voltról nem jut át semmi az 5 voltra.
Hello!
"A motormeghajtó miért fogyaszt ennyit? Ez normális dolog? Ja és ha nincs motortáp (tehát a jumper nincs rajta, és a külön csatlakozón sincs táp), akkor még abnormálisabban melegszik a stabIC. Pedig akkor kvázi semmivel nem vezérel.." Hát ez egyáltalán nem biztos, hogy normális dolog. - A katalógus azt írja, hogy a Vcc2-nek minimum akkorának kell lenni, mint a Vcc1. Ha nem adsz rá feszültséget, akkor lehet(sőt szinte biztos), hogy az áram átfolyik a belső részeken a Vcc2 részbe. A táp, akár a kontroller bemeneteiről is táplálkozhat, és akkor füstölhet a PIC. - A bemeneti állapotoktól függően a tápáram Vcc1-nél max 24mA, és Vcc2-nél, max 60mA. Az azért nem semmi 4db-nál. - Nagyáramú meghajtóknál, hogy kicsi legyen a szaturációs feszültség, nagy meghajtóáram szükséges. Innen eredhet a tetemes fogyasztás. - Lehet, sokkal jobban jártál volna, ha optikai elválasztást biztosítottál volna a PIC és a meghajtók között. Akkor külön tápról, a tápáramoknak nem lenne közös része, és nem tudna egymásba folyni, nem zavarná a controller működését sem. (Nem beszélve esetleg egy zárlatról.) üdv! proli007
Még egy apróság: a DC-motorod ha kefés, az is zavarhat kicsit... ellentmondás: másik csatin meg jó úgy is és 12 volttal...
"Ha nagyobb áramok ugrálnak a közös GND mentén" Itt mire gondoltál? 12V megy a gnd mellett?
Sajna szkópom nincs, így csak ti segíthettek Nehéz megoldani már utólag a külön tápot, de majd kitalálok rá valamit, csak úgy terveztem, hogy általában csak egy 12V -os betáp lesz, és a stabic elintézi az öt voltot. Nem akartam túl bonyolult betápot adni neki. (A külön betáp amire gondolsz, az elég lenne egy újabb 5V-os stabIC? vagy valami komolyabb elválasztás kellene?)
1-est megértettem, köszi. Akkor eztán nem lesz olyan, hogy nincs tápja.
2-es csak 2 db-nél (négyszeres fél híd van mindegyikbe, így jön ki a képen a rengeteg híd, de az csak két IC). 4-es: Optikai leválasztás minden lábon? Az megint rengeteg hely, alkatrész, luk. És nem láttam még ilyet sehol. (mióta megcsináltam ezt a kapcsolást találtam máshol is l293-as kapcsolást, és ott se választották le optikailag a vezérlőjeleket). Köszi, hogy utánanéztél.
Először tisztázzuk mégegyszer: ha 12 voltról megy a DC-motor, akkor is gond van-e? ( szerintem igen);
2., közös GND... nem 12 volt megy mellette, hanem a 293 "áramvezető" GND-je relatív hosszabb cm-en közös a PIC GND-vel pl... 3., a stab 12 volt "in" elé tenni szoktam egy kis tekercset is, nemkívánatos frekik átjutását megelőzni ( L-C tag).
4., megmérném a bemenő áramot, mennyi különbség a két "csatorna" között a DC-motorral... csak kíváncsiságból.
Ha 12-ről megy akkor is gond van, ha nem arról, akkor is
2. A GND-t megnéztem hogy megy: tápból megy az egyik, majd a másik L293-ra, majd tovább a PIC-re. Ez akkor gondot jelenthet? De miért? 3. Tekercsből mekkorát tegyek elé? (majd a 1.1-es verziban, mert ebbe ennyire már nem lehet belenyúlni).
1-2 cm hosszú ferrit hernyóra 2-3 sor olyan CuZ, ami elbírja az áramot, ami átmegy a stabon. Lehet AL250, 400-as fazékvas is.
A GND-n menő áram "modulálja" a PIC negatívját, nem egészséges... ezt ki kell kísérletezni, milyen elrendezéssel jobb esetleg... "pótdróttal" provizórikusan.
Ez egy jó ötlet volt, pedig még el sem jutottam a második mérésig. Csak közben kipróbáltam öt volttal. És így frankón megy. Lehet hogy ez a motor nem 12V-ra van tervezve? (Persze ráírva semmi nincs mint ahogy a bontott motorjaim 90%-án sincs ). Szóval nem is léptem a többi méréssel. Ez megoldódott. Persze ha valakit nagyon érdekel szóljon, és lemérem Köszönöm mindenkinek a segítséget.
Azért tovább próbálkoztam, a léptetőmotornál is zakkan egy-egyet a pic. (felvillan egy led aminek nem kéne) Csak nem véglegesen mint az egyenáramú motornál. Sajna nincs olyan motorom most kéznél amire bármi rá lenne írva, hogy hány voltos. (ötvoltal bármit meghajtva jól megy a pic, csak akkor tartónyomatéka nincs szinte semmi a léptetőmotornak)
A led úgy villan fel, hogy a mozgatásnál felvillan, amikor már csak a pozíciót tartja, akkor már ismét "jól van a pic". Akkor valóban túl nagy az áram, vagy más hiba van? (DC motor 12 Volton, 25-30 mA áramot evett már felpörögve, és ezzel már teljesen megzakkantotta a picet. Felpörgéshez természetesen többet, de azt a multiméteremen nehéz leolvasni (70-100 mA lehetett)). DC motort áttéve más lábakra észrevettem, hogy ugyanúgy felvillan a led aminek nem kéne, de a pic tovább muzsikál (mondjuk valszeg resetel, ez most nem derül ki, mert a program annyi, hogy fél másodpercenként arrébb léptesse a létetőmotort, így nem lehet tudni, hogy előről kezdi e). Van még valami ötlet?
Sziasztok
to 3-as tokozású MJ 15003 és 15004 típusú tranyóknak mennyi a maximális üzemi hőmérsélete ? 80 C fok felé nem szokott fel menni Gondolom minél kisebb a hőmérséklet annál tartósabb, szval 80 fok megfelel neki ?
Adatlapon nézd meg; meg van adva, hány fokon mennyi lehet a disszipált teljesítmény - ezt is tudod mérni ( Uc-Ue) x Ic.. adhatsz nekik ventis hűtést, ha kell. A 80 fok egyébként oké még.
Egyébként más az átmenet , ill. a tok hőmérséklete, erre is figyelj. A max egyébként 140° C körül van, de itt már semmire sem szabad használni....
Hello!
Egy kis annekdóta, kb. 1982-ből. Amikor az első digitális (TTL) vezérlésemet készítettem, (szénszállítási automatika) a séma tablóban volt vagy 300db Led, ami útvonal induláskor villogott. Hát erre az egész rendszer bevadúlt és kapcsolgatott minden rendesen. (Még jó, hogy éjjel helyeztük üzembe, nem volt a közelben senki.) Szóval egy ilyen rendszert, közel úgy kell megtervezni, mint egy hangfrekis teljesítmény erősítőt. A földhurkokat előre figyelembe kell venni. Én a csillagpontos technikát választottam. A pufferkondi negítív pontjára az összes meghajtó és vezérlő GND vezetékét külön-külön elvezettem, és ezt a pontot a legrövideb dróttal leföldeltem. A berendezésben egyből béke lett, és azt tette amit szerettem volna. Tehát érdemes Ferci tanácsát meghallgatni, elvagdosni a nyákot és némi drótot beiktatni a nyákra, próba gyanánt. aztán már lehet később a nyákot a helyes összekötés szerint tervezni. üdv! proli007
Helló, Proli007!
Rendben, engem meggyőztél. Elvágom a vezetőt, és vezetékkel külön viszem mindegyikhez a földet. Most nem volt rá időm a hétvégén ezt bütykölni, de ígérem igyekszem minden javaslatot végigpróbálni. Majd jelentkezek ha vannak fejlemények. Azért az ötleteket addig is várom. Üdv: Thomson
Földek elvágva, külön odavezetve, de semmi változás
De továbbra is hiszek neked, a későbbi változatokon már kapásból így lesz Asszem marad a stabic-vel való manipulálás, és esetleg külön táp a motorvezérlő IC-nek is. Ha majd lesz időm rá |
Bejelentkezés
Hirdetés |