Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   419 / 625
(#) Massawa válasza Gafly hozzászólására (») Okt 8, 2021 /
 
Ugyan ugyan, mi a francot keresne a villamos halozatban majdnem 15 kV DC. Mintha valamilyen hobbielektronika forumon lennénk…
(#) GPeti1977 válasza Massawa hozzászólására (») Okt 8, 2021 / 1
 
Szerintem arról megy a transzformátor.
(#) Massawa válasza GPeti1977 hozzászólására (») Okt 8, 2021 /
 
(Melyik, mert a troliban nincs semilyen).

Ami letransformálja arra a 3x400V-ra, mint minden utcasarki trafo, csak esetleg nagyobb méretben. Majd a 3 fázist egyenirányitják és már megy a drotokba.
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2021
(#) Gafly válasza Massawa hozzászólására (») Okt 8, 2021 /
 
Villányi úton van a BKV egyik áramátalakitója.
Voltam ott (is) üzemlátogatáson.
Tényleg 3x10 kV megy be.
Ki már 550 V Dc.

A bejárattal szemben, a lépcsőházban van a 10 kV betáp szekrény.
Szerintük nagyon meglepő volt, amikor egyszer leugrott a földszintre.
(#) Massawa válasza Gafly hozzászólására (») Okt 8, 2021 /
 
Ilyen trafokkal elö szokott fordulni, néha a trafohaz is megpördül..
(#) lazsi válasza Gafly hozzászólására (») Okt 8, 2021 / 1
 
Én is Cegléden voltam katona... Csernobil évében...

Még egy orvosi sztori... Kollégámnál daganatot diagnosztizáltak a gerince mellett. Volt némi rizikó, hogy deréktól lefelé lebénul (ami akkor is megtörténhetett volna, ha nem műtik meg...). Megműtötték, kiderült, hogy jóindulatú daganat volt. Azután rendszeresen emlegette, hogy volt benne egy kis jóindulatú rész, de azt is kioperálták belőle, úgyhogy semmi jót ne várjunk tőle... Még a kórházban, az ébredése után közvetlenül tesztelte, hogy tudja-e mozgatni a lábát. Amikor azután sikerült ellenőriznie azt is, hogy még mindig férfi, hát örül neki, mint "majom a farkának"...

Az én megrázó élményem már jócskán tizen-huszonéves koromban volt. Mivel megvolt bennem a kellőt óvatosság, hát készítettem egy leválasztó trafót: Fogtam két egyforma trafót valami bontott TV-kből (talán képkimenőket?) és egymás után kötve megvolt a kb. 220V, pár 10W teljesítménnyel. Mindezt valami fadobozba szereltem más "igazi" hálózati trafóval, amolyan mester-tápegységként. Egyszer dicsekedtem valakinek a művemmel. Magyaráztam a banándugókra mutogatva (pontosabban két újjal meg is érintve azokat): "Ez itt 24V~, ez itt 5V=, ez itt 220V~" - és nagyon gyorsan elrántottam a kezemet... Igen, elfelejtettem, hogy be van kapcsolva...
(#) Epu2 válasza Gafly hozzászólására (») Okt 9, 2021 /
 
Legfeljebb a transzformátor. A szekunderje legalább is régebben 500 V volt egyenirányítva. A nagy vasúti vontatásban van 30000 V, de az is egy fázisú. A metró az nagyobb mint a villamos. Talán 800V.
(#) Massawa válasza Epu2 hozzászólására (») Okt 9, 2021 / 2
 
Nálunk van 25kV AC a nagyvasuton, a nyugati szomszédnál 15kV AC, Szlovéniában 3 kV DC.
Az USAban meg Dél-Afrikában van némi 50 kV AC rendszer is.
A városi/helyi villamos/troli/metro jármüvek többnyire DC rendszerüek 500-1500 V között.
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2021
(#) Udvari Zsombor válasza GPeti1977 hozzászólására (») Okt 9, 2021 /
 
Pontosan, "csak volt". A videóban elhangzik, hogy eredetileg azért épült ki, mert ha nem költik el az éves pénzkeretüket, akkor akár a következő évre megszorítások is lehetségesek lettek volna, amit igyekeztek elkerülni. A vonal alig pár évig üzemelt csak, telep nem is volt hozzá, hanem a fővárosból béreltek 1 darab trolit, amit időnként visszavontattak karbantartásra a fővárosba. Végül minden trolihoz való berendezést eladtak, már csak a funkció nélküli oszlopok és az egykori troli fordulók helye, valamint a lakosok visszaemlékezései emlékeztetnek az érddekes múltra.
(#) granpa válasza Massawa hozzászólására (») Okt 9, 2021 /
 
Villamos, troli 550 V; HÉV 1100V; metró 875 V DC. Az áramellátásra (felsővezeték, sín) csatlakozó munkagépek ilyen feszültségűek voltak.BKV-s időmben, '69-'70-ben így volt.
(#) Macsek71 hozzászólása Okt 9, 2021 /
 
Érdekesség : (ha már a troli és a villamos előkerült)

Pár éve vezettem egy mérlegkocsi nevű eszközt. Régi-régi technika, valószínű orosz gyökerekkel. Egy "épület" alatt (fedett helyen) szaladgáló, vasúti kocsira felépített jószág.(kb 20tonna önsúly, max 30t rakomány, 2*400kW DC hajtómotor)
- A működtetéséhez használt levegőt (fék, és a mérlegtáskák kiborítása), collos tömlőn keresztül központi kompresszorról veszi. - közel 50m tömlőt húzigál ide-oda .
-Az áramszedő rögzítése : (acél)profil vázban deszka(fa), azon bakelit szerelőlapok. Az áramszedő kézi működtetése kenderkötéllel történik
(#) SzervízMacska válasza granpa hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Jelenleg 600V DC a névleges feszültség (troli és villamos is), de ideális esetben felmegy 650 fölé is, na akkor lehet igazán pörkölni. Például éjjel, mikor alig van terhelés...
(#) nedudgi válasza nedudgi hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Szerintem kevesen vannak köztünk olyanok, akit még nem "ütött meg az áram".
Engem az érdekel, van-e valaki, akit igazi defibrillátorral keltettek fel?
(#) xxxyyy hozzászólása Okt 10, 2021 / 4
 
Akkumulátor felújítás kisipari módszerekkel, Pakisztáni videó. Munkavédelmi/környezetvédelmi szakembereknek nem javallott.

Youtube
(#) granpa válasza nedudgi hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Sajnos vannak többen is. Nemrég írta valaki, hogy ő többször is "kipróbálta".
(#) Epu2 válasza xxxyyy hozzászólására (») Okt 10, 2021 / 1
 
Persze most nem értjük, hogyan is lehet. A 80-as években A cellánkénti, targonca akkumulátorokat óvatosabban, de hasonló technológiával javítottuk.
(#) Massawa válasza Epu2 hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Kerestem a filmet, de nem találtam sajnos, ahogy az e-autok akkujait szedik szét manapság a legujabb és minden szabályt betarto technologiákkal.
Sajnos azokat nem lehet ilyen modon felujitani mint a filmben és a fejlesztö cég főmérnöke szerint még legalább 4 év kell minden munkafogás optimalizálására/javitására, ráadásul az a munka nagyságrenddel bonyolultabb/veszélyesebb mint egy 12/28V-s akku szétbontása és felujitása márcsak a feszültség, méret meg tömeg miatt.
Vannak megoldások ahol kisebb cellákra bonthato az akku, és azok egyenként cserelhetők, az áramütés veszélye mindig fennáll és a csatlakozàsok lehetnek a hibaforrások.
Ráadásul manapság a Li akkuk nem ujithatók fel ugy mint a régi olom akkuk, azaz továbbra is kérdés mi lesz velük.
(#) szidom hozzászólása Okt 10, 2021 / 1
 
Sziasztok!
Ebben a topic-ban szabad viccelni, vagy nem?
Érdekesnek találom hogy a globális chip hiány azóta van, mióta covid oltás, lehetséges hogy minden elsőben chip van, majd félévente töltik az akkumulátort?

(Az első után két héttel meg egy servicepack all right@mikroprogram)
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2021
(#) szidom válasza szidom hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Javítom: all rights reserved©mikroprogram
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2021
(#) img válasza szidom hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Ez egész covidámra sikerült.
(#) xxxyyy válasza Massawa hozzászólására (») Okt 10, 2021 / 2
 
Itt egy magyar videó a Prius akksik karbantartásáról / javításáról:

Youtube

Itt pedig egy másik pakisztáni videó amiben komplett motorgenerált csinálnak a földön:

youtube
(#) szidom válasza img hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Üdv !
Sajnos fogalmam sincs mi az a "cividam"
(Nagy testvér nem segít"Google")
(#) szidom válasza szidom hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Viccnek szántam, én sem akarom hogy a nagy "T" betüsök rámrugják az ajtót és beleverjél a fejemet a billentyűzetbeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
(#) sargarigo válasza xxxyyy hozzászólására (») Okt 10, 2021 /
 
Azért ezek a srácok nagyon tudnak valamit!
(#) Bakman hozzászólása Okt 11, 2021 /
 
Hétvégi unatkozós projekt: hálózati frekvencia mérése. Azt tudtam, hogy ingadozik, de hogy ennyit ( (akár egy másodpercen belül is, hacsak nem mérési hiba), meglepő. Ma egy gyenge periódust sikerült elkapnom: YouTube videó. A felső az adott mérési periódusban (egy másodperc) a mért maximális, az alsó a minimális frekvenciát mutatja, Hz-ben.

Frekvencia, MAVIR: Bővebben: Link.
(#) Gafly válasza Bakman hozzászólására (») Okt 11, 2021 / 1
 
Úgyis megyünk Paksra, majd megkérdezzük.
(#) lelkes amatőr válasza Bakman hozzászólására (») Okt 11, 2021 /
 
Paks hőskorában csináltam nekik egy század Hz pontos vezérlőt, ezek szerint nem használják.
(#) bbb válasza Bakman hozzászólására (») Okt 11, 2021 /
 
Hasonló mérésem nekem is van, csak nekem a cégnél a szünetmentes tápegység készíti automatikusan Nagyon hasonló az eredmény és ezt hónapokra visszamenőleg is lehet látni...
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Okt 11, 2021 /
 
Azért néha nem ártana elgondolkodni mit is mérsz. Egy hálozatot amit jobb esetben egy sereg mechanikus generátor táplál amik névleges fordulatszáma RPM-ben van stabilizálva ( s nem Hertzben). Mire a villany hozzád jut ugyanarra a hálozatra kismillio kisebb nagyobb fogyaszto kapcsolodik fel meg le. Minden ilyen esemény egy lökést ad a hálozati frekinek ami mi mást tehet mint reagál a fogyasztás folytonos változására. A mértéke attol függ mekkora a hálozatra kapcsolt eröművek pillanatnyi teljesitménye amit nagyon jol mutat a szkopod illetve monitorod..
Ráadásul azt sem tudjuk milyen eljárással méred a frekit, mert ott is előfordul, hogy hiteltelen a mérés ( pl ha a müszer akár MHz tartomány mérésére is alkalmas. Egy LPF a műszer előtt könnyen javithat az eredményen.).
A hozzászólás módosítva: Okt 11, 2021
(#) gyerek67 válasza Gafly hozzászólására (») Okt 11, 2021 /
 
Nos, hogy az alhálózatokon hogyan "leng" a frekvencia, azt én nem tudom, nem értek hozzá (többek között, ehhez sem!), nem is ezért tartanak.
A vezénylőkben viszont ki van írva az aktuális freki, ezt majd meg is tekinthetitek, de ez szerintem még 400 kV-os nagy trafó előtt van...
Következő: »»   419 / 625
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem