Fórum témák
» Több friss téma |
Merthogy nem értem a logikát benne.
Azt értem hogy relé, de hogy működik? A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2022
Az egyik oldalon "áramot kap " ott melegszik a higany és megnő a higanygőz nyomása ez lefelé tolja a folyadékot majd megszakad az áram azon az oldalon viszont addigra a másik oldal kezd "gőzőlögni " míg az előző oldalon hül a higyanygőz ezért csökken a nyomása...... Elég lenne csak 1 blinker meg egy számlálósor az órához . Ja és szerintem a feszültség-áram beállításával valószínűleg egészen pontosra lehetne kalibrálni .
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2022
Ha nekem lenne ilyenem már csak a kihívás kedvéért csinálnék belőle egy pices nixi órát ...
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2022
Tehát te sem tudod, hogy miként működik a relés számláló.
Ja azt hittem hogy a termoblinker működését nem érted .... A relés számláló működése sem bonyolult .... A vezérlő impulzus behúzza az első relét és a 200R feltölti a kondit , amikor az impulzus lefut a relé elejt és a töltött kondi meghúzza a következő relét ami feltölti a saját kondiját ami majd meghúzza a harmadik relét .... (a kondi értéke a relé tekercséhez van méretezve hogy kb1s legyen a tartási idő)
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2022
Mivel Szegeden végeztem Vasúti Távközlő Bizber szakon annó, láttam már fénysorompót belülről is.
Csabára szeretném elvinni, hogy "kluttyog", és 4 biten számlál relével.... Idézet: Ezt én honnan tudhattam volna ? Az 1,3K ellenállások meg valószínűleg azért vannak benne hogy a kondi csak egy meghatározott feszültségig tudjon kisülni (mert így pontosabb a töltés-kisütési idő ha nem 0-ról töltöd 100% ig hanem mondjuk 30% ról) lásd 555 ic „Mivel Szegeden végeztem Vasúti Távközlő Bizber szakon annó, láttam már fénysorompót belülről is” A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2022
Az 1.3k szerintem azért kell, mert az tartja húzva a relét. A relé elejtéséhez meg az kell, hogy az elkót kisüti a 200 ohmon keresztul, és amikor az üres elkót rateszi a tekercsre, akkor a relé elenged. A relé hiszterézise a lényeg.
Alap állapotban akkor minden relé meghúzott állapotban lenne . Viszont az egyértelmű hogy a hiszterézis a lényeg .
A kisütést a relé tekercse végzi ha jobban megnézed a 200R és az 1,3k ugyanúgy a + oldalon van tehát tölti a kondit .
A 200 ohm egyik vége a relé érintkezőről jön, ami vagy + táp, vagy föld.
Miért lenne? Az 1.3k nem tudja behúzni a relét, csak bent tudja tartani. A behúzáshoz lényegesen nagyobb áram kell, mint a tartáshoz.
A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2022
Régen nem volt ez a sok lacafaca.
Ilyet még láttam működés közben, javítanom is kellett, de attól mindig rettegtem, hogy ha a relészekrényben csesződik el valami, és éppen én vagyok szolgálatban. 418...424 oldalak között. Idézet: „- számláló-lánc jelfogói (I-XVII római szám és fekete) a vonalra adott impulzusokat számolja meg. Meghúzásuk számsorrendben történik az Ar2 arányosító jelfogó érintkezőjének zárásávalnyitásával. A II-XV sorszámú jelfogóknak másodszori működésekor a kb. 2-4 másodperc hosszú csengetést biztosítja az állomási berendezés részére. Az első alkalommal való működésekor, minden egyes jelfogó meghúzásakor egy-egy impulzus megy ki a vonalra, amelyek a szelektorokat működtetik. Második működési fázisban impulzuskiadás már nincsen, a szelektor a 17. pozícióban áll és szól a csengő, mindaddig amíg egy újabb impulzus nem érkezik.” Tutira nem volt benne rengeteg elkó, meg hiszterézis beépítve... Idézet: „Tutira nem volt benne rengeteg elkó, meg hiszterézis beépítve...” Természetesen nem voltak elkók, a telefonközpontokban sem, az ilyen időzítéseket az ügyeskezű műszerészek a rugócsomag görbítgetésével (előfeszítésével) oldották meg.
Meg rézgyűrűvel és társai.
Bosszant, hogy én még láttam ilyet működésben, de már nincsen róla ismeret. Ugyanígy a távgépíró központban is volt hasonló elven fix szövegadó, az a hálózati 50 Hz-ből osztotta ki a dolgokat, és készített olyan hibaüzeneteket, mint: "DER". Kerek szemekkel néztük, ahogyan "kerregett egy picit", és megjelent a három a karakter a papíron. A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2022
Ha rendesen megnézed az mindig + on van a relé vagy odkapcsolja mellé a ledet vagy földre (csak a ledet kapcsolja az érintkező)A váltóérintkező így még talán értelmetlen is .
A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2022
Hát szerintem nézd meg te rendesen, mert a 200 Ohm a váltóérintkezőre van kötve, amin vagy + jön, vagy föld. Ezen nincs mit vitatkozni, ez sima tény. Ugyanez a pont a tároló kimenete, ahová a LED is van kötve.
Igen ! De ha végig nézed_ gondolod a múködést , látni fogod hogy amikor a második relé gnd re kapcsolja a 20 R-t akkor a kondi felőli vége éppen a levegőben lóg ....De hagyjuk a vitát meg kell építeni és kész ...
A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2022
Megépíteni akkor érdemes, ha érti az ember a működését. Akkor lehet méretezni, alkatrész értékeket számolni, stb. Majd ez alapján ellenőrizni a működést.
De ha eltekintünk a relés D tárolótól, akkor is még talány: Idézet: „- számláló-lánc jelfogói (I-XVII római szám és fekete) a vonalra adott impulzusokat számolja meg. Meghúzásuk számsorrendben történik az Ar2 arányosító jelfogó érintkezőjének zárásával/nyitásával.”
Én nem vitatkozom. Teljesen értem a működését, és csak segíteni szerettem volna azoknak (Gaflynak, neked), akik nem értik. De ha te folyton az ellenkezőjét állítod, akkor felesleges itt mondanom bármit is. Nem kenyerem hetedikes fizikát magyarázni.
Azért a hetedikes fizikát még talán én is felfogom (bocs 58 éves lettem ) Írd le légyszíves szájbarágósan a múködését nekünk (ígérem nem kotyogok bele) Amit itt látsz tavaly terveztem és írtam hozzá a programot Talán én sem vagyok teljesen satu az elektronikához
A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2022
Ami a dolog lényege, hogy a relék behúzásához lényegesen nagyobb áram kell, mint a tartáshoz. Ha az induktivitásától eltekintünk, akkor ez egyenes arányosan igaz a feszültségére is. Az adott relé adatlapja szerint a 12V 0.15W típus ellenállása 960 Ohm. Behúzási feszültsége max. 9V, elengedési feszültsége min. 1.2V. Namost, ha a 960 Ohm-mal sorbakötünk egy 1.3 kOhm-ot és erre 12V-ot teszünk, akkor a 960 Ohm-on 5.1V lesz. Ez a feszültség messze nem elég a relé behúzásához, de bőven eleg a benttartásához. Ez adja a tároló működésének alapját.
Csak az első egységet nézzük, négy fázisban. A tároló relé váltóérintkezője a tároló kimenete. Alapállás: A "signal" relé és a tároló rele is nyugalomban van. A kimeneten +V van (LED sötét). A tekercsen 5.1V, az elkó erre a feszültségre töltve. 1. Signal relé meghúz. A 200 Ohm-on keresztül az elkó feltöltődik 12V-ra. A tároló relén marad az 5.1V, nincs meghúzva. 2. Signal relé elejt, ráteszi a 12V-ra feltöltött elkót a tároló relé tekercsére. Az elkóban van annyi energia, hogy a relé meghúzzon. Erre a kimenet lemegy testre, a LED világít, a tároló ezzel átbillent. Az elkó szépen kisül és megáll 5.1V-on, amit az 1.3k / 960R osztó ad. De a tároló relé behúzva marad. 3. Signal relé meghúz. Az elkó a 200 ohmon keresztül kisül, 0V lesz benne. A 200 Ohm a tároló kimenetére van kötve, ahol most test van, ezért süti ki az elkót, és nem tölti, mint az 1. fázisban. 4. Signal relé elenged: a teljesen kisütött elkó lehúzza 0V-ra a tároló relé tekercsén a feszültséget, ettől a relé elejt, a tároló visszabillent. Az elkó feltöltődik arra a bizonyos 5.1V-ra, de a relé ettől még ejtve marad. A kimenet simét felmegy 12V-ra. Innen a kör ismétlődik. A további fokozatok ugyanígy működnek.
Látod meg is van mit hagytam figyelmen kívül , a tartófeszültéget ezt adja az 1,3k amiről elkezdtünk beszélni . Én úgy agyaskodtam hogy amíg a kondi ki nem sül addig van meghúzva a relé sztán elejt ....(itt hibáztam )
Sziasztok!
Működik a lejátszó, köszönöm a rajzot afp-nek, a segítséget Neked és Patópali-nak!
Sziasztok!
A képen egy opel astra vivágítás kapcsolójának a panelje látható! Egy zárlat után a két potméterrel állítható dolgok nem működnek, fényszóró magasság és a műszerfal világítás, valamint a ködzárófény nyomógombos kapcsolója nem húzza be a relét! A három kis SMD alkatrész mehetett tönkre talán, odaírtam a kép alá, hogy mi van rájuk írva. Ez alapján lehet esetleg tudni, hogy ezek mik lehetnek? Valamint a kis hengeres színkódos alkatrész micsoda lehet? Én ellenállásra gondolnék, de miért nem olyan kerülhetett oda, mint a többi fekete!? A 2db 3as kőr alakú forrasztásnál van a két trimmer potméter.
Annyit tudok így átgondolva megtenni, hogy a testeléseket, a +12V-ot bejelölöm, a nyomógomb reléjét meg tudom állapítani, a potméterek kimenete a dimmelhető két végpont, más nincs valószínűleg használatban rajta.
A másik oldalon nincs semmi, csak a potik, meg egy nyomógomb és egy led a ködlámpa visszajelzéshez.
Hol volt zárlat?
Feszültségeket mértél a panelon? Nem lehet, hogy kiment egy biztosíték?
Szivargyújtóra kötött elosztó volt zárlatos, 20A-es biztosíték lement. Ott nem találtam másikat, ami megadta volna magát!
Nem tudom, hol lehet még esetleg? A motortérben a dobozban 30A tól kezdődöek vannak, azok is mind rendben vannak. A relénél ott a kapcsolni kívánt +12V A relé behúzó oldalán is, de a test hiányzik, és nem jön meg a nyomógomb tól sem! 12V+ kapcsolni kívánt oldalon |
Bejelentkezés
Hirdetés |