Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Egyenáramú motor keltette zavar elleni védelem TTL áramkörben
Lapozás: OK   1 / 2
(#) dosandor hozzászólása Jan 28, 2023 /
 
Üdv. Mindenkinek !
A mellékelt kapcsolási rajzon egy elektromotoros ajtónyitó és -csukó vezérlő áramköre lenne. A két bistabil kör egyike bal irányba, a másik jobb irányba forgatja a motort, mely a hozzátartozó relék bekötésével biztosított. A bistabilok bemenetén végálláskapcsolók, érzékelő kimenetek vannak, de kézi kapcsolással is váltható a kimenetek állapota. Jelen rajzon csak ez látható. A bistabilok utáni logikai körök annak érdekében vannak, hogy megakadályozzák azt, hogy mindkét relé egyidőben legyen bekapcsolva, ezzel rövidzárlatba víve a motort tápláló áramforrást. Az áramkör áramellátása egy 5 V-os és egy 12 V-os táp IC-ről mennek, melyek mindketten egy trafó egyenirányított, pufferelt kimenetére csatlakoznak. A 12 V csak a reléknek kell. A motor egy ablaktörlőmotor (valószínűleg 12 V-os Trabantból való), ennek tápja ugyanennek a trafónak egy másik, nagyobb terhelhetőségű szekunderéről van ellátva, Zener diódás táp, 2N3055 áteresztő tranzisztorral. Tehát galvanikusan független a 2 tápellátás.
A TTL áramkör jól működik addig, amíg a motor nincs bekötve. Amint a motor is működik, a vezérlés különféle mértékben "megzavarodik". Pl. bekapcsol a motor, megy 1 másodpercig, aztán a bistabil magától átbillen, a motor megáll. Vagy a bistabil átbillenése csak egy pillanatra történik meg, a motor meg se indul stb. A relék eredetileg a TTL IC- közelében voltak, akkor volt a legrosszabb. Miután elraktam őket messzebbre, már jobb lett a helyzet, de akkor se jó tökéletesen A vezérlő áramkört ellátó 5 V-o és 12 V-ot egy teljesen független tápról is elláttam, akkor se lett jó. Megy a motor egy darabig, aztán magától leáll. Még olyat is tapasztaltam, hogy ha a TTL áramkör földpontjához hozzáérek, akkor is történik átbillenés.
Végül még annyit, hogy a TTL kör tápján van egy 100 µF-os és egy 100 nF-os kond, ezen kívül mindkét IC-re közvetlenül rá van kötve egy-egy 100 nF-os kond. Ennyit tudok a zavarvédelemről. Biztos vannak köztetek nálam sokkal tapasztaltabbak, tanultabbak ezen téren. Mit lehetne tenni ? A válaszokat előre is köszönöm ! Elnézést, egy kicsit hosszúra nyúlt.
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2023

kapcrajz2.jpg
    
(#) erbe válasza dosandor hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
A rajzodon éppen a lényeg nem látszik. A tápegységek kialakítása, zavarszűrése, kapcsolatuk,... Az erősáramú részt mindenképpen célszerű teljesen függetlenül táplálni, ezenkívül a huzalvezetés módja is vihet be zavarokat. Pedig a TTL nem annyira zavarérzékeny, mint pl. a sokkal nagyobb bemeneti ellenállású CMOS áramkörök.
Van Tápegységgel kapcsolatos kérdések és DC motorvezérlés témakör, ahol ilyen gondokat is tárgyalnak.
(#) sany válasza dosandor hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Szia!
Először is az IC-k tápjához valóban kellenek a kondik. Milyen kondikat használsz, SMD-ket?
Másodszor a kapcsolókat, illetve a nyomógombokat pergésmentesítenni kellene. Tehát, "az állapotukat stabilizálni". Erre itt a fórumon, ebbe a topikba.
(#) uniman válasza dosandor hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Hello! Van nálam egy motoros TV-fotel mozgató...abban elektronika nélkül meg tudták oldani. Relé sincs benne, persz csak 24V/50W-os a motor ! (Igaz, ez csupán manuálisan vezérelhető):
Két nyomógomb van (váltóérintkezős mikrokapcsolók): Fel/Le...a végállásoknál leáll és csak az ellankező irányban lehet indítani. Ha két gombot egyszerre lemyomok, akkor meg sem moccan, a két (Fel+Le) működésjelző LED világít. Nem néztem bele, de a motor csigahajtóműves mechanikájában lehet beépítve 2 db mikrokapcsoló (bizonyára váltóérintkezőkkel) ...
Ma ezt nem zavarja semmi! Minek ezt túlbonyolítani...
Nem írtad le, hogy a cuccod hogy működik: egy rövid gombnyomásra kinyílik az ajtó, vagy nyomni kell a gombokat a működés idejére?
(A nálam lévő is át lesz alakítva tyúkólajtóhoz...2 db timer felhasználásával)
Elvi rajza érdekes lehetne, ha valaki átlátja az egyszerű logikáját és meg tudná rajzolni...(a 2 gombos irányítójának a nyákját szivesen lefotózom)
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2023
(#) Massawa válasza dosandor hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Lényeget lehagytad a rajzrol, ami a tápellátása, ugy a motornak mint az elektronikának.
Az 5 Voltos TTL felejtendö ilyen dolgokra.
(#) proli007 válasza dosandor hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Hello! A végállás kapcsoló nyilván ki van vezetve a mechanikához. A 3,3k felhúzó ellenállással ez antennát játszhat. Ha legalább egy 100nF-ot kösz a kapcsolóval párhuzamosan, akkor javulhat a zavarérzékenység. (Meg meg is határozza az RS tároló alaphelyzetét, ami hiányzik is.)
A 3,3k helyett célszerűbb jóval kisebb ellenállásokat használni, pld 470 ohm-ot. hogy a kapcsolókon-nyomógombokon nagyobb áram folyjon át.
Egyébiránt távolra, nem célszerű TTL bemenetet elvezetni, valamint záróérintkezőt végállásként használni. Egy optocsatoló használata célszerűbb, aminek a "dióda oldalát" 12V-ról lehet táplálni.
Itt ugyan nem lesz galvanikus elválasztás, viszont az jelet csak akkor visz át, ha áram folyik rajta.
A GND-t célszerű egy ponton földelni. Annak jó helye a tápkondi negatív pontja és más ponton nem földelni semmit.
Továbbá nem célszerű S-es TTL-t használni és Schmitt triggeres 74132-vel jobban jársz egy bemenő fokozatnál.
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2023
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Egyedi kapukból nem igazán célszerű ma már bistabilokat építeni. Vannak erre TTL-ből is céláramkörök, mint a 7474, vagy annak a Shmitt triggeres bemenetű változata, a 74HCS74. De biztos javasolnak ennél még használhatóbb áramköröket is. Pl. motormeghajtó áramkör, ami relé és egyéb szerelvények nélkül minden funkciót teljesít. Egy tápfeszültségről.
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
A TTL flip flopok akármilyen kivitelben használhatatlanok ilyen feladathoz. A motor és környékén rengeteg szikra keletkezik és a flip flop a legkisebbre is azonnal reagál.
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Ma már ilyen feladatokat nagyságrenddel jobb biztonsággal és gyakran olcsobban egy procival gond nélkül meg lehet oldani.
(#) sany válasza Massawa hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Ehhez nem kell proci. Resztelt forgásirány váltás elég szerintem.
(#) Massawa válasza sany hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Igen, ha még tudnánk, hova kapcsolodik a motor.
(#) sany válasza Massawa hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Kapcsolási rajzon a motor1 és motor2 pontra.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 28, 2023 / 1
 
Tényleg? Ha szabad érdeklődni, a "nagyságrenddel jobb biztonsággal" mikroprociban mi van?
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Az, hogy az nem reagál az impulzusokra, minden bemenö jelet akár tizszer is lekérdezheted mielött azokra reagálnál. Ez mind hiányzik a TTL-böl.
( amennyiben olyan feladatokat kell elvégezni amit 2 relével meg nyomogombbal nem lehet)
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2023
(#) Massawa válasza sany hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Tényleg?
(#) nemgyuri válasza dosandor hozzászólására (») Jan 28, 2023 /
 
Ha a két relé egyszerre húz be, vagy az egyik húz és a másik elenged, rövid időre a tápot rövidre zárja! Célszerübb lenne, ha az egyik relé az irányt állítaná a másik kapcsolná a tápot. Minden bemeneti pontra az IC lábhoz közel 100-220nF kell.
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
A rajzon csak a segédérintkezők szerepelnek.
(#) dosandor válasza nemgyuri hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Erre én is gondoltam. Ez nem fordulhat elő, ezt akadályozza meg az IC2A és IC2B. Viszont a Te ötleted is jó, ez nekem nem jutott eszembe.
(#) dosandor válasza erbe hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Nem akartam olyan bő lére ereszteni a leírást, így is elég hosszú lett. 5 és 12 V-os tápkocka, az erősáramú pedig sima áteresztő tranzisztoros, a végükön a szokásos 100 mikrós kondokkal.
(#) dosandor válasza proli007 hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Még egyelőre asztalon van az egész. Úgyhogy a javasolt módosításaidat könnyen el tudom végezni.

Köszönöm Mindenkinek a véleményét és itt szeretném leírni, amire nem utaltam az elején, hogy ennek az áramkörnek nem az volt a célja, hogy egy profi vezérlést valósítsak meg a legkorszerűbb eszközökkel. Hanem úgy történt, hogy a meglévő sok kacat közül mit tudok összerakni, ami még működne is és annyira nem is szeretnék rákölteni semmit. Ha így nem megy, akkor ennyi volt. Végül is, amíg nem megy a motor , addig működik is, így szerintem a kapcsolók pergésével nem lehet gond, meg hosszabb vezetékek sincsenek, amik zavarokat gyűjthetnének be. Mindenki véleményét alaposan átolvasom, aztán meglátom.hogy mit tudok még kihozni ebből a megfelelő keretek között.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2023
(#) Massawa válasza dosandor hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Egy traforol, vagy 2 külön tápról?
(#) proli007 válasza dosandor hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Oké, akkor ennyit tegyél meg a bemenet működésképesség érdekébe.

RS-input.png
    
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Ez sem fog nagyon menni, mert a bemenetek az él meredekségére reagálnak. A kondival meg ezt nagyon elhuzod és ebben az átmeneti állapontban összeszed minden elektromos szemetet a környékröl. Sajnos jo 40 éve végigzongoráztuk az egészet egy profi szerkezet fejlesztésénél.
Ha jol emlékszem végül a bemenetkre tranzisztoros billenö áramkörök kerültek, amiknek a kimenete kemény L ill H volt, ami már jelentösen tompitotta a TTL Flip Flopok érzékenységét és növelte a stabilitást. Végül a cég céláramkört rendelt a motorok vezérlésére.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2023
(#) dosandor válasza proli007 hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Nagyon köszönöm a javaslatodat, kipróbálom, de ehhez már több idő kell, miután meg kell bontani egy kissé a már beépített panelt.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Az biztos nem egy ilyen kapuáramkörből kialakított RS tár volt. Mert ott valóban van a bemeneti él változásra követelmény. De itt nincs ilyen.
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Azok is TTL J-K meg hasonlo billenö áramkörök voltak. ( a feladat majdnem ugyanez volt). Vért izzadtunk, mert minden szerkezetben 4 motor volt, amit helyböl meg távolbol kellett volna vezérelni. Anno irtam is egy tanulmányt az ügyröl. Motorokat cserélgettük ( méregdrága, vasmentesekre stb) nem sok sikerrel. Szerencsére a 80-s évek közepére megjelentek az elsö PIC-ek, azokkal már megbizhatoan sikerült megoldani a feladatot.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2023
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
A JK tárolók órajelére van előírás, de ez itt nem érvényes.
Nem szoktam ilyeneket írni, de a 70-es évek végén, a Tatabányai Hőerőmű I. telepének szénszállítási automatika rendszerét én terveztem, kollégáimmal gyártottuk le és én helyeztem üzembe. Mind ezt TTL rendszerrel. Úgy hogy lehet van némi fogalmam ezen áramkörök működéséről.
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Azért kérdeztem eredménytelenül, hogyan is van a táp kialakitva.
Mi akkoriban elemes ( hálozatfüggetlen ) berendezésen dolgoztunk, és egy dobozban volt az egész elektronika, az akkuk, meg a 4 motor, kettö meglehetösen nagy teljesitményü).

Gondolom a szállitoszalagokat nem DC kefés motorokkal hajtottátok.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2023
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Nem, de egy ipari környezet, nem piskóta zavarjel szempontjából. Főleg egy erőműben nem az.
(#) dosandor válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2023 /
 
Volt egy trafóról és volt teljesen 2 külön tápról is. A különálló kevésbé volt érzékeny, de akkor is volt zavar.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem