Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
Én nem szokások alapján szoktam mérni, hanem gondolkodás alapján. Amúgy nincs dióda zárlat, megmértem, és nem induktivitásmérővel...Amúgy a menetzárlatot akkor mivel "szokás" megmérni, ha nem induktivitásmérővel? Vagy csak le szokták tekerni, hátha?
Egy szekunder köri zárlatnak van szaga, füstje, és meg is küldi a kismegszakítót egy izmos hegesztőtrafónál. A primerköri zárlattól is felrottyan hamar, de egy nyugalmi áramfelvétel is megbízható eredményt adhat, hogy stimmel e minden, ahogy a névleges feszültségek mérése is...
Itt se füst, se szag. Nyugalmi áramfelvétel, nyilván fokozat függő, de mégis kb milyen értékek közt mozoghat? C16 os kismegszakítót 10-15 sec üresjárás (lekötött szekunder) alatt veri. 2x próbáltam, többször nem akarom, ezért mértem induktivitást inkább. A mérések alapján nem kérdés a menetzárlat, és már arra is rájöttem én balek, hogy egy tekercs zárlata a többi azon vason lévő független tekercs induktivitását is lecsökkenti...rég foglalkoztam ilyesmivel
Rendes műszer nélkül nem fogsz tudni ilyen trafón induktivitást mérni, illetve amit mérsz az teljesen fals érték lesz. A vasmagos trafók induktivitását 50-100Hz-en kell mérni, olyat meg az olcsó műszerek nem tudnak, de még a régi mérőhidak sem, mert azok is csak 1kHz-en mérnek.
Nem induktivitást kell mérni, hanem ha tudod a trafód áttételét akkor meghajtod a szekunder oldal felől akkora feszültséggel, és ha nem jön ki a primeren as 230V hanem csak mondjuk 180 akkor tudhatod hogy menetzárlatos. De ha lecsapkodja az automatát akkor majdnem biztos hogy az, bár akkor azt nem 15s után kéne neki hanem azonnal.
Igen, furcsa kissé a dolog, hogy ennyi időt enged, még akkor is ha C típusú. Gondoltam én is arra, hogy szekunder felől meghajtom, de nincs hozzá tápom és az áttételt se ismerem. Egy régi Eltra hegesztőm van, azt még lehet megpróbálom rákötni. Amúgy egy elég drága LCR műszerrel mértem 120Hz-en, meg egy komponens teszterem is van, de majdhogynem egy értéket mutattak. És itt ugye még az is árnyalja a képet, hogy a primer két részben van feltekerve a lácvasmag két oszlopára, és a fokozatkapcsoló köti össze őket a megfelelő helyen, kívánt fokozatban.
Gondolom, egy 12 vagy 24V-os trafód csak akad valamelyik fiókban...
Bajban vagyok velük, csak egy 24V 100W os Weller trafóm van, de féltem rákötni, inkább a böhöm Eltra...abban nem tesz kárt a szekunder zárlat sem. Mindenesetre kösz az ötletet.
Ha minden véget lekötsz a fokozatkapcsolóról és a leghosszabb végpontok közé kötöd a 230 V-ot, vagy megmutatja magát a zárlat, vagy méregetve meglátod, melyik tekercsvégek között aránytalanul kevés a feszültség. Leghosszabb tekercsre kötve talán nem csapja le olyan gyorsan a kismegszakítót.
Ha ez a "leggyengébb" fokozat is túl sok áramot venne föl, köss elé egy 100-as égőt! Jóval kisebb feszültségeket mérhetsz de az arányok maradnak. A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2022
Ne a "C" kismegszakítóban keresd a hibát,hanem mérj áramot lakatfogóval, majd keress rá a "C" kismegszakító kioldási karakterisztikájára, és megkapod a választ a kérdésedre. Én inkább a kismegszakító utáni hosszú, kis keresztmetszetű vezetékszakaszt okolnám a lassú kioldásért, mivel a kommersz "C" kioldású kismegszakítók inkább korábban szoktak leoldani a gyártó által megadott adatoknál, mintsem később. Ha a trafód kétoszlopos és szimmetrikus tekercselésű, akkor a helyzet még egyszerűbb. Szétválasztod a két oszlopot hogy ne legyenek egymással villamos kapcsolatban, és pár volttal meghajtod a szekundert külön-külön oszloponként. A lényeg hogy a kiválasztott trafóoszlop felé számottevő áram folyjon, úgy 5-6A már elég. Megméred mekkora a meghajtó feszültség, és mekkora áram folyik. Megméred az oszlopon levő primer feszültségeit a végpontokon,majd a fokozatok között. Az értékeket felírod. Majd ugyanezt a módszert követve elvégzed a mérést a másik oszlopon is. Ami fontos, hogy az oszlopra eredetileg feltekert szekunderek menetszáma teljesen azonos legyen, mert egyébként fals eredményt kapsz. Eltérés lehet, akár 10% is, de sokkal nagyobb nem. Ha a fokozatok közt valamelyiknél nagyon kicsi feszültséget tudsz mérni,ott zárlat van.Ha a felvett áram a két oszlopon jelentősen eltér egymástól, akkor szintén zárlat van a nagyobb áramfelvételű oszlopban.
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2022
Üdv.vettem egy bontott vezérlő panelt kábelek nélkül.szeretném bekötni a mostani hegesztőmbe de olyan problémám van hogy ami benne volt panel csak 4 lábas ez meg 5.
idöm nincs szervízbe vinni ma be kéne fejeznem egy munkát. a másik panel hasonló de a poti ott a panelba van forrasztva. köszi A segítséget
A bajok már eleve ott kezdődnek, hogy a BDX 34 nem is tirisztor, hanem tranzisztor.
A macskának négy lába van, de nem hokedli, mert a hokedlinek nincsen farka.
Szia! Egy kérdésem lenne a kis trafó 15-18v az biztos mert nekem is leégett és ezen a rajzon kívül mást nem találtam , hasonló tip rajz volt 12v trafóval .Köszönöm
A trafónak kiforrasztva ez 15-18V az üresjárási feszültsége. Mivel a mérést toroidon keresztül csináltam, a feszültséget pedig 200 és 240V között változtattam minden üzemi lehetőséggel számolva.
Sziasztok !Güde mig 190kombi gép fokozat kapcsolót hol lehet szerezni mert nem a gyári van benne és nem jól működik.Köszönöm
Valaki nem találkozott már ilyen huzaltoló vezérlő kártyával? Sajnos már nem emlékszem milyen típusú hegesztő gépben volt a neten pedig nem találok róla semmit. Le akarom tesztelni. A motor szabályozás teszi a dolgát, a kis relé is kapcsolgat rendesen de még több funkció nem tiszta. Három darab 10K-s potméter van hozzá a panelen kívül.
Üdv Mindenkinek!
Egy öreg MIG443-as géphez keresnék kapcsolási rajzot. Tud valaki segíteni? Előre is köszönöm.
Üdv Mindenkinek!
Szeretnék kondenzátort beépíteni a CO2 hegesztőm kimenetére, de dilemmázom, hogy hová: a fojtótekercs elé vagy után kössem a + pólusát (a fojtó a pisztolyhoz menő ágban van)... egyáltalán van itt jelentősége ennek? A választ előre is köszönöm! Imi
Üdv Mindenkinek ismét!
Még egy gyors kérdés: a képen látható panelhez kell külső trafót beépíteni a tolómotor stabilitásának biztosítására vagy a rajta lévő kis trafó (230V/18V ; 1,8VA) tudja ezt? Ha kell, akkor mely pontjaira kell adni DC24V-ot? Köszi a választ! Imi
Az 1.8VA az nem sok, matek szerint 0.1A -t tud szolgáltatni és a veszteséget még nem is számoltuk. Nem hinném, hogy ez a 100mA elég lenne egy tolómotornak. Meg kell nézni, milyen teljesítményigényű a táplálni kívánt motor.
A tolómotor jelenleg a főtrafó szekunderéről megy szerintem. Mindenképpen kell neki egy külön trafó, ha le szeretnéd választani. Valahol voltak itt a topicban részletes leírások.
Ez a VAR03P csak a vezérlést végzi, a kis trafó csak a relé működtetéséhez szükséges 12V-ot állítja elő,a működtetést a pisztolygomb végzi. Az előtolás feszültségét a hegesztőfeszültségből nyeri a szabályzó rész. Én már csináltam olyan megoldást is, hogy az eredeti hegesztő egyenirányítót hagytam az eredeti funkciónak(hegesztés) és a toló résznek beépítettem egy kis 8A-es graetz kockát,ennek a feszültségét vittem a szabályzóhoz. Viszont itt figyelni illik, ugyanis nem minden hegesztőgép kimenete graezt egyenirányítású, van amelyik kétutas egyenirányítós, középmegcsapolásos trafóval. Ilyenkor a 8A-es graetz-nek csak a felét kell használni. Ez a megoldás akkor válik be igazán,ha a hegesztőáramkör tartalmaz pufferkondit.
A pufferkondit mindig a fojtó elé kell kötni.
Idézet: „A pufferkondit mindig a fojtó elé kell kötni.” Az én gépemben kétutas egyenirányítás van, középleágazásos trafóval... tehát az egyenirányító "+" része és a trafó középkivezetése közé tegyem a kondit? A már korábban sokfelé részletezett TIP Tronic profi MIG 140 gépről van szó, ehhez egy 27000µF 75V elkót rakok be. Elég egy vagy tegyek mellé még egyet? Ebben a gépben nincs mágneskapcsoló. Ebben az esetben mivel célszerű a kisütő ellenállást rákapcsolni a hegesztés végén? Esetleg építsek be egy mágneskapcsolót is (ennek az NC segédérintkezőjével már kapcsolhatom)? Ha rakok be egy külön táptrafót (természetesen egyenirányítóval és pufferrel együtt), akkor ennek a DC feszültségét azon pontokra kell tennem, amelyek az eredeti kapcsolásban az egyenirányító "+" kimenetére és a trafó középkivezetésére csatlakoztak?
"tehát az egyenirányító "+" része és a trafó középkivezetése közé tegyem a kondit?" Igen. A kondi kisütését legegyszerűbben úgy tudod megoldani,hogy a VAR03 kártya relével párhuzamosan bekötsz még egy 12V dc relét,annak nyitóérintkezőjén keresztül egy 22 ohm 16W-os ellenállás sorba kötésével kisütöd a kondit. Próbának a 27000µF bőven elég. Ha több kondit teszel, sokkal hosszabb ideig folyik áram a soros ellenálláson, és lehet hogy akkor már nem 16W-os kell hanem 50 vagy 100W-os,ami nagyságrenddel drágább és még hűteni is kell. Ne tegyél egyelőre külön táptrafót hanem csináld úgy ahogy írtam. Külön táptrafónál a vezérlés is teljesen más lesz,és egyáltalán nem kell szűrni a segédtrafós tápot,mert akkor semmit nem fog érni a külső trafó.
Köszönöm a tartalmas útbaigazítást, megcsináltam mindent, amit fentebb írtál.
Tapasztalat: a legkisebb huzalsebesség mellett is "púpos" a hegesztés és fröcsköl, függetlenül a fokozattól. A legerősebb fokozatnál először "púpoz", majd átégeti a 2mm-es zártszelvényt. Állítgattam a gázáramon is, de sok változás nem volt (max. 25 l/percig mentem fel), a fröcskölés nem szűnt meg... közben a főtrafó és a fojtó tekercse is olyan meleg lett, hogy a kezem nem állta. Mindkét tekercs rézhuzalból készült (még gyári a tekercselés). Mit tudok még javítani rajta, hogy a hegesztés elfogadható külsőt kapjon, ne "varacskolásnak" nézzen ki? Esetleg a huzalelőtolás sebességét lehetne csökkenteni a jelenleginél kisebbre? VAR03P van benne.
Csináltam egy fotót a varratokról ma reggel. Az alatta lévő számok a hegesztő fokozatait jelölik.
Ha minőségi varratot szeretnél,ahhoz a jelenleginél "minőségibb" gépet kellene választanod. A jelenleg rendelkezésedre álló gépet lehet toldozni-foltozni, beleépíteni segédtrafót;kondicsomagot,fojtót variálni, de a varrat sosem lesz olyan, amilyent szeretnél. Tudom, az ember azzal dolgozik ami rendelkezésre áll, de ettől a géptől túl sokat ne várj. A varratod azért púpos, mert az íváram és az ívfeszültség nincs egymással arányban,azaz a feszültség sokkal jobban leesik, mint amennyire szabadna, ez pedig a trafó mérete(kicsi vaskeresztmetszet) miatt van. Segíteni csak úgy lehet valamelyest,hogy nem használsz 0,6mm-nél vastagabb hegesztőhuzalt. A 0,8mm-es a te gépedhez már túl vastag, nagyon leesik a feszültség hegesztés közben, ezért lesz inkább hernyó a vason, mintsem varrat. Tehát először szerezzél be 10-15m 0,6mm-es huzalt és próbáld ki azzal, szerintem jobb lesz a varratminőség. Ha mégse, akkor előfordulhat hogy valamelyik egyenirányító rész rossz,vagy a fojtó zárlatos.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |