Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Feszültségszabályzó motorba
Lapozás: OK   4 / 58
(#) Krisz03 válasza zomatt hozzászólására (») Jún 13, 2008 /
 
Természetes, hogy nem fogok addig nekiállni semminek. Írtam is, hogy a vezetékek végigkövetése után jöhetne szóba a motelek.net. Lassú menetnél pl az éppen aktuális bejáratást, ill kereszteződésekben várakozást értettem. De hát ha utána gyorsabban megyek, vissza kell töltenie.

Egy pici fejlemény: Vezetékek ellenállása megfelelő, ez a hiba teljességgel kizárva. Jobban szemügyre véve a dolgokat, gányolás nyomait véltem felfedezni: szigetelőszalag bőséges használata, típusidegen feszültségszabályzó. Utóbbinak 4db kivezetése van, de csak 3-ra kapcsolódnak vezetékek. Az alkatrésznek ítélt ugyanilyen motorokban (2db) is csak 3 szál vezeték jut a feszszabra. Sajnos csak az egyiken volt feszszab, de azt egy ellenőrző mérés (esetleges zárlat) után belepróbáltam a mociba. Ez már annyiban jobb, hogy világítást felkapcsolva is töltött bőséggel, azaz 15-16V-ig meg sem állt, és még csak alapjárat fölött jártam kicsivel.

Azt hittem, hogy van itthon 24V/21W-os izzó, de tévedtem, szóval nem tudtam elvégezni ezt a tesztet. Jól gondolom, hogy már nem is kellene? Már csak a fenti bőséges töltés miatt is. Tehát a tekercsekkel, és a vezetékekkel nem lehet gond.

Képekkel csak a szabályzóról tudok szolgálni (erről a 3 kivezetésesről, ami nagy valószínűséggel gyári, nem úgy, mint az a 4 szálas). A lendkereket nem tudom leszedni, mert nincs megfelelő szerszámom, így alaplapról nem tudok képet mutatni. Hacsak nem a lendkerék küllői közül fényképezve. Barmolni pedig nem szeretnék. Bővebben: Link
Amint látható, sérülések vannak a hátoldalán. Nagy valószínűséggel ez is akksi nélkül működött (amikor megvettük a mocit, nem volt benne akksi). Amelyik két saru között nagyobb a hézag, az a kettő a váltó bemenet, a harmadik láb állandó tápfesz, burkolat test. A felirat: RS2180, 4B0L
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Jún 13, 2008 /
 
További fejlemény:
A Simsonomba épített szabályzóval, Graetz-híddal egyenirányítva a tekercs feszültségét, tökéletes lett a töltés. Alapjáraton is tudta pótolni a 25W-os fényszóró által kivett energiát (majd visszakerül a 35W-os bilux).
Tehát építek mégegy ilyen feszszabot, de azt már nem a kerékjáratba szerelem be, mert ott kosz, víz és magas hő érné, hanem valahova az akksi mellé.
Én megoldottnak látom a problémát. Nektek mi a véleményetek?
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Jún 13, 2008 /
 
Igen a probléma megoldott...
Már csak azt nem értem miért nem néztél előbb körül a szabályzó házatáján?
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Jún 13, 2008 /
 
Ennek örülök. Köszi a segítséget Neked és Zomattnak is!
Látod ezt én sem tudom. Valószínűleg azért, mert nem igazán volt időm. Most is a másik motoromat festegetem.
(#) zomatt válasza Krisz03 hozzászólására (») Jún 13, 2008 /
 
Megesik, hogy a fától nem látjuk az erdőt... Lényeg hogy jó lett. Üdv, Zombori
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Jún 17, 2008 /
 
Hali!

Végülis már megoldódott a probléma, de azért kíváncsisárból leszedtem az alkatrésznek ítélt blokkról a lendkereket. Készítettem is pár képet. Sajnos az alaplap csavarjait nem bírtam fellazítani, nem is erőltettem, mert kárt teszek a fejükben. A lendkerékben az erővonalvezetők kissé rozsdásak, lehet, hogy az előző gazdájánál beázott. Egyébként nem szokás ezeket lefesteni?

Egy ilyen gyújtást át lehet szerelni egy olyan motorba, aminek forgási iránya ellentétes ennek a motoréval? Ez óramutatóval ellentétesen jár.

A feszszabályzóval volt még egy kis gond. Lehet, hogy gyári hibás volt a 600V/25A-es, fémtokos, sarus csatlakozású Graetz-híd, mert 8km motorozás után azt vettem észre, hogy gyengül a világítás, azaz nincs elegendő töltés. Mint kiderült, a híd egyik negatív oldali diódája zárlatos lett. Kicseréltem, és azóta tökéletes.

Krisz
(#) Geri86 hozzászólása Júl 30, 2008 /
 
Helló mindenkinek!

A következő lenne a kérdésem: Van a szomszédomnak egy régi 350-es kéthengeres Jawa-ja. Az elektromos rendszere 6 V-os. Szerintem egyenáramú dinamója van, mert ez után diódák nincsenek hanem egyből a feszültségszabályozó, az akksi és a fogyasztók. A probléma az, hogy a fesz. szabályzó még régi, elektromechanikus (megszakítók, két tekercs, ellenállás) és nem nagyon müködik 17-18 V-ot tölt. Nem tudnátok nekem egy működő 6 V-os kapcsolást mutatni?!

Előre is kösz
(#) Geri86 hozzászólása Júl 30, 2008 /
 
Itt egy kapcsolási rajz ez alapján csinálta a motort csak fogyasztók nélkül.:

Kép: Hivatkozás
(#) zoz11 hozzászólása Aug 7, 2008 /
 
Sziasztok
Nekem egy 500-as YAMAHA XT-vel van olyan gondom hogy halvány a világítása, de mikor pl. az első féket behúzom akkor viszont erősebb lesz, ez mitől lehet, akkut cseréltem már benne, esetleg rossz lehet a feszszabályzója? Vagy kontakt hiba? Még ilyennel nem is találkoztam
(#) titilla válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Mennyi a töltőfesz amikor halvány a világítás és mennyi amikor nem halvány?
(#) zoz11 válasza titilla hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Mikor halvány akkor 9-10V körül mozog mikor meg egy kicsit erősebb a lámpa akkor meg max11V
(#) mex válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Hello. Töltésed rendben van? Esetleg rajzot tudok küldeni.
(#) titilla válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Hát, ha a mocid 12V-os, akkor az nagyon gyatra! Ha 6V-os, akkor pedig sok! Egy 12V-os yamaha xt 600-ba való fesszab rajzát már közzétettem itt a fórumon. keresd meg, ha nem találod megpróbálom előtúrni...
(#) szabi83 válasza titilla hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Idézet:
„közzétettem itt a fórumon”


Én nem találtom :no:
(#) zoz11 válasza mex hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Hello
Igen 12V-os, szerintem 99% hogy a töltés szabályzóval lesz valami gond, nem rég értem haza a motorozásból, és azt tapasztaltam hogy mikor megtéptem neki akkor elkezdett jönni a szaga, erre gyorsan leállítottam és elkezdtem a vezetékek között matatni, és teljesen véletlenül hozzáértem a feszszabályzó burkolatához és az olyan szinte forró volt hogy majdnem rá égett a kezem
(#) mex válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Zárlat... A három fázis és a negativ között illetve a három fázis és a pozitiv között fázisonként két diódaátmenetnyi feszültséget lehet mérni,ha ennél kevesebb akkor vagy tirisztor vagy diódazárlat van. Mondjuk akkor is melegszik rendesen ha az akku adta meg magát.
(#) zoz11 válasza mex hozzászólására (») Aug 9, 2008 /
 
Az akkumlátort most cseréltem mert először én is arra gyanakodtam, de a probléma maradt
(#) titilla válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 10, 2008 /
 
Hát két lehetőséged maradt. 1: Megveszed a bontóban a fesszabályzót sokezerért, 2: megépíted amit itt közzétettem a topicban...
(#) zoz11 válasza titilla hozzászólására (») Aug 10, 2008 /
 
Hello
Esetleg belinkelnéd!?!
(#) godzil válasza zoz11 hozzászólására (») Aug 10, 2008 /
 
egy ismerősöm talált egy gyártót, kb. egy hónapja rendelt is egyet, beszerelte, semmi gond vele. Nagyméretü tagolt bordás. Elérhetőség:www.cylex-tudakozo.hu/ceg-info/solvart-kft-104839.html
(#) Attila1977 hozzászólása Aug 24, 2008 /
 
Hali!

Aki 3 fázisú fesszabályzó gondal küszködik, itt egy kis segítség.
Ez egy Honda VFR 750-es szabilya.

Remélem sokaknak tudtam segíteni!
(#) titilla válasza Attila1977 hozzászólására (») Aug 24, 2008 /
 
A topic 4.oldalán én is közzétettem egyet, ami hasonló elven működik, azzal a pikantériával, hogy az szabályozható is. A Nyák-rajzát is megtaláljátok ugyanott...
(#) csjoska hozzászólása Aug 30, 2008 /
 
Hello!

Megépítettem Krisz03 kolléga képei közt talált fesszabályzót. Csatlakoztattam egy 6V 10Ah-ás akksihoz. A tápot egy 6V-os, egy 12V-os és egy 24V-os trafó szolgálta. Persze egyenként voltak rákötve, hogy megfigyeljem, hogy viselkedik különböző bemenő feszültségnél. Egy 6,8V-os Zener van benne. Akksira kötve 7 és 6,6V között változott a fesz. Ahogy töltődött az akksi úgy csökkent.
A problémám: Amikor a 24V-os trafó hajtotta, rákötöttem az akksira egy 12V-os izzót, azon nyomban kivágta. Megpróbáltam egy 24V-ossal ez ment, de a töltőfesz felszaladt 24V-ra. Terheléssel a fesz mindig felszalad a táp feszültségére. Ez mitől lehet? Esetleg rossz a kapcsolás? Mert amúgy megfelene, de nem merem így bekötni. Köszi
A kapcsolás: fesz. szab.
(#) Krisz03 válasza csjoska hozzászólására (») Aug 30, 2008 /
 
Hali!

Ez a kapcsolás üzemel két mocimban is. Egyikben használva van ez a "teljesítmény zener" megoldás, másikban nincs.

De nem is ez a lényeg. Hogyan kötötted be azt a trafót? Csak közvetlen, ahogy a rajzon van a tekercs helyére? Vagy korlátoztad is az áramot? Mert amíg motorban van használva, ott a tekercsek ellenállása korlátozza az áramot, de trafós próbálnál illik sorbakötni egy 12V/21W-os izzót.
(#) csjoska válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Szia! Kipróbáltam izzóval, így már működik rendesen. A mociba (Jawa 555) szerelve is remálem jó lesz. Csak azt nem értem, hogy a trafónak, amivel próbáltam, nagyobb a szekunder oldali ellenállása, mint a generátor tekercseinek (20W/6V, 2 kivezetés). Tehát az áramkorlátot a tekercsek impedanciája hozza létre, vagy ide is kell valami, ami korlátozná az áramot? Köszi!
(#) csjoska válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Ezt még elfelejtettem: A kapcsolást így módosítottam: fesszabályozó. A potival így tudom állítani a töltőfeszt kb. 6-8V között. Ha a 2 tekrcs kimenetét ily módon közösítem, akkor is fog működni a fesszab? Gondolom a tirisztor itt nem mint kapcsoló dolgozik, tehát nem lehet probléma a 2 tekercs közti fáziskülönbség.
(#) Krisz03 válasza csjoska hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Hali!

Csak a trafós próbáknál kell korlátozni az áramot, a motorban nem fog kelleni.

Nem tudom, hogy a tekercseket jó-e így bekötni, de valószínűleg nem, mert amikor én szerettem volna Simsonban két tekercset használni töltéshez (vagy világításhoz, már nem tudom), akkor Mex egy olyan kapcsolást ajánlott (valahol a fórumon megvan a rajz, de nem találom), ahol mindegyik tekercshez külön tirisztor tartozott. Tehát úgy nézne ki, hogy anód megy a másik tekercs egyenirányítójára, gate megy a ugyanoda, ahova az első tirisztoré, és a katód is szintén ugyanoda, tehát az akkura.

Ha hülyeséget mondtam, akkor remélem kijavít majd valaki.
(#) titilla válasza csjoska hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
Na ez szép kis graetzrobbantó lesz...
(#) mex válasza csjoska hozzászólására (») Aug 31, 2008 /
 
A motor vasmagjai és a gerjesztőmágnes között légrés található,mig sima hálózati trafónál nincs légrés,és ez nagyon befolyásolja a töltési és rövidzárási áram nagyságát,ugyanis a légrésnek nagy a mágneses erővonalakkal szembeni "ellenállása".

A dupla tekercses egytirisztoros szabályzó nem lesz működőképes csak akkor ha mindkét tekercsben megegyezik a gerjesztett áram iránya ugyanabban az időpillanatban,egyébként a tirisztor valószinűleg nyitva marad és túltölti az akkut. Megoldás a kéttirisztoros szabályzó,valóban tettem fel egy ilyen rajzot,pillanatnyilag én sem találom,ha meglesz felrakom újra.

Üdv
(#) csjoska válasza mex hozzászólására (») Szept 1, 2008 /
 
Hello!
A tekercsek nevű képen be van rajzolva a tekercsek elhelyezése és a gerjesztőmágnes. Én ebből nem tudom megállapítani, hogy a gerjesztett áramok iránya megegyezik, vagy sem. Ha ezzel az elrendezéssel nem működne a fentebb belinkelt kapcsolás, akkor átépítem 2 tirisztorosra, és csak az akkura kimenő vezetékeket közösítem.

u.i.: a lent belinkelt szabályozó is működne, mert ezt egyszerűbb lenne megépíteni?

Köszi!
Következő: »»   4 / 58
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem