Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Nagy áramú pwm vezérlő építése
Sziasztok!
Egyetemi projekt feladatom elektromos gokart építése. Már van hozzá egy 22V 140A Balkancar targonca motorom és ehhez kellene egy vezérlőt építenem. Lenne valakinek ötlete ilyesfajta vezérlőhöz? Az építsünk elektromos autót topicot már végigbújtam.
Fogsz egy félhidat. ( 2 tranyó, két dióda ) A motorral sorbakötsz egy fojtót.A fojtó fennmaradó kivezetése megy a negatívra, a motor másik vége pedig a félhíd kimenetére. Amikor a motornak hajtania kell, akkor a felső tranyó megy PWM üzemben, amikor fékezni kell, akkor az alsó megy PWM üzemben.
Mindkét üzemben a legegyszerűbb az áram kétpont szabályozás. Motoros üzemben mondjuk max 140 A folyik, felette a felső tranyó kikapcsol. Aztán bekapcsol mondjuk 100A-nél. Megint nő az áram, kikapcsol, stb. A "gázpedál" ennek a két áramnak a középértékét határozza meg, vagyis adja az áram alapjelet. Féküzemben ugyanez, csak akkor az energiaáramlás megfordul. Az alsó tranyó bekapcsol és a fojtón keresztül rövidrezárja a motort. Erre a motor árama elkezd nőni. Mondjuk 140A-nél a tranyó kikapcsol és a fojtóban, meg a motor tekercselésében felhalmozott mágneses energia a felső tranyó melletti párhzamos diódán keresztül megy az akksiba. Ez a visszatöltés. Lecsökken az áram, mondjuk 100A-re, az alsó tranyó újra bekapcsol, elkezd nőni a fojtó árama, 140A-nél kikapcsol, stb. Áramérzékelésre mehet ugyanaz a megoldás, mint Rozsdánál volt. A fojtó feszültségét meg kell integrálni és már elő is állt a motor árama.
Szia!
Itt oszottam meg egy régebbi projektemet. Az ott leírtak a te projektekre is igazak, csak neked 4x nagyobb teljesítmény kell, azaz ha ugyanezekkel az alkatrészekkel dolgozol, mindenből 4x-es mennyiség kell.
Szia!
A " kisvonat" milyen akkupakkot használt a 700W leadásárra, és mennyi ideig vitte a szerelvényt? Köszi a választ Boy
Én a BTS7960-t használom . Egy modul 2 kimenet egyenként 43A áramot tud benne minden védelemmel ( kivéve a bemeneteket ). Valamivel olcsobb mint a diszkrét elemekböl összerakott és benne a proci is.
Szia!
2db sorbakötött 12V-os ólomakumlátorral megy. Gyakorlatilag autó akumlátorokkal, csak valami jobb minőségűvel. Mivel ez nem folyamatos üzem, valamint sík terep, (egy kör kb 900m) így az, hogy hétköznap egy egész napot is elmegy, nem releváns az üzemidő kiszámítása szemponjából. Használtam már én is a Massawa által ajánlott eszközt, (konkrétan ezt) de csak 150W-os motorral. Nem tudok megbízni ekkora áramoknál a felületszerelt alkatrészekben. Furatszerelten csinálom, alsó-felső vezetősávokkal és mindkét oldalon beforrasztom a feteket. Idézet: „Nem tudok megbízni ekkora áramoknál a felületszerelt alkatrészekben. Furatszerelten csinálom, alsó-felső vezetősávokkal és mindkét oldalon beforrasztom a feteket.” A munkahelyemen többek között motorvezérlő elektronikák tervezésével is foglalkozunk. A tapasztalat azt mutatja, hogy az újabb fejlesztésű FET típusokat már nem veszik gyártásba THT tokozásban. És igazán alacsony RDSON értékű FETet az újabbak között fogsz találni. Ugyanakkora átfolyó áramnál pedig a kisebb ellenállású fog kevésbé melegedni. Megfelelő panel tervezéssel a hőt nagyon jól el lehet vezetni az SMT FETektől is. Ha a kérdező nem akar az áram, hő, feszültség és zárlatba kapcsolás védelmekkel, megfelelő gate feszültség előállítással és hasonlókkal foglalkozni, akkor használjon kész H híd IC-t. Egyszer építettem 24 (2x12) voltos meghajtó akkumulátoros rendszerhez 2x120 amperes (differenciál hajtás) vezérlést oldalanként 4 db VNH5019 komplett híd IC párhuzamosan kapcsolásával. Elektromos kerekesszékben teszteltük, nyúztuk jó darabig. A motorok folyamatos áramfelvétele 20 amper, rövid időre 100 amper volt. Az IC-k védelmét csak a műterheléses teszt során sikerült aktiválnunk. A 150 kg szék + 90 kg felhasználó kombinációt simán mozgatta. Egy ilyen IC nagyjából 4-5 ezer forint. Elsőre soknak tűnhet, de sokat tapasztalt villamosmérnök kollégám szerint nagyon gyorsan rájössz, hogy megtérül ez a beruházás, miután elégettél több tucat 1-2 ezer forintos FETet. És el fogsz. Ezzel szemben a kész híd IC szinte elpusztíthatatlan. Ha a járműnek nem csak egy irányba kell tudnia haladni, akkor meg lehet spórolni a hidat. Illetve nem is használható, ha kifejezetten a diszkrét alkatrészekből való építkezés az iskolai feladat.
Lehet nem fogalmaztam elég érthetően.
Nem a H-híd ic-vel van a bajom, hanem a mellékelt képen bekarikázott áramátviteli felülettel. Ez az, ami nem bírja a nagy áramot. Valamint az a keskeny, néhány mikronos vezetősáv sem. Minden olyan gyári cuccban, amit eddig szétszedtem, a nagyáramú vezetősávok ónnal meg voltak vastagítva.
Azért ha megnézted volna tüzetesebben a 2 hid felszerelését a nagy áramok nem azokon a lábakon folynak hanem széles 5-10 mm széles sávokon mindkét oldalon. Vezetörétegek több helyen össze vannak galvanikusan kötve. Nekem eddik a teljesitményrészt nem sikerült kinyirni a bemenetet sajnos igen. ( valoszinü az én hibám volt).
Idézet: „nagy áramok nem azokon a lábakon folynak” Pedig de. Az 1-es láb a negatív, a 7-es a pozitív tápfesz. A 4-es (oké, a hűtőzászlóval együtt) a kimenet. Tehát a kb 40A-nek azon a 0,6x4mm-es felületen kell folynia. Ha csak kicsit is hibás a kontaktus, mindjárt elfüstöl. Ha megnézed a csatolt képeket, én így képzelem a nagyáramú meghajtókat. |
Bejelentkezés
Hirdetés |