Fórum témák
» Több friss téma |
Régi Q7-es termosztát cseréjeSziasztok! Van egy régi Computherm Q7-es szobatermosztátom, ami egy Semia C24E kombi kazánt irányít már régóta. Szeretném lecserélni egy új Wifis termosztátra úgy, hogy ne kelljen falat bontani, új vezetékeket behúzni. A jelenlegi vezetékelése a Q7-nek nekem fura (de tökéletesen működik már évek óta), így a segítségeteket szeretném kérni abba, hogy az általam kinézett BeOk BOV R9V alkalmas-e a cserére és ha igen, akkor a Q7-es 2-es és 3-as pontjára kötött vezetékeket milyen sorrendben kell a BeOk két csatlakozási pontjára kötni. A fotókat csatolom. Előre is nagyon köszönöm ha tudtok segíteni.
Hello! Az NO-NC-COM pontok egy mindentől független kontaktust jelölnek így mindegy hogy hogyan kötöd rá a két vezetékedet.
Szia! Köszönöm a gyors válaszod. Akkor ezek szerint nem számít hogy a Q7 esetében most az NC és COM pontokra van kötve a két vezeték, a BeOk esetében pedig a NO és COM portokra lesz kötve? Ugyanúgy fogja működtetni a kazánt?
Az NC-NO-Com egy váltó érintkező. NC nyugalmi helyzetben, NO pedig meghúzott reléhelyzetben zár a Com-ra. Elvileg úgy van, hogy NO akkor zár, mikor fűteni kell, NC pedig mikor hűteni.
Persze ez a programozástól is függhet. Vélhetően ez itt is így van, tekintve hogy csak az egyik kontaktus van kivezetve.
A fényképed szerint most a COM (2) és NO (3) kapcsokra van kötve a kazán.
A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
A Q7 hivatalos leírása szerint: "A termosztát kimeneti reléje három potenciálmentes csatlakozási ponttal 1 (NO); 2 (COM); 3 (NC) rendelkezik." E szerint a 3-as az NC.
Nekem is ezért furcsa ez a bekötés, és ezért is tettem fel itt a kérdést az új termosztát bekötésével kapcsolatban. Az viszont még mindig nem egyértelmű számomra hogy az új BeOk termosztátot, aminek (csak) COM és NO csatlakozási pontja van, beköthetem-e a Q7 helyére a jelenleg a Q7 NC és COM pontjain lévő vezetékekkel és jól fogja-e így a BeOk működtetni a kazánt?
A fényképeden lévő rajz és a két bekötött vezeték alapján COM = 2, NO = 3.
Elnézést, lehet nem lett egyértelmű, de az első fotó a Q7-es most is működő bekötése, a második kép pedig az új BeOk termosztátra vonatkozik.
Én a Q7-es fényképéről írtam. Gyaníthatóan a használatiban van fordítva, de ezt ellenőrizheted. Ha kikötöd az egyik vezetéket (pl. a 2-es pontból) a Q7-es termosztátból, akkor elvileg mindegy mit állítasz be a termosztáton, a kazán nem fog elindulni. Ha 40, ha 10 fokot állítasz be, akkor sem. Természetesen a termosztát összeszerelt állapotban legyen.
szerk.: A vezetéket szigeteld, ki tudja, milyen veszültség van ott, és ennek megfelelően inkább ne érintsd meg a fém részeket. szerk. 2: Megnéztem a használati utasítást, más típusú relémodul van benne mint a fényképeden, a számozás sorrendje is fordított. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Értem, és köszönöm az utánajárást. Akkor most az én Q7-esem esetében a 3-as NO és nem NC. Ezek szerint megvehetem az indító kérdésemben írt BeOk-ot, aminek beköthetem a 2 pontjára a mostani két szálat és jól fogja működtetni a kazánt?
Nem tudok olyan kazánról, amelyik alaphelyzetben zárt érintkezőt kívánna a működéshez. Ha elvégzed a fenti tesztet, megnyugtathatod magad. Ugyanakkor én minden további nélkül meg merném venni a termosztátot.
Ugyanakkor nem tudom miért jobb a BeOK, mint a Q7?
![]()
Amikor okos termosztátról, meg WiFiről hallok, mindig a következő párbeszéd jut az eszembe:
- Termosztát, hideg van. - Tudom. - Akkor csinálj meleget. - Bár én egy okos termosztát vagyok, szerinted leugrok a falról és hozok be tűzifát? ![]() Benned kellene már elemet cserélni. ![]()
Én azt tartom okos termosztátnak amelyik "trolibusszal" közlekedik a kazánig.
![]()
Talán így érted....(vagy most sem?):
De valami nem stimmel, mert gyárilag 24V-os termosztát volt a kazánhoz (valaki már"meghekkelhette"...) A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2024
Idézet: Hát ez lehet, hogy ettől többet nem is tud, mert csak ennyi van hozzá írva. Bővebben: Link „A kazán vezérlésének funkciói – ki/bekapcsolás, a helyiség hőmérsékletétől függően, ahol fel van szerelve;” ![]() Hogyan kell bekötni?Sziasztok!Amatőrként szeretnék termosztátot cserélni mert a régi elromlott. A bekötéséhez szeretnék segítséget kérni! A régi termosztát: Potterton PRT2 Az új: RCOOL Vision3 Képeket mellékelek. Köszönöm szépen előre is a segítséget.
Köszönöm szépen.
Gondolom a harmadik szálat csak szigetelni kell. További szép napot kívánok.
Kedves Bakman,
Tanácsodnak megfelelően teszteltem a Q7-est és úgy volt, ahogy írtad; a nálam lévő használatiban volt rosszul írva, vagy más gyártás volt más relével. A lényeg, hogy ezen felbátorodva megrendeltem és már be is kötöttem a BeOk-ot. Egy kicsit kellett csak faragni a hátlapját a vezetékek rövidsége miatt, de bármi egyéb fúrás, vésés vagy bontás nélkül sikerült a Q7 helyére tennem. Szuperül működik és irányítja a kazánt távolról is Tuya Smart appon keresztül. Nagyon szépen köszönöm a hozzáértő segítségedet és türelmedet amatőr kérdéseimhez. További szép napot! Természetesen a többieknek is köszönöm a saját tapasztalataik alapján írt megjegyzéseket; sokat tanultam belőlük. A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2024
Termosztát csereSziasztok!Adott egy régi, három vezetékes MMG AM termosztát, amit szeretnék kicserélni egy korszerűbb BEOK TGM50-WIFI-WP típusra. Azt a tanácsot kaptam, hogy az új termosztátnak adjak külön egy fázist és nullát, és a régi termosztát 2. számú vezetékét kössem az új termosztát 3. pontjára (N); a régi 3. számú vezetékét pedig kössem a 4. pontjára (OPEN). Ezek után a kazán bekapcsolt, viszont a kazán nem érzékelte a termosztátot, sem be, sem ki nem tudtam kapcsolni, csak folyamatosan működött. Kérlek, tudnátok segíteni, hogy mi lenne a helyes bekötés? Nagy köszönöm!
Hello! A tanács alapvetően jó lett volna, csak van egy probléma..
Ugyan is ez a WiFi termosztát, nem egy független kontaktust ad ki a 3-4-5 pontján, hanem az 1-2 pontjára adott 230V feszültséget kapcsolja, a 3-as és 4-es pontra. Úgy hogy a 2-es lábra kötött nulla, közvetlen kijön a 3-as lábon, az 1-es lábra kötött fázist, pedig a belső relén keresztül kiadja a 4-es ponton. Ezért van az 1-es L (fázis), a 2-es N (nulla) jelöléssel, a 3-as szintén N jelölésű. A típus más elemein kicsit látványosabban a 4-est L1 jelöléssel látták el. Alapvetően szerencséd volt, hogy nem lett zárlat sem a kazánnál, sem a termosztátnál. Mert ha valamelyik fordítva van bedugva a hálózatra, akkor csatt van. A megnyugtató megoldás az lenne, hogy a termosztát 3-4 pontjára egy 230V-os relé tekercsért kötöd, és a relé COM-NO pontját kötöd a kazánhoz. Vagy is a régi termosztát 2-3 pontja helyett, ahogy tanácsolták. A kazánhoz bekötni közvetlen ezt a termosztátot csak akkor lehet, ha ismert a kazán típusa, belső bekötése, de akkor is rizikós, mert nem tudni hogy a régi termosztát felé eredetileg kiadott 230V feszültség milyen reteszfeltételeken keresztül jut el oda. És ha a kazán ott elveszi a villanyt, akkor a termosztátod sem kap majd feszültséget. De ha kellő hozzáértésed van villanyászatban, akkor a régi 1-es pontját az új 2-esre kötni, a régi 2-es pontját az új 4-esre kötni, a régi 3-as pontját pedig az új 1-es pontjára. Ennek feltétele viszont, hogy a régi termosztát a kazánnál szabályosan volt bekötve. Ezt pld. úgy lehetne kideríteni, hogy a régi 1-3 vezetékére rákötsz egy 230V/60W-os rendes izzót. És annak ott világítani kell. Ha pedig az izzót a régi 2-es-3-aspontjára kötöd, akkor az izzó nem világít, viszont a kazánnak el kell indulni. Ha ez így működik, akkor mehet a bekötés. (De az izzó, nem lehet egy Led-es vacak.)
Szia! Ha fázishelyesen kötötted be a termosztátot akkor az nem fogja kapcsolni a kazánt. A wifis termosztát 1-fázis és 2-nulla szálakat cseréld fel, mert ha nem fázist ad ki a termosztát a 3. bekötési ponton keresztül a 4-re, akkor a kazán nem fog működni. Az az érdekes, hogy nem említesz zárlatot, mert szerintem a relé kontaktusai összeégtek az első kapcsolás alkalmával. Az MMG termosztát a 3. pontján kapja a fázist és a 2-on adja ki a kazánnak. A wifis termosztát 3-as pontja azonos a saját 2. pontjával ezért kellene oda a fázist kötni, hogy azt tudja kiadni a 4-re a relé a kazánnak. Miért nem vettél WPB típust?
![]() A hozzászólás módosítva: Feb 8, 2025
Szervusz! A szóban forgó darab az WP nem EP. Jobb lett volna ha WPB-t vett volna.
![]()
Hello! Na ja! Csak a legtöbben először vásárolnak és utána kérdeznek. Mert a verekedés is mindig úgy kezdődik, hogy "visszaütött"!
Én meg csak az adatlapok alapján beszélek bele. De gyanús, hogy ezt villamos padlófűtéshez találták ki. De hogy ott mire megy az ember 3A-al, az kérdés. Persze ha a szoba 2x2-es akkor oké.
Nekem ez a furcsa:
Idézet: Szerintem lett egy kis zárlat ami összeragasztotta az érintkezőket és a nyákon törölt egy darabkát a relénél. A kazánnak meg lett az örök kontaktus és a termosztát leválasztódhatott a reléről HA a kijelzője még működik. „Ezek után a kazán bekapcsolt, viszont a kazán nem érzékelte a termosztátot, sem be, sem ki nem tudtam kapcsolni, csak folyamatosan működött.” ![]()
Én inkább azt gyanítom, hogy a régi 2-es vezetéke, az új 3-asról közvetlen kapott fázist (persze ki tudja mi hogy van/volt bekötve) és így soha nem kapcsolt ki. Meg be se, csak azt vette észre, hogy fűt. Csak úgy írta, hogy "bekapcsolt". Minden esetre Ádámnak mákja volt, az biztos..
Sziasztok! Köszönöm a sok segítséget! Az automatika táblában van egy 1A-es olvadó, ami meg is szólalt (korábban is megszólalt, amikor a nagyon régi keringető elromlott), utána inkább mindent visszakötöttem és kicseréltem az olvadót. Így most a régi termosztáttal megfelelően működik.
Ha a WP termosztátot kicserélem WPB-re, akkor azzal szerintetek működik? Annál a 4-es és 5-ös csatlakozó száraz kontaktos, ebben az esetben a régi 2-est kellene kötni a 4-esre, és a régi 3-ast az 5-ösre? Köszönöm a segítséget! |
Bejelentkezés
Hirdetés |