Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Szerintem kapd le a motor elejét/hátát, valószínűleg le van égve. Ha füstöl az sosem jó jel....
A kapcsolóról érkező fázis az L bekötési pontra megy, az M az U1-hez, az S pedig a kondihoz a K pontra. Minden kötés rendesen rögzítve van most már...
A relé és a rajz csak a kapcsolótól érkező fázis színében tér el, ami a rajzon barna, a képen pedig kék.
Ha a motorból jön a füst akkor a segédfázis le van égve.
![]()
Bocs ha hülyeséget kérdezek, akkor azt tekercseltetni kell?
A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2025
Ahol a füstölést látod az a kapocslécen vagy a motorból jön, mert nem mindegy.
![]()
Le van égve a segédfázis tekercs. Az a probléma ezekkel a relés motorokkal, hogy ha túl vannak terhelve és a gazdi nem figyel oda a motor hangjára akkor könnyen lehet, hogy a relé az próbál kompenzálni azaz beiktatja a kondenzátort, hogy fenntartsa a nyomatékot de a tekercs az nem erre az üzemállapotra készült és le fog égni. Jobb ha ilyen használatra állandó üzemi kondenzátoros motort használsz ha elejét akarod venni az újratekercselésnek.
![]()
Köszönöm a gyors választ!
![]() Hozzám így került, sajnos használni még nem tudtam.
Az üzemi kondenzátoros motor ugyanúgy le fog égni, ha telefut maggal és úgy akarna indulni. Mondjuk rövid áramszünet után.
Erre egyedüli védelem a mágneskapcsoló. Véletlen leállás után nem indul, míg a gazda be nem kapcsolja. Onnantól az ő hibája, ha leég. ![]() Zavarszűrő kondenzátor helyettesítéseSziasztok,Egy ősrégi Festo dekopírfűrészben eldurrant a zavarszűrő kondenzátor, és leverte a kismegszakítót. Ha jól váltom át az értékét, akkor 68nF-os volt, viszont ilyen értékű nincs kéznél. Van egy 47nF/275V (szürke), és egy 100nF/275V (fehér), mind a kettő X2. A kapacitásuk mérve 47nF illetve 122nF. Melyiket érdemesebb betenni? Vagy zavarszűrőknél nem olyan kritikus az érték? A motor 500W-os. A másik dolog, hogy ebben a gépben van egy kis triakos fordulatszabályzó áramkör. Az ilyenkor tud sérülni a zárlat miatt?
Hello! Nem kritikus, bár egy a zavarszűrőben három kondi van. X2 68nF és kétszer Y1 2,4nF.
Ez valójában nem egy, hanem 3db kondenzátor. 68nF class X a fázis és nulla között, és 2x 2,4nF class Y kondi a fázis-védőföld és nulla-védőföld között. (A zöld sárga vezető itt a motor fém részére volt kötve? A bejövő vezeték csak 2 eres.)
A konkrét értéke nem kritikus, bármelyik jó a fázis-nulla közötti kondi kiváltására mert mindkettő class X2. A tejes zavarszűrő kiváltásra kellene mellé még 2db kis értékű (2.2 ... 4.7nF) Y kondi. A triakos áramkör ez után van, ennek a zárlata azt nem befolyásolja.
Szia,
A 68 nF stimmel, viszont abban a zavarszűrőben van (volt) még 2 db 2,4 nF-os X1Y kondenzátor is. Azok valószínűleg az állórész, és a két tápvezeték közé voltak bekötve. Kösd be a próba idejére kondenzátor nélkül, a kapcsolóval, szabályzóval a motorra, így megtudod, hogy sérült-e a fordulatszám-szabályzó.
Sziasztok,
proli007, majkimester, vision61 köszönöm a segítségeteket! Igen, láttam hogy nem egy sima 68 nF-os kondenzátor volt. Csak a másik értékre azért nem kérdeztem rá, mert a kérdésem előtt azt olvastam egy fórumban, hogy az a rész már nem olyan fontos. Sőt, tulajdonképpen működik a motor zavarszűrő nélkül is, de azért ajánlott bele egy X2 kondi. Nem is nagyon azért, hogy ne zavarja a rádiót és TV-t, hanem inkább azért, hogy védjen a feszültség tüskéktől, és hogy ne legyen szikrázás a kommutátornál, így kímélve is a gépet. (#15 hozzászólás) Meg aztán amúgy sincs ilyen speckó bontott kondenzátorom. ![]() A zöld-sárga vezető az állórész fém részére volt kötve. Mondjuk az én tudásommal nem értem így mi a szerepe, de gondolom nem gond, ha a sima X2 kondi miatt az majd kimarad. A triakos fordulatszabályzó nem sérült meg. Kipróbáltam a motort kondenzátor nélkül bekötve, és működik minden fordulaton. Így holnap beleteszem a nagyobb 100nF-os Rifa kondit.
MágnesfékSziasztok!Van egy mágnesfékes motorom. A motorfék bekötéséhez szeretnék tanácsot kérni. 110V-50Hz-32Nm van a motor adattábláján. A trafója is megvan. Szekunder ~110V. Van viszont egy kis nyák a kötődobozban. Ennek mi szerepe van? Hogyan kellene bekötni a ~110V-ot? Sorkapocsba van kötve a mágnesfék. Köszönöm! A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2025
Mert a mágnesfék DC feszről működik.
A kapocslécre ráteszed ahova a 3F kötöd úgy néz ki a nyákon a benyomódás is. A trafó nem egy folytó? Kettő kivezetéssel. Üdv. M. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2025
Nem fényképeztem le sajnos, de különálló csavarjai vannak. Tehát nem a motor kapocslécén van, (csak csatlakozási pontok, nem kapcsolódnak alapból sehova sem). A trafó az szerintem trafó. Primer ~230V, szekunder ~110V. Nem világos, hogyan kössem be a ~110V-ot a nyákra.
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2025
Most már lefényképeztem.
Van középkivezetése a trafódnak? Mert az egyenirányító kétutasként működhet, ha középre kötöd a középkivezetést, 1 -3 ra pedig a két végpontot. Ha csak egy tekercses, akkor egyik vég mindenképpen a 2-esre kerül, a másik inkább a hármasra. Ott legalább van túlfeszülség védő.
Hány szál jön a féktől? 2 vagy 3? Mert ha 3, akkor 1-2-re kell kötni a 110 V-ot.
Trafobau Schuster GmbH - type ST1-E1-5237
Prim: 380V Sek: 110/220V A trafót ki kell bontanom, mert nem látni a vezetékekből semmit sem. A fék két vezetékes.
Szia! A fék az hogyan működik? Akkor old ha feszültséget kap a mágnes?
![]()
Egy ilyen rajzot találtam a neten egy doksiban. Csatoltam. valószínű 110V kell a trafótól a nyákra, majd onnan a fékre. Na de melyik melyik kivezetés a nyákon???
Már minden kérdésemre feleltél. Középkivezetéses a trafó. 1-es = 0. 2-es = 110 V, 3-as = 220 V.
Lenne. De nem kötheted rá közvetlenül a trafót, hiszen a féket a vezérlésnek kell működtetnie. Azt kell megtalálni, a vezérlésre hova kerülnek a trafó kivezetései. Más lehetőség, ha a trafó primerjét kapcsolja a vezérlés. Akkor viszont közvetlenül kell rákötni. Még egy fontos dolog. A fék feszültségmentes állapotban zár és feszültségre nyit, vagy fordítva? Hol volt a trafó? Ha feszültségmentesen nehéz forgatni a motort, a trafó primerjét csak rá kell kötni bármely két fázisra a motoron. Ez a gyakoribb és egyszerűbb megoldás.
Szia! Ezt nem lehetne úgy megoldani azzal az egyenirányítóval, hogy annak a két széle csillagpontot kapna a középső pontja meg egy fázist a háromból, így feleződik a feszültség és egyenirányítva is lesz a plusz-mínusz a kimeneten ahová a fékmágnest kellene kötni. A trafót azt nem értem, hogy miért kell ha csak nem másképpen működik a fék.
![]()
A számozott bemeneteket már leírtam. A + és - egyértelműen a fék.
A te rajzod trafó nélküli vagy nagyobb feszültségű táplálást ábrázol. A szövegben le is írják, mikor milyen dióda vagy -híd működik.
A dióda az majd felezi a feszültséget 110 voltra.
![]()
Itt most nincsen még semmi kiépítve. Csak egy fékes motor és a fék trafója. Feszültségmentes állapotban ráfog a motortengelyre. Kég mágneskapcsolót kap, mindkét irányba tudni kell forognia a motornak. Holnap igyekszem legalább kipróbálni. Köszönöm!
Érdemes volna kimérni az a kapocsdeknit is, hogy a szabadon lévő kivezetéseknek van e közük bármihez is. Nem kizárt hogy át lemezeléssel vették el a vezérlő feszültséget. Amennyiben semmi köze a 3 kivezetésnek a motorhoz, úgy akkor valószínűleg a meghajtásól volt elvéve a fék feszültsége... konkréten a csillagpont és az egyik fázis. A nyák ezt mutatja szerintem. Érdemes lenne pár mérést elvégezni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |