Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Helló
kellene egy kis segítség. Csináltam egy tápot UA723-as IC-vel és a Freddi tápjában lévő áram és feszültség generátor részhez valaki nem tudná megmondani az ellenállások értékeit? Az sajnos nincs odaírva és így nem tudom milyet rakjak oda. Már csak ez hiányzik a tápomból. Ha teljesen kész lesz, akkor rakok majd fel képeket is róla.
csak pont az nincs benne, ami kellene. :yes: R23; 24; 25; 26-os ellenállások értékei nincsenek benne, és pont azok kellenének. A 723-astól balra lévő műv erősítő ellenállásai ezek. :yes:
Ó, nem csak építeni kellene, olvasni is :yes:
idézem::nezze: Idézet: „Megépítve nem volt, ezért nincs méretezve.”
Ezt én is láttam. Pont azért kérdezem, hogy hátha valaki már megcsinálta és kikísérletezgette már az ellenállások értékeit. Vagy esetleg valaki ki tudja számolni valahogy az értékeket.
Szerk.: Vagy ha valaki tudna mutatni egy egyszerű rajzot, hogy hogyan lehetne kijelezni ezeket, akkor az is jó lenne. Ma összedobtam egy egyszerű kis áramkört, az jelezte, amikor ráraktam egy terhelést, csak nem tudtam áramot szabályozni. Valahogy kiiktatta a potit. Idézet: „Ezt én is láttam” ezt olvasni szokás.....
Hello!
Nem olyan nagy probléma ez, de akkor nézzük. R23-24: tegyél mondjuk 2x47K-ot (ha fetes az ME bemenete akár 150k-t is tehetsz). R25 - 390Ohm jött ki kb. 5mA led áramra, (azért 5mA, mert azt a kis terhelhetőségü ME is bírja). R26 - 2,7k (szintén 5mA-ra). Lehetőleg ne téveszd össze őket. Az ME bemenetére tehetsz antiparalell (szembekapcsolt) diódákat is (kis kapcsoló, pld 1N4148). Így menni kell neki. Ez az áramkorlátozást nem befolyásolja
A képből elegendő a lényegi részt feltenni! Javaslom az IrfanView használatát!
Legközelebb mérges leszek!
Helló
Kösz a választ. megépítettem, de sajnos nem akar menni. Folyamatosan világít az áramkorlát ledje, és nem vált át a másikra. Ez miért lehet?
A tápegység építése közben kicsit elgondolkodtam, hogy amit szeretnék, talán nem is annyira jó megoldás, vázolom a tényeket, hátha valaki okosabb nálam (ami szinte biztos) Adott ugye kettő tápegység, négy panelműszer ICL7107-el és kettő különálló táp a panelműszereknek.
Namost, két panelműszer lesz a feszültség mérő és kettő az árammérő, elkezdtem gondolkodni, mondom ha a pozitiv oldalra beteszek egy 0,1ohmos söntöt és ezen mérem az eső feszt, ami ugye egyenesen arányos a rajta átfolyó árammal, akkor kijeleztethetem az áramot is. Eddig nincs is probléma. Viszont ha így kötöm, akkor a feszmérő negatívja kerül a táp negatívjára , pozitivja a táp pozitivjára, eddig is jó, jön az árammérésre szánt panelműszer, ennek a pozitiv negativja a söntre, na és itt a baj. Itt találkozik a feszmérő pozitivja az árammérő negatívjával, ami azt jelenti hogy a saját tápfeszültségét zárja rövidre, és akkor még nem is kötöttem össze a két tápegységet szimetrikus tápnak. Namost, arra gondoltam, hogy lehetne-e a negatív oldalon a sönt és az árammérés? Az a baj ,hogy a panelműszeren össze van kötve a tápfesz negativ a mérőbemenet negativjával. Készitettem egy móricka rajzot , a kérdés az lenne hogy a második jó-e, persze duplán mert két ugyanolyan táp és műszer lesz egy dobozban, és igy össze lehet e majd kötni a tápokat szimmetrikusan.
Üdv.!
A jobboldali rajzon az árammérő két vezetékét meg kell fordítanod és jó lesz. Így az árammérő negatív előjele világítani fog, ezért azt a szegmenst (digitet) egyszerűen ki kell kötni. Korábban rajzoltam itt a fórumon ezt: Bővebben: RAJZ Ha megnézed, itt majdnem ugyan erről van szó. Üdv.: Attila
A jobboldalin? Az alsó vagy felső jobb?
Lehet a régebbi képet nézted mert időközben még rajzoltam hozzá, Az a gond a belinkelt rajzodhoz képest, hogy itt egyszerre lesz az áram és feszmérés, nem lesz kapcsoló, mert akkor nem is lenne gond, viszont ha a negativ oldalon van a sönt akkor is meg kell fordítsam a mérővezeték polaritását? Ennek mi a szerepe? Illetve miért jobb ha megfordítom? Ez nem értem teljesen.
Igen, én még a régebbi képhez mondtam.
Az árammérő mérővezetékét azért kell megfordítanod, mert a két panelmérő mérőföldje (GND) közös. Ezért gyakorlatilag a söntellenállást rövidre zártad és így soha nem fogsz tudni áramot mérni. A két panelmérő negatívját ezért nem kötheted két külön helyre, mivel azok közösek! Ha mégis megteszed, akkor ahová bekötöd azt gyakorlatilag rövidre zárod. A megoldás az, hogy átteszed a feszültségmérő negatívját a sönt előttre, de akkor meg nem a valós kimeneti feszültséget méri. Ezért inkább az árammérő negatívját kell áttenned a sönt utánra, és az árammérő pozitív mérővezetékét pedig a sönt előttre. (Tehát megfordítod a bekötését a mostani rajzhoz képest.) Üdv.!
Na először is: a két műszertápnak függetlennek kell lennie egymástól és a főtápfeszektől is. Ez elvileg rendben.
Most gondolkodj egy kicsit. Van két műszer azonos tápon, tehát a - bemenetüknek közösnek kell lenni. A megoldás: az árammérőt bekötöd a söntre rendesen, a feszmérőt pedig a negatívot szintén a söntre (az áram negatív mellé), a pozitívot pedig a negatívra. Mert ugye mindegy neki, hogy + vagy - ot kap a bemenete, mínuszban is mér . Így viszont elmegy egy tápról. Hogy a fesz mínuszban van? Azon könnyen segíthetsz! Csak akkor jelzi ki, ha te is úgy akarod. Ha kikötöd a polaritás jelzést, már nem látszik hogy + vagy mínusz. Tehát az eredeti helyén a sönt és a feszmérés, de a feszmérő fordított polaritást kap. El kellett mennem időközben, látom már válaszoltak közben mire visszaértem.
A kapcsolót pedig el kell felejteni. Egyszerűen a kapcsoló két felére képzeld el a két műszered 1-1 pozitív mérővezetékét.
Amit FREDDI mosd az is jó, a kettő közt az a különbség hogy akkor a feszmérő fog negatív előjellel kijelezni. Ha így se világos, akkor rajzolok. Idézet: „Az árammérő mérővezetékét azért kell megfordítanod, mert a két panelmérő mérőföldje (GND) közös.” Mekkora hülye vagyok, így már értem. Köszi.
Valahogy így mondod nem? Még egy kérdés, a feszmérőnek a fesz osztója most 1Mohm és 1,1Kohm, igy rendesen méri a feszt, (3és1/2 digit helyett csak 3 digitet használok mert 50V-os a táp ) Namost az árammérő feszosztójával gondban vagyok, 0,1ohmos a sönt, de ha 11K és 1M feszosztót használok majd 6A-t ír ki teljes terhelésnél, ez lehetetlen , a trafó sem tud ennyit. Mit gondolsz mi lenne a jó érték?
Az árammérőt a 2V-os tartományra kell beállitani. Az ehez tartozó ellenállásértékek:1M/110k. Igy csak a három digitet használva 0.1ohm sönt esetén 999mV feszültséget képes kijelezni ami megfelel 9.99A-nak. A tizedespont bekötését ennek megfelelően kell elvégezni.
ez nem lehet igaz, akkor létezik hogy tényleg 6A jött ki rajta, bár most gondolkodom, lehet nem 11Kohmosat tettem be hanem 100, vagy 110Kohmosat, de lényeg az, hogy 12v60W-os izzót hajtottam a tápról, a fesz nem ment 10,5V fölé és az amper pedig 6A-körül állt be, följebb már semmit nem tudtam tekerni az áramkorlát világított, a táp meg melegedett mint atom, bár nem is ez volt az eredeti kérdésem, ezt csak most igy leírtam, ezzel nincs is semmi baj, mert az áramkorlát miatt nem engedte feljebb a feszt, csak meglepődtem, hogy kilökött magából 6A-t ?? Ezek szerint.
Mindegy, köszi a választ, így már világos.
1-2 vagy négytokos ME? A többi tokot lezártad? Nem gerjed? A + és - bemenetet mérd egy műszerrel, mV tartományban. R20 potival kell állítani az átváltást, hogy valóban akkor kapcsoljon át a led amikor áramgenerátorba csúszik a kimenet (és ezzel egyidőben ugye a bemenetnél kezd szétcsúszni a fesz a + és - input között). Nézd át, mert annak így menni kéne.
Az ME lezárása (a nem használt a tokban): lekötöd a bemeneteket a mínuszra. Jelen esetben két tápfeszes kapcsolásban van, a bemeneteket a nullára kéne kötni (a nem használtakon). A kimenet maradhat a levegőben, nem kell sehova kötni a nem használton.
Mekkora hűtőbordát használsz? Az áteresztőtranyós tápoknak ez sarkallatos pontja. Tegyük fel beállitasz 5V kimenő feszt,és a terhelés 5A-t eszik. Ha nincs leágazás a trafón akkor pufferen lévő többletfeszültséget eldisszipálva nagyon sok hő fog fejlődni. Legyen a pufferen 52V,ebből levonva a kimenet 5V-ját még mindig marad 47V,amit megszorzol 5A-ral=235W teljesitményt kell hő formájában eldisszipálni a bordának! Ez nagyon sok...
235w?? UHH Akkor, ezek szerint, nekem volt 10V-os feszültségem, fennmaradt (48V AC, pufferelve ez 67,6) 57V, kijelzett 6A-t, tehát ez 342W, ez létezik? Mondjuk mocskosmód melegedett, de nem szállt el. Persze csak ha jól számoltam. De a trafóm meg 2,5A-t tud, ebből nem jöhetett ki 6A, szerintem, vagy igen? Monjuk 4db BD250 pöfög benne, ezek darabja 125W-ot tud elvileg elfűteni.
De hogy az eredeti kérdésedre válaszoljak, Ő AZ
Annyi változás van azóta, hogy mellécsaptam a párját is.
Sziasztok!
Össze akartam rakni egy 15V-os 2A-es tápot. Vettem hozzá egy kist trafót, amin ott van 2x9V. Összekötöttem a két kimenetét, egyenirányítottam és beraktam egy 2200µF -os kondit. Ezek után jött a L78S15, ami elvileg stabilizálná. Nem értem hogyan de a stab IC bemenetén 35-36V feszültség van. Ez hogy a fenébe lehet??? És persze ez már nem jó a stab IC-nek sem... Nem tudom mit ronthatok el. A trafó kimenetei biztos, hogy 9V-osak! Tudnátok segíteni? Köszi és üdv. Zoli
Hogy kötötted össze? Sorosan avagy párhuzamosan a trafó kimenő kábeleit?
Ha a trafód csak 2.5A tud akkor túlterhelt állapotban üzemelt,lecsökkent a szekunder feszültsége (érdemes lenne megmérni) ugyanazzal a terheléssel,persze csak rövid ideig,és a mért értékkel számolni. De tuti,hogy úgy is veszélyesen magas érték jön ki.
Közben feltettem egy képet, itt van a lap tetején a cucc.
Ebből többet látsz. Idézet: „Ha a trafód csak 2.5A tud akkor túlterhelt állapotban üzemelt,lecsökkent a szekunder feszültsége (érdemes lenne megmérni) ugyanazzal a terheléssel,per” Ennyire le tudna esni? 52V a max kimenő feszültség, ez le tud esni 10V-ra? Az komoly akkor, ezek szerint ez akkora teher a trafónak majdnem mint egy rövidzár. 12V 60W izzó az 5A, a trafó meg tud alapból 2,5A-t |
Bejelentkezés
Hirdetés |