Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, ez is egy lehetőség. Kérdés, hogyan tudnál ilyen kis méretű vevőegységet készíteni. (Nem mondom, hogy lehetetlen, de azt igen, hogy nem egyszerű!) A minimum, amit tudnia kell:
- Szelektív hívás lehetősége (azaz, hogy ha kiadsz egy parancsot, az ne minden mozdonyra, hanem csak arra az egyre legyen érvényes) - Minimum 4-6 sebességfokozat (még jobb, ha "kinetikai modell"-elven gyorsul-lassul) - Irány meghatározás (ha a sínen állandóan rajta van a full szufla, akkor nincs irányváltás, legalábbis a hagyományos módon nem!) - Fények vezérlése (ez a kisebb gond, az irányból adott, a full szufla meg hajtja) - Esetleg hangok vezérlése, gőzősnél füstölő vezérlése (na, ez már ínyencségnek csak! ![]()
Sziasztok!
Tudom hogy nem ide illő a kérdés de hátha nem csaptok le érte ![]() Én is kedvet kaptam a terepasztalhoz...ti hol veszitek a síneket? Csak azért mert...200-300ft sín darabonként az nekem nagyon drága...
Hát akkor sztem nem fogsz terepasztalt készíteni!
Mert sajnos el kell hogy keserítselek, mert a sínek ilyen drágák! És ahogy egyre jobban belebonyolódsz, egyre több drága dologra lesz szükséged!
Érdemes örülnézni a bolhapiacokon (pl.: PeCsa), néha ki lehet fogni párszáz HUF-ért egy zsák sínt is... Meg 1000 más dolgot, ami a terepasztalodhoz kell!
![]()
Nem tudom, hogy hol laksz, de a Láng Művelődési Központban vasárnaponként 9-12-ig van vasútmodell börze. Ott érdemes körülnézni, mert egy-két öreg "fószert" még meg lehet puhítani, hogy adja már egy kicsit kevesebbért. De ott sokkal olcsóbb minden, mer mondjuk már használtak, vagy nem egy mai darab.
A másogik lehetőség, amivel én is csinálom a terepasztalomat: elmész a Lehel úti modellboldba (www.modell.hu), és veszel flexibilis sineket, és abból vágsz. Az 960mm (azt hiszem) és 500Ft. körül van. A váltókról ne is beszéljünk a drágaságuk miatt, mert ahhoz tényleg gazdagnak kell lenni, hogy egy bonyolult vasúthálózatot kialakíts. Azt tényleg a börzén érdemes venni. Remélem hasznos tanácsot tudtam adni.
Na igen!
Nekem is ezzel van gondom! (a váltókkal) Baromi drágák és akkor még nem is beszéltünk az íves váltóról vagy estelegesen az angol váltóról. Tényleg! Ti milyen méretben "utaztok"? ![]()
Hát ehet hogy most nem kezdek akkor bele a vasút modellezésbe, pedig nagyon érdekel a téma. Sebaj majd öreg köromra
![]() Nagyon köszönöm a fleszibilis ötletet! Ha nem is fogok egyből terepasztalt építeni, de legalább lehet hogy pár sínt én is lefektetek...aztán majd jön a többi ![]() Láttam olyan terepasztalokat, amiken nem csak a vonatok hanem az utokon lévő autók is mozogtak, ezt hogy csinálhatják?
Van erről vhol egy videóm! (videókazettán)
Vmilyen német cég csinálja. Pontosan nemtom, hogy hogy müxik, mert elég fiatal voltam, amikor megnéztem és nem igazán emléxem rá, de majd megkeresem és meglesem sőt lehet hogy digitalizálom is (és akkor meg is tom osztani akárkivel). A lényeg az útban, meg az autókban van. De sztem ennek is van ára. Úgy értem biztos szép pénzt kérnek érte. ![]()
Jelenzem, hogy én is a TT híve vagyok. A flexibilis vágányzat nagyon jó, de igazán csak "fixre" szerelt aztalok esetében, tehát az "összerakom a kölöknek, hadd jáccon egy órát vele"- megoldásra nem. Illetve nem igazán.
A személygépkocsi-mozgatást (gyanítom!) úgy oldották meg, hogy egy mágnest (permanens? elektro? ![]()
Örülök hogy tudtam segíteni, mert így tényleg megéri.
Ezt az autós dolgot láttam már én is, de nem tudom, hogyan müxik, talán mágnessel.
De én most a terepasztalról beszélek, ahol be van építve.
Ööööö... Bocs, kicsit este van, nem fog az agyam... Mire értetted ezt? És hogyan?
![]() ![]()
Nem igaszán tudom hogy mi az a felxibilis vágány, én úgy gondoltam hogy azért flexibilis mert tetszés szerint vágható nem? Csak hogy most mondtad hogy gyereknek otthon összerakni nem jó...miért?
Nekem is eszembe jutott a mágneses megoldás, cak hogy akkor a pálya alá kell rakni a még valami pályát amin a mágnes "fut", és mi van a kereszteződésekben... Nem lehet hogy rendes irányíthatós autókat használnak, csak mondjuk nem max sebeségen, hogy realisztikusabbak legyenek, és mondjuk a pályába beépítenek valami, jeladó, mondjuk egy elektromágnest a kocsiban meg van egy hall szenzor ami érzékeli. És a mágnes erejéből tudja hogy most balra kell fordulnia, jobbra, meg kell állnia stb és közben akkor tud indexelni dudálni, hiszen van benne egy aku. A töltésen még gondolkodom...mert elvileg 2db 2,6A-es ceruca aksival lazán kéne bírnia legalább, kis motorral számítva legalább 5-6 órát sőt. Szóval ha meg kezd kimerülni akkor meg mondjuk az egyik start pontnál lekanyarodik egy parkolóba és ott a kerekeken vagy más kivezetésen keresztül lehetne tölteni..
A flexibilis sin azért flexibilis, mert hajlítható, de egyben lehet vágni is. Ez ezért jó, mert nem kell külön íves, és egyenes sineket venni, csak azért valamennyirwe visszaugrik, és ezért a terepasztalon ajánlatos használni, mert le kell rögzíteni (szöggel).
Írtam lejjebb (feljebb) egy linket, Facsiga oldaláról. Abban le volt írva egy lehetséges megoldás. Pénz hiányában egyelőre a hasonló projektem áll, de nem adtam fel!
![]()
Számomra...ha csak a ki és bemenetek száma számít, akkor a legegyszerűbb megoldásnak egy master pic és I2c-vel kommunikáló interface ic-k használata lenne a legegyszerűbb. Egy ilyen ic 16 i/o-val rendelkezik, mivel ez nem meghajtó ic ezért még utánna kell valami, ha nagy áram kell akkor mondjuk relé...vagy egy ULN2803-t, a kisebb fogyasztóknak. Ha kell valami inteligencia az egyes egységekhez akkor oda meg egy másik i2c slvare felprogramozott picet raknék.
Rs232-vel kommunikálnék a géppel és mondjuk Delphi-ben írnék hozzá progit, mert vizuális "szép" és gyors. És mondjuk erre a feladatra a terepasztal mellé összedobnék egy PII-s gépet ami mondjuk 5e ft már lehet kapni és ott futtatnám mellette.... Ennek a hátránya szerintem csak annyi, ami ugye a demultiplexereknek a legnagyob hátránya, hogy minől több ilyen i/o ic-t használunk annál lassab lesz a rendszer...bár ez lehet hogy nekünk azért nem olyan fontos, tehát egy 200-300ms-es frisítési idő szerintem lazán elérhető... Bár szerintem ez nagyon olyan módszer hogy a csavart is kalapáccsal üssük be....
Minden bizonnyal igazad van... Én nem állok a hardware ilyen szintjén, szal ha azt mondod, hogy így lehet, készséggel elhiszem Neked, és ha azt is mondod, hogy ez a kalapáccsal csavarozó-elv, azt is szíves örömest elhiszem.
Csak azt tudom, hogy a már említett oldalon láttam a vázolt megoldást, ami ugyan nem mozdonyok vezérlésére készült elsődlegesen, hanem a pályaelemekre, mint a váltók, jelzők, sorompók, világítások, stb. (Sok elektromechanikus szerkezet, meg lámpák, ledek.) És a progi leírása alapján úgy vettem észre, hogy ezekre kiválóan alkalmas is. Más káposzta, hogy a mozdonyok vezérlését hogyan oldod meg. (Hagyományos, azaz feszültség-vezérléssel, vagy inkább aba is viszel némi "MI"-t...)
Ha csak vezérlésre kell akkor szerintem lazán meg lehet csinálni tisztán shift regiszterekkel....mit gondolsz?
Értem ez alatt hogy mondjuk rs232-n keresztül szépen töltögetjük a shift regisztert (azt a fajtát ami csak akkor írja felül a lábainak értékét amikor tele van, tehát a kimenetén is van egy shift regiszter) a lábaira meg lehet kapcsolni a meghajtó ic-ket reléket. Wov nézegettem mozdony árakat 40e forint ![]() ![]()
Na, az elején megint elrágódom picikét, míg felfogom, mit is akartál írni...
![]() Mozdonyárak: Tudod, anno, még dúlt a cuclizmus (by Hofi) és volt NDK, akkor volt egy "Berlinert TT Bahnen", meg volt PIKO, meg hasonlók. Ezek aztán ontották a sz@r minőségű burkolattal, de elég jó mechanikával rendelkező mozdonyokat, amiket aztán a jó modellezők szépen meg s fosztottak a burkolattól, és mindenféle home-made módszerekkel építettek nekik egészen elfogadható "ruhát". Ma már olyan precíz kialakításúak a modell-mozdonyok, hogy szinte a csavaron a slicc is látszik, megfelelő nagyítás mellett, de ennek meg is van az ára. Egyébként ez csak nekünk, a Lajta innenső oldalán lakóknak olyan "borzasztóan drága", a túloldali lakóknak még megfizethető... Éljen Fletó, és remek húzásai! ![]() ![]()
Jó lenne ilyen profin tudni nyomni...néztem neten képeket! Huh...hát lélegzet elálító, hogy mik vannak....
Mspike már régen hallottunk felőled.... hogy állsz, próbálgatod még az usb-t??
Ugye?! Vannak fanatikusok (a szó nemesb értelmében!), akik képesek eszméletlen összegeket, no meg persze időt, fáradtságot áldozni arra, hogy hatalmas műgonddal készítsenek - mondjuk - egy legelőt a lónak a modellen... Igaz, ez inkább a dioráma-jellegű modelleknél gyakori, ahol csak a terep és a környezet kialakítását végzik el, de azt nagyon-nagyon precízen, részletesen. A másik irányzat, akik "valódi" terepasztalt építenek. Utóbbi esetben inkább a vasútüzem hűségét tekintik elsődlegesnek, de persze egy "rendes" modellező ilyen esetben sem hanyagolja el a környezet kialakítását, legfeljebb nem törekszik olyan részletességre. (Amúgy az elektronikát kedvelők jobbára ehhez az utóbbi irányzathoz szoktak tartozni, mert itt lehet megvalósítani a "nagyszabású" elektronikai projekteket.)
Kicsit off, de megtudtam a technológia nevét, amivel autókat, buszokat, kamionokat lehet vezérelni terepasztalon.
A cég, a Faller cég és a neve pedig Faller Car System. Esetleg lehetne egy új témát nyitni ennek, mert engem érdekelne a technológia otthoni mevalósítása. Üdv: gerpetya
Az engem is érdekelne! Mit tudsz a tecnológiáról?
Az alábbi elven működik:
Minden autón található egy hátsó tengelyt meghajtó motor, egy permanens mágnes az első hídra erősített lemezen (ami előre nyúlik), vmint akku, reed-relé és egyéb mágnesek az azonosításra. A működése úgy "zajlik", hogy az autó elindul és a pályába épített lágyvas vezeték útját követi az első hídra szerelt mágnes. Magát az autót pedig egy motor hajtja meg. Ez a motor addig megy, amíg egy, az út szélén lévő megállító berendezésnél nem találja magát. Ez egy egyszerű elektromágnes, amelyet bekapcsolva, az autóban található reed relével kikapcsoljuk a meghajtó motort. Az egyéb mágnesek pedig arra adnak lehetőséget, hogy elkülönítsük az egyes járműveket. Pl. a sima autókon nincs semmilyen, a buszoknál csak a jobb oldalon található, vmint létezik egy 3. ill 4. kategória a szerint, hogy csak a bal oldalon vagy mind2 oldalon van állandó mágnes. Ezt az útba épített reed relé segítségével lehet megállapítani. Léteznek különböző kiegészítők a pályához. Ilyen pl. a megállító relé, vagy pl. a kereszteződésekhez beszerelhető "váltó". Gondolkodtam sokat, de arra jutottam, hogy elég nehéz megvalósítani ezt a technológiát, mert maga a modell okoz nehézséget. Szóval honnan lehet szerezni olyan terepasztalra illő modellautót, aminek van, sőt érzékeny is az első hídja?! A motor meg az egyéb kieg. beépítése nem nehéz, de az első híddal lehetnek gondok. Ha vkinek van ötlete az pls írja meg! Itt található egy leírás a technológiáról, pontos adatokkal, lényegében ua. mint amit leírtam, csak angol nyelvű: link1 Üdv: gerpetya
Nyitok egy új témát és inkább vitassuk meg ott, mert engem nagyon de nagyon érdekelne a dolog
![]()
Szerintem egy USB képes PIC többmindenre használható, és itthon is kapható. Meg lehet hogy olcsóbb is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |