Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Témaindító: szabi83, idő: Feb 2, 2006
Jól beszélsz. Én is így látom.Ha magamnak csinálok valamit az legyen gondosan elkészítve és akkor hosszútávon meghálálja. Nekem hat év alatt egyszer vágta ki a biztosítékot a kapu motor az is azért volt mert egy hörcsög ásott egy lyukat és az összes földet a sínre pakolta és én nem vettem észre csak amikor a kapu megállt félúton.
Gondolkodtam egy egyszerű kapcsoláson amíg meg nem jön a PicKit2-m. Nem akartam logikai kapukkal bajlódni, se időzítővel, ezért olyan alkatrész kellet, ami impulzussal kapcsolható. Adta magát a dolog, hogy tirisztorral csináljam meg. A kapcsolás három logikai részből áll: irányváltó, motor kapcsoló és az indító áramkor (ami ebben az esetben egy mobiltelefon vibra feszültsége).
Működése: Ha a mobil megszólal, triak zárja az áramkört és a kapu becsukódik. A végállásnál megnyomja a kapcsolót, ami relé meghúzásával fordítja a motor irányát, de mivel a relé váltásakor pillanatra szakad a motor áramköre, ezért a triak kikapcsol és a kapu megáll. Újabb csörgetésnél a motor indul (de már visszafelé), amíg a másik végálláskapcsoló bontja a tirisztor áramkörét és a motor visszafordul. A relé váltás újra megállítja a kaput ebben a helyzetben. Ez egyelőre csak elmélet, még nem volt időm kipróbálni. Ha nem jól gondolkodtam kössetek belém nyugodtan. mekkGyver Utólag jutott eszembe, hogy a nyitott - csukott irányt jobb lenne megcserélni, mert tartósan csukott kapunál a relé elengedett állapota szerencsésebb.
Egyébként én egy ilyen megoldáson gondolkodtam:
Rejtett kapunyitó Csak hamar lemondtam róla, mert nem volt kedvem betonozni, és már adott a kapu is. De ha valaki most építkezik, vagy új kaput csinál, akkor meggondolandó. Tök jól nézhet ki, amikor magától nyílik a kapu és nem látszik a mechanika. Egyébként én úgy terveztem, hogy nem kéne a motort fordítani, hanem járna körbe a mechanika (fix tápra kötve nyílik-csukódik a kapu folyamatosan), csak a végállásokat kéne szépen beállítani. Végülis az ablaktörlő is valahogy így működik, csak a fogaskerekekkel kéne kicsit variálni.
Ja és még egy ötlet hozzá:
Ha a rudazat helyett egy erős rugót raknánk be, akkor ha bármelyik irányban elakad a kapu, a motor tud továbbfordulni (húzásnál nyúlik, tolásnál hajlik). És mivel nem éri el a kapu a végálláskapcsolót vissza is fordul kis idő múlva, eleresztve az akadályt.
Működőképesnek tűnik, de programozható logika nélkül nehéz lenne egy ilyen berendezést biztonságosra megcsinálni. Pl mivan, ha nyitás, vagy zárás közben áramszünet van? akkor újból telefonálni kell, hogy megint elinduljon a kapu, ha monjuk csukódás közben még a kapuszárnyak közt van az autód, akkor semmi nem menti meg attól, hogy meghúzzad, ha csak az egyik szárny akad el, ahol nincsen végállásérzékelő, akkor nem is veszi észre a rendszer, hogy valami nem jó, de ez még a jobbik eset, mert ha a másik akad el, akkor addig fogja tekerni a motort, amíg nem csinálsz valamit, hogy abbahagyja. Ez mondjuk megoldható egy másik NC-s kapcsoló sorbakötésével. De nagyon ötletes, és egyszerű
Igen a biztonság fontos. Az egyszerűségre törekedve azért átgondoltam ezeket is. Pont az volt az egyik szempont, hogy áramszünet esetén ne induljon el egyik irányba sem. A másik dolog, hogy mivel költséghatékony, mindkét kapura meg lehet külön építeni és ezzel szépen be is lehet lőni, hogy melyik kapu csukódjon előbb. A lényeg azonban, hogy a saját igényeimet vettem alapul. A mozgatómotor parabola forgató lesz, ami nagyon lassú, így azért nem nehéz kitérni az útjából. A másik dolog, hogy a mobilos nyitás miatt percekkel előtte (mielőtt hazaindulok) már nyitom a kaput, és ráérek becsukni percekkel hazaérkezés után. A szorulás ellen meg valamilyen soros tekercses áramfigyelős megoldást be lehet iktatni, de még1x mondom ez csak egy elméleti rajz kiindulásnak. Ha megjön a PIC programozóm, akkor úgyis megírom szépen PICre... vagy AVR-el csakazértis .
Ha strong motort veszel az 36v-os nálam 20-s
alatt nyit 80v ról (24v os trafó és fesz3*- ozó egyenirányító 4700y -s kondikkal )
Elvileg 45-ös Strong motorok lesznek, csak 10 napja nem képesek postázni. A fesz 3*ozó az a megoldás, ami pl. a 'junoszty' TV-k nagyfesz kábelén is volt? régi szép idők...
ami a tv ben volt az nem 3* ozta a feszt az
sokszorozó volt szerintem 50-100-*,de az elv ugyanaz
Megfelelő biztonságot nyújt egy biztosíték. Én lemértem a kapunyitás közbeni áramfelvételt rászámoltam + 500 mA-et .Igy most 3.5 Amperes bizti van az elektronikában.Többször kipróbáltam, kézzel visszatartottam a kaput és simán kiverte a biztit.Viszont télen a havat is eltolja és nem vágja ki. Persze a görgők elött két-két kis hóeke van (tolókapu). Viszont a hörcsög kiszúrt velem mint fentebb írtam. Áram szünetre egy megoldás van ha akkuról működik a rendszer.Nálam áram szünet esetén a rendszer alaphelyzetbe kerül. Ha ez nyitott kapunál következik be az nem túl szerencsés. De ez hat év alatt még nem következett be.
Hali!
Az áram figyelét meg lehet oldani egy reed csővel is amire x menet vastagabb rézdrótot kell tekerni, minél több a menet annál kissebb áramnál kapcsol! Ezt a tekercset sorbakötöd a motorral és már működik is! A lényege, hogy a reed csővel már bármit tudsz kapcsolni! Én pl a motor relék tekjercspének a tápját szakítanám meg vele és leállna utána! De ez már kinek kinek!
Ha áram figyelésel szeretnétek kikapcsoltatni a motort
figyelmetekbe ajánlom az LM 311 es el valo figyelést egyszerü kapcsolás, próbáim során meglepően érzékenynek mutatkozott ami trimmerrel tág határok közt álitható.A kapcsit valahonan HE röl tőltötem le
szasztok igy mindenkinek. Most találtam rá erre a topikra és látom mások is gondolkodnak a parabola forgató motorban. (STRONG) Nálam már vagy 7-8 éve mennek kifogástalanul müködnek télen nyáron hóban fagyban. Ha valakinek kérdése van nyugodtan. Amit javasolnék ismerve pár gyári motort és vezérlést mindig a lehető legegszerübb megoldásra törekedjünk annak minimális a hibaszázaléka egyszerü javitani nem bonyi. Nem kell védelem meg fesz mittomén micsoda csak bonyoitja adolgot. Semmi kondi megy egyéb.
Azonkivül van egy trafóm eladó direkt erre a feladatra tekerve meg távszabályozó elektronikám is ehhez a rendszerhez. Maradék dolgok, anno bevásároltam mondom kitudja de nem volt rájuk szükségem azóta sem. Kérdés ide vagy privin liderces@gmail.com üdv.
Hali pic-es vezérlést nem csinált valaki aki meg is osztaná
másokkal?
Nekem egy hónapja üzemel a PIC-es kapunyitóm. Több fejlesztésen ment át (az esztétika rovásárá) mire a mai állapotot elérte, de ma már mondhatom, hogy stabilan üzemel. Strong motorokkal megy, kb 50V-on 35 mp alatt nyit-zár. PIC16f628-ra írtam meg, mert az volt itthon pár felesleges, de másra is lazán átírható. Mobillal és nyomógombbal lehet vezérelni, és egy 24V-os villogót is kapcsol. A program micropascalban készült, mivel Delphiben programozok és nem volt kedvem C-vel szöszmötölni.
Az enyém igaz még nincs kész/nem jöttek meg a toló motrok./De ha megirod milyen igényeid vannak szivesen segittek pickes program irásával amenyit tudok :yes:
igazából nekem program kéne picre egy motor hoz mert még nem igazán tudok programozni most ismerkedek vele
Hány voltos motor? Mennyi idő alatt nyit -zár. Egymásra csukodó kapuszárnyak? Tolokapu? Mivel akarod a végálásokat megoldani? stb.Ilyen dolgokra gondoltam amikor azt irtam milyen igényeid vannak.
1 12v-os motor egy szárnyú kapu sima két érintkezős végállás esetleg fotocella egy inpulzus nyit zár valami ilyenre gondolta
A srong motor amit te is rendeltél 36v -os és 2db végálláskapcsoló + egy reed cső és egy forgó mágneses
impulzus adó is van benne 50- 60v körüli feszültséggel 30-40 s alatt nyit zár
Itt van a kért program hex filéje 16F628 ra. Egy impulzusra nyit vagy zár attól függöen melyik végállás van zárva.Tettem bele védelmet ha infrát teszel érzékelőnek addig áll mig valami az utjában van.Valamint nyitás és zárás közben 1másodpercenként impulzust adhatsz vele hang vagy fényjelzőnek. Egyszárnyas kapuhoz kérted de kétszárnyas is müködtethető vele talán ha nem egymásra csukódnak a szárnyak.
RA1- indittó impulzus RA2-nyitás végállás RA3-zárás végállás RA4-infra RB1- nyit RB2- zár RB3- lámpa Használd egészséggel
Szia! Köszönjük szépen a programot, holnap ki is probálom. Kétszárnyu változatod esetleg nincs? Az egyik elöbb nyit és késöbb zár, elektromos zárvezérlés, ill. egy tilto bemenet is jo lenne. A programot is megosztanád? Csak tanulás céljábol. Ferenc
A programot csak megirtam nem épitetem meg,de biztossan müködik mert a szimuláció jó.A tiltó bemenetet nem értem hogyan gondolod. AZ RA4 bemenet egy tiltó bemenet ha ott nincs jel a kapu addig nem mozdul meg. Ezt infra érzékelővel szerintem lehet használni. Ha mégsem erre gondolsz akkor fejtsd ki bővebben. Két szárnyasra még nincs kész saját programom. De ha jól tudom kaqkk valahol az övét már közzé tette. Ha elkészül az enyém én is felteszem.
Természetessen segittek ha tudok. A programot Parsic ban készitettem de ha kell valakinek azt is felteszem.
A tiltást azért gondoltam mert ha megszorul a motor akkor egy figyelö áramkörrel lehetne tiltani az aktuális folyamatot, illetve tiltás után megforditja a forgásirányt. Jobban belegondolva az RA4 is felhasználhato rá. Ez az RA4 egyébbként megforditja a folyamatot?
A tiltás/RA4/ ebben a programban csak megállítja a kaput tibi65 ezt kérte. Forgás irányt nem vált. Megszorulás ellen kiegészítő kapcsolásként én terhelés figyelővel szeretném figyeltetni az áram felvételt. Nagy áram felvételnél az innen kapott jellel már meglehet fordítani a forgás irányt. A topicot végig olvasva ennek vannak ellenzői is. Mindenki egyéni elképzelése és lehetősége alapján építi meg kapu nyitóját. Ha az enyém készen lesz közzé teszem mert az itt olvasott tapasztalatokat ötleteket felhasználva jutottam el idáig és ez nekem is nagy segítség. De amig készül az enyém addig is szivessen segittek ha tudok.
A program biztosan működik, úgy ahogyan kérted. Próba panelon össze raktam én is. Adjál max + 5 voltot RA2 vagy RA3 lábakra ezek a bemenetek ez a nyitás vagy zárás végállása. Attól függően tudja merre kell indulnia, hogy honnan kap jelet"RA2-RA3". Amit én infrának írtam ott is meg kell lennie a +5 voltnak mert akkor áll ahogyan kérted tehát az RB1-RB2 lábakon nincs jel ezek a kimenetek a relének RB3 kimenet a jelző lámpának. Ha mégsem bírnál vele küldök másik hexet ebbe tettem egy kontrolt, lehet látni egy leddel, hogy egyáltalán működik e a pic.
Az összes be illetve kimeneten + feszültséget kell adni. Vagy kapni a kimeneteken. A többi ki ill. bemenetet változatlanul hagytam. De bele raktam egy időzítőt RB4 re /10es láb/.Ide és negatívra 120-150 ohmos ellenállást teszel leddel. 120ms ónként villog a led. Ha így sem megy lerajzolom hogyan kell bekötni. Ha kéred és itt a hex is.
+5v tegyél 1 lábra és a 3 lábra de ez maradjon is rajta
7 vagy 8 lábon így még nem szabad semmilyen feszültségnek lenni mérd meg! Ha így van akkor ezután adj + 5v a 18as lábra/indittó impulzus/ekkor megjelenik vagy a 7 vagy a 8 lábon az 5v. Ha ez is megvan akkor addig van ott jel amíg a 2 lábon meg nem jelenik a +5v természetesen akkor az 1 lábon már nincs feszültség mert ez a kettő /1-2 láb/a végállás kapcsoló jele ha valamerre elindul a kapu a végállás kapcsolón már megszűnik a feszültség tehát nincs jel de ha áttér a másik végállásba a kapcsoló zár itt lesz a jel de ezzel le is kapcsolja a motort és tudja hogy a következő bemenő impulzusra merre kell indulnia. De ha közben megszakad az infra jele a 3 lábon, áll addig amíg ott újra nem lesz jel, ha megjelenik a feszültség. Tehát ha az infra útjában nincs semmi azonnal elindul abba az irányba amerre egyébként is indult. Légyszives a topikba írj lehet ezzel másnak is tudunk segitteni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |