Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Bikázó trafó készítése
 
Témaindító: Marty McFly, idő: Ápr 4, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   3 / 9
(#) Marty McFly hozzászólása Ápr 10, 2009 /
 
Itt egy kép az én "alkotásomról"! Mértem ellenállást mindkét primeren, az egyik 1,7Ohm a másik 2,1Ohm. Ha külön csak az egyiket kötöm be, akkor üresjárásban 4,4A vesznek föl mindketten, ha összekötöm a végüket és egyszerre működtetem, akkor felugrik 4,8A ra! A szekunder is duplán van tekerve a képen látható hogy az egyik zöld sárga a másiik pedig fekete huzal ezek is párhuzamosan futnak egymás mellett mint a két primer! Arra gondoltam hogy a 2 tekercs sorbakötésével, akár 24V os üzemben is lehetne használni! Már csak arra lennék kíváncsi hogy a szekunder fesz akkor pontosan mekkora legyen? Most 13V kereken, szerintem még kell letekerni belőle..

S5032642.JPG
    
(#) Marty McFly hozzászólása Ápr 10, 2009 /
 
Méregettem még egy kicsit! A szekunder oldal pillanatnyi rövidrezárásával, sikerült kicsalnom belőle 196A -t, és közben a 10A kismegszakító ami elé van kötve hogy védje, leoldott! Néha a bekapcsolási áramlökéstől is leold! Gondolom azért mert bekapcsoláskor a szinuszgörbének más más pontját kapom el, és néha pont úgy jön ki hogy csatt! Szerintem ezzel az áramerősséggel már lehetne valamit kezdeni!
(#) mex válasza Marty McFly hozzászólására (») Ápr 10, 2009 / 4
 
Az a trafó alaposan túl van gerjesztve. Üresjárásban a bekapcsolási áramlökéstől eltekintve nem volna szabad ekkora áramot felvennie. Csak próbaképp kapcsold sorba a primereket és igy mérj üresjárási áramfelvételt.
(#) Libus válasza potyo hozzászólására (») Ápr 10, 2009 /
 
Nem ijesztgetés, egy másik listán olvastam.
De persze a körülmények nem ismertek.
Szóval ésszel kell vele bánni....

Illetve az autóakksik általában úgy halnak meg, hogy az egyik cella lesz alul töltött, így még az átpolarizálódás is előfordulhat, sőt hosszabb indítózás alatt a rossz cella is felforrhat bikázás nélkül is. Ha egy ilyen akksira küldöd rá a bikázót, akkor ugyanez a jelenség lejátszódhat, tehát a leggyengébb cellára juthat az egész töltő fesz. Amit ha felszorzol a töltőárammal, akkor már szép teljesítményt jelent. Ha már bikázni kell, akkor már eleve valami hiba van a rendszerben.
(#) potyo válasza Libus hozzászólására (») Ápr 10, 2009 /
 
Idézet:
„Ha már bikázni kell, akkor már eleve valami hiba van a rendszerben.”


Nem okvetlenül. Ha autót bikázni kell rendszeresen, akkor igen. Viszont munkagépeknél (nagy dízelmotorok), amik télen ritkán vannak használva, nem gazdaságos nagy akkut használni csak azért, mert kéthetente vagy még ritkábban egyszer be kell indítani. Pl. vannak itt traktorok, amik ha a hőmérséklet 5 fok felett van, akkor simán mennek 60-70Ah akkuval. Ha viszont -5 fok alatt, akkor 120Ah sem elég nekik (ugye egyrészt az akku indítóárama csökken, másrészt a beszívott levegő is hidegebb, harmadrészt az olaj is sűrűbb, tehát jobban fékezi a mozgást). A nagyobb akku viszont nem hálálja meg élettartamban, mert ugyanúgy a rázkódás miatt megy tönkre, mint a kisebb, illetve ha már beindult egyszer a motor, akkor napközben nem hűlik le annyira, hogy ne induljon be (az egyébként kifogástalan) kisebb akkuval. Ilyen esetben inkább megéri a bikázót használni
(#) Marty McFly válasza mex hozzászólására (») Ápr 12, 2009 /
 
Ez a megoldás! A két primert sorba kapcsolva, néhány mA áramfelvétellel megnyugszik, és anyira halkan zúg hogy nem is hallom! Most szereztem egy gyári bikázót, amin több dolgot nem értek, majd leírom és teszek fel képeket is!
(#) Marty McFly hozzászólása Ápr 13, 2009 /
 
Ez lenne a műszer! Még sok dolgom lesz vele mire normálisan fog kinézni, nem igazán volt túl jó helyen tárolva! Több dolgot nem értek! Pl. nem értem miért van rajta 3 biztosíték, hogy melyik kapcsoló mire való, meg van egy vezeték szabadon, az egyik képen jól látszik, ennek a vezetéknek nem találom a helyét! Aki ért hozzá, vagy el tudja magyarázni a működési elvét vagy akár csak azt hogy hogyan kell kezelni, azt megköszönném!
(#) deguss válasza Marty McFly hozzászólására (») Ápr 13, 2009 /
 
Nem ismerem a készüléket, sőt még életemben nem láttam ilyen, de amit erről a pár képről mondani tudok, az véleményem szerint:
- Ős régi, feltehetően szelénlapkás egyenirányítóval
- Nem lehet túl nagy teljesítményű a trafó méretőből iítélve, inkább töltő ez, mint bikázó
- Három biztosíték, márt 3 fázisú betáp, így egyenletesebb a kimeneti feszültség, nem kell szűrőkonenzátor, vagy bármi egyéb.
- A lelógó aludrót valószínű a burkolatra ment, és földelésnek hivatott lenni.
- A bal oldali forgókapcsoló talán a feszültséget hivatott álllítani (6-12-24V), a nyomógomb meg talán... Talán az kapcsolta be (persze a primert). A többiről fogalmam nincs, nézd meg a vezetékezést. Így távolról nem hiszem, hogy tudnak segíteni, feltéve ha nem ismeri ezt a típust valaki...
(#) Marty McFly válasza deguss hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
Nézegettem a vezetékelést és pont ezt nem értem, hogy 1 fázisú, és mégis 3 biztosíték van rajta! Ahogy a vezetékelésből kivettem, 1 a fázison van egy a nullán, egy pedig a kimeneten! Állítólag amikor a nyomógombot nyomva tartják akkor lehet bikázni!
(#) deguss válasza Marty McFly hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
Köss rá a teszteléshez akár egy olcsó izzót, hogy ha mégis valami rossz benne, akkor ne az akkut csessze el. Mérd meg, hogy tényleg egyenáramot ad-e ki, és jó-e a polaritás, mert ezeket az akkun maximum egyszer fogod csak tudni megmérni.
Ne a működését próbáld megérteni, hanem a használatát. Ha már működik, akkor lehet haladni visszafelé. Ha jók a biztosítékok, nem kell foglalkozni vele. Majd ha átépíted, úgyis máshogy lesz (gondolom én). Igényes használathoz legalább az egyenirányítót, a csatlakozásokat, a kapcsolókat és a bakelit nyomógombot meg még pár apróságot azért érdemes kicserélni. De előbb működjék...
(#) Marty McFly válasza deguss hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
Kicsit megtisztogattam a kapcsolókat, és előkertültek a feliratok! Az egyik a töltőáram szabályozás, a másik töltőfesz kiválasztás, ennél nem értem miért van úgy hogy 6; 12; 12cs; 24; 24cs a cs mit jelent? Aztán a harmadik forgó kapcsoló, az a ki be kapcsolója, a nyomógomb pedig az ampermérőből voltmérőt csinál, mivel kis tisztogatás után észre vettem hogy van rajta egy feszültség skála is! Az ampermérő skála 40A ig megy el Ezzel még nem nagyon lehet bikázni! Pedig állítólag a honvédségnél használták, bikázónak... Érdekes... Ja és amúgy működik!
(#) deguss válasza Marty McFly hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
Ez már haladás! Először azt hittem, hogy amit Te műszernek írsz, az egy teszt-lámpa.
Nem is tippeltem nagyon mellé, 6, 12, 24V, a cs-cs elvileg csúcs-csúcsot jelet, de ennek egyenáramnál nincs szerepe, ez valami olyan lehet, hogy 12 és még egy kicsi, illetve 24 és még egy kis plusz. Nem tudom.
Esetleg jelentheti azt is, hogy 12V áramkorláttal, és 12V áramkorlát nélkül. Hány fokozatú az áramkorlát?
Ahogy írtam, próbáld ki egy olcsó izzón (pl. fényszórón, aminek már kiégett a tompítottja, vagy valami), akkor tudsz feszültséget mérni kis terhlés mellett.
Elképzelhető, hogy ezt is inkább töltőnek használták, egy 5 percre rárakták egy akkura, amivel aztán párhuzamosan kötötték a járművét, és utána indítóztak. Olymond gyorstöltő.
(#) Marty McFly válasza deguss hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
7 állása van a töltőáram szabályozónak! ha 12cs állásba kapcsolom akkor nagyobb fesz jön belőle egy kicsivel, de nem értem ez mire jó! Ha normál 12 állásba teszem, a töltőáramszabályzást maxra veszem és rövidre zárom, akkor tudok a legnagyobb áramot kicsalni belőle! Szerintem ha bikázok vele, csak akksival együtt lehet használni, és ezeknek a korlátoknak köszönhetően nem lehet túlterhelni a trafót! Kezd tetszeni ez a ketyere Azthiszem szépen rendbe fogom tenni!
(#) deguss válasza Marty McFly hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
Nagyon helyes, "Látom maradt valami a régi szép időkből". Ha működik, akkor inkább újítsd fel, mint hogy újat építs, ez egy bevált konstrukció, még akkor is, ha ősrégi. Akármilyen gyártmány, biztos jól meg van tervezve, a régi cuccokat nem 2 évre tervezték, mint a mai műszaki cuccok többségét. Persze tagadhatatlan, hogy én is kicserélnék rajta kapásból több dolgot...
(#) Marty McFly válasza deguss hozzászólására (») Ápr 14, 2009 /
 
Egyet értek! Én is úgy gondoltam hogy felhagyok az új építésével! A trafó amit tekertem majd egyszer jó lesz valamire... Ezt pedig szépen ki fogom pofozni, és nagy becsben fogom tartani! Mindig meg szoktam becsülni az ilyen régi bevált technikákat! Csak tényleg jó lenne hozzá valami user's manual, mert igaz így is tudnék vele akkut tölteni, de szeretném rendeltetésszerűen használni!
(#) mokuli hozzászólása Dec 24, 2009 /
 
Tudna nekem valaki egy bikázó rajzot küldeni 12 v-ost?
Előre is köszönöm!
(#) mutyi8 hozzászólása Jan 30, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!!Segitséget szeretnék! A képeken látható targonca töltőből szeretnék bikázó akku töltőt készíttetni!?24v-ra és 800a fölötti indító áramra van szükségem!!Kérem részletesen leírni a szükséges intstrukciókat!!Előre is köszönet! Gábor
(#) elektromania92 hozzászólása Júl 8, 2010 /
 
Sziasztok.
Szeretnék egy tápegységet építeni, amit traktor startolásához lenne használva. Tehát 12V és 10A kb.
A trafó adott.Egy régi orosz töltőből.Ezt átfogom tekercselni, vagyis csak a szekunder oldalt.
Keresek valami jó kapcsolást a megvalósításhoz.
Tehát 12V konstans és Imax 10A.Azért valami egyszerű áramkorlátozás is lehetne benne.Semmi komolyabb dolog nem kell, kijelzés meg ilyesmi.
Ha nem lesz más, akkor van egy 723 asom, vagy LM317-es, meg egy pár BD711 meg 2N3055 ezekből összedobok majd valamit.
Ilyen nagy áramoknál milyen feszültség rezerva kell?
15Vac szekunder oldalon elég lesz?
(#) DuMatyi válasza elektromania92 hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Sajnos a nagyságrendet erőteljesen elnézted. Ez a transzformátor akkutöltőnek tökéletes, de mondjuk kW-os kellene egy traktor startolásához. Itt minden problémás, a csatlakozók, az egyenirányítás, és a többi. A gyári bikázó készülékekben is egy hatalmas akkumumátor van csúcsra töltve. Ne feledd, az önindító az kW-os nagyságrendbe esik. Nem gyerekjáték.
(#) c27 válasza elektromania92 hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
[/OFF]Szia. Megkérdezhetném, hogy hipersil trafó? Esetleg egy képet nem tudnál feltenni róla ide.[OFF]
(#) kadarist válasza elektromania92 hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Több száz amper kell az önindítónak. Ilyen célra felesleges a stabilizálás. Kell egy böhöm nagy trafó (akkora, mint egy hegesztőtrafó), meg izmos diódák. Ennyi, semmi több.
(#) elektromania92 hozzászólása Júl 8, 2010 /
 
Igaz...
Hát csak azért oda irtam, mert akinek nem okoz problémát egy labortáp tervezése, gondoltam, hogy ez sem okozna.
No akkor úgy látom ebből a trafóból sem lesz starter.
Képet tudnák feltenni, de már csak egy csévetest van primér tekercsel, meg egy kupac vas.
De van a garázsban egy 3 fázisú trafó 3x380V, 3x45V és 650VA.Evvel lehetne kezdeni valamit?
Mert fater megbízott a feladattal. Figyelmeztetett, hogy vagy 150A kéne... Mondom nehülyéskedj...
Akkor csak tud valamit...
(#) kadarist válasza elektromania92 hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Mondd meg a faternek, hogy vegyen inkább új akksikat a trakiba. Szerintem mindenki jobban járna ezzel a megoldással.
(#) elektromania92 válasza kadarist hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Jóvan akkor...
(#) potyo válasza elektromania92 hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Mondd faternak, hogy ne szórakozzon, 400A felett kezdődik az, ami majd tud is valamit csinálni. 110A-t felránt az 1,3-as benzinmotorom...
(#) erbe válasza elektromania92 hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Háromfázisú trafót nem érdemes emiatt áttekercselni. Már a magja se olyan!
1 fázissal sokkal kisebb lenne a teljesítménye, bár az a ~400 W pont elég lenne indításrásegítőnek. Nem bikának!
Ha a szekunder üresjáratban pont 12 voltra van méretezve, az akkura rákötve elfogadható árammal fogja tölteni. Amíg izzítunk, az a néhány perc is sokat számít. Indításkor pedig az akku feszültségesése "meghúzza" trafótól függetlenül 40-50 A-ig. Ez elég szokott lenni ahhoz, hogy egy gyengülő akkut hideg motornál kisegítsen. Kinn a mezőn meg az üzemmeleg motort már elindítja. Ha már nem, akkor úgyis >kuka.
Egyenirányításhoz legalább 8 db generátordiódát kell dupla Graetz-be kötni.
(#) elektromania92 hozzászólása Júl 9, 2010 /
 
Ebből sem lesz semmi... Érdemesebb egy új akkut venni, meg átnézni az alternátort.
Csak onnan jött az ötlet, hogy ott állt a trafó a garázsba már évek óta. Még anno valamikor a fater meg a báttyja akartak csinálni.Szerintem először is rosszul fogalmaztam meg amit akarok... Elnézést mindenkitől. Mi úgy csináltuk, hogy töltöttük az akkut a traktorban, közbe stratoltuk, amikor beugrott levettük a töltőről. Szóvval csak rásegítettünk.
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
A figyelmetlenség:
"trafótól függetlenül 40-50 A-ig"
trafótól FÜGGŐEN 40-50 A-ig
(#) mpeter58 hozzászólása Szept 14, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!
Nem találok hasonló kapcsolást az oldalon, ezért nyitok új témát.
Szeretnék a műhelyembe egy olyan "indító bika" kapcsolást építeni, amivel - a lemerült akkumulátor mellett - az autó vagy motorkerékpár elindítható. Tehát nem akkutöltőt szeretnék, hanem hálózati bikát. Tudna valaki segíteni? Minden megoldásról szívesen olvasnék! Egyébbként volt már alkalmam használni egy ilyet Olaszországban, de persze azt ott nem szedhettem szét
(#) (Felhasználó 1947) válasza mpeter58 hozzászólására (») Szept 14, 2010 /
 
Szia !

Egy 230V/ 10-11V 250A-es trafó, 250A-es graetz, puffer.és már indíthatod is az autókat.
Következő: »»   3 / 9
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem