Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 3vezetékes, 12Voltos, elektromos antenna magasságállítása
Témaindító: Bandeee, idő: Ápr 13, 2009
Sziasztok!
Adott egy autóban egy 3vezetékes, 12V-os elektromos antenna. A 3vezeték: Konstans +12V - piros; Kapcsolt +12V - kék; Test - fekete. Elvileg a kék kábelt a fejegység(ISO szabvány) vezérli, mely bekapcsolt állapotban löki a +12V-ot az antennának(ekkor kopra kimegy az antenna), ellenkező esetben nem. A problémám az, h kb 1,20m az antenna max. magassága, ami sok esetben problémás tud lenni és ezért szeretném opcionálisan megválasztott magasságra "kitolni" az antennát. Megállítás ugye, ha mindent testre zárunk -illetve lehet az is elég neki, ha a konstans 12V-ot elszedjük tőle, ezt nem tudom. De mivel elektronikában nem igen vagyok jártas, ezért hiába tudom ezeket, mm h miket kellene "lekezelni", dunsztom sincs hogyan lehetne megoldani. Az biztos h valami speckó kapcsoló kell neki, vagy esetleg egész áramkör!?
A kéktöl elveszed a +12-t, visszamegy teljesen. Ha a pirostol veszed el, ott áll meg, ahol éppen van.
A kéket semmiképp ne zárd testre, mert azt a rádio nem szeresse.
Hellloooooooo!
A veterán... Na, de ezzel az a bibim, hogy: ha a kéket hagyom h a fejegység kapcsolgassa végülis OK, de ha a konstans +12V-ot kapcsolón keresztül eresztem az antennára -mely alap esetben bekapcsolt állapotban van- akkor nagyon ügyesnek kell lennem, h kapásból, a fejegyég bekapcsolását követően ELSŐRE jó állapotba állítsam meg(szakítsam a +12V-ot)! Pl. ha nagyon felmegy akkor kezdhetem elejéről az egészet. Fejegység KI, kapcsoló BE(így kap +12-ot, tehát le fog tudni menni). Aztán fejegység BE és megint az ügyeskedés... Szóval ez így nem a legjobb... Pl. ha jön egy lelógó lombkorona, megállok, feltartom kb 5-10secre a forgalmat, amíg lemegy az antenna aztán megyek tovább...
Már nem is rádió által kapcsolt +12V-ban gondolkodtam. De most h ezt leírtad... két kapcsolóval megvalósíthatónak látom a dolgot, de elég komplikált lenne a kezelése(2db 2állású billenő kapcsolóval is 4variácó!). Egyik a piros, másik a kék kábelt kapcsolgatná.
Piros/kék0=szakadás) 1/1 -> Antenna KI koppra 1/0 -> Antenna BE koppra 0/1 -> megáll adott helyen 0/0 -> megáll adott helyen
Persze!
Az ex családi Dacia 1310TX break(kombi) Csak már egyre jobb formában... Egyedi 6golyós féltengelyek, centrálzár, Valeo kuplung, új fejegység, említett antenna stb... Még készül Hallos gyújtás hozzá, illetve függőben a duplatorkú Weber karbi hozzá. Szóval lassan befejezem a legyártását, amit elfelejtettek '88ban Pitestiben ), csak hát lassan... De ilyen ez...
Kis korrekció:
Piros/kék: (0=szakadás) Illetve a kék kábelnél is már konstans +12V-ban gondolkodtam, eszerint írtam meg az "igazságtáblázatát". De ez még ronda két kapcsolós megoldás, ez nem jó! Max végszükséglet esetén...
Valóban a kék is konstans ha be van kapcsolva a fejegység, de az a para, ha csak a piros kábel fix 12V-ját szaggatom a billenőkapcsolóval, h ha nem jó a magasság, illetve ideiglenese le akarom "húzni" az antennát, mert mondjuk pont egy fát akarok kikerülni, akkor kapcsolót vissza kell kapcsolnom (tehát, h megjelenjen az antenna piros kábelén újra a 12V) ÉS a fejegységet is ki kell e mellé kapcsolnom! Ez így elég körülményes... :no:
Ha gyakran akarod változtatni az antenna hosszát, akkor legegyszerübb, ha átalakitod teljesen kézi kapcsolásura. (amugy gyártottak ilyet is)
Egy olyan kapcsolo kell hozzá, ami az elektromos ablakemelökhöz van, létezik utángyártottban 1000 Ft körül, szerintem az pont be is megy a Daciaban szép számmal találhato vakkapcsolok egyikének helyére. Megkeresed a motor 2 kivezetését, az megy a kapcsolora, az fordigatja a polaritást igény szerint. Amig nyomod, addig megy.
NA! Csak egy vakkapcsoló van! A mögött is ott a 2kábel bekötve(+test), amely régen, a '70-es években és a '80-as évek elején hűtőventit kapcsolt kapcsoló gomba híjján!
Az általad említett kapcsolón hány saru van? 3? Erre kössek egy konstans 12Voltot illetve a motor piros és kék kábeleit? "fordigatja a polaritást" Ezt ha kifejtenéd kicsit. Értem azt, h (+) -> (-) és (-) -> (+) és, h ezt csinálgatja amíg nyomom a kapcsolót, de így nem vágom mitől menne le illetve fel-attól függően merre billentem a kapcsolót- az antenna.
Hó-hóó Eddig csak kapcsolózgatás volt... Az a baj a szétszedéssel, h vízhatlanul van összerakva, meg nem akarom szétb@rmolni. Úgyse volt túl olcsó...
Nemtudom, lehet én vagyok a hülye, de ha a motor fix sebességgel forog, vagyis x idő alatt tolja ki magából az antennát, akkor nem egyszerűbb az, hogy a fejegység megadja a start jelet, majd utánna egy egyszerű időzítővel 500-600ms múlva megállítom (megszakítom a tápot)? Majd amikor eltünik a fejegység 12V-ja, visszakapja. Így elvileg normális mechanika esetén +/-5cm -re be lehet lőni a magasságot.
Egy minimális logikával össze lehet kukázni az áramkört
Ez az! Bár csak 5 kivezetés szokott lenni, a 2 + közös.
Ha nem lehet szétszedni, akkor az gagyi, nem lehetett tul drága.
Sok tényezötöl függ az antenna sebessége, nem állando tényezö. Viz, por, sár, dér, jég, stb. Akár 50 cm is lehet a szorás.
ezért írtam megfelelő mechanikát A kapcsolósnál jobb ötletetem nincs, esetleg a fűrészelésD
Szép rajz. De az értelmezésével akadnak kisebb gondjaim.
Azt látom, h 6sarus, bal középre a fix12V, jobb középre a test kell. Alul bal alsó sarokba a motor automatikájáról leválasztott +ága kellene, míg jobb alsóba a motor test kábele? Fent pedig átellenesen? Tehát bal fent motor test, jobb fent motor +ága?
Relatív mi drága, mi nem, azt hiszem 6K volt az ára. Mai világban mit raknak össze csavaros kötéssel? Műanyaghegesztés, s így már sokkal kevesebben nyúlnak hozzá...
2 db váltokapcsolot képzelj el egybeépitve, az egyik a motor egyik vezetékét kapcsolja, másik a másikat. Alapállapotban mindkettöre (-)-ot kapcsol. Ha valamelyiket átbillented, akkor az átvált (+)-ra.
Bocsánat ,hogy belebeszélek de nem időzitő elektronika van egy antenna vezérlőben sem .
Az elektronika a motorok áramvfelvételét vagyis a végállásokban fellépő "áramtőbbletet" érzékelik.
És akkor hogyan oldható meg a tetszőleges kiengedése vajon?
Tényleg nem idözitö állitja le a motort, ettöl függetlenül ugy, ahogy köbzoli irta.
Igazad van, van ilyen recsegös is.
Nekem 2 Hirschman-om van, az egyik áramkorlátos, a másik mechanikusan kapcsol. Na, abban kb. olyan motor van, mint egy kisebbfajta ablaktörlömotor. Csak szár kéne mindkettöbe, az meg valami 800 Ft/db.
Szevasz!
Én a legegyszerűbben egy 3állású kapcsolóval oldanám meg.(zsiguli fűtőmotor kapcsolója) Működése a rajz szerint: A "le" állásban csak a direkt áramot kapja meg,ilyenkor behúzódik.A "fel" állásban közvetlenül megkapja a vezérlést,és diódán át a direkt áramot,ekkor kitolódik. Mindkét folyamatot bármikor megszakíthatod,ha középre állítod a kapcsolót.A diódának a motor áramát kell elviselni,ezt le tudod mérni egy multiméterrel.
Ó, és ehhez akkor nem kell mókolni az antennával se, csak jól bekötni, ugye?
Egyébként 3állásúból Daciaban is volt, majd meglesem, h hogyan működik...
Ügyes.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |