Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 86
(#) rozsda hozzászólása Máj 3, 2009 /
 
Sziasztok.
Egy 6,5 KW-os 102A es egyenáramú soros motorhoz szeretnék pwm szabályzót épiteni.
Egy egyszerö tl494-es pwm generátor megteszi.Az IRFP90N20D fetre gondoltam amiböl 15-20 darabot kellene párhuzamosan kötnöm.Mivel kell meghajtani ennyi fetet?Egy egyszerü NPN-PNP páros tranzisztor elég hozzá?Hogyan válasszak gate ellenálást?Hogyan lehet megoldani hogy lehetöleg egyszerre nyissanak?
Sokat túrtam már a netet,de ilyen nagyáramú kapcsolgatással nemigazán foglalkoznak és nem is találtam olyan kapcsolási rajzot ahol három fetnél több lett volna párhuzamosan kötve.
(#) varttina válasza rozsda hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Szia!
Hegesztőtrafóknál szokott lenni több is. Ha nem túl nagy a frekvencia (kisebb mint 10kHz), akkor BD137-BD138 páros is elegendő a meghajtáshoz. Az egyszerre nyitást a felfutó vezérlő jel megfelelő meredekségével tudod megoldani. Gate ellenállásra elsősorban a meghajtó tranzisztor védelnmében van szükség. Függ a tranzisztor tipusától (maximális kollektoráramától), és a feszültségugrások nagyságától.
(#) rozsda válasza varttina hozzászólására (») Máj 3, 2009 /
 
Szia.
Köszönöm a válaszod!
Az egyszerre nyitást viszont nemértem.A felfutó vezérlö jel meredeksége hogyan befolyásolja az egyszerre nyitást?
Melyik a jobb?Ha gyorsabban vagy ha lassabban fut fel? És ha jól gondolom akkor ezt a BD tranyók nyitásával állithatom?
A fetek zárásakor fellépö feszültségtüskékkel mit lehet kezdeni? Szerintem ide már kevés egy sima dióda.
(#) varttina válasza rozsda hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Minden FET-nek van egy nyitófeszültsége, amely természetesen minden FET-nél más. Ha elég gyors a felfutó jel, akkor kicsi a FET-ek nyitása közti időkülönbség. Úgy tudod gyorsítani a felfutás és a lefutás sebességét, ha erősebb meghajtó tranzisztort használsz, illetve minél kisebb gate ellenállást. (kb. 10 ohm minden FET G-je elé)
A frekvenciát minél lejjebb veszed annál kevesebb lesz a veszteség. Szerintem pár száz Hz bőven elég ilyen helyre. Ekkora teljesítményt még nem szabályoztam PWM-mel, de biztos, hogy valami komoly záró irányú diódára lesz szükséged.
(#) EcoPityu válasza rozsda hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Szia!
Ha elektromos autót építesz, ajánlom figyelmedbe:
Építsünk mi is elektromos autót

No és a YOUTUBE-on az EcoPityu szó beírását a keresőbe!
A három trabant EV-s kisfilmem után gondolkozz el!

Ja és jobb ha elkezded rendelgetni a LOMEX-től az IRFP250-eket!

UI: kérdés, biztos soros gerjesztésű a motorod?
(#) EcoPityu válasza varttina hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Idézet:
„de biztos, hogy valami komoly záró irányú diódára lesz szükséged.”


Így igaz, na ez volt nálam komolytalan! De utána bekomolyítottam! /a tirisztorosnál!/
(#) EcoPityu válasza rozsda hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Idézet:
„Az IRFP90N20D fetre gondoltam amiböl 15-20 darabot kellene párhuzamosan kötnöm.Mivel kell meghajtani ennyi fetet?Egy egyszerü NPN-PNP páros tranzisztor elég hozzá?Hogyan válasszak gate ellenálást?”


Végig sem olvastalak...
Nos, a gate ellenállás, és a komplementer közösemitteres tranyópár, csak a frekvenciától függ, mert a FET-ek bemeneti kapacitása terhel, gate áram elenyésző!
Én 500Hz-en ketyegtettem a cuccot, 1db 555, és 327-337 páros hajtott 12db IRFP250-et, a FET-ek Gate-Source-lába között 12v-os védőzéner, mindegyikkel sorban 100ohm...

Súgok: 500hz-en szabadonfutó diódának nagyon jó az 50A-es graetz híd a +- -között, 2db, és megvan a 200A-es védődiódád, na és hűthető is, és olcsó!

Én csak azzal nem számoltam, a 12db 33A-es FET-nél, hogy gyorsuláskor a csúcsáram elérheti a 400A-t is, erre te is vigyázz!

Sok sikert!
(#) rozsda válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Már régebben végigolvastam a fórumod és megnéztem a trabidat,de ezekre a kérdésekre sehol nem kaptam választ!
Áramkört nem tudok tervezni,csak amatör szinten foglalkoztat az elektronika.Örülök hogy ilyen szájbarágósan válaszoltok mert nem csak a célomhoz vagyok közelebb de még tanulok is töletek!
A felfutás lefutást értem és igy már logikus is,de milyen paraméter alapján tudom eldönteni hogy melyik tranyó nyit gyorsabban?
Azt értem hogy a gate-source láb közé beteszel egy védözénnert,de miért kell vele sorosan egy ellenállás?
Lassan jöhet a rendelgetés és a nyáktervezés!
(#) bladika válasza rozsda hozzászólására (») Máj 4, 2009 /
 
Én mostanában foglalkoztam motor meghajtással, persze nem ilyen teljesítmény!

Amit én hozzá tudok szólni a dologhoz(ha segít), az annyi, hogy felfutási időben alapvetően, illetve a tranzisztorok melegedését figyelembe véve a minél gyorsabb annál jobb az elve, de itt közbe szólhat az is, hogy iszonyatos zavart "sugározhat" ki a rendszered és ezt is érdemes figyelembe venni!

A másik, amit meg csak gondolok, de nem vagyok benne biztos, hogy:

- Az egyszerre nyitás miatt szerintem nem kell aggódni! Mi van, ha nem egyszerre nyitnak? Úgy sem számottevő a különbség!

- Ha nem is nyitnak egyszerre maga a fesz. megjelenik a tekercsen, mire az áram meg indul, addigra meg már úgy is mind ki nyitott!

Hangsúlyozom az utóbbi kettőt csak gondolom, semmi tapasztalatom sincs ilyen téren. Ha hülyeség kérem elnézni!
(#) varttina válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Talán úgy lehetne megvédeni legegyszerűbben az eletronikát a túl nagy indítóáramtól, ha egy bizonyos fordulatszám eléréséig egy mágneskapcsolóval közvetlenül az aksira kötnéd a motort. Ha már kicsit is forogna a motor szétkapcsolhatna a márneskapcsoló, és onnantól a FET-ek vihetnék a terhet. Ha teljes gázzal mennél, akkor ismét működésbe léphetne a mágneskapcsoló.

Gondolom több 12V-os akkumlátor sorbakötésével szeretnéd megoldani a táplálást. Ha így van, akkor indításkor nem muszáj teljes tápfeszt kapnia.
(#) EcoPityu válasza varttina hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Ha a mellékelt linkeimet te is megnézted volna... akkor tudnád, hogy én a sok füst, és elégetett félvezető után az egész sebesség vezérlést mágneskapcsolókkal oldottam meg, A fix-re kapcsolás valóban szükséges a PWM 90%-os kitöltése után, erre én először 3 db 70A-es FORD izzítórelét használtam párhuzamban, de egy baja volt, az ív sokszor bontáskor megmaradt, a 75v, meg a hatalmas induktivitás, amit a motor képviselt, nem véletlen, hogy 12v-ra van kitalálva... Aztán jöttek a nagy lepárhuzamosított Mágneskapcsolók!
(#) EcoPityu válasza rozsda hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Idézet:
„Azt értem hogy a gate-source láb közé beteszel egy védözénnert,de miért kell vele sorosan egy ellenállás?”


Az ellenállás, csak nagyobb frekvenciájú meghajtás esetén lényeges, mert "Ő" korlátozza a gate áramot /természetesen a gate kapacitás töltő-kisütő áramáról van szó/ azért, hogy a meghajtás felfutó-lefutó éle ne torzuljon, merthát abból melegedés lenne.

Ha 20db FET-et akarsz vezérelni, én az 500Hz-et ajánlom, és alkalmaztam bétaveszteség nélkül nagyobb áram elérése érdekében párhuzamban a BC227-BC237 párost,(2x227, 2x237) és úgy elviseli biztos a 20FET-et is!

A MOSFET-eket érdemes egy garnitúrából venni, ha rendeled, jobb esetben egy sorozatból valók, ergo egy lapkáról születtek, talán egyformák is, de ezt csak összeméréssel ellenőrizheted.

Én például az IRFP250-en /33A-s/ csak 10A-t akartam átereszteni, és láss csodát gyorsuláskor szerintem fölé ment még a 3x-osának is.

LÉNYEG A TÚLMÉRETEZÉS. /A villanybicókban is ahhoz a 10A-hez 40-50A-es FET-et raknak!/
(#) rozsda válasza bladika hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Szerintem ilyen teljesitményeknél nemigen tudok fölmenni hangfrekvencia fölé!Lehet tervezni 100Mhz-en üzemelö vezérlöt is,de az biztos nem én leszek.
Egyenlöre elsö próbának egyszerü és olcsó legyen.És ha majd müködik és zavar hogy sipol akkor...
Tudomásom szerint ekkora áramokat a lehetö legkissebb frekin érdemes járatni.EcoPityu 500Hz-en csinálta és müködött neki.Egy régi RT évkönyvben foglalkoztak tirisztoros vezérlövel és ott 200Hz-et emlegettek!
Az egyszerrenyitást lehet én fújom fel!
(#) rozsda válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
Bocs ha kicsit értetlenkedem,de ha jól értem akkor minnél nagyogg a gate-source közti ellenálás,annál gyorsabban süti ki a FET belsö kindiját!?
Tehát ha kisfrekvencián benthagyom akkor rosszat nem teszek vele.
A 4 db BC227-237 hjett,nem volna jó például a BD203-BD204?
A tulméretezés miatt gondolkodom 15-20 FET-ben.A villanymotorok teljesitményük háromszorosát is képesek leadni egy pár másodpercig,amit én ki is fogok használni!
Irtad hogy tirisztoros vezérlést csinálsz.A 81-es Rádiótechnika évkönyvben van egy cikk az elektromos autókrol és ott egy ilyen vezérlést mutattak be.Nekem megvan,ha érdekel el tudom küldeni neked a cikket!
(#) bladika válasza rozsda hozzászólására (») Máj 5, 2009 /
 
De pont ezt írom, hogy fogsz! Nem a PWM frekvencia a nagy frekvencia, hanem maga a felfutó él! Az tud galibákat okozni! Gondolj bele, hogy egy négyszög jelnek a függőleges élei mekkora frekvenciát képviselnek! Én csak erre akartam rávilágítani.

De azt hiszem EcoPityu a te embered!
(#) EcoPityu válasza rozsda hozzászólására (») Máj 5, 2009 / 4
 
Idézet:
„ha jól értem akkor minnél nagyobb a gate-source közti ellenálás,annál gyorsabban süti ki a FET belsö kindiját!?”


Nem a gate-source közt van ellenállás, hanem a gate-tel sorban, a gate-source közt a fet kapacitást képvisel, kicsit, de párhuzamban számít!
/képzeld csak el, olyan mint egy magassugárzó bekötésénél, minél feljebb megyünk a frekvenciával, annál kisebb lesz az ellenállása a kondinak, és annál több jut a hangszóróra a zenéből... ha hangszóró sem lenne, akkor a kondin óriási áramok folynának, ha megfordítod a két elemet, akkor a hangszóró a soros ellenállásod, és a kondi a FET!/

Idézet:
„A 4 db BC227-237 hjett,nem volna jó például a BD203-BD204?”


NEM! mert a BD-k nek vacak a bétájuk, és ha a vezérlő IC-d et a kis béta miatt nagyobb kimeneti árammal terheled, akkor torzulhat a kimeneti jele, esetleg görbülhet a felfutó él, ami több disszipációhoz vezet a FET-eken.

Idézet:
„Irtad hogy tirisztoros vezérlést csinálsz.A 81-es Rádiótechnika évkönyvben van egy cikk az elektromos autókrol és ott egy ilyen vezérlést mutattak be.Nekem megvan,ha érdekel el tudom küldeni neked a cikket!”


Köszi a felajánlást! De nekem is megvan "Elektromos kisautó" tán a címe, azt építem meg éppen, csak a vezérlés modernizálásánál megtorpant a dolog...
(#) rozsda válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Kezdem kapizsgálni a dolgot,de van még mit feljlödnöm FET-receptekböl.Nem csak megépiteni akarom hanem megérteni is.
Este kicsit belemerültem (bele is kavarodtam) a tranyók adatlapjaiba.Gondolom a 2N-esek sem nagyon jöhetnek szóba?
Felteszek egy kapcsolást hogy hogyan is gondoltam.Segitesz kijavitani ha téves?
A FET-ek hejtt IRFP90N20D lessz.

FETSOR.EMF
    
(#) Sebi válasza rozsda hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Néhány dolog: a FET-ek gate-védő zenereivel nem kell soros ellenállást kötni,
a meghajtó komplementer-párnál a felső legyen PNP,
a soros gate-ellenállást válaszd inkább 100 ohm-nak.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Ennek a könyvnek itt a helye, kifejezeten ide tartozik..

A FET ek egymáshoz viszonyított bekapcsolási sebességét erősen befolyásolja a fizikai felépítés is.
Azaz, hogy az egyes fetek vezérlési körében mekkora impedanciák vannak, és ezek mekkora csatolásban vannak a többi fetek vezérlési körével.
(kör alatt az egész kört értem:
vezérlő-->gét.source-->vezérlő.)

PL mint ahogy az elvi rajzon is van (ha így lenne felépítve) az utolsó fethez sokkal nagyobb inpedancián ér el a vezérlőjel, mint az elsőhöz, emellett soros zavarjel is felkerül a vezérlésébe (többi fet Gate áramai és a közös csatolóimpedancia miatt (közös gate vezetékszakaszok..),
ezért utolsó fethez már sokkal kevesebb feszültség jut el azonos időpillanatban-->lasabb lesz)
Tehát csatoló impedanciákat figyelembe kell venni.
(én megpróbálnám csillagpontosítni a vezérlést, még ha nemis lenne mindegyik impedancia egyforma, de kisebb lenne a soros zavarás a vezérlésben)

( sőtt a source lábakon (és közöttük lévő impedancián) hatalmas áramok miatt megint rákerülhet egy zavarjel a vezérlésre, erre is kell figyelni (itt is csillagpontosan visszavinni külön vezetéken a testet a meghajtóhoz? ezen még nem gondolkodtam))

egyébként a fet egy olyan állat, hogy a hőmérséklet növekedésével csökken az áram (nem úgy, mint a Bipolárisnál), így a feteken automatikus szabályozással eloszlik az áram, ezért is lehet őket különösebb gond nélkül párhuzamosaítnai (az áram egyensúlya autómatikusan beáll a fetek között, nem borul fel a bili)

ilyen áramoknál lehetne IGBT-kkel próbálkozni..

sebi:
nem értem mért kellene a meghajtótranyókat fordítva berakni, szerintem jól van úgy, ahogy rozsda rajzolta.

csá
(#) rozsda válasza Sebi hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Köszönöm a választ.Még lessz egy pár ilyen.
De kérlek indokold meg hogy miért 100 ohm-ost tennél oda.Csak hogy tanuljak és tapasztalatot gyüjtsek!
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Ennek tényleg itt a helye.Adtál is most nekem házifeladatot rendesen,és idö kell mig elolvasom és megemésztem majd átgondolom.Köszönöm szépen.
Nemigazán értem hogy hogy gondolod a csillagpontositást de én ugy olvastam hogy az egyszerrenyitást befolyásolja a gate vezetékek hossza és elhejezkedése.Ezért ugy szeretném elhejezni a feteket hogy a gate huzalok lehetöleg egyforma hosszuak legyenek.Az S és D lábakat egy hosszu rézsinre akarom forrasztani.
Bocs a béna képért,de valahogy igy akarom megvalósitani.
(#) Zoltan.ms hozzászólása Máj 6, 2009 /
 
sziasztok.
nekem volna egy dc motorom 24V-os üresjárati áramfelvétele 20A nem tudom mennyi lehet a teljesítménye de biztos van 1000Watt.
ehhez szeretnék pwm-et.
van egy elektromos roller szabályzó pwm-em is 24V 250W-hoz egy fet van benne, azt kérdezném, hogy át lehet ilyet alakítani úgy, hogy több fetet teszek bele párhuzamosan? vagy tudna valaki ilyen teljesítményre mutatni egy kapcsolást?
előre is köszönöm
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
na ja, pont ez a csillagpontos
következő a baj:
Ha végigköveted a vezérlés útját, akkor láthatod, hogy a baloldali Fet vezérlése egy jó darabig megy a Source sinen, mire visszaér a meghajtótranyóhoz. Ezen a sinen nagy áramok szaladgálnak
(nagy áram * kis impedancia = zavar, emellett impulzus szerű az áram jobb lenne sordott vezeték tömör helyett).
(PL 10mohm az inpednacia és átmegy 200A rajta csúcsban az máris 2V al csökkentette az UGS-t)

Meg kell trükközni, hogy minnél kevesebb zavar lépjen be a vezérlésbe:
elsőnek minnél rövidebb source sínt kell csinálni,
másodsorban a sínt a fetek között geometriailag középen kell kivezetni (így szimmetrikusan fele fele impedancia lesz a szélső fetektől a kivezetésig, és az áram is a "fele" a szakaszokon. -->sokkal kevesebb zavarjel).
Az egész vezérlő testpontját ide kelene kötni.(nem az akkura, hanem bele a csomópontba.)
(a fetek lábait lehetséges, hogy fel kell "hízlalni"(ráforrasztani tövig egy rézdrótot) (főleg a sourcera))

Az hogy a vezérlő és a gate között nem egyformák az inpedanciák
(de egyenlők a csomóponthoz képest szimmetrikusan jobbra és balra.), az nem akkora gond (mint a fenti..)

ui:
vezérlésre vannak CÉL IC-k, erre találták ki őket.
én MAX4420 at használok 6Amper
(esetleg fázisfordító tesója 4429..)
de vanak még egyéb beszerezhető példányok is
TC4420 6Amper HQ/400-500 huf
TC4421 9Amper HQ/600-700 huf
IR cuccok.

(#) gulyi88 válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
üresjáratban 20A?
vagy valamit elnéztél, vagy íves javításra szorul..
(#) EcoPityu válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Idézet:
„üresjáratban 20A? vagy valamit elnéztél, vagy íves javításra szorul..”


Nem feltétlenül!
Az én 6,5kw-os 75v-os motorom is üresben vett 30-40A-t.
Igaz, terhelve meg 100-at...Ez egy párhuzamos gerjesztésű moci velejárója. Az autó indítómocija is hatalmas üresjárati áramokkal rendelkezik, és mégse kuka! Ezek ilyenek, terhelni kell őket, és akkor kihasználod a veszteségi teljesítményt is!
(#) EcoPityu válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Egyébként kisebb frekvencián (500Hz) nem ennyire vészes a helyzet, a kábelezést tekintve, de 10kHz felett valóban oda kell figyelni a legapróbb részletre is!

Amúgy 555-el is nagyon jó kis 5%-95%-ig PWM szabályzót lehet építeni!
(#) gulyi88 válasza EcoPityu hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
aha, erre nem gondoltam, hogy a gerjesztés ennyi áramot felzabál. (csak arra gondoltam, hogy a forgórész önindukált feszültésge közelít a tápfeszültésghez üresjáratban..)

(ha már gerjesztett és megoldható, akkor a gerjesztést kellene szabályozni nem?)
(#) EcoPityu válasza Sebi hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Idézet:
„gate-védő zenereivel nem kell soros ellenállást kötni”


Valóban!

Idézet:
„meghajtó komplementer-párnál a felső legyen PNP”


Ezt elnézted, mert közös emitteres komplementer végfokozatként jól van bekötve, emitterkövető mindkét irányba!
(#) EcoPityu válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Párhuzamos gerjesztésűnél, csak a rákapcsolt feszültségtől függ a nyugalmi áram. Pont a gerjesztés fogja vissza, ha azt elvesszük, a motor túlpörög, /mezőgyengítés/ és mégjobban megnő az áram.
Ilyen esetekben a gerjesztés indulás előtt bekapcs. fix max tápfeszre, és a forgórészt kell szabályozni. A gerjesztés árama egyébként elenyésző a forgórész áramához képest! /csak párh. gerjesztésűnél!/
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 6, 2009 /
 
Teljesen logikus amit irsz a vezérlöröl,de miért nem jut ez nekem az eszembe?Talán mert nem vagyok müszerész!
Nagy fába vágtam a fejszét,de van benne kihivás.Igaz nélkületek nemsokra mennék.
A vezérlö felépitését még át kell gondolnom.De kérdeznék még párat.
1.A fet-nek a drain lába ki van vezetve a hátoldalára ahova a hütöbordát lehet rögziteni.Használhatom én ezt ugy hogy a fet drain lábát be sem kötöm?Vagy a hátoldal nem teljesértékü a drain lábbal,és inkább a lábat használjam a bekötéshez?
2.Ha a fetek source lábát egyforma hosszu kábellel(lehetö legrövidebb) kötöm egy csomopontban,akkor elvileg kikerülhetem az eltérö impedanciábol adódó zavarokat?
Fet meghajtó IC-t még nem tervezek.Elösszö a legegyszerübb pwm+fetsor,és ha müködik akkor lehet bonyolitani áramkorlátozóval,höfokfigyelés,esetleg PIC.Gondolj bele,ha egy kicsitt lenne bonyolultabb akkor mennyi kérdéssel árasztanálak el?!
Következő: »»   1 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem