Fórum témák
» Több friss téma |
Valamiért a 4es ponton esik le a feszültség. Ami a finomhangoló potin van kábel, azon. Peig ott nem kellene. T4-ig eljutottam, rövidrezárva kollektor emitterét, kijött a kondin mért fesz. Valami a T1-T4 környékén lesz, vagy a 4-es pont előtt.
Egyszerűen nem bírok rájönni, miért esik ott le a fesz, főleg nem arra, miért marad úgy, ha leveszem a terhelést. Néztem a jó tápot, ott nem esik le a fesz, csak ha az áramkorlátozó rész lehúzza. A negatívhoz képest mérve mondom, ugyanis ott pont anyinak kell lennie, amennyinek a kimeneten. Másra nem jutottam. Áramkorlátozó rész biztos hogy jó, feszültségek megvannak (-7V és 9v, tápfesz).
Végem ![]()
Persze. De ha nem működnének, nem is lennének m eg a feszültségek. (-7V, +9V)
Hello!
Alapvetően a 4-es pontal, "nem kell foglalkozni". - A szabályozás úgy működik, hogy a T1/T2 differenciál erősítőnél a T2 bázisa az R10-en keresztül 0V-on van. (Itt a vonatkoztatási pontnak a táp plusz kimenetének kell lenni, nem a mínusznak, tehát mérni is ehhez kell) Amíg a szabályozás működik, addig a differenciál erősítő bemenetén (T1/T2 bázisai) nincs feszültség különbség. Tehát a T1 bázisában is 0V van. Az R5 ellenállást nem véve figyelembe, ez már maga a, 4-es pont. A 4-es pont feszültségét, az R4+P1 felfelé húzza. (D4..D6-ból áll a referencia feszültség, és ennek plusz feszültségére csatlakozik a P1.) A másik oldalon, a feszültségszabályzó hálózat (P6+R41..R53) negatív feszültségre húzza. Ha egyensúlyban van a kettő, akkor a 4-es pont feszültsége nem változik, tehát 0V-on van. Ha az egyensúly felbomlik (tehát a szabályozás nem tölti be a funkcióját), akkor akkor a 4-es pont feszültsége elmozdul. Mivel a táp feszültsége a plusz kimenethez mérve negatív és ennek feszültsége kevés, (mert leesik a táp kimenete) nem tudja kiegyenlíteni a szabályozást, így a 4-es pont feszültsége plusz irányba fog elmozdulni. Ezért a 4-es pont változása. - Tehát ha a szabályzó működik, akkor a 4-es pont feszültsége mindig nulla lesz. (Kis hazugsággal, hiszen a differenciál erősítő, pont ezt a kis hibajelet erősíti fel, a szabályozás részére) Ha a 4-es pont feszültsége megváltozik, akkor az annak a jele, hogy a hibajelet nem tudja az erősítő annyira felerősíteni, hogy a szabályozási eltérés nulla legyen. Így tulajdonképpen az erősítés kicsi a fokozatban. - A T1/T2 differenciál erősítőt alkot. ennek kollektorai között jelenik meg a felerősített jel. Ezt követi, a T3/T4-ből készített differenciál erősítő. Ennek, viszont a két kollektora közül, már csak a T4-ről vezetik el a jelet. (Mert a T5/T6 meghajtó erősítőnek már nincs szüksége az ellen fázisú kimenetre.) A T3/T4 differősítő, az R13-on keresztül vissza van csatolva. Tehát lehet, hogy a két differősítő erősítése kicsi, vagy még mindig a T5 vagy T4 esetleg nem működik. (pld. ha a T5 nem erősít és nincs kollektorárama, akkor is a T5 bázisárama befolyik a T6 bázisában és vezérli azt, csak éppen az áram erősítés lesz T5 bétájával kisebb az áramkörben. Ha a kimenőáram 2A és a 2N3055-nek kb. 50-es bétát számolunk, akkor a T12 bázisáramának 40mA szükséges. Ahhoz, hogy a T12 bázis nyitófeszültsége meglegyen, az R16-on is meg kell lenni a kb. 700mV-nak. Ez az R16-on 7mA-t jelent. Így a T6-nak, 40mA+7mA=47mA áramot kell szolgáltatnia. HA a T6-nak az átlagos 100-as bétával számolunk, akkor a T6 bázisárama 47mA/100=0,47mA-ra adódik. De itt is az R18-on meg kell lenni T6 BE feszültségének. R18-on átfolyó áram, 0,65V/51ohm=12.7mA. plusz a T6 bázisárama 12,7mA+0,47mA=13,2mA lesz a T5 kollektoráram szükséglete. Ha T5 bétáját is a közepes 100-al számoljuk, akkor T5 bázisába 13,2mA/100=0,13mA áram szükséges a teljes végfokozat kinyitásához. Tehát ezt az áramot kell szolgáltatnia a T3/T4 differenciál erősítőnek. Tehát ha a T4 kollektora helyett a T5 vázisát a +9V-ról egy 22kohm-os ellenállásal felhúzzuk, akkor a T12-es végtranyónak már 2A áramot kell tudni szolgáltatnia. De nem méregetted a bázis-emitter feszültségeket. És nem írtad, hogy a T4 rövidre zárásakor, mekkora volt a kimenő áram a tápból. (csak azért taglalom ilyen részletesen a működést, hogy megértsd és így tudjál hibát keresni) üdv! proli007
Köszönöm a kielégítő leírást! Akkor mindjárt kimegyek, és folytatom, remélem itt leszel, ha elakadok valahol. Valóban nem írtam T4 rövidrezárásakor, mert csak feszt mértem, áramot nem
![]() Üdv!
T4 E-C rövidrezárásakor 30voltra ugrik fel kb a feszültség, de csak olyan 100mA-al terhelhető. Tranzisztorok pedig újak, most cseréltem.
Ellenállások is jók, de nem kapja meg a végtranyó a kellő áramot. És fogalmam sincs miért. mi lehet ott a gubanc?
Az R18 51ohmon sincs meg a 0,65V. Nemigaz, hogy nem bírok rájönni, mi a baja. Csak egyszer tudjam meg, biztos nagyot fog koppani
![]()
Hello!
T4 CE rövidzár mellett.. (De talán jobb lenne, ha kivennéd a T4-et, és az R12-őt, és az R12-őt bekötnéd ideiglenesen a T5 bázisa és a +9V közé.) - Meg kellene mérni, (mint írtam) a C5-ben a feszültséget. - Megmérni, hogy R12 és R15 nem nyúlott-e meg. - Ha nincs meg a 600..700mV az R18-on, akkor T5 nincs is nyitva. De mennyi az annyi, ami nincs meg?) - Mérd meg a T5-T6-T12 B-C-E feszültségeit. Abból, talán okosabbak leszünk. - Mérd meg, R17 és R15 ellenállásokon eső feszültséget. Addig nem lehet tovább menni, míg a végfok nem ad megfelelő áramot! üdv! proli007
Kivettem, és megmértem R15,R16 és R18 ellenállásokat terhelve is. Jók voltak. kicseréltem a D7 diódát, és lám működik. Pedig mértem az azon eső feszültséget és jó volt. Valamint a dióda mérve jó. ezt nem értem. Most még visszarakom a "rossz" diódát, kíváncsi vagyok....
Hello!
Amikor a D7 diódát méred, azt nyitó irányba teszed. Attól, még záróirányban rossz lehet, és elszívja a tranyó bázisáramát és már is csak a T6 működik. (amúgy elég durva, hogy 600mV-on már nyit. Akkor a T5 tranyónak is meg kellett gebednie..) üdv! proli007
Valóban a dióda rossz. Tudsz erre magyarázatot adni?
Ezúton szeretnék neked köszönetet is mondani,mert nem tudom mikor jutottam volna el a diódáig nélküled. Valamint sokat tanúltam a rajzból, és a leírásodból hozzá, legközelebb biztos jobban menne, ha egy ilyen rajzot kapok a kezembe! Köszönöm neked PROLI007!!!
Közbe már válaszoltál is
![]() Üdv!
Hello!
Nagyon szívesen.. A dióda, pont a T5 tranyó, bázis-emitterét védi, a zárófeszültségtől. Ha T4 le van zárva, akkor az R9-en keresztül, a bázisra -7V-nál nagyobb feszültség jutna (annak lavinakönyöke is ez körül van). Ilyenkor kinyit a D7 dióda, és nem engedi a bázis-emitter feszültséget -700mV fölé. Kinyírni, csak akkor lehetne, ha a T4 kollektorát pld. a táp mínuszához zárod. Akkor kialakulhatna akkora áram, ami kinyírja a BAY41-et. ami egyébként elég türelmes. Nem tudom milyen tranyók vannak a készülékbe, de a BFY 34-eket hanyagolni kellene, elég rossz tapasztalatom van velük. Helyette BC301, de T6 helyére BD139 a jó választás. (Esetleg T5/T6 helyére egy BD681-es darligton. Akkor R18-ra sem lenne szükség.) Amúgy a rajz el van tolva, szerintem a rajzoló felcserélte R16 és R18 értékeit. Fordítva logikusabb.. üdv! proli007
A diódán nem folyik záróirányban áram, megmértem ellenálláson keresztül. nyitó irányban is jó. Ez elég érdekes.
Hello!
Lehet, fordítva volt bent. ![]() Vagy a forrasztásnál olvadt össze)szét) valami. Mérni úgy kell, hogy pld. 10V zárófeszültségen, megméred hány uA áram folyik át rajta. (egy 1kohm-ot tegyél vele sorba, nehogy a műszered bánja). üdv! proli007
Már nem mérem sajna, mert elküldtem melegebb éghajlatra :violent: Többet nehogy berakjam valahova. Egyébként a tranzisztorok java bc182-re lett kicserélve, csak a két meghajtó maradt a bfy34. Ha legközelebb baj lenne, majd cserélem őket az általad javasoltra, úgyis van itthon egy rakattal. de nem hinném, hogy baja lesz, eddig se volt, csak ezt a villanypásztort nem szerette!
Üdv!
Sziasztok!
Van egy problémám. Pioneer SA-7800 tápjában a kis teljesítményű rész kapott egy rövidzárat, mikor szereltem össze, mert véletlen benyomódott a bekapcsoló gomb, a fém fedél meg pont akkor ért hozzá a bemenetválasztó nyákjához... Látszatra csak a két kis 800mA-s biztosíték ment ki, tüzetesen megnézve minden alkatrész jónak látszik. A tápból most a +-46 helyett +-66V jön ki, valamint konstans hangerejű brum szól mindkét csatornából, gondolom begerjedt valami, mert az equa is egy panelon van a bemenetválasztóval, és a tápjuk is közös. Maguk a végfokok elvileg jók, mert a brum mellett a zene is hallatszik, és a védelem sem old le. Méregettem a tápon, csináltam is képeket a dologról, szerencsére felleltem a gyári beültetési meg a kapcsolási rajzot. A zöld értékek stimmelnek a rajzon lévőkkel, a pirosak nem. A kis alkatrészek jónak tűnnek, talán a 3-3 tranyóval lett valami.
Szia!
A Q34-et és környékét nézd át. Valószínű a Q34 lett zárlatos.
első ránézésre 35 és 36-os tranyók halottak
Q38-at kiszedtem, az a kollektor és a bázis között zárlatos. Ezt gyanítottam, ezét került ki a feszkó.
Kivettem még Q35-öt, az egy n csatornás mosfet, 2sk682 Rámértem, de nem tapasztaltam rövidzárat. A nyákon e-b-c -vel vannak jelölve a lábai, C-E és B-E között is 0.6-ot mutat a dióda vizsgáló állásban a multiméter. Feltételezem, hogy ez működik.
Q34 egy merő zárlat. Szóval Q38 és Q34 eddig ami zárlatos. Többi jónak néz ki.
Zenert is cserélni kellett, most megy frankón. Köszönöm a segítséget mindenkinek.
Hi!
Az történ velem az imént, hogy megtréfált egy 7912 IC. Labortápom beállítottam +-14V-ra és egy 78 és 7912 IC-vel akartam stabilizálni. A 12v os oldal működött szépen. De a negatív oldal az ic bemeneti lábán leesik olyan -6V köré és a kimeneti lábon 0.5V van. Az áram felvétel pedig felugrik csak ugye old a táp. És legalább 3 7912-vel próbáltam és kettő 7905-tel. Mindegyiknél ugyan ez a helyzet. Látott már valaki hasonlót? Miért lehet ez?
Vigyázz, eltérő a bekötése mint a 78xx -nek.
És mi? Nekem ami van pdf azt mondja egyezik a lábkiosztás.
És a tok sem ugyanarra a lábra kapcsolódik. Tehát ha netán azonos hűtőbordán vannak, akkor mindenképpen szigeteld legalább az egyiküket a bordától. ( Persze jobb, ha mindkettőt szigetelve szereled fel. )
Sziasztok!
Szeretnék egy kis tanácsot ,segítséget kérni tőletek profiktól. egy csavar behajtó tápja tönkrement és sehogy nem sikerül pótolnom , de lenne egy nagyobb behajtó tápja amiről valahogy le lehetne csalni ( külön ki vezetéssel ) annyi áramot hogy feltöltse nekem a kisebb aksit ? Persze nem egyszerre üzemelne majd, csak külön. Adatok: ami elromlott az valamikor 11V töltést adott a 9,6 V -os aksinak( 3,2 Ah az aksi), ja és ennél van valami led visszajelzés a töltő fészekben, azzal együtt gondolom 11V ?!. És amiről le kéne csalni a töltést az a táp ad 14,48 V - ot a 12V-os aksinak. a cégnél bent a melóhelyen a villanyászok valami zener diodát és tranzisztort emlegettek ez a két dolog kéne... de hogyan is ? lenne 2 képem hozzá. köszi a javaslatokat előre is. Üdv : vwboy - Zoli
Szia!
Első körben szerintem elég egy 5.6 ohm-os 2W-os ellenállást sorba kötni az új töltővel, és kipróbálni, hogy feltölti-e. Figyelj oda rá mert a magasabb feszültség túltöltheti az akkut. Érdemes figyelni a hőmérsékletét töltés közben. |
Bejelentkezés
Hirdetés |