Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tápegység
 
Témaindító: Szabiiiii, idő: Jan 17, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   13 / 54
(#) Beles válasza proli007 hozzászólására (») Júl 11, 2009 /
 
Valamiért a 4es ponton esik le a feszültség. Ami a finomhangoló potin van kábel, azon. Peig ott nem kellene. T4-ig eljutottam, rövidrezárva kollektor emitterét, kijött a kondin mért fesz. Valami a T1-T4 környékén lesz, vagy a 4-es pont előtt.
(#) Beles válasza Beles hozzászólására (») Júl 11, 2009 /
 
Egyszerűen nem bírok rájönni, miért esik ott le a fesz, főleg nem arra, miért marad úgy, ha leveszem a terhelést. Néztem a jó tápot, ott nem esik le a fesz, csak ha az áramkorlátozó rész lehúzza. A negatívhoz képest mérve mondom, ugyanis ott pont anyinak kell lennie, amennyinek a kimeneten. Másra nem jutottam. Áramkorlátozó rész biztos hogy jó, feszültségek megvannak (-7V és 9v, tápfesz).
Végem
(#) Beles hozzászólása Júl 11, 2009 /
 
Persze. De ha nem működnének, nem is lennének m eg a feszültségek. (-7V, +9V)
(#) proli007 válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 / 1
 
Hello!
Alapvetően a 4-es pontal, "nem kell foglalkozni".
- A szabályozás úgy működik, hogy a T1/T2 differenciál erősítőnél a T2 bázisa az R10-en keresztül 0V-on van. (Itt a vonatkoztatási pontnak a táp plusz kimenetének kell lenni, nem a mínusznak, tehát mérni is ehhez kell)
Amíg a szabályozás működik, addig a differenciál erősítő bemenetén (T1/T2 bázisai) nincs feszültség különbség. Tehát a T1 bázisában is 0V van. Az R5 ellenállást nem véve figyelembe, ez már maga a, 4-es pont.
A 4-es pont feszültségét, az R4+P1 felfelé húzza. (D4..D6-ból áll a referencia feszültség, és ennek plusz feszültségére csatlakozik a P1.) A másik oldalon, a feszültségszabályzó hálózat (P6+R41..R53) negatív feszültségre húzza. Ha egyensúlyban van a kettő, akkor a 4-es pont feszültsége nem változik, tehát 0V-on van. Ha az egyensúly felbomlik (tehát a szabályozás nem tölti be a funkcióját), akkor akkor a 4-es pont feszültsége elmozdul. Mivel a táp feszültsége a plusz kimenethez mérve negatív és ennek feszültsége kevés, (mert leesik a táp kimenete) nem tudja kiegyenlíteni a szabályozást, így a 4-es pont feszültsége plusz irányba fog elmozdulni. Ezért a 4-es pont változása.
- Tehát ha a szabályzó működik, akkor a 4-es pont feszültsége mindig nulla lesz. (Kis hazugsággal, hiszen a differenciál erősítő, pont ezt a kis hibajelet erősíti fel, a szabályozás részére)
Ha a 4-es pont feszültsége megváltozik, akkor az annak a jele, hogy a hibajelet nem tudja az erősítő annyira felerősíteni, hogy a szabályozási eltérés nulla legyen. Így tulajdonképpen az erősítés kicsi a fokozatban.
- A T1/T2 differenciál erősítőt alkot. ennek kollektorai között jelenik meg a felerősített jel. Ezt követi, a T3/T4-ből készített differenciál erősítő. Ennek, viszont a két kollektora közül, már csak a T4-ről vezetik el a jelet. (Mert a T5/T6 meghajtó erősítőnek már nincs szüksége az ellen fázisú kimenetre.)
A T3/T4 differősítő, az R13-on keresztül vissza van csatolva.

Tehát lehet, hogy a két differősítő erősítése kicsi, vagy még mindig a T5 vagy T4 esetleg nem működik. (pld. ha a T5 nem erősít és nincs kollektorárama, akkor is a T5 bázisárama befolyik a T6 bázisában és vezérli azt, csak éppen az áram erősítés lesz T5 bétájával kisebb az áramkörben.

Ha a kimenőáram 2A és a 2N3055-nek kb. 50-es bétát számolunk, akkor a T12 bázisáramának 40mA szükséges. Ahhoz, hogy a T12 bázis nyitófeszültsége meglegyen, az R16-on is meg kell lenni a kb. 700mV-nak. Ez az R16-on 7mA-t jelent. Így a T6-nak, 40mA+7mA=47mA áramot kell szolgáltatnia.
HA a T6-nak az átlagos 100-as bétával számolunk, akkor a T6 bázisárama 47mA/100=0,47mA-ra adódik. De itt is az R18-on meg kell lenni T6 BE feszültségének. R18-on átfolyó áram, 0,65V/51ohm=12.7mA. plusz a T6 bázisárama 12,7mA+0,47mA=13,2mA lesz a T5 kollektoráram szükséglete.
Ha T5 bétáját is a közepes 100-al számoljuk, akkor T5 bázisába 13,2mA/100=0,13mA áram szükséges a teljes végfokozat kinyitásához. Tehát ezt az áramot kell szolgáltatnia a T3/T4 differenciál erősítőnek. Tehát ha a T4 kollektora helyett a T5 vázisát a +9V-ról egy 22kohm-os ellenállásal felhúzzuk, akkor a T12-es végtranyónak már 2A áramot kell tudni szolgáltatnia.

De nem méregetted a bázis-emitter feszültségeket. És nem írtad, hogy a T4 rövidre zárásakor, mekkora volt a kimenő áram a tápból.
(csak azért taglalom ilyen részletesen a működést, hogy megértsd és így tudjál hibát keresni)
üdv! proli007
(#) Beles válasza proli007 hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Köszönöm a kielégítő leírást! Akkor mindjárt kimegyek, és folytatom, remélem itt leszel, ha elakadok valahol. Valóban nem írtam T4 rövidrezárásakor, mert csak feszt mértem, áramot nem Többit méregettem, és jónak tűnt. Na majd akkor írok, hogy mi a helyzet.
Üdv!
(#) Beles válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
T4 E-C rövidrezárásakor 30voltra ugrik fel kb a feszültség, de csak olyan 100mA-al terhelhető. Tranzisztorok pedig újak, most cseréltem.
(#) Beles válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Ellenállások is jók, de nem kapja meg a végtranyó a kellő áramot. És fogalmam sincs miért. mi lehet ott a gubanc?
(#) Beles válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Az R18 51ohmon sincs meg a 0,65V. Nemigaz, hogy nem bírok rájönni, mi a baja. Csak egyszer tudjam meg, biztos nagyot fog koppani
(#) proli007 válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Hello!
T4 CE rövidzár mellett.. (De talán jobb lenne, ha kivennéd a T4-et, és az R12-őt, és az R12-őt bekötnéd ideiglenesen a T5 bázisa és a +9V közé.)
- Meg kellene mérni, (mint írtam) a C5-ben a feszültséget.
- Megmérni, hogy R12 és R15 nem nyúlott-e meg.
- Ha nincs meg a 600..700mV az R18-on, akkor T5 nincs is nyitva. De mennyi az annyi, ami nincs meg?)
- Mérd meg a T5-T6-T12 B-C-E feszültségeit. Abból, talán okosabbak leszünk.
- Mérd meg, R17 és R15 ellenállásokon eső feszültséget.

Addig nem lehet tovább menni, míg a végfok nem ad megfelelő áramot!
üdv! proli007
(#) Beles válasza proli007 hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Kivettem, és megmértem R15,R16 és R18 ellenállásokat terhelve is. Jók voltak. kicseréltem a D7 diódát, és lám működik. Pedig mértem az azon eső feszültséget és jó volt. Valamint a dióda mérve jó. ezt nem értem. Most még visszarakom a "rossz" diódát, kíváncsi vagyok....
(#) proli007 válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Hello!
Amikor a D7 diódát méred, azt nyitó irányba teszed. Attól, még záróirányban rossz lehet, és elszívja a tranyó bázisáramát és már is csak a T6 működik. (amúgy elég durva, hogy 600mV-on már nyit. Akkor a T5 tranyónak is meg kellett gebednie..)
üdv! proli007
(#) Beles válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Valóban a dióda rossz. Tudsz erre magyarázatot adni?
Ezúton szeretnék neked köszönetet is mondani,mert nem tudom mikor jutottam volna el a diódáig nélküled. Valamint sokat tanúltam a rajzból, és a leírásodból hozzá, legközelebb biztos jobban menne, ha egy ilyen rajzot kapok a kezembe!
Köszönöm neked PROLI007!!!
(#) Beles válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Közbe már válaszoltál is Még kíváncsiságból megmérem a diódát tápegységgel! Mégegyszer kössz mindent!
Üdv!
(#) proli007 válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Hello!
Nagyon szívesen..
A dióda, pont a T5 tranyó, bázis-emitterét védi, a zárófeszültségtől. Ha T4 le van zárva, akkor az R9-en keresztül, a bázisra -7V-nál nagyobb feszültség jutna (annak lavinakönyöke is ez körül van). Ilyenkor kinyit a D7 dióda, és nem engedi a bázis-emitter feszültséget -700mV fölé. Kinyírni, csak akkor lehetne, ha a T4 kollektorát pld. a táp mínuszához zárod. Akkor kialakulhatna akkora áram, ami kinyírja a BAY41-et. ami egyébként elég türelmes.
Nem tudom milyen tranyók vannak a készülékbe, de a BFY 34-eket hanyagolni kellene, elég rossz tapasztalatom van velük. Helyette BC301, de T6 helyére BD139 a jó választás. (Esetleg T5/T6 helyére egy BD681-es darligton. Akkor R18-ra sem lenne szükség.)
Amúgy a rajz el van tolva, szerintem a rajzoló felcserélte R16 és R18 értékeit. Fordítva logikusabb..
üdv! proli007
(#) Beles válasza proli007 hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
A diódán nem folyik záróirányban áram, megmértem ellenálláson keresztül. nyitó irányban is jó. Ez elég érdekes.
(#) proli007 válasza Beles hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Hello!
Lehet, fordítva volt bent.
Vagy a forrasztásnál olvadt össze)szét) valami. Mérni úgy kell, hogy pld. 10V zárófeszültségen, megméred hány uA áram folyik át rajta. (egy 1kohm-ot tegyél vele sorba, nehogy a műszered bánja).
üdv! proli007
(#) Beles válasza proli007 hozzászólására (») Júl 12, 2009 /
 
Már nem mérem sajna, mert elküldtem melegebb éghajlatra :violent: Többet nehogy berakjam valahova. Egyébként a tranzisztorok java bc182-re lett kicserélve, csak a két meghajtó maradt a bfy34. Ha legközelebb baj lenne, majd cserélem őket az általad javasoltra, úgyis van itthon egy rakattal. de nem hinném, hogy baja lesz, eddig se volt, csak ezt a villanypásztort nem szerette!
Üdv!
(#) Lakatfogó hozzászólása Okt 20, 2009 /
 
Sziasztok!


Van egy problémám. Pioneer SA-7800 tápjában a kis teljesítményű rész kapott egy rövidzárat, mikor szereltem össze, mert véletlen benyomódott a bekapcsoló gomb, a fém fedél meg pont akkor ért hozzá a bemenetválasztó nyákjához...
Látszatra csak a két kis 800mA-s biztosíték ment ki, tüzetesen megnézve minden alkatrész jónak látszik. A tápból most a +-46 helyett +-66V jön ki, valamint konstans hangerejű brum szól mindkét csatornából, gondolom begerjedt valami, mert az equa is egy panelon van a bemenetválasztóval, és a tápjuk is közös. Maguk a végfokok elvileg jók, mert a brum mellett a zene is hallatszik, és a védelem sem old le.

Méregettem a tápon, csináltam is képeket a dologról, szerencsére felleltem a gyári beültetési meg a kapcsolási rajzot.
A zöld értékek stimmelnek a rajzon lévőkkel, a pirosak nem.
A kis alkatrészek jónak tűnnek, talán a 3-3 tranyóval lett valami.
(#) kadarist válasza Lakatfogó hozzászólására (») Okt 20, 2009 /
 
Szia!

A Q34-et és környékét nézd át. Valószínű a Q34 lett zárlatos.
(#) gulyi88 válasza Lakatfogó hozzászólására (») Okt 20, 2009 /
 
első ránézésre 35 és 36-os tranyók halottak
(#) Lakatfogó hozzászólása Okt 20, 2009 /
 
Q38-at kiszedtem, az a kollektor és a bázis között zárlatos. Ezt gyanítottam, ezét került ki a feszkó.

Kivettem még Q35-öt, az egy n csatornás mosfet, 2sk682
Rámértem, de nem tapasztaltam rövidzárat. A nyákon e-b-c -vel vannak jelölve a lábai, C-E és B-E között is 0.6-ot mutat a dióda vizsgáló állásban a multiméter. Feltételezem, hogy ez működik.
(#) Lakatfogó válasza Lakatfogó hozzászólására (») Okt 20, 2009 /
 
Q34 egy merő zárlat. Szóval Q38 és Q34 eddig ami zárlatos. Többi jónak néz ki.
(#) Lakatfogó válasza Lakatfogó hozzászólására (») Okt 22, 2009 /
 
Zenert is cserélni kellett, most megy frankón. Köszönöm a segítséget mindenkinek.
(#) frissadam hozzászólása Okt 24, 2009 /
 
Hi!

Az történ velem az imént, hogy megtréfált egy 7912 IC. Labortápom beállítottam +-14V-ra és egy 78 és 7912 IC-vel akartam stabilizálni. A 12v os oldal működött szépen. De a negatív oldal az ic bemeneti lábán leesik olyan -6V köré és a kimeneti lábon 0.5V van. Az áram felvétel pedig felugrik csak ugye old a táp. És legalább 3 7912-vel próbáltam és kettő 7905-tel. Mindegyiknél ugyan ez a helyzet. Látott már valaki hasonlót? Miért lehet ez?
(#) vicsys válasza frissadam hozzászólására (») Okt 24, 2009 /
 
Vigyázz, eltérő a bekötése mint a 78xx -nek.
(#) frissadam válasza vicsys hozzászólására (») Okt 24, 2009 /
 
És mi? Nekem ami van pdf azt mondja egyezik a lábkiosztás.
(#) lapose válasza frissadam hozzászólására (») Okt 24, 2009 /
 
Szia!

Tessék.

78-79xx.gif
    
(#) Zed válasza lapose hozzászólására (») Okt 24, 2009 /
 
És a tok sem ugyanarra a lábra kapcsolódik. Tehát ha netán azonos hűtőbordán vannak, akkor mindenképpen szigeteld legalább az egyiküket a bordától. ( Persze jobb, ha mindkettőt szigetelve szereled fel. )
(#) sch.vwboy hozzászólása Okt 24, 2009 /
 
Sziasztok!

Szeretnék egy kis tanácsot ,segítséget kérni tőletek profiktól. egy csavar behajtó tápja tönkrement és sehogy nem sikerül pótolnom , de lenne egy nagyobb behajtó tápja amiről valahogy le lehetne csalni ( külön ki vezetéssel ) annyi áramot hogy feltöltse nekem a kisebb aksit ? Persze nem egyszerre üzemelne majd, csak külön. Adatok: ami elromlott az valamikor 11V töltést adott a 9,6 V -os aksinak( 3,2 Ah az aksi), ja és ennél van valami led visszajelzés a töltő fészekben, azzal együtt gondolom 11V ?!. És amiről le kéne csalni a töltést az a táp ad 14,48 V - ot a 12V-os aksinak. a cégnél bent a melóhelyen a villanyászok valami zener diodát és tranzisztort emlegettek ez a két dolog kéne... de hogyan is ? lenne 2 képem hozzá. köszi a javaslatokat előre is. Üdv : vwboy - Zoli
(#) lapose válasza sch.vwboy hozzászólására (») Okt 24, 2009 /
 
Szia!

Első körben szerintem elég egy 5.6 ohm-os 2W-os ellenállást sorba kötni az új töltővel, és kipróbálni, hogy feltölti-e.
Figyelj oda rá mert a magasabb feszültség túltöltheti az akkut. Érdemes figyelni a hőmérsékletét töltés közben.
Következő: »»   13 / 54
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem