Fórum témák
» Több friss téma |
SB Audigy 24 bites 7.1-es kártya. Elvileg van fenn ac3 dekóderem, de még nem néztem hogy hol kell beállítani. Egy kodek pack-kel együtt raktam fel.
Ami érdekes, hogy pl. a PowerDVD 4 hangfal beállítása esetén jól müködik a subon is szól, de 5.1-en nem megy :no: szabi83: milyen utp kábel? Üdv
A THX nem egy hangformátum, hanem a Lucas film által bevezetett követelményrendszer. Azon berendezések, melyeken ez a logó található magasabb hangminőségbeli szinvonalat képviselnek. Célja, hogy a studióban "megálmodott" minőségben adja vissza a rendszer a hangot.
Az AC3 közismertebb nevén Dolby Digital formátum nem azonos a DTS néven ismert hangformátummal. A DTS magasabb mintavételi frekvenciát használ, ezáltal a hangminősége, főként dinamikája jobb az AC3-nál. A többcsatornás hangkártyák szoftveresen keverik ki ezeket a formátumokat, ennek ellenére a DTS-el sok probléma akad. PC-s környezetben amúgy sincs értelme DTS-t használni. Az AC3-at a legtöbb szoftveres lejátszó ismeri és jól kezeli. Idézet: „1/4 hangerőn szólnak, hátsók alig hallhatóan, sub sehogyan sem.” A vezérlőpultban a "Hangok és audióeszközök" -re klikkelve, majd ott a "Speciális" gombot megnyomva válaszd ki a legördülő menüből az általad használt hangrendszert. Üdv!
sziasztok!
építek hamarosan egy 5.1-es erősítőt és szeretnék rá egy bemenet választót úgy hogy ha 5.1-be van állítva akkor minden csatorna külön csatlakozón kapja a bemenetet és ha sztereóba akkor pedig egy sztereo bemeneten a bemenő jelet ossza le a többi csatira úgy hogy a bal csatit a bal elsőre, bal hátsóra, a jobb csatit a jobb elsőre, jobb hátsóra és a szubra meg a centerre a két csatorna keverve menjen! ehez milyen ic kell? valamilyen dolby prologic II ic? előre is köszi a segítséget!
Üdv
Van ehhez a kapcsoláshoz egy jó kis nyák rajzom. Felteszem hátha érdekel valakit. Sprint Layout 5-tel készült.
Hali!
Én pár évvel ezelőtt foglalkoztam lelkesen a surround rendszerekkel és nézegettem hogyan is működik belülről. Az eredmény jó pár letöltött weblap, PDF, meg AC-3 forráskód. Lestem mikor jön ki a legújabb PowerDVD, meg WinDVD, hogy tudják-e már az 5.1-et szoftverből, van millió 5.1-es demom, de a vége csak az lett, hogy vettem gyári erősítőt... Most, hogy itt van ez a cikk, felelevenedtek a régi emlékek, és (a sokból) egy-két megválaszolatlan kérdésre remélem, hogy most választ kapok. Az egyik mindjárt, hogy hogyan lehet egy audio jelet 90 fokkal elforgatni? Ha digitalizálom, FFT-zem, szinuszos és koszinuszos összetevőket felharmonikusonként elforgatom, majd az egészet visszatranszformálom, az megoldható, de analóg módon hogy oldják meg, hogy minden egyes frekvencia összetevő a hangban a saját periódusidejéhez mérten tolódjon el? Vagy ez valami egyszerűbb dolgot takar? Idézet: „Én pár évvel ezelőtt foglalkoztam lelkesen a surround rendszerekkel...” Idézet: „...de a vége csak az lett, hogy vettem gyári erősítőt” Ezzel én is így voltam. No nem azért, mert házilag lehetetlen, hanem azért, mert kicsit nagy fába vágtam a fejszém, s a sok évek (5-8) után annyira lementek a gyáriak árai, hogy meguntam, no meg a feleségem meg pláne. Mindig azzal szekált, mikor lesz már kész... Amikor elkezdtem építeni, 200 ezer fölött röpködtek az olcsóbb HM erősítők árai. Pár éve pedig 45 ezerért vettem egy vadi új Kenwoodot Persze akkoriban 30 ezerért megvettem az 5.1-es Dolby dekóder cshipet a kiegészítő paneljeivel (KIT formájában), s elkezdtem az erősítőket is gyártani (6 csatornából 2 élesztve). Összeszereltem a paneleket. Még elég sok munka volna hátra, hogy az eredeti tervem alapján összeálljon. Viszont hogy a beleölt pénzem se vesszen kárba, áttervezem az egészet. A Dolby "mag" egy új "köntöst" fog kapni. Az erősítőket meg felhasználom máshova. A kérdésedre is választ adva: Idézet: „...hogyan lehet egy audio jelet 90 fokkal elforgatni? - Vagy ez valami egyszerűbb dolgot takar?” Igen, itt egy ennél sokkal egyszerűbb dologról van szó. A Hafler dekódoló mátrix fordítottját kell elképzelni. A surround sávot nem kell egyáltalán felosztani semmilyen frekvenciákra, s azokon belül forgatni. Ha megnézzük, hogy a +90° és a -90° között épp 180° van, akkor láthatjuk, hogy ez éppen egy ellenfázisos forgatás. Amint a mellékelt képen, a két kimenő jel ellenfázisban van egymáshoz képest. A normál (fordítatlan) jel megy az egyik csatornához, a másik, (fordított) jel meg a másikhoz. A kódoló igazság tábláján (kép) is látható a -1, ami az ellenfázist jelenti. A fordítás elérhető transzformátorral is, illetve műveleti erősítőkkel. Remélem érthető volt. Mi az ami még érdekel?
Lemaradt az első kép, ami a fázisfordítást mutatja. Arról nem is beszélve, hogy a surround mono, s ez osztódik ily módon ketté.
Szia!
A 180 fok = -1 az rendben, az minden frekvenciára egyformán igaz, de 90 fokkal hogyan lehet eltolni egy összetett hangfrekvenciás jelet? Az ábra is csak egy darab szinuszt mutat, arra könnyű, de egy surround sávban 100 és 7000 Hz között azért egyszerre több minden lehet. Esetleg ez csak annyi hogy az egyik sávba +0.5-el a másikba -0.5-el szorozva keverik bele?
Kicsit gugliztam, és sok helyen komplex számokkat tartalmazó képletekkel magyarázták a 90 fokos tologatást, egy cikk viszont arról írt, hogy a surround jelet 7.8 ms-el eltolják és utána keverik el.
Üdv!
Meglehet nem ide tartozik, de Idézet: „de 90 fokkal hogyan lehet eltolni egy összetett hangfrekvenciás jelet?” A válasz: PLL -el. Az analóg PLL -áramkörnek behúzott állapotban pontosan 90 fáziseltolása van a bemenő, és kimenő jele között. Az aktív alluláteresztő szűrő alkalmas megválaszásával, és az átvitel linearizálásával (a teljes benntartási tartományában) akár 200 kHz sávszélességű precíz fázistoló építhető pl. egy CD 4046 PLL IC alkalmazásával. A PLL tecdnikát a méréstechnikában is sokrétűen lehet használni, pl. pontos fázisszög mérésekre, korrelációs detektor, stb.
No it nincs semmi ilyen komoly, precíz forgatás. Az emberi fül becsapásához ennél egyszerűbb módszer is elég. A sima fázisfordítás, amit fentebb írtam. Ha ezt még késleltetjük is, az már csak hab a tortán. Lényege az, hogy - egy olyan effektnél, amikor a repülő a hátunk mögül áthúz a fejünk felett, s elöl a centerben "távozik" - , megnyújtsa a teret azzal hogy az elölről s a hátulról jövő, fázis - ellenfázisban lévő hangot, a késleltetés lévén fázisban eltolja. Persze nem olyan precízen mint a pucuka által írt PLL, de erre nincs is itt szükség.
Ha kiszámoljuk, hogy ha a 7,8ms-lenne a hullám 1/4-ede (90°) akkor a teljes szinusz 31,2ms időtartamú. Ez Hz-re átszámolva 32Hz lenne. Ahogy emelkedik a frekvencia, az eltolás annál nagyobb. 64Hz-nél 180°, 128Hz-nél már 360°, ami egy teljes szinuszhullám. Egy több frekvenciát tartalmazó hangnál ez egy érdekes, térhangzásbeli elnyújtást eredményez, ezzel növelve az effekt "brutalitását". De ezt a késleltetőt csak a dekóderekbe szokták beépíteni. Nélküle is jól működit, s szerintem szebb is a hangzás.
Rendben, tudom én is. Azért kezdtem azzal hogy lehet hogy nem tartozik ide, de rascal -nak válaszoltam, hogy meg lehet oldani a teljes hangfrekis sávban a pontos 90 fokos fázistolást. Valóban a fül "becsapásához" erre nemigazán van szükség, de ha kell, megoldás van.
De, idetartozó volt a válaszod, csak én a Te hsz-ed folytatásaként akartam. Bocs, hogy félreértetted.
Gondolom az eredeti Dolby enkóderből nem sajnálják ki a PLL-t (már amióta ilyen alkatrész létezik ). A 7.8 ms-t az alábbi cikkből néztem ki ahol pont erről volt szó, hogy úgy lenne szép ha az átviteli tartomány minden frekvenciája a saját 90 fokával lenne eltolva, de ehelyett a logaritmikusan nézett középfrekvencia (800 Hz) és a legalsó frekvencia (100Hz) hullámhosszainak figyelembevételével határozták meg az időtartamot. Amiért pedig így csinálták (+ / -90 a 0 / 180 helyett) az az, hogy a Center és a surround között átvonuló effekt ne "körbe" menjen, hanem középen.
Lásd: 3. oldal: 2.3. The Phase Shift Problem in Detail "az átvitel linearizálásával (a teljes benntartási tartományában)" Ez a konkrét esetben azt jelenti, hogy 100-7000 Hz-n az áramkör erősítése végig egy konstans?
Az analóg PLL technika, már jó régen ismert, 1932 ben írták le először, meg lehet építeni diszkrét áramköri elemekből is, akár csövekkel (heptódával, hexódával), gyakorlatilag mindennel, amivel szorozni lehet.
A linearizálást pedig úgy értem, hogy a hibajel nagysága nem csak fázisfüggő, hanem sajnos amplitúdó függő is, ami sajnos nem mindíg lineáris, ezért kell egy járulékos hibajelet előállítani a be és kimenőjelek szorzatából, amit integrálás után hozzá kell adni az IC saját hibajeléhez. Igy az átviteli karakterisztika linearizálható, és a be és kimeneti jel között fázis (90 fok), és amplitúdóhelyes kapcsolat lesz. (hatása hasonló mint egy negatív visszacsatolásnak, de nem az) L.: [Irod. Gardner, F. M.haselock tecniques, John Wiley1966-1967]
Sziasztok!
Némi elvi segítségre lene szükségem. Most építek egy 6 csatornás erősítőt. Ezt vagy számítógépről vagy 5.1es kimenettel rendelkező dvd-vel szeretném meghajtani. Az érdekelne, hogy ami az 5.1-es kimenettel rendelkező dvd-ből kijön jel az formázott-e? Lehet hogy a válasz egyértelmő, de nekem nem. Ezek az ezközök rendelkeznek-e Dolby dekóderrel(vagy akármi más dekóderrel) vagy a dekódolást nekem kell elvégeznem az erősítőben?
Szia!
Ha a DVD lejátszón van 6 csatornás kimenet, akkor az már az 5.1-es kimenet (pirossal bekeretezett rész a képen). Azaz nem kell már dekóder. Maximum egy szűrő a mély ládához.
Felkerült néhány érdekes információ a uPC1892-es dolby dekóder IC-ről. Bővebben: Link
Hi!
Valaki le tudja nekem írni hogy hallásra mi a külömbség a pro logic és a Dolby Stereo dekoderek között. Melyiket érdemsebb megépíteni egy hétköznapi embernek?
Csatornák (hangszórók) számában nincs eltérés, mind a kettő 4.1-es lehet maximum, viszont amint a pro logic-os részben írom, csökkentve lett az áthallás, és pár plusz funkció be lett építve az IC-be. Viszont ezek nélkül is meglehet lenni. Hallásra nincs akkora különbség a kettő között, optimális esetekben talán észre sem vehető. Annyira olcsó a Dolby Stereo, hogy azt javasolnám. Ha meg már igazi nagy térhangzásra vágysz, akkor ott a Dolby Digitál, de az csak a mazoistáknak ajánlott házilagosan.
Érdekes a téma, tetszik a kapcsolás is de a lényeg hogy a uPC1892 IC-t be lehet egyáltalán valahonnan szerezni?
Mert anélkül megette az egészet az avas, beszélni lehet róla de kipróbálni nem.... Beszerzési forrást tud valaki? ( Hely /ár )
Helló
szerintem a legegyszerűbb megoldás, ha az ember vesz egy 5.1-es vagy egy 7.1es hangkártyát, 2-8 ezer között már lehet találni a célra teljesen megfelelőt és még egyébb kimenetek is vannak rajta, vagy egy dvd olvasó ami szintén 6-18 ezer forint. kimenetekre meg az ember olyan erősítőt tesz amilyet szeretne, a mélyládához esetleg még tehet egy hangváltót. én így építettem meg itthonra, és megvagyok vele elégedve
Teljesen igazad van a hangkártyával kapcsolatban, sőt már az alaplapi integrátak is mind sokcsatornásak, no meg már az olcsó DVD lejátszókon is ott a sokcsatornás analóg kimenet, DE...
Mi van, ha nem HDD vagy DVD-ről nézem a filmet, vagy mi van, ha csak simán zenét akarok hallgatni, ami szintén nem HDD/DVD/CD-ről megy? A PC sokszáz wattot fogyaszt, A DVD lejátszó az AUX bemenetet (ha egyétalán van rajta) csak sztereóban adja tovább. Szóval, egy régi videoszalagról, vagy orsós szalagról nosztalgiázva egy kicsit túl hájtek a PC. Arról nem is beszélve, hogy ott zúg mellettem, ami zavar a zeneélvezetben. Ha meg valamilyen 7-8"-os hordozható DVD/multimédia lejátszóról néznénk a filmet, vagy netán MP3/MP4 lejátszó a forrás, ott is egy kicsit felesleges a nagyfogyasztású, zajos PC. Ma már a háztartások zömében van valamilyen házimozi a nappaliban, de a gyerekszobában max egy kistévé. Ha ennek a stereo kimenetét rákötjük erre a dekóderre, és teszünk hozzá egy 10e forintos 5.1-es PC-s hangfalszetet, akkor már a gyerek is térhatásúban nézheti a filmeket. Legyen az akár csak a Walt Disney-s mesefilmek. Szóval, van pro és kontra is, de mindent az alkalmazási terület/pénztárca dönt el.
A sztereo jelben magvan meg egy dimenzio , ezt a hatter hagnszorora viszik ugy hogy ( ha jol emlekszem) kivonjak a ket csatornat (L-R) .Legegyszerubben ket plusz hangszoroval es egy kivono aramnkorrel van megoldva ( a Radiotechnika lapokban volt kapcs rajz magyarazattal ).
tehat a sztereo L es R csatorna kimenetre egy RC halozattal van bekotve ket hangzsoro ezekken megjelenik a "harmadik dimenzio" a sztereo ter kibovul es egy szobaban tobb helyen szepen szol .( nem csak pont a ket L es R hangszoro elott 2/3 tavolsagra a kozepvonalon levo pontban.) .PseudoQuadro nevu kapcsolas neven lehet keresni. Subwoofer-nek a ket sztereo csatorna jelet keverik es egy szub szurovel csak a melyeket engedik at majd egy kulon erositovel egy szub-hangszort hajtanak meg vele . Zene ha nem 5+1 re van felveve nagyon rosszul szol ha ilyen "hamis" 5+1 -re eroltetjuk , zavaros csunya semilyen hangteret kapunk. Az 5+1 es 7+1 nem szol sehogy zenenek . Csak ha a zene sok csatornan lett felveve es 5+1 re kodolva akkor lehet jo .
Igen, egy kicsit félre értelmezed. Karpi egész jól közelíti a dolgot. A cikksorozatomban részletesen leírom a be és ki kódolás mikéntjét, amire Ő jól is emlékszik.
Tehát, adott egy TV csatorna, ahol egy mesefilmet vetítenek. Ez a mese már nem monó, meg nem is sima sztereó, hanem a mozik által használt Dolby Stereo, vagy DVD verziója a Dolby Digital hanganyaggal készült el. Ezt a TV társaságok és a "kábel TV" szolgáltatók a modern digitális rendszerükön egy az egyben továbbadják, vagy ha analóg a redszerük akkor sztereo sávra lekeverve a Dolby Pro Logic-ben továbbítják. És így kerül a sima sztereó sávba bele a térhangzás, s innen folytatódhat az, amit idéztél tőlem. Itt nincs semmilyen ál-térhangzás, mesterségesen generált tér... Ami a sima zenehallgatást érinti, természetes, hogy a régi kétcsatornás felvételek nem szólnak jól a térhangzású rendszereken. Viszont az is egyre növekvő tendenciát mutat, hogy a zenéket is térhangzásúra keverik. Persze itt megint csak az igényesebb stúdiókról, művekről beszélhetünk. Koncertek, muzikelek, filmzenék, de manapság már egyre több popzene is megtalálható térhangzásban. Ezeket a zeneTV-k és rádiók egyre szívesebben sugározzák. Sőt, tudok olyant is, ami már 24 órában csak térhangzású műveket sugároz. Mindezek egy sima sztereo tunerrel fogva, ezzel a kis áramkörrel nagyon jól élvezhető. És még mindíg a tinigyerek (és szülei) pénztárcájához kedves áron. Nem kell semmilyen digitálisra előfizetés, hozzá a sokszor-tízezer forintos hangrendszer. Remélem így már érthető voltam.
Bocs, hogy én is "kötekedem", de nem teljesen érted miket írok.
Idézet: „Egy sztereo hangbol még akkor sem kapsz 5.1-es hangképet, ha azt a müsorszolgáltatók egy az egyben tovább adják sztereoban. Abbol ideális esetben ProLogic hangzást kaphatsz, az meg nem 5.1-es hanem legfeljebb 4-es vagy gyakrabban 3-s (LRS)” Én nem is írtam, hogy 5.1 lesz. Ezt írtam: Idézet: „vagy ha analóg a redszerük akkor sztereo sávra lekeverve a Dolby Pro Logic-ben továbbítják.” Ez szerintem tök ugyan az amiz Te írsz. A zenei részre reagálva: Idézet: „A zenénél is meg kell különböztetni a studio felvételt és az élö koncert felvételét. Az elöbbiben ma már alig használják az ilyen tipusú térhatást, mert nagyon zürös. Még a 80-s évek végén sokan nekifutottak, aztán belátták, hogy zsákutca a dolog.” No ezért írtam, hogy igényes stúdiók csinálják csak, viszont nem olyan "zűrös" a dolog. Sokan nekifutottak. Hamar, nagy sikereket, pénzeket reméltek benne, de kis munkával. Persze, hogy nem jött be.Doldoztam a médiában, stúdióban, azóta van saját pármillás stódióm, úgyhogy tapasztalatból tudom hogy megy. Idézet: „a CD-kröl már igen eltüntek - voltak ilyenek.) A rádiok meg föleg CD-kröl dolgoznak.” Igen, a "konzevdoboz zene" kategóriákban nincs is a fenti ok miatt. Viszont az igényes felvételeknél, ahogy Te is mondod, igenis ott van a térhangzás. Nem csak DVD és BR-nél, hanem a CD-n is. Mint írtam, vannak olyan médiák, akik kifelyezetten ezeket adják. Persze egyenlőre csak kölföldiek vannak. Viszont ha már egy mő elkészült térhangzásos mastering-el a DVD/BR számára, akkor azt ugyanúgy DPL-ra lekeverve adják ki CD-n is. Ha ezt akár egy falusi kis rádió sztereo rendszeren lesugározza, akkor a Náncsinéni az otthoni stereo tunerjével és az említett dekóderrel igencsak térhangzásban tudja hallhatni.
Sziasztok. Hol lehet ilyen IC-t kapni? Néztem neten pár helyen nem találtam .
Előző oldalon: Link De lehet találsz máshol is. Tudok drágábban is.
Ajj tudtam hogy ha nem nézem meg akkor tuti ottlesz . Köszönöm. Azt hiszem megépítem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |