Fórum témák
» Több friss téma |
Nem igazán világos a leírtakból a második szivattyú szerepe. Így látatlanba max. annyi tippen volna még, hogy nézz utána egy vízhőfok függő vezérlés lehetőségének. Magyarul, a szivattyú a szobatermosztáttól függetlenül, pl. egy csőtermosztát vezérelné.
>mivel a érintkező ellentétesen kapcsol minimális elektronika kell, de >azt a második szivattyú
És mi lenne az az elektronika? Pont ez a lényege a feladatnak. Természetesen a második keringetőnél van 230V, de külön trafós tápot csinálni nem akarok, mert egy akármyilyen kis táp is legalább 1-2W-ot fogyaszt ez meg állandó üzem mellett sok. Tehát táp nélküli megoldást keresek ami vagy 230V-ról megy trafó nélkül, vagy 24V-ról 1-2mA-al, vagy3Vról (elem) de csak időszakosan (átváltáskor venne fel áramot).
Sziasztok! Honeywell Dt 200-as termosztátunk van és most szembesültünk azzal,hogy a termosztát nem kapcsolja ki a fűtést.Tehát folyamatosan mennek a radiátorok.Az épületben központi kazán van a lakásban pedig egyedi mérők.A termosztát jónak tűnik mivel ha beállítjuk a hőmérsékletet egy kattanást hallunk, és megjelenik egy ikon.Viszont ha le akarjuk kapcsolni az ikon eltűnik,a termosztát kattan de a fűtést nem kapcsolja ki és ezáltal a hőmérséklet nő.Mi lehet a gond?(most költöztünk új lakásba és még nem használtunk ilyet)Segítségeteket köszönjük!
Nem akartam túl sok infót ide ömleszteni, és a megoldás szempontjából nem is lényeges, de nem titok. A második szivattyú egy alacsony hőmérsékletű fűtési körben van (falfűtés) melyet egy hőcserélő választ le hidraulikusan a normál fűtő körről. Azért nem akarom fűtés nélkül keringetni a falfűtési kört, mert ezzel a melegebb helyiségeket és a hidegebb helyiségeket azonos hőfokra keringetné ki, ha a hőcserélőn keresztül a körbe nem jön be plusz hő. Pl. a fürdőben a falfelület 40 fokosra van beszabályozva, a konyhában 30-ra. Ha fűtés nélkül keringetem a körben a vizet, akkor mindenütt egyforma lesz a fal hőmérséklet, mert a melegebb falfelületek hőt adnak le a keringő víznek, a hidegebbek, pedig hőt vonnak el a víztől.
Tehát fontos, hogy a víz csak addig keringjen, amíg van hő után pótálás a hőcserélőn.
Mr csak az a kérdés, hogy a termosztátnak mit kellene kapcsolnia, mert hogy a közös kazánt nyilván nem kapcsolhatja le, hiszen akkor az összes lakásban megszűnne a fűtés.
Vízhőfok függő vezérlés az kézenfekvő lenne, de van ezzel is egy ki bibi. Milván arra gondosz, hogy pl tegyek egy csőtermosztátot pl a primer körre. Mi történik, ha a kazán leállítja a fűtést a primer körben?
Leálla keringés és marad a csőben a meleg víz, ami a szigetelt csövek miattát kb fél óra alatt hűl le annyira, hogy a hőtermosztátot át tudja billenteni. Ha a szekunder körre teszem, akkor a leállás rendben lenne, de soha nem indulna el a szekunder szivattú, mivel a szekunder kör csak akkor tud melegedni (átbillenteni a termosztátot) ha már megy a szivattú a szekunder körben. Ami jó lehetne de csak elvileg, az egy áramlás érzékelő a primer körben. Ez egyrész aránytalanul drága, másrász kellene hozzá nyilván elektronika is, tehát semmivel sem vagyok előbbre. Idézet: „vagy 24V-ról 1-2mA-al” Szerintem ez a kazánod kapcsolószála, ezt konkrét kapcsolás nélkül veszélyes más célra használni, nehogy tönkre tedd a vezérlését. Minden ami árammal működik az fogyaszt. Akárhogy akarod vezérelni a második szivattyút, a vezérlés valamennyit fogyasztani fog. Egyetlen esetben tudod ezt elkerülni: a termosztátba teszel mégegy ugyanolyan relét, mint ami most benne van, és ha az bírja kapcsolni a szivattyú áramát, akkor azzal vezérled.
Itt válaszolok, a kezdő kérdések után, már látom beindult a projekt.
Azt írod hogy nem találsz 230V relét (behúzótekercs), (ha jól értem a problémáid egyikét) pedig nem egy különleges dolog. Pl. lomexben többféle közül választhatsz, mellékeltem kettőnek az adatait és méretét. Üdv. István A méret lemaradt, de ha fontos akkor a lomex oldalán úgy is megtalálod.
>>Egyetlen esetben tudod ezt elkerülni: a termosztátba teszel >>mégegy ugyanolyan relét, mint ami most benne van, és ha az bírja >>kapcsolni a szivattyú áramát, akkor azzal vezérled.
Természetesen ez volt az első elképzelésem, azaz, hogy kicserélem a relét egy kétáramkörösre és ezzel minden meg van oldva. Nos nem találtam 3V-os reteszelt (latch) 2 áramkörös relét egy darabot sem. Második relé nem fér el a termosztátban, de ha elférne sem tudnék 3V-osat szerezni gazdaságosan, kb 3000Ft lenne az egyetlen 3V-os relé amit találtam a ret-nél, és még akkor is ott a kérdés, hogy elbirná-e a termosztát párhuzamosan a kettőt. Ezt elvetettem. Van ugyan egy szabad kontakt a jelenlegi relében, de az pont ellentétesen kapcsol, ha ezt meg tudnám fordítani, (mérmint hogy a kettő kontakt ne ellentétesen kapcsoljon) akkor megodott lenne a feladat. A 24V az természetesen a kazántól jön egy áramgenerátorral 6mA-re korlátozva, ezt kell testre zárni a termosztátnak ahhoz, hogy a kazán beinduljon. Ezt tönkretenni csak úgy lehetne, ha feszültséget kapcsolnék rá, de ilyen eszembe sem jutott, csak azt ellenőríztem le, hogy 500ohm terhelést még nyitott érintkezőnek érzékel a kazán. Tehát terheléssel nem lehet tönkretenni, hiszen pontosan a terheléstől (rövidzár) kapcsol be. Ebből a körből egy ellenállásos feszültségosztóval le tudnék venni 1-2mA 5V-ot úgy, hogy a kazán ezt észre sem venné, mert ha a feszültségosztó eredő ellenállása 500Ohm felett van akkor azt a kazán nem is veszi észre. Ez meg tudna hajtani egy egyszerű invertáló kapcsolást, mivel már lehetne kapcsolni egy második, szintén reteszelt relét, mely a 3V-os elemről kapná a táplálást ami a termosztátban van. A termosztát már harmadik éve megy ugyanazzal az elemmel, mert a relét reteszelt, tehát csak átváltáskor fogyaszt. Nyilván a második relé az elem élettartamát felére csökkentené, azt még elviselem, de hetente nem szeretnék elemet cserélni, ezért nem táplálhatom elemről sem az invertáló áramkört sem egy normál második relét. A reteszelt relé vezérlése sem olyan egyszerű, hiszen csak egy impulzust kellene kiadni, de úgy hogy a polaritásokat is cserélni kell nyitáskor és záráskor. tehát ez nekem bonyolult , nem tudok ilyen áramkörről, ami ezt tudja, pedig nyilván van. Nem akarom elhinni, hogy egy nyomorult zárókontaktust nem lehet meg oldanai anélkül, hogy egy hálózati trafót ami folyton zabálja az áramot ne kelljen felhasználni. Ha ezt mind összeadom, jobban jönnék ki (anyagilag is) ha építenék egy mikrokontrollerrel vezérelt termosztátot, amiben be tudnék tenni két relét. Sajnos ilyen termosztát kapcsolást sem találtam sehol.
Köszönöm, az omron G2R ismerős, pont itt van egy a billentyűzetem mellett . Méretre jó lenne , köszönöm a javaslatot. Azt szeretném még megkérdezni, hogy itt a kapcsolt oldal biztonságban van-e? Mert ez a relé ugye arra készült, hogy 230V-al 230V-ot kapcsolunk. Ha most én a egy érzékeny mikroprocesszoros körre rákötöm ezt a relét nem fog valahogy átkerülni rá olyan tranziens feszültség, ami a kazán vezérlésnek árthat? Ez simán rá lehet kötni biztonsággal?
Persze,hogy nem a közös kazánra gondoltam,hanem a lakásunkban a radiátorokra.Azt kellene lekapcsolni.Vagy nem ezért van a termosztát minden lakásban?
Az a gond az egész elméleteddel, hogy az inverter a relé is "zabálja" az áramot! Ha beteszel egy normál relét ahhoz is energia kell. Ha a mostani nyitott kontaktusra teszel egy relét azt fordítva kell vezérelni, tehát a relé akkor lesz meghúzva amikor nem megy a szivattyú, megint áramot fogyaszt. Ha ilyen nagy gond az-az egy két watt, akkor egyszer kell kifizetni a gazdaságos beruházást: venni kell még egy polarizált relét.
De a radiátort szerinted hogy lehetne lekapcsolni egy termosztáttal?
Nyiván nem a radiátort kell kapcsolni, hanem egy szelepet, vagy egy keringető szivattyút. Van a lakásban keringető szivattú, vagy elktromos szelep? Rá van kötve a termosztát? HA igen akkor a vezeték szakadt a termosztát és az elektromos szelep közt (szerintem)
Tehát! Beállítom a termosztátot 21 c fokra és amikor eléri ezt a hőfokot akkor ki kellene kapcsolnia a radiátorokat a lakásban.De nálunk tovább melegszik a radiátor és a hőfok már 24 C fok.Ez nem normális! Valami nincs jól bekötve?
Megnéztem a lomexet. Az a relé ami a képen van, 2322Ft+ÁFA pluszz a szállítás (mert vidékre kell küldeni) 2000Ft plusz csomagbontási díj. Ez már olyan nagyságrend, hogy ebből kijön egy komplett mikrokontrolleres termosztát. őszintén szólva ez a megoldás nekem így túl drágának tűnik.
A fogyasztásról annyit, hogy igen, nekem az 1W sok egy záróérintkező működtetése érdekében, amennyiben az az 1W az éve minden napján 24 órában megy. Tele lehetne a lakás ilyen kis 1W-os ketyerékkel. Ilyenek azok a stanby módban pihenő soha nem használt készülékek, ami szép csendben zabálják a 2-5W-os a semmiért. Ha ezeket összeadom jelentős összeget dobnék ki az ablakon, amiért semmit nem kapok. Én ezt nem engedhetem meg magamnek, és egyébként sem tenném. Ez az igazi pazarlás.
Ha 5 000VAC feszültségtűrés elég akkor igen:
OMRON "Dielectric strength: 5,000 VAC, 50/60 Hz for 1 min between coil and contacts"
Én átvitt értelemben értettem..Amúgy szelep van.De az asztalosok kikötötték,ahol volt egy csoki amiben egy barna és egy kék vezeték megy a szelephez.Ha ezt a két vezetéket fordítva szerelték vissza akkor okozhat ilyen hibát?Mivel a csoki másik két végén csak kék vezeték van.
>Ha ilyen nagy gond az-az egy két watt, akkor egyszer kell kifizetni >a gazdaságos beruházást: venni kell még egy polarizált relét.
Pontosab melyik relét ajánlanád erre a feladatra? és mi az, hogy polarizált? Ettől mennyiben változna a fogyasztás dolog. Tehát, hogy pontosítsam, persze az elektromos eszközök áramot fogyasztanak. De ne kelljen már egy újabb tápegységet kialakítani, ha nem muszály. Zabáljon abból ami van? 230VAC vagy 24V max 1-2mA dv, vagy 3V elemről, de legalább 1 évig menjen el elemről a termosztáttal együtt. Ez túl sok peremfeltételnek?
Heuréka, tehát dudod, hogy szelep van. Ellenőrízd, hogy a szelep működik-e a mikor a termosztát kapcsol. Ennyi információ alapján nem tudni, hogy a vezetékek felcserélése okozhat-e problémát, szerintem nem, mert a termosztát csak egy záró kontaktus. Inkább valami nincs bekötve (átvitt értelemben szakadásnak nevezik)
Helló!
"A második szivattyú egy alacsony hőmérsékletű fűtési körben van (falfűtés) melyet egy hőcserélő választ le hidraulikusan a normál fűtő körről." Lehet, hogy túl akarod bonyolítani ezt az egész vezérlést, pedig megoldható lenne egy megfelelő helyre felhelyezett csőtermosztáttal. Mégpedig a hőcserélő szekunder oldalára kellene tenni. Ha leáll a kazán, a falfűtő köröd szivattyúja saját magát fogja kikapcsolni azzal a keringetéssel, hogy érték alá hűti a körének a vizét. A bekapcsolást majd intézi a kazán, ha a szobatermosztát bekapcsolja őt és felmelegíti a hőcserélő primer körét. VIM
És átvitt értelemben, hogy kell ellenőrizni azt rohadt szelepet?Bocsi nőböl vagyok és a férjem sem ért hozzá!
És ha nincs szakadás sehol sem akkor ha fordítva kötötték be az okozhatja a hibát?
A polarizált relé az ami benne van most a termosztátodban. Egy relé 1-3W-ot lazán elfogyaszt, egy mágneskapcsoló még többet. A polarizált relé csak átkapcsoláskor vesz fel áramot. Ha a termosztát eleméről akarsz egy hagyományos relét működtetni drasztikusan le fog rövidülni az elem élettartama.
Szerintem nem gond, ha fordítva van bekötve, inkább azt mondom valamil valami nincs bekötve. Úgy képzeld el ez, mint egy zseblámpát. A termosztát a lámpa kapcsolója, a szelep amit kapcsolni kell az pedig megfeleltehető az izzónak. Ha fordítva teszed bele az elemet akkor is világít, ellenben, ha nem érintkezik az elem valamelyik pólusa, akkor nem világít. Nem mondtad, hogy a szelep milyen rendszerű. A legolcsóbb és leggyakoribb megoldás egy olyan szelep, melynek a hérzékelő viszos részét fűtik, ezzől a viasz kitágul és elzárja a folyadák útját. Tehát a termosztát ha eléri a kívánt hőfokot, rákapcsolja a fűtést a szelepre az meg elzár. Ha valahol szakdt az áramkör, a termosztát nem tudja zárni az áramkört, tehát nem zár el a szelep. Ha motoros szelep van, akkor a polaritásnak lehet szerepe, de ez nem valószínü, ugyanis a motoros szelep drága dolog, ilyent nem szoktak beszerelni takarékosségi okokból. Látatlanban többet nem tudok segíteni.
Ja szóval polarizált = reteszelt az adatlapon ez latch. OK?
Na a polarizáltat már körüljártam, nem találtam megfelelőt. Ha nem cserélném, hanem kiegészíteném, akkor annak a relének a vezérlését is meg kell oldani, mert ezt sajnos a meglévő záró kontaktus nem tudja vezérelni. HA a rele megeszik 1 wattot, akkor azt nem egy ilyen alkalmazásra szánták. Ez a termosztát harmadik éve megy 2 ceruzaelemmel, pedig még lcd kijelzője real time clock-ja is van a relé mellett.
D-ÉG termikus szelepállító van amit a neten találtam!
http://www.hegedusestarsabt.hu/index.php?page=shop.product_details&...mid=27 akkor ez viaszos ugye? akkor szakadást kell keresnünk!
ezen a kütyün van esetleg vmi led? mert a tetején mintha lenne vmi?
http://www.hegedusestarsabt.hu/index.php?page=shop.product_details&...mid=27
Honnan kap áramot? nem húztatok ki valamit a konnektorból?
Az áramkör úgy lenne teljes egy szelep egy termosztát meg egy áramforrás.Eddíg az áramforrásról egy szó sem esett.
nem,mert a falból jön a vezeték és nincs konnektor pluszba! ez be van építve teljesen!
Pedíg szerintem az a leggyanúsabb.A termosztátnál sincs sehol 220V?
Annak a szerencsétlen szelepnek a helyére rakj egy 25-40W égőt ha világít a termosztát valamely állásában ,a szelep a hunyó. Ha nem akkor kösd vissza és kösd át a termosztát helyére az égőt ,ha ott világít egy kicsit akkor a termosztát a hunyó,ha ezek nem jöttek be akkor keresd a 220V bekötést valahol mert az hiányzik de nagyon. (remélem a szeleped tényleg 220 -as ,és nem 24/12V os.) Vagy keress egy kapcsolót/kismegszakítót amivel ki lehet kötni az egészet,vagy amit edíg hiába kapcsolgattatok. |
Bejelentkezés
Hirdetés |