Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Hello
Hogy tudom megmérni pontosan AC fűtés esetén a fűtőfeszültséget és áramot egy olcsó multiméterrel? Azt csináltam hogy a fűtés kivezetéseire tettem egy graetz hidat meg egy 470µF-os kondit és megmértem a feszültséget. 20.5Vnak (14.5*1.41) kellene lennie, de helyette 18.5V van. Ahogy elkezd fűteni egyre feljebb megy a feszültség, de 18.5V nál megáll. Valamit rosszul mértem, vagy tényleg ennyi esik a cső fűtésén?
A cső fűtése AC lesz, de meg akartam mérni rajta a feszültséget, ezért tettem vele párhuzamosan egy hidat meg egy kondit és azon mértem egyenáramot. A multiméteremen 2 állás van AC mérésére 200 és 750V, de én nem bízok a pontosságában ezért akarom 20VDC állásban megmérni a feszt.
Nyugodtan mérheted 200V-os állásban, annyira azért pontosnak kell lennie.[off] És spórolj egy normális multira. Rendesből Maxwell, vagy Metex, de ha igazán jót akarsz, tovább spórolsz és veszel egy asztali multit. Bár ezek nagyon drágák.
Márk, azért ne bízz így a távolba egy olyan multiba aminek a tipusát sem, és az előéletét sem ismered! És ha egyszer már valaki eltekergette? Egyáltalán nem biztos hogy pontosan mér.
Mellesleg egy akár hobbiból is elektronikázó kollegának illene legalább egy 1500-2000Ft os multival rendelkeznie ami tud rendesen AC/DC-t mérni.
Telljesen egyetértek veled!
Doncso: Egy kínai 1000Ft-os multi de eltekergetve biztos nem lett. Elvileg 1.2%os a pontossága. Új multi vétele már betervezve,mert ezzel tényleg nem lehet túl sok mindent mérni.
mark.budai: Megmértem a csövön lévő feszt AC állásban és 14.1V lett az még nem kevés? A neten 2 féle fűtőfeszültséget írnak a csőhöz valahol 13.3 valahol meg 14.5V, most melyiknek higgyek?
Nekem 12V-ot kapnak és jó. A Ruszki adatlapok a jók, azok megírják, hogy mettől meddig (fesz) áll be a fűtőáram.
Doncso: Újat kell venni, azok jók. Én használt multit biztos nem fogok venni.
Sajna egy orosz adatlapot se találtam, de szerintem nem lesz gond a fűtéssel.
Lenne egy újabb kérdésem a djhans féle erősítővel kapcsolatban. Bővebben: Link Nem teljesen értem, hogy hogyan kell bekötni a kimenőt. A kimenőmön van egy kék-piros és egy fekete-barna vezetékpár. A kék eredetileg az andóra a piros a tápfeszre ment, a többi nem tudom de gondolom a fekete a hangszóró - ra a barna meg a + ra. De itt a képen mintha fordítva lenne. Vagy csak így van rajzolva, hogy a vcs-t egyből belehessen rajzolni és ne kelljen kerülgetni? Mindenképpen le kell földelni az egyik kivezetést?
20 Hz-en ettől sokkal nagyobb torzítást sem hall meg senki, arról nem is beszélve, hogy általában nem teljes hangerőn hallgatunk zenét, nameg a színusz lényegesen jobban terheli az erősítőt, mint a zene. Szerintem 20 Hz-en ez a négyszög maga a tökéj, meg lehetsz elégedve. Nem tudom tetródába kötve miért nem jön össze a szimmetrikus kimenet, nekem a 6E5P 680 µF-al hidegített katódkomplexuma volt a 33-as katódjához képest kb.-130 V-on, a segédrács pedig 10 Kohm/100µF-al a 33-as katódján, ahogyan ezen a rajzon van. Annyi volt tán a különbség, hogy a 6E5P anódkörében nem volt szűrés, közvetlenül ment a 10 K-s munkaellenállása a fojtóra.
Egy Philips adatlapom nekem is van a gépen de abban meg 13.3V a fűtőfesz, de orosz kellett volna ott leírják a min max értékét. Azért kérdeztem a kimenő bekötését, mert nem akartam fordítva rákötni a hangszórót hátha valami baja lesz. Akkor teljesen mindegy, hogy melyik szekunder kivezetést földelem? Bekötöttem a multit 10A-es állásban a cső elé, 0.01 és 0.02 ugrált a kijelzőn, eszembe jutott, hogy nyáron bent hagytam a 10A es dugóban az egyik mérőfejet, átváltottam feszmérésre és megnéztem a 170V-ra feltöltött pufferkondin a feszt, kicsit meglepődtem.
Egy rajz a jelenlegi felállásról. Itt kellene kitalálni valamit, amivel növelhetném a kapcsolás érzékenységét.
CHZ mester azt írta, hogy az 51Kohmos rácslevezető ellenállást nem érdemes növelnem, mert akkor a rácsáram miatt rövidül a 6C33C élete. Ha a 6E5P katódellenállását csökkentem, valamelyest nő az érzékenység, de a szinusz felső csúcsa láthatóan legömbölyödik az erősítő kimenetén. Itt állok most...
Összeraktam, elsőre elindult , vagyis másodjára, mert a fűtés nem érintkezett először. Csak akkor van brumm ha odateszem a fülem a hangfal elé, de akkor is halk, bármilyen zene elnyomja, pedig a fűtés még nincs kiközepelve. Tetszik a hangja. Köszönök minden segítséget mindenkinek aki segített. Ha megcsináltam hozzá a dobozt teszek fel képeket.
Gratula!
Idézet: „Ha megcsináltam hozzá a dobozt teszek fel képeket.” Ez más csak alap! (A belvilág is érdekel, pedig annyi drótot láttunk már)
Örülök, hogy sikerült beüzemelni. Most már te is megtapasztaltad egy csöves hangját.
Én a helyedben (ha tudsz elérhető áron szerezni) D3a (EL862) csővel próbálkoznék...
Ha van elég 6E5p-d megcsinálhatnád SRPP meghajtásra próbaképpen az egyik oldalt, úgy már jó lenne szerintem.
Sturbi kipróbáltad az induktivitással felpiszkált SRPP meghajtást???
Még nem, a hálótrafómmal szenvedtem a napokban, de most már biztosan futok vele pár kört, mert a 6C33C meghajtás kapcsán is birizgálja a fantáziámat.
Ha egy ECC85-nek 6,3V fűtés kell (ez gondolom AC) akkor azt egyenáramba 6,3xgyök(2)-vel helyettesítem? Vagy ez nem ilyen egyszerű (mintahogy pár oldallal ezelőtt is írták)?
A 6,3V az mindegy, hogy AC vagy DC. Mindkettő esetben ugyanannyinak kell lennie. Szóval AC és DC-ben is 6,3V kell neki. De általában felesleges DC fűtéssel bajlódni. Normál esetben nem is nagyon használják, csak esetleg előfokokban.
nekem azért volna csak fontos, mert itt az oldalon volt egy torzítópedál gitárhoz, és azon a rajzon 12,6V a táp, és az megy a fűtésre (és az AC) és nem igazán értettem. de gondoltam megépítem egy 12V-s adapterrel, és a fűtésre akkor úgy számolom hogy 6-6,3V essen. Bár nem tejjesen értem már az egész kapcsolást, de azt máshol vitatom meg a készítővel
Ha 12,6V megy a csőre, akkor az nem ECC85, esetleg ECC83 lehet, mert az fűthető annyiról is. Rajzot tudsz mutatni?
az valóban ECC83, bocsánat Csak én már azon gondolkodtam,hogy az én ECC85ömmel, hogy építem meg, és már kevertem a dolgot
Ez a rajz. Ami még furcsa számomra, az az alacsony fesz ami a csőre megy. Én kevésnek találom, de hát ha aztmondják müködik, akkor én elhiszem
Csak légyszíves ne 8.8V-tal (6.3*1,41) fűtsd a csöveket! Ha tönkre akarod tenni őket, vagy nem kellenek, akkor küldd el nekem! A cső fűtése mindig ugyanannyi váltóáramnál, és egyenáramnál is! Szóval mindenképp 6.3 vagy 12.6V az ECC81, 82, 83-nak. 6.3V akkor, ha a 4-es éz az 5-ös lábat összekötöd, és ezekre adod meg a 9-es lábra a fűtőfeszt (6.3V), 12V meg akkor, ha a 4-es és az 5-ös lábra kötöd a 12V-ot, és a 9-es lábat meg a GND-re kötöd, vagy szabadon hagyod lógni.
Szerk.: Látod, a rajzon is AC a fűtés.
Na így azért más. A csövek ilyen kis feszültségről is mennek, csak akkor torzítanak. És mivel pont egy torzítóról van szó, így ez pont jó. Ha tudsz biztosítani 6,3V-ot az ECC85-nek, akkor szerintem azzal is működne. Esetleg, ha 2X6,3V-os trafót használnál, akkor jó lehetne. :yes:
sajnos csak 2x4,5V-s van meg van 12V-s. csak az már kicsit nagyobb, és egy pedálba nehéz belezsúfolni
azért gondoltam hogy egyenáramról müködtetem, mert akkor egy 12V-s adaptert kötök rá... De most az előbb rájöttem, hogy a fűtést nem bírná az el.
Egyenáramról nem fog menni, mert ez a kapcsolás kb +-15V körül megy, amit csak váltófeszből tud előállítani a trafó utáni egyenirányító. Ha esetleg megoldható, akkor egy külön dobozban elhelyezheted a trafót és a pedálban meg a trafón kívül minden mehet bele. Ha viszont ECC85-össel akarod csinálni, akkor marad az egyenirányítás és stabIC-vel előállítani a feszt.
ECC85-tel szeretném. a 2x4,5V trafó nem lenne jó? mer az egyenirányítva pont 2x6,35V... IC-nek stabilizálom a tápot, Cső meg megkapja a 12,6V-t
Az ECC85 szigorúan csakis 6,3V-ot kaphat! 12V-on nem lesz hosszú életű. Lehet, hogy elég lenne neki ennyi is. na most jön az, hogy rajzolnom kellene, bár sosem szerettem. Megpróbálok egy rajzot összehozni. Ha nem jelentkezek ,akkor szétvertem a gépet.
mármint... a trafónak 3 kivezetése van. a középsőhöz képest mind2 szélső 4,5V, a két szélső közt 9V. Tehát a középső gondolom a 0. És úgy gondoltam, hogy a fűtésre a 4,5 és a 0 közti részt egyenirányítva kötöm.
És az anód katód közt lesz a 12V |
Bejelentkezés
Hirdetés |