Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.
Szeretnék egy ilyen töltöt késziteni de én kevés vagyok a tervezéshez,kész kapcsolási rajzot pedig nem találok csak lényegesen kissebb töltökröl. 8db exside 84Ah-ás meghajtó akksikbol van nekem egy 48V-os akkupackom,és ehez kellene egy autómata töltö. Bármilyen megoldás érdekel.Ötletek,szakirodalom,kapcsolási rajzok,de csak olyan ami 48V-os töltövel foglalkozik. Segitségeteket elöre is köszönöm.
Szia!
Mik az elvárások a töltővel szemben? Szóval szabályozható töltőáram vagy egyéb "extra" szükséges-e, esetleg pufferelt töltés a hullámzó színusz helyett...? Egyszer terveztem barátommal egy egyszerű töltővezérlőt, de az elég alap cucc volt, és szintén akku pack-hoz készült. Egy ipari géphez készült, annak 24 voltos ólom akkumulátor pack-ja volt. Végülis csak annyit tudott, hogy be-ki kapcsolt a töltést, meg hogy jelezte egy LED a töltést, meg egy másik LED, ha már feltöltött.
Szia.
Az elvárásaim igen nagyok lennének.Álmom egy kapcsolóüzemü teljesen autómata töltő a kis súj miatt,mert elektromos autóba volna beépitve.De azthiszem ilyenbe bele sem fogok,majd egyszer veszek egyet. De ha leszállok a földre akkor megelégednék egy sima egyszerü töltö kapcsolásával is. Van 4 diódám és 3 tirisztorom.A 70-es évekböl való régi orosz csúcstechnikák. Remélem ezeket föl tudom használni a célomhoz.Sok adatot nem tudok róluk de ujnyi vastag kábelek vannak rajtuk. De ha tirisztor hejett tudsz jobbat én arra is vevö vagyok,csak 48V-os legyen és legalább 20A tudjon.
Hello!
Ügyesen ironizáltál, de sajnos ebből még nem tudtam meg a konkrét célt. Azt viszont sejtem a tirisztoros dologból, hogy fázishasítással akarod szabályozni a töltőáramot. Én ilyesmibe nem vagyok jártas, és elég kőkorszakinak tartom a módszert.
A lényeg:
Van egy 48V-os 160Ah-ás akkumulátor packom és ezt szeretném rendszeresen feltölteni. De nem vagyok penge az elektronikában és ezért kérnék itt segitséget. Nézegettem vezérlö IC-ket,de csak max 40V-ig találtam.(lehet hogy alacsonyabb feszültségü IC-bol is lehet 48V-os töltöt csinálni,de én nem tudok) Aminek igazán örülnék egy 48V-os 20-30A-os kapcsolóüzemü töltö kapcsolási rajza.De erre kevés eséjt látok. Van még az áteresztö tranzisztoros és a tirisztoros lehetöség. Én bármelyiknek örülnék csak müködö kapcsolás legyen.Bedugom-bekapcsolom,feltölt-átkapcsol csepptöltésbe,kikapcsolom-kihúzom és lehet meriteni az akksikat. Jólenne ha valami kisméretü és könnyü szerkezet lenne,de ha ez nem megy akkor malyd kompromisszumot kötök.
Szerintem ezt a feladatot csakis tirisztorokkal érdemes megoldani,mert ez a lehető legjobb hatásfokú-a főtirisztor max.kb.20W-ot disszipál(már a 20A-t is kicsit sokallom),egyúttal az egyenirányítást is végzi(igaz,hogy félhullámút).Kapcsolóüzemben 20A nem semmi.Az egyetlen komoly tétel egy min.1kW trafó,de toroiddal ez ma már simán megoldható.Ajánlott:RTÉKˇ74."Tirisztoros kapcsolástechnika".A munkaponti beállítóelemeket persze a 48V-hoz kell módosítani.Nekem egy ugyanilyen(12V-os)30éve tökéletesen működik.
Letöltés:Bővebben: Link
Ha már tirisztoros akkor inkább teljes hullámu.Két dióda két tirisztor.Amit adtál link nagyon jó.Ezt az egyszerü töltöt még talán én is át tudom méretezni 48V-osra.
Viszont az RT2008/1 ben van egy kapcsüzemű 12V-os töltő,amit szerintem át lehetne méretezni 48V-ra.Márcsak egy olyan kéne aki vágja a kacsolóüzemű tápokat.
Tudom hogy bika egy töltőre van szükségem és nemigazán szoktak ilyeneket házilag barkácsolni,de nekem ilyenre van szükségem.
Valakinek csak van egy kapcsolása a polc mélyén eldugva?!
Szia!
A minap láttam egy inverteres hegesztő trafót a Penny Marketban.Cirka 19900,+ áfonya. Ott volt a konyhai edények közt.Alig meglepő módon... Neked egy pontosan ilyenre van szükséged! Tudja a 120 A-t hegesztő üzemben, de aksitöltő funkciója is van.Csak egy komparátort kell csinálnod, amit egy nyomógombbal + relével kiegészítesz,hogy ha elérte a max töltőfeszt, a relé leejt,kikapcsolja a töltőt a 220 ból. Ha nagyon jól szeretnéd,akkor egy kisebb immáron egyéb trafós megoldással cseptöltési szinten tartod feszt a relé nyugalmi kontatktusa indíthatja,amikor a főtöltőt megállítja.Ekkor meg is valósult minden álmod,sőt még hegeszteni is tudsz már... Boyscout
Itt is szia!
No hogy vannak cellák kapcsolva? Hány cella, és milyen kapacitással? Vagy hány "cellapack " és milyen kapcsolásban üzemel? Mert a leírásodból nem derül ki, hogy 12 voltos aksik sorban 4 db.Vagy cellánként sorban ,is és párhuzamosan is... Ha tudnál valami vázlat rajzot...esetleg fényképeket, amin látszik... Gyors töltést akarsz-e? Mert a 84 Ah kapacításhoz elég lenne 8,4 A-es töltő áram.De minimum 10 óra idővel.Ha gyorsabban akarsz akkor kell több A rövidebb idővel.
Szóval ugy néz ki a dolog hogy van 8 db 86Ah-ás 12V-os akksi,és ebböl van kialakitva egy 48V-os 172Ah-ás akksipack.Értelemszerüen 2 párhuzamosan majd sorosan a következö 2 párhuzamoshoz,és igy tovább.
És ehez kellene egy legalább 20A-es töltö.Tökélletesen megfelelne egy egyszerü tirisztoros,és nem kell hogy csúcs inteligens legyen. Nekem kész kapcsolási rajz kellene mert a neten csak 12 vagy 24V-os kapcsolások vannak és nekem gondot okoz az átméretezés is. Szóval ebben várom a segitséget. Elöre is köszönök mindent.
Értem.
Nos akkor milyen trafód van? Mert a tirisztorost sem nehezebb megcsinálni,mint a másikat.Az az előnye is megvan,hogy 100 Herz-es pulzáló árammal tölt,és ez néha jobb mint az egyenáram. A Tirisztorosnál a transzformátor a lényeg.Ilyen van e neked?A pontos töltési vég feszültség értéke zselés aksi esetén(vannak kivételek)nem illik meghaladni a 13,7 V-t, 6 cellánként.Tehát neked van 4 sorosan és kettő párhuzamosan?Gondolom akkor a 4 aksi van sorosan, és csak a két soros kábel végei vannak párhuzamosítva? Elvileg így kellene,mert ha a sorosokon belül is párhuzamosítassz,akkor az áram ki tudja mikor merre folydogál... A lényegre: Kell egy olyan trafó,ami ad 58,4 V váltó feszültséget,és képes folyamatosan 17.2 A-t leadni.Ettől lehet több ampert is,mert akkor rövidül a töltési idő. Szerintem ez a legnehezebb része,mert a trafót nagyon jól kell méretezni,mert a tirisztoroknál csak ez korlátozza a pulzusonkénti áramot.Illetve,ha nem teszünk bele mi magunk valami ellenállást.De ezt nem javaslom,mert akkor ezzel fűthetsz is... Egyelőre itt megállnék,mert amilyen trafót tudsz,az határozza meg(határolja) a lehetőségeket.
Szia.
A mellékelt kép nem pont ide készült,de a lényeg rajta van.Igy vannak bekötve az akksik. Trafóbol ami most van hirtelen az egy őshüllő heggesztőtrafó.Kb 30 éve készitette egy öreg villanyszerelö.Kézi tekerésü és még mái napig gyönyörüen heggeszt.Persze nincsen benne HOT-START és letapadás gátló ,de hidd el nekem hogy élvezet vele heggeszteni.Szóval az árammal nincs gond,a feszültségeket pedig holnap megmérem a secundereken.Remélem lessz valami közeli érték. Milyen feszültséghatárok a megfelelöek? De ha nem válik be akkor tekertetni is tudok.Nekem nem a trafó a gond hanem a kapcsrajz .
Na pont ezt mondtam!
Szerintem jobb lenne,ha 4 aksit sorba, és a két sort csak a végein párhuzamosítanád! De itt a legegyszerúbb rajz amit csak találtam. Itt csak kicsit fel kell piszkálni a feszültséget, no meg izmos diódákat,meg tirisztort tenni,és ennyi. Az érdekessége, hogy ha bejejölöd a vezérlési pontokat,később turbózhatod.Mert akkor már csak kapcsolgatni kell. Azt meg egy kis optocsatolóval is lehet. Magyarázat: Az R 3 gyújtja a főTirisztort, ennek tudni kell biztosan begyújtani, ezt csak a főT. gyújtóárama határozza +. A vezérlést pedig a segédtirisztor valósítja +,azzal az egyszerű dologgal,hogy kisöntöli az R3-t,mikor az R2+Tr1 által alkotott feszültség osztón levő feszültség eléri a begyujtáshoz szükséges nagyságot.Itt a D2 zénerrel is sokat lehet variálni,mert ez "lenyeli" a gyujtófesz nagyját.Az osztó feszültségét növeli ezáltal. Ez pedig az a pont,amit a töltendő aksikról veszünk le.A Varia csak az R2 nagyságában van. Az áramkorlátozáshoz meg használhatsz izzókat, ellenállást, vagy ami eszedbe jut.A műszer,M1, is ellenállás.
sziasztok nekem az lenne a kérdésem ,hogy egy elektromos roller -hez kénne valami töltö mert el veszet költözés közben . hogyezt lehete tölteni auto töltövel .amugy ez a roller 24-voltos. köszönöm,
Hát az akksipakk átkötése már problémás lenne,egyenlőre marad igy.
Kár hogy a kapcsolásban nincs áramfigyelés,de az egyszerüsége miatt lehet hogy összedobom.Csak azt mond meg nekelm légyszives hogy próbaüzemnél mivel lehet hejettesiteni az akkupakkot?Nem szeretném ha egy hiba miatt többet kapnának az akksik mint ami a megengedett.
Ez attol függ hogy milyen akksik vannak benne.Ha sima ólomakksik akkor bármelyik autósboltban kapsz 12/24V-os töltőt.De az internet is tele van neked alkalmas töltővel.
Szia!
Áramfigyelés a "M" műszeren történik. Itt a trafó helyes méretezése a döntő,mint említettem. A töltés végét én úgy lőném be, hogy egy csomó 12V 50/55 W os izzónak jó marad az országúti szála. Ebből 5-öt sorba, (elvileg elég lenne 4,5 Db?de ezt nehéz kivitelezni)és 4 sort pedig párhuzamosan. Elvileg egy sor 4.6 A-t vesz fel.Ehhez gyűjtögetni kell egy kicsit az autóvillamossági műhelyek környékén. Ezt pedig egy nagy kondival párhuzamosan.A kondit pedig egy digi multival már mérheted is. Igazi fényárban úszik ilyenkor a garázs! "A Garázsok Párizsa" lesz ! Nos ha terhelésre jól viselkedik,akkor 4 db-t párhuzamosan bennhagysz a műszer helyett.Indikátornak is jó,+ áramkorlátnak is jó.Nagy fény sok áram kis fény kevés áram... Ezek után az első töltést nem illik magára hagyni, hanem kiszámolod,h mikorra töltené fel, és ha tudsz mérni áramot,akkor végig méred.Nyilván C/10 es töltéssel számolva 17,2 A -t teljesen kimerült aksiknál. De kb 5-6 óra után már mérném az áramot is meg a feszt is.Kb fél órai ránézegetéssel.Az ellenőrzés során lövöd be pontosan a töltési végfeszt.Az első két három töltés végénél mindenképpen nézegetném. A csepptöltés ugy áll be,hogy a led villogni fog,hogy tölt, nem tölt. Na , jó nagy litániát írtam...
Jut eszembe:A hegesztésnél mivel mérik a hegesztő áramot?Neked még a "sufniban" lenni is kellene söntnek!
A megadott söntön, pl nekem ilyen van:150A 0,5 V fesz esik,amit szépen lehet mérni!Rávésték az oldalára. Ez már nem jó áramkorlátnak, csak annak az érzékelőjének.
Szia!
A TescoMetroDiszko-ban kapható aksitöltőket javítottam már.Nincs benne csak egy trafó, egy diódahíd,meg egy autós biztosíték.A 6 A-s töltőben pedig egy 3 A-s diódahíd van! Egy fordított polaritásos csatlakoztatásnál szinte felrobbannak! Igen hatásos jelenet,és konyec.Nincs tűz,csak szana-szét röpködő diódadarabok.De csak a töltőben. Meg egy kis kozmás bakelit szag.
Ugyérzem ideje belemerülni ezekbe a titisztoros akksitöltőkbe,mert máshogy nem fog menni.És igazábol igy tanul az ember.
A lámpás dolgot értem csak azt nem hogy miért kell az a kondi és mekkora kell legyen.De ha tippelhetnék akkor azt mondanám hogy a műszernek simitja ki a feszültséget.De javits ki ha tévedek. Találtam két kapcsolást.Szerinted át lehetne méretezni öket 48V 20A-ra?Véleményed?
Milyen kiterjesztésű ez a docx file?Ilyennel még nem találkoztam.A vinfos nem tudta megnyitni.
Azt a rajzot,amit küldtem, nem nagy durranás árméretezni 48 V ra.Mert csupán pár ellenálást kell módosítani A konkrét beállítást úgyis menet közbe csinálod,a legislegelső töltésnél.A következőkben pedig még néhányszor leellenőrzöd. Amit nem mondtam még, ha működik,akkor jön a korszerűsítés.Tipikus amatőr (rém)álom!Mert akkor hőfokvédelmet, túláram kapcsolót, meg időfigyelést,meg csicsás kijelzőket rak bele az emberfia...
Majd felteszem PDF-ben is.
Viszont kezdek elmerülni ebben a témában és volna egy pár kérdésem. Emlitetted hogy a trafóméretezés nagyon fontos.Te 58.4V-os trafót emlitettél.Ez most a szinuszhullám csúcsértéke vagy az átlagértéke?Mert ha átlagérték akkor a csúcsok (most csak a hasamra ütök) 80V körül van.Tehát ha én gyujtásszögvezérlést használok és a gyujtásszög kissebb 90foknál,akkor a csúcsok ugyanúgy 80V lesz,csak az átlagfeszültség fog csökkenni.Namost ezek a csúcsok nem fogják kárositani az akksit?Vagy az akksi ohmos terhelés és ez nemegészen ugy van hogy a csúcsok 80V-ok? Remélem érted hogy mit is akarok kérdezni.
Trafó méretezése:nos a csúcsfeszültség és az effektív feszültség
aránya 1,41(Gyök 2,de nem lelem a gyök jelet Tehát az effektív feszültségnek kell lennie az 58 , valamannyinek. A zselések 13,7 V-nál még nem szabadna a gázfejlődésnek megindulni.De teljesen csak 14,4 nél lenne kész a töltés. De ekkor már vízet is bontja,és pótolni kell a veszteségeket. Ami zselésnél nem egyszerű mutatvány! Vagyis nem töltünk csak 13.8 V / 6 cella szintig.De nincs memó efektus, bármikor tölthetsz.De ha üresen hagyod,akkor az rontja a kapacitást,szélsőséges esetben tönkre is mehet az aksi. Ezért kellene csak két sort alkalmazni mert akkor tudod soronként mérni,illetve 1 aksinként is meg tudnád határozni a töltőfeszt. Mert most az aksinkéti párhuzamokban nem tudod,mi merre folydogál...(Murphi -ejtsd Mörfi-törvénye:ami elromolhat az el is romlik... A tirisztor olyan jószág,mint a gát a folyón:Ha kiütöd a támasztékot nem tudod szabályozni a folyást.Ami kifér a mederbe,az mind elfolyik.De ha elfolyt a sok víz, vissza tudod zárni a gátat,és kezdhetet előről a ciklust. Ekkor (ha )nincs áramkorlát, amit a trafó adni tud,az mind folyik az aksikba.Azért nem kell megíjjedni,a teljes időben nem akkora áram folyik, hanem csak a ciklus csúcsában.Közte pihenhet a trafó is,meg az aksi is jobban szereti a pulzáló töltést.Vagyis az átlagáramnak kell 17 A nak lennie.Ez csúcsba akár 40 A is lehet. Ha nagyobb trafód van,akkor többet nyom,ekkor kell valami áramkorlát, pl izzó, de ez meg elviszi a hatásfokodat melegebb éghajlatra.Viszont ha hajlandó lennél valami powermosfet-be beruházni, akkor a trafód szinte bármilyen lehetne, egy db egyszerű PWM vezérléssel akár 0-100 % közt tudnád variálni az áramot, egy egyszerű komparátorral figyelni aí töltési végfeszt,ha elérte, megállítani a vezérlőt. Mondanám a Can-Bus rendszert, a különféle fogyasztóig menő jónéhányszál réz vezetéket egy db nagyobb áramú kábelre,meg egy adatvezetékre cseréli mostanság az autóipar.Mert az a pár deka réz 4,5kg megtakarítást jelen autónként,és kb 4 dekával több sziliciumot,ami a vezérlésbe kell.Érted!A trafóval nem sokan állnak olyan jól,mint te. Na megint litánia..
A litániával semmi bajom.Kevés infóbol nem lehet tanulni.
Remélem eleget tanultam és nem mondok most nagy hülyeséget megint.Az álltalad felrakott kapcsolási rajzon azért kell pontosan méretezni a trafót mert a tirisztor a pozitiv félperiódus teljes ideje alatt nyitva van.(egész pontosan akkor gyujt mikor a félhullám meghaladja az akksi feszültségét). De mivan ha fázishasitással vezéreljük a tirisztort.Mondjuk van egy 65V-os trafóm,és a gyujtási szöget ugy toljuk el hogy az akksira jutó fesz efektiv értéke 58,valamennyi legyen?Ez járható út,vagy a 65V csúcsértéke már káros az akksira? A fetekre való beruházás nem gond,de nem értem hogy szeretnél vele akksit tölteni.A PWM nél a tápfeszt kapcsolgatják és ebböl alakul ki az efektiv érték.De ha a tápfeszem 80V,akkor az akksik 58V hejett 80V-ot kapnak.Bár az efektiv érték kevesebb.És ugyanez a hejzet fázishasitásnál is.Vagy nem?
Az átlagáram,és a csúcsáram nem egyenértékű.
Az átlagáramod jelen esetben elvileg 17.2 A. Ezzel kellene folyamatos egyenárammal töltened kb 10 órán át az az aksikat:ekkor elvileg 172 Amperóra kapacitásod van,48 V fesz mellett.Ekkor vehetsz ki az aksikból(elvileg)17,2*48 azaz 8,256 kWóra teljesítményt. Vagyis ezt kell visszapótolni.A hatásfokoktól most az egyszerűség kedvéért eltekintünk.Vagyis neked a 172 Aó-t kell alapul venni ,a még időben, elfogadható töltési áram kiszámításához. Ha 1 A val töltesz akkor csak 172 óra kell, ha 34 A -val, akkor már csak 5 Óra kell.Nos egyenáramról beszélünk, de neked a trafód 65 V -t tud, és hegesztő áramokhoz méretezték.Vagyis kb 36 volton még tudja a 120-140 A-t. Jelen esetben kb 35 A-re van "csak" szükség.A többinek valahogy meg kell akadályozni a folyását. De az átlagáramból kell ennyi, közben lehet több is, ha van közte szünet is! Vagyis ha csúcsban van a 35 A,akkor csúcs előtt,és után szünet. Ekkor 50% kitöltési tényező.Nos hogy mekkora a pulzus szélesség az már a mi dolgunk.Ez lehet a hálózati 50- Hz, de lehet gréc utáni 100 Hz, vagy akár a pwm Generátor néhány khz-e is. A tirisztort meg akár lehet fázishasogatással is vezérelni, de akkor a környéken, ekkora áramoknál, már nincs rádió vétel, csak kemény sistergés. cirka FM-et lehet venni már néhányszor 10 m-es körzetben.Hosszúhullámot pedig betakarja,mint Moszkvát a hó! A PWM kHz ét már viszonylag kisebb méretű folytókkal jól lehet szűrni. Vagyis az áramot szabályozni mindenképp kell.De hogy hogyan is csináljuk az már a költségek és a ráfordított munka határozza meg. Tehát akkor milyen trafód is van? Mérd meg mutatós AC V állásban, és egyenben pedig egy nagy 100 V os kondit,olyan 200-µF már jó, egy diódával , és meg tudod mondani a csúcs feszültséget is,a kondi sarkain.
Egy dologra figyelj oda, ha hosszú életet szánsz az akkumulátoraidnak! A töltéskiegyenlítésre! Az akkuk állapota nem azonos, a paramétereik kicsit szórnak, és ez azzal jár, hogy ha a pack-ot töltöd, és nem gondoskodsz róla, hogy minden akku-n betartsd a határadatokat, akkor lesznek amik túl-, és lesznek amik alul töltődnek, és nagyon hamar kipurcannak.
-szerintem-
Szia!
Kiváncsi vagyok mire haladtál? Nos egyet kell értenem az utsó hozzászólóval! A legügyesebb az lenne, ha tudnál egy csomó kis tápot csinálni, föld meg egyéb közös függetlent, akkor azokat aksinkénti csepptöltésre lehetne használni.Mert nem számít hogy kötözgeted őket az aksikra.A csepptöltés során pedig kiegyenlítenéd a különbségeket. Azt az első tirisztorosat csinálnám meg,azt már csak tapasztalati úton is át lehet alakítani.Sok méricskéléssel is célt érsz.Boyscout
Szia.
Örülök hogy próbálsz segiteni mert nekem magamtol nem menne a dolog.Nem tanultam soha az elektronikát.Csak az van ami itt a fórumon rámragadt.A töltéskiegyenlités problémájárol én is tudok,de egyenlőre a töltő a cél és csak utánna akarok vele foglalkozni.Van egy kapcsolási rajzom amit minden egyes akksi pólusaira rá kell kötni.(8 db akksi esetén 8 db kis panelt jelent).Ez elvileg ezt a problémát küszöböli ki.A töltés végén a fölösleges áramot eldisszipálja.Akitöl kaptam a kapcsolást megigértette velem hogy ne tegyem föl nyilvános fórumra.(be is tartom a kérését).Viszont emailban elküldhetem ha kiváncsi vagy rá. Sajna még nem sikerült nekiülnöm a trafó kiméréséhez.Remélem meg tudod várni türelmesen.De a hétvégére meglessz.Mentségemre váljon hogy kevés a szabadidőm.De hogy addig te sem unatkozz,nézz át ebbe a fórumba. http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_8538.html Ezt én nyitottam és mivel már tesztkörök voltak igy egyre sürgetöbbé válik a töltő is. Az áramdolgot értem és logikus is.Viszont ami nem tiszta az a feszültség.Ha pwm-el vagy fázishasitással csinálom a dolgot akkor a félhullámok csúcsai akár 80V is lehet?Ezek a csúcsok nem teszik tönkre az akksit? Mondok egy példát:Tegyük fel hogy pwm szabájzok és a feszültség egyenirányitás és puffer után 80V.A kitöltési tényezőm ugy alakul hogy a pwm jel átlagfeszültsége 58V,és az áram is 17A-er.Ez igy ideálisan hangzik az akksira nézve,viszont a pwm jel mondjuk másodpercenként 500 szor 80V-ot kapcsol az akksikra.És ezek a 80V-os csúcsok nem ártanak az akksinak?Remélem érted hogy mit akarok kérdezni. Azt még megmondanád nekem hogy milyen paraméterű trafó volna az ideális?V,A,VA.
Most nem részletezném,de sokkot kapok a heggesztőtrafótol.
Viszont találtam egy igen tökös trafót.Csak az a baj vele hogy egy kicsit hiányos az adattáblája és terheletlenül 140V-ot ad a secunderen.Viszont szétszedhető.Ez jó lenne a célnak ha letekernék belőle annyit hogy a kivánt feszt adja? |
Bejelentkezés
Hirdetés |