Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hangszóró készítése
 
Témaindító: Dr.Megavolt, idő: Jún 12, 2007
Lapozás: OK   17 / 29
(#) hugi00 válasza szergey hozzászólására (») Dec 7, 2009 /
 
[OFF]
laxpo-sped -nel szerzem be a zomancozott rezhuzalt.
- sajnos most nincs elerheto allapotban a weboldaluk, igy nem tudom megnezni van-e zomancozott aluhuzal naluk. ;((

Irj elerhetoseget ha nem ez a ceg lenne.
Koszonom !
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 8, 2009 /
 
Elmatit, vagy Villért van még itthon. A többi forrás már mind határon kívül.
(#) karpi válasza Jackass hozzászólására (») Dec 8, 2009 /
 
A cseve anyira "logjon" amenyire a max kiteres megengedi .Hogy a tekercset hova teszed a csevetesten az mar mas .Normalis hangszoronal a magnespolushoz viszonyitva szimetrikussan de szubwoofernel aszimetrikussan jo melyre hogy nagy kiteres eseten meg maradjon "elektromagneses fek" ami visszahuzza a lengo reszt.De ezt csak eggyes tipusoknal lattam. A tekercs felso vege ne legyen melyebben mint a magnes polus koncentralo.
(#) karpi válasza szergey hozzászólására (») Dec 8, 2009 /
 
Fedolap ?.Nincs lefedve a magnes , a felso magneses ter koncentrator/polus gyuru alaku gondolom inkabb "karima"-nak nevezheto.
A kollega biztos latott szejelszedett fejhalgatot aminek nincs ilyen felso polus karimaja.Minnel nagyobb a ter a ket polus kozott annal kisebb a magneses ter suruseg egy adott keresztmetszetben ezert koncentratorral " suritik" ezeket az adott legresbe esetunkben .

A hangszoro felso membran felfuggesztes/rogzites rugalmassaga hatassal van a rezonanciafrekvenciara.Azonkivul ha a membran szelerol csilapitatlanul visszaverodnek a hanghullamok ezek allohullamokat kepeznek ,intermodulaciot es mas nem kivant membran "mozgast" ami lerontja a hangszoro minoseget.

"Porvedo" altalaban nagyon konnyu es nem sokat hat .De.Egyes esetekben mint domsugarzo mukodik, vagy mas esetben tomegnovelesre hasznaljak ettol fuggoen mas es mas anyagbol van keszitve.
(#) szergey válasza karpi hozzászólására (») Dec 8, 2009 /
 
Szerintem ezt a témát az elnevezésekkel inkább hanyagold... fedőlap pedig mindig van, anélkül nincs mágneskör, nincs hangszóró. füles sem. kivétel ez alól mondjuk egy ribbon hsz lehet.
a többi evidencia, a membranszél és az állóhullámok meg a porvédők kivételével. ott nem egészen jófelé gondolkodsz.
(#) hugi00 válasza szergey hozzászólására (») Dec 8, 2009 /
 
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
hümm. Mérésen volt nálam egy pár..
(#) hugi00 válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Telefonon kerdeztem mindet.
- egyeni felhasznalonak nincs eselye. ;((
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Hát ez probléma. De én úgy vettem észre, hogy inkább a mennyiség a kötött olyan huzalból, ami nincs kéznél. Pár kg-ért tényleg nem lehet.
(#) karpi válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
OK.Akkor is szerintem esetleg "felso lap ".
Itt egy link a hangszorot epitoknek sok hasznos dolgot lehet olvasgatni."klipsch "
valamint itt is van egy par jo magyarazatBővebben: Link
(#) hugi00 válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Kerdeztem, hogy mire vannak megrendelesek, de a "kisebb" 0,5*2mm-es (szamukra kisebb) -re nem igazan.

Ettol fuggetlenul nem adjak ki a megrendelo adatait, hogy toluk vasarolhassak.
- megertem, pedig nagy szuksegem lenne ra.

Ma ujra telefonalgattam fomrahuzal vagy alu utan kutakodva.
- az eredmeny valtozatlan.

Igy marad a mostani tuningom:
76-os cseve, parban 0,56-os 3 retegben, 90 menet.

Igy kapok 3*1,59Ohm-ot ha jol szamoltam.
A sulya 270gramm korul.

Megint nehez lesz. (
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
hát én nem használok 0,355 fölötti átmérővel tekercselőhuzalt.
(#) aflmor válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Próba: Zománchuzal
(#) Csaszu válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
autóba nem is annyira elsőrendű a mozgótömeg , ha merev a membrán többet hoz, Süvi is 500 g-os mozgótömeggel nyomkod nagyokat.
Akkusztikus teljesítmény mellett kell a légnyomás is
Pilléknek is keményeknek kell lenni, hogy legyen mechanikai csillaípítás, 40-50 l térfogategyenérték alatt egy 15-ös nyomónál, 12-esnél 30 l alatt.
Ezzel együtt vastag membránszél is, hogy ne torzuljon légnyomásváltozásra.
Másodsorban magas rezonanciafreki, ez persze könnyű mozgótömeget visz magával, nah de valahol megvan az optimum a merevség és a könnyűség között. 30-35 hz alatt már nem nagyon jó.
Legfontosabb meg a nagy, 0,3 alatti elektromos csillapítás, de ezzel nálad nem lesz gond , vele együtt a nagy erőtényező impedanciához viszonyítva.
ez persze mind csak ládarezonanciafrekire igaz nyomásra
(#) hugi00 válasza aflmor hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
WOW !

Koszonom !!!

Megkaptam a gyarto elerhetoseget, ugyanis kishazankba nem honak ilyen "kicsi" mereteket.

100Kg alatt nincs se fazon se a alu huzal.
- de ha van valami ceg aki rendel olyasmit amivel szivesen dolgoznek, akkor talan meg tudom toldani a rendelest par kiloval.

Igy most keresek vevopartnert, hogy legalabb 5 kilo meglegyen.
- illetve keresek slovakul jol beszelo (iro) segitseget.

(#) hugi00 válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
[OFF]
A miskolci Boschnak is gyartanak. )
(#) szergey válasza Csaszu hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Butaság. az autós hangszórók jelentik a színvonal legalját. kb. az összes ott használt megoldás értelmetlen.
a membran merevsége nem függ össze a tömegével, a merevebb pille nem javít a mechanikai csillapításon, inkább ront a linearis tartományon. ahogy a vastag, de hibásan választott anyagokból készülő membranszélek is. Nem attól torzul kevésbé mozgás közben, ha nehéz vastag anyagokból készítjük.
a T-S paramétereknél nem lehet különvalasztani, és egyet-kettőt kiemelni, az arányuk a lényeges, ha olyan lesz a hangszóró amilyennek te írtad, az kifejezetten rossz eredményre vezet, rossz impulzusválaszú pontatlan mélytartomány, és nem is túl alacsony alsó határfreki.
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Nehezen tudom megérteni, miért van szükség ilyen vastag huzalra. hangszóróhoz. ha legközelebb veszünk huzalt a fehérváriakkal, lehet róla szó, hogy hozzátegyek valamit.
(#) Csaszu válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Egyetértek veled, csak nem vetted figyelembe az utolsó mondatot
Hangnyomásra teljesen más kell mint hangosításra vagy zenehallgatásra.
A membrán merevsége pedig többekközött összefügg a súlyával is, ( vastagabb erősebb ) de mondjuk a mac audio aliente-nél egy síkfelületű dupla membránon méhsejt szerkezetű felfüggesztési pontokat alkalmaztak.
( Régen Phase terméke volt, egy olasz cég mérnökei tervezték csak nem jut eszembe a neve )
Bővebben: Link
A Pilléknek szintén mereveknek kell lenniük, nagy teljesítményen meg kell fogniuk a mozgórészt, mechanikai csillapítást biztosítva, pl a Digital Desings 9510f sub-jában 8 db pille több csoportban egymáson, a térfogategyenérték 15 liter alatt van !.
A vastag membránszél szintén szükséges, ha mondjuk a membrán elmozdul a ládafelé, ott nagyobb légnyomás keletkezik, ami a puha szélnél kitüremkedik, így a reflexnyíláson keresztül kisebb a megmozgatott légtömeg, míg a sub felsőrészén szintén veszteség lesz a membránnal ellentétes irányú elmozdulás miatt.
T/S paraméterek aránya lényegtelen, nem számít a mélyátvitel, a lineritás, semmi sem, csak a rezonanciafrekvencián elérhető legnagyobb kiemelés.
Vastaghuzal nagy teljesítményre kell, nem 100-200 W-ot kap, hanem akár 10-20 Kw-okra.
(#) szergey válasza Csaszu hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Te nem vetted figyelembe, hogy elektrodinamikus hangszórókról van szó, azokra pedig minden körülmények között ugyanazok a szabályok vonatkoznak. Nincs kivétel, hogy most hangosítok vele, vagy most autóba pakolom, esetleg otthon a négy fal között zenél.

A nagy hangnyomáshoz érzékeny hangszóró kell, az általad vázolt autós műszaki giccsek pedig pont az ellenkezőjéről híresek, szóval értelmetlen a nagy beléjük pumpált teljesítmény. Ráadásul nem számolsz a kompresszióval, ami kW-os (létezik ilyen?) tartományban bizony 50% körüli értéket is elérhet. Persze értem, hogy itt a tél, meg minden, de a fűthető hangszórónak még mindig nincs értelme. Amúgy is, lehet, hogy egy hőtárolós kályha ma már olcsóbb.

Egy apró megjegyzés, a hangszóróknak nincs teljesítményük. Terhelhetőségük van, illik is a wattokat ekként kezelni.

A membrán merevsége nem függ a tömegétől. Ilyen szempontból lényegtelen, csak azok hiszik ezt, akik különböző kínai üzemek termékeit veszik kiindulási alapnak, ha hangszóró kerül szóba.

A felfüggesztés merevsége sem függ össze a terhelhetőséggel, szintén nincs köze hozzá. A sok és merev pille csak kapálózás a ”tervezők” részéről, hogy valamennyire központban tartsák az egyébként rosszul tervezett lengőrendszerüket, meg persze marketingfogásnak, kirakatparaméternek sem rossz, amikor valakinél egy membrán alatt nyolc pille is mozog. Egyébként értelmetlen, léteznek sokkal jobb, és ésszerűbb megoldások.

A T-S paraméterek önmagukban, külön-külön semmit sem érnek, az arányuk lényeges. A Vas sem határozza meg önmagában a szükséges dobozméretet, kit érdekel, hogy 15 liter? Legfeljebb annyit mutat előre, hogy ez is egy az érzéketlen, fűthető hangszórók közül.

A membránszéllel és a reflexnyílással kapcsolatban tévedsz. A szél kézzel való nyomkodásából semmiféle következtetést nem tudsz levonni a mélyfrekvenciás viselkedéséről, csak azt látod-érzed, amit egyenáramú komponenseknél produkál, de az meg senkit nem érdekel, mikor mondjuk 50Hz mozgatja a lengőcsévét.

Igen, vannak olyan helyzetek, olyan emberek, akiknek nem számít csak az, hogy hangos legyen. Persze, én megértem, gyilkosok is élnek közöttünk, de azért mindenki tudja, hogy amit csinálnak, nem normális. Azért én tudom, hogy a kiemelésekhez is lényeges az arány, csak ahhoz szándékosan el kell rontani.
(#) hugi00 válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Mert en a masik oldaon allok (jelenleg).

Kimondottan kis terbe (2-3 Liter) szeretnek egy hangszoroval nagy hangnyomast (legnyomast ?) elerni.

Amint olvashattad csaszu komentjeben, eleg nagy teljesitmenyt kell elviselnie. A hangszoro ellenalasanak is alacsonynak kell lennie (0,15-0,5 Ohm), hogy az adott erositok nagyobb teljesitmenyt tudjanak leadni.
A "lada" impedanciaja igy 2 Ohm fole is kerekedhet.

Egyenlore csak szamolgatok, tervezgetek, tekergetek (gyakorlaskeppen )

"A nagy hangnyomáshoz érzékeny hangszóró kell" ezzel egyet ertek, de amikor "radiatorkent" uzemel egy hangszoro, akkor bizony nagyobb a mozgo tomeg es meg sok mas is.
- amiket nekem még meg kell tanulni.

" A sok és merev pille csak kapálózás a ”tervezők” részéről, hogy valamennyire központban tartsák az egyébként rosszul tervezett lengőrendszerüket"

En mashogy fogalmaznam ezt meg.
A kozpontositast segiti es a sullyelosztasbol (mert tokeletes nincs) adodo eltereseket a nagyobb "ellenerovel" kompenzaljak.
A nagy tomeg ha megindul, azt kordaban kell tudni tartani.

"Azért én tudom, hogy a kiemelésekhez is lényeges az arány, csak ahhoz szándékosan el kell rontani."
. . . csak ahoz szandekosan kell tervezni. )
- ez az a dolog amiben meg sokat kell tanulnom.

Pl, en ugy gondolom, hogy ahoz hogy egy hangszoro erzekeny legyen:
1, nagyobb magneses eroter (BL) (ugyanazon csevetestnel)
2, kis mechanikai ellenalas (Qms vagy a Cms ?)
3, kis mozgo tomeg (Mms)
4, nagyobb membran felulet (Sd) ?

Csakhogy ha en abban a 2 literes legterben 188dB-t szeretnek elerni 80Hz-es (max) frekvencian, akkor szuksegeltetik a mechanikai alkatreszek, nagyobb igenybevetelevel is szamolni.

A membran valmilyen carbon hybrid lesz.
Nem poli.. hanem epoxy-gyantaval (mert konyebb)
Vagy csak egy papir lesz megerositve vele.
A porsapka is valoszinuleg egy mehsejtes lesz illetve a membran es a membran szel talalkozasanal is egy ujab merevites.
A pille kerdes ?
3 (minimum 2) kulonboz ponton szeretnem a csevetesten elhelyezni (tavtarto karikakkal), igy a membranszellel egyutt 4 helyen van kozpontositva.
No es persze kell majd meg szereznem olyan pillet is aminek a kulso atmeroje 250mm.
- ezt hol tehetem meg ???


Ha van meg otletetek mit vehetnek meg bele a "koncepciomba", vagy mi az ami nem helyes, akkor irjatok.
- orult otleteket is szivesen latok, hatha az valik be. ))

(hozzaszolas modositasa: ha balgasagokat irtam az is keretik javitani. Koszonom!)
(#) hugi00 válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
A VUKI a.s.-nel neznek utanna a szolvakiai ismeroseim, hogy mi es hogyan oldhato meg.

Aluminium fazunhuzalt szertenek 0,5mm * 2mm (vagy bagyobb)
- ha nincs akkor rez fazonhuzal, vagy sima aluminium huzalt 0,7 - 0,8 vagy folotte valahol.
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Nagyon nagy átmérő. 20-50 kiló között van a minimum igy saccolva.
(#) szergey válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Rosszfelé indulsz szerintem, de majd... az a baj, hogy olyan problémák megoldásán gondolkodsz, amiket te magad idéztél elő.
(#) Csaszu válasza szergey hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Mielőtt reagálnék a válaszodra, jövő év elején indulnak a versenysorozatok, szívesen látunk bármelyiken, baráti jelleggel. Ide be fogom szúrni mely helyszíneken és mikor lesznek.
Amit az előző válaszomban mondtam ismét kihangsúlyoznám, csak rezonanciafrekvancián, hatalmas teljesítményen egy nagy púpot kell csinálni az átvitelbe.
A TÖBBI NEM SZÁMÍT.
Hiába az érzékenység ha a membrán, és a szél összevissza deformálódik, ezzel hatalmas veszteségeket csinál. Láttam olyan nyomót amin a 4 mm vastag kevlárszövetet, homorúról kidomborította.
Az autót sem azért találták ki hogy versenyezzenek vele, de mégis vannak elmebetegek. Ugyanez a műfaj létezik a hangszórókkal is.
Pl a 2010-es nemzetközi dBcup hangnyomássorozatnak itt van a 29 oldalas szabályzata.
Bővebben: Link
Ha érdekel magyarul a 2009-eset át tudom küldeni.
Majdnem ugyan ez.
Tehát az erősítők névleges teljesítményére zajlik legfőképp a bekategorizálás, ha adott kategóriában lehet 5000 W, miért ne lehetne kihasználni ?

Én ilyet soha nem írtam hogy egy hangszórónak teljesítménye lenne.
Akkusztikus teljesítménye van, de ezt soha nem használom.

Ha nem lenne semmi köze a terhelhetőséghez a merev pilléknek, és a vastag gumi szélnek, olyan membránoknak, amelyekre autóval- teherautóval szoktak rámenni, akkor miért használják ezeket spl szórókban ?

Régen a cerwin-wega behozta az autóhifi-be kicsit a pa technikát, zenére jó volt, és azért kisebb nagyobb sikerek is voltak vele. De ennek is elől volt még egy kozpontosító pilléje. Aztán rájöttek ők is hogy igazi eredményt nem lehet ezzel elérni hangnyomáson, és jött a második felvonás, vastag durung gumi membránszélell, talán karbon membránnal ?, megmaradt az első központosítópille, és kapott és plexi szerű merevítő/porsapkaburát maga elé, minimálisan kisebb átmérővel mint a membrán.

A láda méret meghatározásánál nyomásra semmi köze a t/s paramétereknek.
3 dolog befolyásolja legfőbbképpen.
A mérési frekvencia, a membrán hatásos felülete, és a sub-ra adott teljesítmény.
( kismértékben a karosszéria mechanikai terhelő hatása is )
A lényeg hogy meg kell találni azt az optimumot, ahol a levegő még nem sűrűsödik fel a ládában, tehát ha a membrán hátraszorít 5 liter levegőt, akkor annyit mozgasson meg a reflexnyíláson keresztül is.
minél nagyobb a frekvencia annál kisebb a szükséges ládatérfogat, magasabb frekvenciát nehezebben tudja követni a légmozgás, így felsűrűsödne, de a térfogat csökkentésével lehet korrigálni.
Ugyan így a nagyobb teljesítmény nagyobb memránkitérés miatt.
(#) Csaszu válasza Csaszu hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Bővebben: Link
A versenyszabályzat
(#) karpi válasza hugi00 hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Mire te akarod hasznalni az ugy nez ki hogy csak "zorej" /morgas stb hivd ahogy akarod.

Ilyesmire kitalaltak mar a butorra,falakra.ablakra , auto sasszira stb .. szerelheto membran nelkuli "hangkeltot".Raszereled a fotelra .az agyra es filmnezes kozben az akcio kozepeben erzed magad ...indul a bakterhaz...

A membrant NEM a pille huzza vissza mukodes kozben , csak a mukodesen kivuli alaphelyzetet es a kozpontositast bistositja.

Egy normalis jominosegu hangszoro "power compression"-ja 3dB ami 50% erocsokkenest jelent.

A visszahato magneses terero huzza vissza a lengotekercset ami a "power compression"-t is okozza a hoemelkedes altali kompreszio melett.

Ha nagyon kis impedancias es jo legres-kitoltest akarsz megvalositani szerintem rezlemezbol kell a "tekercset " kesziteni .En ki fogom probalni mar regen akarom csak nem volt ra idom.Ugyanis olvastam valahol regen: egy menetes hangszoro lengotekercs aluminiumbol.En ugy spekulaltam hogy valahogy elszigetelve tobb menetet osszeragasztani .

Persze a 10-20 KW autoba? Ez inkabb vicc-lapba valo aprilis elsejei "svarce kaszli" -nak.

Nem is erdemes belemenni hogy honnan taplahatsz 20KW-ot egy autoba de meg othon sincs remeny.

Koncerteken jonnek a fiuk es rakotnek direkt kozhalozatra hogy birja az erositoket es a fenyorgonat .
Redndeztunk sajat fejunkre egy koncertet egy kezilabda teren rakotottuk a 6Kw-os hangcuccot es egy par reflektort a fo "dobozba" es allandoan leesett a halozat .Ki kelett hivjuk az aram ellato cegtol a fiukat lefizettuk ( engedelyunk nem volt ) es rakotottek ok ugy hogy mukodjon es birja a halozat..

Egy hangszoro hatasfoka ( egy jo hangszoroe 1%) mit csinalsz 19.800 W-os futotestel egy autoba?.
Feltetelezem hogy az auto csak egy onhordo erosito+ hangfal es nem ul benne senki ,120dB-felett az emberi ful mar a fajdalom hataron tul van es allando karosodast is szenved a hallas.

Ami szub hangszorot lattam autoba valot,igen sulyos membranjuk van ,es van amelyik meg sulyosabb a hatso merevitovel ami a membrant "tartja" hogy ne hajlongjon.Ugy mukodik mint egy "pumpa".Persze nagyereju es a hatasfok kicsi de autoba 2^3m-be untig eleg ami marad es meg duborog rendessen.

Nem talalom melyik cuccomban van a fenykepp egy ilyen merevitett membranos szubrol a kirakatba lattam ,egesz kalitka rendszer van a mambran hatso reszen muanyag "palcakbol" van tolcseres de lapos membranu is.

Nagy hosszu tekercs vagy a "mely- aktiv legres" nagy magnest feltetelez hogy a magneses trerero vonalak megfelelo suruseguek legyenek.Tul nagy linearitas a szub-oknal nem lenyeges ugyis csak egy nem nagyon definialt duborges morgas a cel . Igy a magneskor csak minnel erosebb es "mely" kellene legyen.
Nagyobb a hatasfok es a minoseg ha a magneses legres jo mely ( vagy magas ?) ebbe a kisebb magassagu tekercs a kozepre kerul es a legnagyobb kiteres eseten se jut tul 10%-al a loncentralt a legres magneses terero vonalai fole/ala.

Sajnos a legres novelesevel( akar melyseg akar atmero /kerulet noveles hogy BIL novekedjen . ) a magneses terero suruseg megtartasahoz mind nagyobb es nagyobb tomegu magnes kellene.

Adott legresbe nem nagyon lehet nagyobb erot kiszedni F= B I L .Adott a B a masik kettobol ha az egyiket noveljuk a masik csokken.

Ezert mag kell novelni bagy a legrest vagy a legres hosszat hogy vagy az "I" vagy az "L" -t novelhessuk.de ebbenaz esetben a B lecsokken igy hat a magnes tomeget novelni kene amig legalabb az eredeti B vissza elerheto.A legres eroter /magnes tomeg nem nagyon linearis igy nagyon nagy magnes kene...
(#) Csaszu válasza (») Dec 9, 2009 /
 
ebben az autóban pl 60 Kw-nyi erő van, 12 V-os akkuk alul, 2 v-os cellák felül, nagyjából 80-90 Kw-ot adnak le az erősítők a suboknak, tehát darabonként 15 Kw.
Az akkukból ilyenkor sacc. 10000 ( Tízezer ) ampert vesznek fel.
(#) Csaszu válasza karpi hozzászólására (») Dec 9, 2009 /
 
Ekkora felső pólusvas vastagságra gondoltál ?
Bővebben: Link
(#) Csaszu válasza Csaszu hozzászólására (») Dec 10, 2009 /
 

13cp-6e.jpg
    
Következő: »»   17 / 29
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem