Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   7 / 70
(#) solah válasza mpisti hozzászólására (») Márc 16, 2010 /
 
szélgenerátornak akarom használni,és tudom hogyváltoznifog a fesz-és a freki majd ha másképp akkor frekiváltoval szabályoznám.a mágnesek polusait meg ugy tudom ellenörizni,hogy ha vonzák egymást akkor tuti elentétespolusuak ésakkorszembe rakom fel
(#) mpisti válasza solah hozzászólására (») Márc 16, 2010 /
 
Szélgenerátornak? Az teljesen más. Akkor csak egy jó átalakító kell utána, egy megfelelő akkubank és egy, az igényeknek megfelelő teljesítményű konverter a használható áram előállítására.
Szerintem a szélgenerátoros topicba kellett volna írnod,ha a motort(generátort) ilyen területre szántad. Ott bizonyára komoly tapasztalattal rendelkező fórumtársak lényegesen többet tudnának segíteni mint én.
(#) solah válasza mpisti hozzászólására (») Márc 16, 2010 /
 
szerinted mennyi mágnest kéne felraknom a forgorészbe,ha 12 polusu az állorészem van jelenleg 10db ferritmágnesem én vágdostam szét öket nem teljesenegyformákmert nemsierült tökéletesen szétvágni.azt akarom majd felragasztani.most csak két mágnes van rajta fél-fél centivel leis log a vasmagrol nagyobb egy kicsit igy kétpolussal ha jol megtekerem kézzel 5 volt -ot mértem max.de ezek amágnesek véknyabbakis .szerintem haa tizet feltudom rakni akkor biztos többet fog termelni remélhetöleg
(#) mpisti válasza solah hozzászólására (») Márc 16, 2010 /
 
Ne haragudj,de erre korrekt választ neked most nem tudok adni. Erről csak annyit tudok mondani,hogy ha nem elegendő a mágnesek darabszáma és nem megfelelő az elhelyezkedése akkor a három fázistekercs között az eltolás nem 120 fok lesz,és a leadott feszültség nem lesz szinuszos. Ez viszont nem lenne szerencsés,mivel a kimeneti feszültségben lüktetés lépne fel. Nem is beszélve a hatásfok romlásról.
De mint már délelőtt írtam látogass el a szélgenerátor(vagy szélerőmű?) topicba,szerintem találni fogsz olyan fórumozót akinek már esetleg van ilyen építési tapasztalata. Mivel nem ismerem a motor állórészének tekercselési módját,ezért nem tudok sajnos a mágnesek elhelyezésének mikéntjéről érdemi információt adni.
Nézz körül neten olyan oldalakon,ahol aszinkron gépekkel és működési elvekkel foglalkoznak, biztosan találsz olyan infót ami segítségedre lehet.
A felragasztást csak jól illesztett hézagba, Araldit vagy hasonló gyanta segítségével végezd el, mert a működő generátorban komoly mechanikai erők ébrednek, és a rosszul beragasztott mágnest kitépi a helyéről az ilyen erő.
(#) solah válasza mpisti hozzászólására (») Márc 17, 2010 /
 
köszi a választ végülisjelenleg szüneteltetem a témát majd ha jutokvalamire elméletben akkor folytatom a szerelést.
(#) szulek válasza bodgabo hozzászólására (») Márc 17, 2010 /
 
Helló ! A hétvégén kipróbáltam a motort és műlödik. Mind a két fordulatot megtaláltam!
Köszönöm szépen a segítségeteket!
(#) kocsma hozzászólása Márc 19, 2010 /
 
Sziasztok!
Segítséget kérnék, mivel nem igazán értem az alábbi jelenséget! Kaptam egy használt elektromos láncfűrészt, ami nem működött. Szétszedtem , elég szép a belseje, kommutátor mint az új, égésnyomok sehol, de az egyik szénkefe eltört, a másikból pedig már alig volt. Elmentem, márkaboltban vettem belevaló szénkefét és beleraktam. Bekapcsolva eléggé szikrázott, gondoltam be kell járnia, vágtam pár kisebb fát, kb 3-4 percet közben pihentetve. Mivel utána is szikrázott nagyon szétszedtem, és a szénkefék el is koptak gyakorlatilag, a széleik pedig letöredezve. Mi okozhatja ezt?
(#) bodgabo válasza kocsma hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Lehetséges hogy menetzárlatos a forgórész.
(#) VIM válasza kocsma hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Szia!
Egy kicsit összetett a dolog, javítás szempontjából. Először is, mielőtt kicserélted volna a szénkeféket, a kommutátor szeletek közötti részt ki kellett volna tisztítani az elhasználódott előző "kefe" maradványaitól. Az új kefének nem csak a mérete a fontos (hányszor hányas), hanem a kopásállósága a rugóerő megfelelő nyomása mellett. A széleit az ív ette meg, mert nem volt jó a kommutáció a szeletek között s mivel terhelted a motort, még nagyobb volt az eltérés a kommutációban. Meg kellene vizsgálnod a kefe tartó járatot, nincs-e valami rendellenesség rajta, gondolok itt a kommutátorhoz közeli részénél, nincs-e szétrepedve, kitörve, ezáltal nem tartja egyenesen a semleges vonalban a kefét (keféket). A kefe akkor megfelelő a feladatra, ha a teljesítményt képes elvezetni a szeletekről, károsodás nélkül. Nem szorulhat, de nem is lötyöghet a járatban.
Feltehetően puhább volt a kefe anyaga, mint ami bele való lett volna, és a rugóerő is gyenge lehetett, DE feltételezhető a forgórész menetzárlata is, ami szintén hasonló tüneteket produkál a megnövekedett áramfelvétel miatt. Mivel ezt írtad:
Idézet:
„kommutátor mint az új, égésnyomok sehol”
így ezt hagytam utólsó hibalehetőségnek.
(#) kocsma válasza VIM hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
A szénkeféket ugyanott vettem, ahol annak idején a gép lett vásárolva. Bár más márkájú a szénkefe, de a boltos szerint ebbe is jó. Méretre ugyanaz volt. A kefetartók műanyagból vannak, sérülésnyom nincs. A kommutátor közötti rések teljesen tiszták voltak, ilyet ritkán láttam még, ezen meg is lepődtem, hogy nem kellett takarítani. A forgórész tekercsének zárlatát hogyan mérhetem ki? Lehet mégis az lenne a gond.
(#) szabi83 hozzászólása Márc 19, 2010 /
 
Sziasztok!

Van ez a villanymotorom, 230 + segédfázisos. Fázis 10 ohm és 1mm a drót, segédfázis 6 ohm és 0.5 mm a drótja.

Hány Wattos lehet?

Hogy tudom kideríteni, hogy nincs-e leégve?

Mekkora lehet a fordulata, 1400 vagy 2800?

Szabi
(#) VIM válasza kocsma hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Ha tiszták a szeletek és nem "maszatos" a kommutátor a szénkefétől, akkor kizárásos alapon a szénkefe alul méretezett, puha, vagy a rugóerő nyomja gyengén a szeletekhez. A forgórész vizsgálata az macerás, mert ki kellene szedni a motorból, de meg lehetne oldani helyileg is, ha tudod mit, hogyan kell csinálni. A lényeg, hogy a szeleteket (egymással szemben lévő párokat) kellene ohmikusan ellenőrizni, hogy egyforma értékűek-e a tekercsek. Ha valamelyik kisebb ellenállású a többinél, az zárlatos, ezáltal nem lesz jó a kommutáció és erős szikrázást okoz.
(#) VIM válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Szia!
Hogy érted azt, hogy 1mm a főfázis tekercs, és 10ohm? Nem 10ohm a fő és segédfázis tekercsek össz ellenállása és ebből 6ohm az egyik? Mivel kicsik a lépések a hornyok között, így alacsony fordulatra enged következtetni és a teljesítménye kb. 1LE, de a képek csalókák lehetnek.
(#) szabi83 válasza VIM hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Idézet:
„Hogy érted azt, hogy 1mm a főfázis tekercs”


1mm átmérőjű drótból van tekerve.
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Rosszul írtam!

6 szál drót a kivezetés, mind 0.5mm átmérőjű.
(#) VIM válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Hát ez fura! Ilyen vastag huzalból 10ohmot tekerni ekkora motorba és csak az egyik tekercsnek:
Nem alumínium huzalból van tekerve? De akkor sem stimmelnek a dolgok az ellenállások terén. Semmi adat nincs a motoron? A tengely mérete? Nem három fázisú volt eredetileg?
(#) szabi83 válasza VIM hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Kibontottam a kivezetést.

3 kivezetés van, egy kivezetés két szál 0.5mmes drótból áll.
A tengely 14-16mm lehet, ezt most nem tudom megmondani.
(#) VIM válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
AKKOR háromfázisú és kb. 5-600W-s, 900f/p. Ipari húsdaráló "féleség".
(#) szabi83 válasza VIM hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Az adattábla, levan drótkefélve csak a sorozat száma olvasható le, ez bele van ütve.

Minden kivezetést között 10ohm van akárhogy mérem.

Kettő kivezetés fekete szigetelővel van ellátva, egy pedig zöldel, ez jelent valamit?

Köszi
Szabi
(#) VIM válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
A szigetelő cső színei ebben az esetben nem jelentenek semmit. Egy fázisra kösd be egy 2-4µF kondival és nézd meg, hogy jól működik-e (kipörög, nem erőlködik, nem melegszik, stb....). Mondanom sem kell, hogy a teljesítmény az a gyökharmadával csökkentett lesz. Ha 14-s a tengely, akkor még 500W sincs a teljesítmény és még mínusz a gyökharmad...
Hogy kellett volna ez nekem tavaly, amikor a terményfelszedőt építettem, pont ilyen motort kerestem.
(#) KMarci hozzászólása Márc 19, 2010 /
 
Kedves egybegyűltek!

Kukáztam aminap a MÉH telepen egy Skil hálózati fúrógépet.
Az alapvető hibája az volt, hogy nem gyári hátsó, hanem oldalsó kivezetéses szénkefék voltak belebarkácsolva és beszorultak, megégtek. Vettem bele normálisakat és felpolíroztam a kommutátort (a szeletei köze nem szorult kapargálásra).

Ezután félgáz feletti fordulatszámon körtűz effektust produkál.

Megj.: cseréltem egy másik ugyanilyen gépben is szénkeféket egyszer, ami előtte is és utána is ugyanezt csinálta.
Viszont kipróbáltam itthon több szerszámgépet is és egyik sem csinálja ezt.

Mi lehet a gond, fel kéne szabályoztatni a kommutátort? (látszólag teljesen sima a felülete).

Üdv
Marci
(#) mex válasza KMarci hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Forgórész menetzárlat. Áttekercseléssel javitható, de nem éri meg.
(#) KMarci hozzászólása Márc 20, 2010 /
 
Komolyan?

Annyival nagyobb áram folyik a keféken, hogy túlmelegszenek és forgácsolódnak?
Akkor hogyha egy fogyasztásmérőt elé kötnék az 500W helyett sokkal többet mérnék üresjáratban is?
Egyébként melegszik rendesen a kommutátor, de lehet, hogy ez normális. Milyen hőmérsékleten szokott menni?

A másik géppel (amit régebben javítottam) órák hosszáig csiszoltam a kerítést anno leveles koronggal. Annak le kellett volna égnie ennyi idő alatt nem? sehol nem volt megégve a tekercselése, mikor cseréltem a keféket.

Köszi a választ!
(#) KMarci hozzászólása Márc 20, 2010 /
 
Ja, az kimaradt, hogy talán amikor még hideg a gép, az első pár mp-ben nem szikrázik annyira, de gyorsan beáll. Csak a kommutátor egyik oldalán tüzel, a másikra csak néha-néha fordul át a szikra.
(#) mex válasza KMarci hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Nekem is van olyan gépem, ami jobban szikrázik a kelleténél, de megy még. Régebben kétszer tekerték meg a Blac&Decker fúrómat, itt is menetzárlat okozta a körtüzet. Mérj áramfelvételt üresjárásba, ha nem hiszed. Több menet zárlata esetén a gép saját magát "fogja" le, lehet érezni.
(#) kocsma hozzászólása Márc 20, 2010 /
 
Bár lehet hülyeséget írok, de a zárlatos tekercs kikötése nem segít a helyzeten? Mondjuk ez csak egy ötlet.
(#) KMarci válasza kocsma hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Nem tudom hogy kéne rájönni, hogy melyik a zárlatos, méregettem ellenállás mérővel különböző helyzetekben a kefék közti ellenállást, mindenhol 8 Ohm volt. Nem töltök vele több időt, ha tényleg végzetes a hiba, így is 2 napot rászántam, mire talpra állítottam és felújítottam.

Köszönöm a segítségeteket.

Marci
(#) szabi83 válasza VIM hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Kettő kivezetésre kötöttem a fázist, nullát, a harmadik kivezetés és fázis közé egy üzemi kondit 14µF-t.
Csak búg a moci, meg sem moccan.

Szét kell szedni azokat a kivezetéseket hatfelé, mert így nem lesz jó :smile:
(#) VIM válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Idézet:
„Szét kell szedni azokat a kivezetéseket hatfelé, mert így nem lesz jó”

...mert szét volt szedve előzőleg? Akkor lehetséges, hogy a tekercsvégek felcserélődhettek (kezdet-vég)? A feszültséget illetően elbizonytalanodtam, mert a huzalkeresztmetszet zavart össze (0.5-1.0mm), így mégis csak azt gondolom, hogy (régi) 220V-s. Nem biztos, hogy kell a kondenzátor, próbáld meg a nélkül indítani. Ha már megjelölték az egyik kivezetés(pár)t, akkor az legyen a fázis, a többit tudod.
(#) szabi83 válasza VIM hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Nem volt szét szedve. Csak raktam rá rendes vezetéket, antenna vezeték helyett. Bár itt most ez elgondolkodtató, antenna vezeték.. szakszerűtlen beletúrásra vall )

Három kivezetést, a fázisra és nullára bekötöm, harmadik kivezetéssel mi lesz

Ha szétszedném a 3 tekercs végeit, majd deltába 230-ra bekötöm?

Azaz érdekes, szerintem, most is deltába lehet ? Mert mind a három kivezetés között 10 ohm -10 ohm -10 ohm mérhető, ha csillag lenne a bekötés, akkor 4 kivezetésnek kellene lenni..
Következő: »»   7 / 70
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem