Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csapó készítése
Témaindító: szilicium97, idő: Szept 4, 2010
Témakörök:
Mindenki ismeri a Tv-s csapót. Na ehhez kéne kapcsolási rajz! Ha valaki tud készen, azt is várom!
Van AVR programozód?
Nincs, a videót meg már én is néztem, de a szerző nem mondja el, mert annyira egyszerű. :no:
Ha nincs, akkor veszett ügy. Azért lett ilyen egyszerű, mert AVR van benne, amit programozni kell.
Szia!
Engedj meg egy kis kitérőt a teljesség igénye nélkül: a csapózás egy még ma is használt, de lényegében elavult módszer. Az egész ott kezdődött, hogy a filmeknél a képet és hangot külön rögzítik, ezért aztán valahogy szinkronizálni kell őket valahogy. Erre jó (eredetileg) a csapó: a felvétel elején (vagy végén de akkor fejjel alá) betartják a képbe, és lecsapják a tetejét. A képen látszik a léc lecsapódása, a hangfelvételen a csattanás hallatszóik, a technikusoknak ez alapján kell szinkronba hozni a képet és hangot, elég babra munka gondolhatod... Többkamerás (elsősorban igénytelenebb videó) felvételeknél a képek és hang szinkronizálására még ma is használják, sőt van hogy egyszerűen valaki tapsol egyet "összetapsolják" a kamerákat. A kényelem kedvéért magára a szerkezetre írhatnak hasznos adatokat, pl.: jelenetszám, film típusa, stb. Ez a "melléktermék" egyébként ma már szinte a fő értelme az eszköznek. Most már a szinkronizálás általában sokkal egzaktabbul van megoldva, elektronikus úton. A kamera a felvétel közben a filmre exponálja, vagy egyes filmeknél a filmről olvassa a kódot, ami lehet pl. KeyKode, vagy valamilyen SMPTE kód, ezt a jelet (ami sokszor egy központi generátórról jön) bekötik a hangrögzítő készülékbe és a többi kamerába. Az már csak a slusszpoén, hogy a csapó ki tudja írni szép nagy betűkkel a kódot és esetleg start/stop jelet generál. Azért írtam ezt így le, mert a csapó kapcsolási rajzát kéred, amikor az egy fadarab, tetején egy léccel és egy pluginnal amit krétának hívnak Ez valóban egyszerű. De komolyra fordítva a szót, itt pl. találhatsz megoldásokat SMPTE kód olvasására, a jel formálására, stb.: Bővebben: Link Ha pedig csak az kell, hogy funky számok össze-vissza futkorásszanak, mint Topi videójában, akkor egy stopperórát érdemes átalakítanod, vagy pl. ezek alapján magad is építhetsz: Bővebben: Link és Bővebben: Link
Nem tudom, hogy mennyire vagy benne a filmes szakmában, de a műszaki részét elég jól leírtad. Viszont, van némely rész amivel nem érek egyet.
Idézet: „a csapózás egy még ma is használt, de lényegében elavult módszer.” Lehet, hogy elavult, de még mindig a legmegbízhatóbb, legolcsóbb, leg-rendszerfüggetlenebb (legkompatibilisebb) ... módszer a mai napig is. Idézet: „Többkamerás (elsősorban igénytelenebb videó) felvételeknél a képek és hang szinkronizálására még ma is használják, sőt van hogy egyszerűen valaki tapsol egyet "összetapsolják" a kamerákat.” Igen, az "összetapsolás", az tényleg egy igénytelen megoldás, de az hogy egy produkció videóra, vagy celluloidra készül el nem kizárólag az igényességen múlik, hanem azon, hogy a kész produktum milyen medián fog megjelenni. Magyarán, egy TV sorozatot, ami hetente, vagy naponta kerül adásba, idő és pénz pazarlás celluloidra venni, azon megvágni, szinkronizálni, majd lebutított minőségben visszaírni Betára, vagy DV-re. Idézet: „A kényelem kedvéért magára a szerkezetre írhatnak hasznos adatokat, pl.: jelenetszám, film típusa, stb. Ez a "melléktermék" egyébként ma már szinte a fő értelme az eszköznek.” Ez az egyik fő értelme, a másik pedig a szinkronizálás... Idézet: „Most már a szinkronizálás általában sokkal egzaktabbul van megoldva, elektronikus úton.” Ha minden jól működik, és Murphy is szabadnapon van. De egy mostoha körülmények közötti forgatáson örül az ember, ha nem égnek ki a refik, ha forognak a kamerák, van hang, a színész sem bakizik, s az effektek (villámlás, robbanás, statiszták...) is a helyükön vannak. Na ha ilyenkor éppen kontaktos lesz a szinkronkábel, vagy akadozik a rádiós szinkronátvitel, akkor Isten mentsen a rendező haragjától. Viszont a csapót "látja" az összes kamera. A mellékelt képek kb 15 évvel ezelőtti forgatáson készültek. Full digitális minden. Sony DV-1 rendszer (a "Függetlenség napja" című film is ezen készült) és nélkülözhetetlen volt a csapó. Nem tudom, hogy a monitoron kandikáló logó mond-e valakinek valamit? Viszont, ha valódi, használható digitális csapót akar, akkor tényleg a timekódost van értelme megépíteni. De van is hozzá olyan kamerája, videója...?
Úúú, ezen a képen forg02[1].gif te szerepelsz, csak háttal ülve?
Hát bizony Action2K-nak tökéletesen igaza van mindenben!
A csapó használata ma éppoly fontos, és mindennapi eszköz még a legprofibb, legszínvonalasabb technikákat felvonultató filmek, klipek esetében is, mint régen. Próbálj meg elszakadni a "mindent bele funkciót" típusú videokameráktól, mert a profik mind a filmgyártásban, mind a klip vagy reklámfilm készítésnél a mai napig külön rögzítik a hangot, még digitális (kamera, hang) eszközök esetén is. Tehát ez nem igénytelenség! Sok olyan kameramozgatási szituáció van a gyakorlatban, ahol a kép és hangrögzítő nincs elektromos összeköttetésben egymással, sem vezetéken, sem Wireless kapcsolaton keresztül, mégis 100%-ig szinkronban kell futniuk. Mivel mindkét rögzítés (kép, hang), önmagában is kvarcpontos, ezért elég a snitt elején őket összeszinkronozni a csapóval, snitt közben már nem másznak el egymástól. A csapó használata máig a profik eszköze, mert egy kiváló és egyszerű vizuális azonosító eszköz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |