Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv mindenkinek,egy barátom (MadDog) kérdését idézném!
Sajnos frissen regisztrált,és még nem tud topikot nyitni! "A következő gondom lenne, tulajdonomba került egy ARK-2 rádióiránytű, helikopterbe, repülőgépekbe használták/ják. Szeretném "életre kelteni" a szerkezetet, de sajnos semmilyen technikai információm nincs róla, és a működéséről. A kérdésem tehát az lenne, hogy hogyan lehetne működésre bírni, nem kell hogy pontosan működjön, csak a mutatóit és a számlapját akarom megmozdítani(nem kézzel). Csatlakozókról sincs semmi információ, hogy melyik mihez csatlakozott…"
Sajnos segíteni nem tudok de keress egy ciril betüs keresővel rá hátha az oroszoknál találsz róla valamit.
Esetleg hátha van itt pár repülőmérnök vagy fedélzeti mérnök. Vagy esetleg Szolnok környékéről valaki!
Üdv!
Bár nem nagyon értek repülős cuccokhoz,de szerintem a műszert üzemeltető jelek vagy az irányítótoronytól érkeznek,vagy pedig egy külön kis szenzortól,ami a gépen van.Szerintem nem sok esély van a műszer amatőr körülmények közötti életre keltésének.Persze ha a megfelelő lábra adsz megfelelő tápot,talán megmozdul a mutató,bár ne várj túl sokat tőle.Ellenben ha rossz helyre jut a feszültség,ki is nyírhatja,ha működik. Remélem segítettem:Máté. [OFF]U.I.:Ha rám hallgatsz,kiviszed a régiség piacra és elpasszolod!
Hello!
Ha jól informálódtam, elvileg rádiójeleket vesz, valóban az irányítótoronytól, illetve egyéb helyekről, tehát valószínűleg egy vevő egysége és antennája lehet, illetve arra van csatlakoztatva. Namost elvileg a fedélzeti feszültség az 27 volt környékén van, én 9voltos elemmel próbálkoztam, az első mutatót bizonyos pontokra fordítja ha bizonyos lábakhoz érintem, de a hátsó számlap sehogy se mozdul meg(pedig kéne), szerintem mivel rádió iránytű így frekvencia alapján állítódik be, lehet erre volna szüksége, de egyrészt fogalmam sincs hogyan kössem rá bármilyen rádióvevőre, másrészt meg ahogy írtad nem akarom kinyírni ha véletlen elcsesznék valamit. Eladni nem szándékozom mivel repülős cuccokat gyűjtök, csak olyan szerencsétlen helyzetbe vagyok, hogy erről szakirodalmam nincs... Se tudásom... Köszi Üdv Ákos
Hello, szét kellene szedned, akkor tudnánk, hogy ez csupán egy kijelző, vagy a vevő is benne van. Tekintve, hogy nincs sok kezelőszerve, s az oroszok nem a miniatürizálásukról híresek, inkább az előző a valószínű.
Szia!
Próbáltam szétszedni, ez volt az első, de az istennek nem jön szét, ha megmondod hogy én szétszedem Most olvastam hogy az újabb típusai valami R-852 ultra rövid hullámú vevőhöz volt kötve, szerintem ez sem lehetett másként. Üdv Ákos
...Te kezedben a fegyver...Ha Te is így gondolod, akkor bizonyára ez csak egy spec. mutatós műszer lesz.
Szia!
Szétjött, de sajnos nagyon a "beléről" nem tudok képet csinálni, mert nem látok bele rendesen a géppel. A "nagy" szaktudásommal megállapítottam hogy van benne 2 motor ami a számlapot illetve az egyik mutatót mozgatja, ezeknek ha az áttételét mozgatom forognak a mutatók ugyebár, valamint azt látom hogy a motorba megy vagy 5-6 vezeték, de sajnos ezt se látom pontosan mert nem látni rá rendesen... Próbáltam kimérni hogy a csatlakozón megtaláljam a végét, 3-4 helyet meg is találtam, de ennyi. A motorokat hogy lehetne beüzemelni, hogy legalább körbe tudjam forgatni? Köszi üdv Ákos
Persze, ez az egyszerűbb megoldás... De sajnos nem tudom kivitelezni.
Üdv Ákos
A fő gond,hogy neked csak a kijelződ van meg.
Ha teheted,Szolnokon kukkants be a repülőmúzeumba. Vagy keresd föl a honlapjukat,ott van fórum is,talán tudnak segíteni. Én hirtelen Kodolányi Gyula: Rádiónavigáció c. könyvét tudnám javasolni. Régi darab,de az elveket szépen magyarázza. Több antikvár weboldal árulja. Sok sikert!
Szia!
Köszi a könyv tippet, utánanézek. Nem kifejezetten rendeltetés szerűen akarom üzemeltetni, csak mondjuk, ha rákötök x voltot a megfelelő helyre, akkor a mutatók nekem forogjanak körbe körbe. Elvileg mivel ebben van a motor ez megoldható valahogy, vagy nem? Szolnokon segítenek, de ugye a legegyszerűbb dolog, az az, hogy rá kell kötni a vevőegységre, de nekem valami más megoldás kellene. Köszi üdv Ákos
Szia!
Nem látom sajna 5-6 kb, de ezt próbálom most kideríteni. Üdv Ákos
Szia!
Nagyjából-pontosan 4 vezeték megy a motorba, sárga, zöld, rózsaszín és egy kék ami két helyre is be van kötve. Többet nem látok sajnos. Üdv Ákos
Így erősen valószínű, hogy léptetőmotor lesz. A Microsoftos "Fly simulator"-ral már meg is tudod hajtani! Egyéb módon való meghajtásáról bővebbet a léptetőmotor topikban.
Dee, ööö azt meg hogyan? Mármint a Fly Simulatoros dolgot.
Üdv Ákos
Le kell tölteni hozzá némi kiegészítést, készíteni kell hozzá némi hardvert, s kész is. Ám érteni kell hozzá az elektronikához. kulcsszó: opencockpit
Szia!
Köszi, "Ám érteni kell hozzá az elektronikához." ez nem megy De azért valaki majd csak segít... Köszi üdv Ákos
A repülőtér végein/közelében elhelyezett HH (450kHz körüli) adótornyok jelét vette ill. irányát jelezte a fedélzeten a pilóta számára, a hozzávaló elektronika és antenna segítségével. Ha működésre bírod gratulálok, egyébként semmi értelme hacsak nem akarsz vele HH adókat keresni.
Ez csak egy VOR vevőberendezés kijelzője szerintem.
Ennek a rendszernek a kijelzője, tartozik hozzá egy fedélzeti vevő is.
Ebben a műszerben nem léptető motor van, hanem egy két (de szerintem inkább egy három) fázisú szinkron motorhoz hasonló szerkezet, amelynek a tengelye a gerjesztő tekercsek 400 Hz -es áramának fáziskülönbségeivel arányos szögelfordulást végez. Ez a tengely mozgatja a kijelző tárcsát.
Végsősoron lehet ebből is motort készíteni, ahogyan egy deprez műszerből is lehet, de mi értelme.
Amire Te gondolsz az is navigáció, de egy kicsit más
Pucukának igaza van, szelszinnek hívták azt a "motort" a nyolcvanas években, amikor én repülőgépműszerész szakközépbe jártam. Olyan, mint egy háromfázisú motor, csak nem forog a forgórész. Vagyis inkább kettő motor, mert ezek párban működnek. Az állórészek gerjesztése ugyanaz, mert össze vannak kötve, a két gép forgórésze pedig elektromosan szintén össze van kötve, és azonos (váltó) tápot kap. Ha az egyiket egy adott irányba állítod, akkor az állórészében indukált fesz és áram eljut a másik szelszin álló részébe, ami erők szempontjából akkor hozza egyensúlyba a másik forgórészt, ha az ugyanabba az irányba áll be, ezért így is tesz.
A rossz hír (és remélem, hogy errefelé a rossz hír hozójának nem vétetik feje) az, hogy maga az iránytű a rádiós cuccokkal, meg a forgatható antennával a repülőgép belsejében van, és ez a kijelző csak az antenna tengelyén lévő szelszin adó állását követi. (Legalábbis huszonéve így volt, és ez nem az az iparág, ahol a gagyi miniatürizáció a vezérelv...) A műszerért egyébként irigyellek, de a mutatókat x Volt hatására kis ráfordítással csak úgy tudod forgatni, ha a szelszint kiszereled, és beteszel a helyére egy lassú klasszikus villanymotort. Akkor viszont a vas már nem egy iránytű része...
Semmire sem gondoltam, vázoltam hogy működött/működik az orosz ARK fedélzeti műszer az őt kiszolgáló PAR-8, PAR-10-es földi HH adókkal. Ezt azért mondom mert jártam ilyenben többször is, de nem kell nekem elhinni (ezt sem), látogass el egy katonai reptérre ott majd elmondják neked (ugyanezt).
Szerintem nincs ellentmondásban a véleményünk. Egy polgári repülőgépen a biztonság érdekében több párhuzamos rendszer (navigációs rendszer is) létezik.
A VOR rendszer egy kicsit szofisztikáltabb, a kisugárzott jelből a vétel helyén elektronikus úton lehet detektálni az irányt, (pl. egy repsávra készült Yaseu készülékbe is be van építve a rádiócompass) míg a NDB rendszerben az adó nem sugároz az azonosítóján kívül más információt. Ezért a légijármű fedélzetén iránymérés szükséges, viszont ez a navigáció nagyobb távolságokra, és alacsony magasságoknál is használható. A kijelző pedig, mivel a végeredmény azonos, ugyanolyan kivitelű lehet. Mint oly sok minden, (pl az AM moduláció használata), ez is a tengerhajózásból került átvételre
Egyébként olyasmi, csak itt fordítva működik, az elektromos jelből készít a tengelyén szögelfodulást. A konstrukció is hasonló, csak a forgórész állandó mágnes, hogy ne kelljen csúszógyűrűket használni.
Bocs, még egy apróság. Ahol VOR állomás van, van melette NDB adó is, de máshol is van pl. a leszállópálya irányában, mindkét végén.
Szia!
Alapból ez a műszer se új, a húsz, huszon valahány éves kora megvan, szóval gyanítom ugyan az mint amit tanultál anno. Köszönöm a választ, és az információkat! Üdv Ákos |
Bejelentkezés
Hirdetés |