Fórum témák
» Több friss téma |
Én úgy gondoltam ki hogy 10 méterrel arrébb lerakok egy betontömböt,amihez rögzítem a csörlöt.
Második lépcső: Egy 3 méteres négyzetvasat alátámasztok a kötélnek,hogy eleinte felfelé húzza. Ha már kiesik a négyzetvas magától,akkor már 45%-ban áll a torony,és könnyű tovább emelni.
Nem kötözködés,de szerintem az első vihar elrendezi...
Nagyon hosszúak azok a lapátok! Nem kell a szelet lebecsülni,mert iszonyatos tartalékai vannak! Ez az én meglátásom. Ahogy Pudding látja,úgy látom én is.
Álljunk meg egy szóra ! Te nem kötözködöl, hanem van véleményed. Ha nem lennék rá kíváncsi, nem írtam volna a topicba. Pudding azt írta, hogy ilyen lapátokból kellene 9-12 db. te azt mondod, hogy túl hosszúak, a szél hamar szétveri. Ez nem ellentmondásos egy kicsit? A lapát 2 m hosszú és 15cm széles. Colos deszkából van. Három van fenn, a másik három még nincs kész. Már nagyon szerettem volna látni valami mozgást. Majd, ha valamennyire kész lesz a művem, az elvárásaim vele szemben, az hogy a lenge szél is megindítsa és termeljen legalább 50 Wattot. Minden véleményt szívesen olvasok és meg is köszönök, ha nem is mindegyiket a fórumon, de gondolatban. Mindegyik jó valamire. A kövezés ideje már rég lejárt.
Az oszlopom a mellékelt kép alapján állitottam fel, két fenyőgerendával két káposztás kővel és egy Bollinder lendkerékkel.
Ez nem 50 Wattot fog termelni!4 méter átmérőn.
Ahhoz nagyon gyenge generátort kell feltenned... Az enyém 1,9 méter átmérőjű,de direktben kiégeti a 60 wattos autó halogén ízzót jó szélben.(a gyengébb generátor van még fent) A hirtelen széllökések ellen kell megvédeni,nem a folyamatos széltől! Én szélvédett helyen vagyok,de idén volt két olyan széllökés,hogy az udvaron MINDEN repült,ami nem volt lebetonozva! Ezt a széllökést az ÁLLÓ ROTOR megkapta!(szépen elfeküdt) Aztán visszament a helyére. Ennyi a véleményem a hosszú lapátokról. Ha jó erős lapátok,akkor nem lesz semmi baj. A másik fórumon is volt egy fórumtárs,aki kétszer újraépítette a nagyméretű gépét. Utána eltűnt a fórumról...
Bocs de én azt írtam hogy "fele ekkora lapátokból kellene 9-12db-ot feltenned"
Szia István.
Valószínüleg Te is tudod, hogy a teljesítmény az a nyomaték és a fordulatszám szorzata. Ahogy írod a szélgépednek sajnos sem nyomatéka sem fordulata nincs a jelenlegi állapotában. Ebből pedig így nem lesz teljesítmény. Én a soklapátos (pl. 12) lassú járásúra építeném át.
Tegnap voltam szélerőművekkel kapcsolatos előadáson. És elég so mindent megtudtam ezekről a gépekről, bár nagyon sok kérdés felmerült bennem, amit ott nem tudtam feltenni. (Így is túllépte az előadó a megadott időintervallum 2 órából 2,5óra lett)
Remélem hogy egy jól tájékozott hobbista megválaszolja nekem. 1. Miért CSAK 2-3 lapátot szerelnek a generátorokra? 2. Miért olyan kicsik a lapátok méretei, nem hosszúságra gondolok, hanem szélességre. (Mivel a hossz. 20-50m között van. Tehát 40 és 100m között van az átmérőjük.) 3. Miért forognak csak 30ford./perccel? Ha kell én is tudok írni egy kis összefoglalást azokból amit én ott hallgattam.
Sziasztok.
Sikerült a 24V-os roller motort rábarkácsolnom a lapátokra. Gondoltam ne csak üresen forogjon. A videón a satuban, kézzel tekert eredmény látható. (Bocsi a fekvő videóért de a telón el lehet fordítani ezért az eszembe se jutott hogy itt meg nem lehet.) Felraktam az oszlopra és leszakadt az ég, nem tudtam befejezni a bekötéseket. A motorról is raktam fel egy képet. Csináltam 4 új lapátot is. Ha ezek beválnak akkor ennél a verziónál maradok. Nézzétek meg a hajlási szöget. Szerintetek ezek hányas gyorsjárásúnak felelnek meg a profil alapján? 32dkg egy lapát súlya. Amíg nincs akkum megfelelő addig egy reflektor égő is megfelel a teljesítmény eldolgozására?(12V/55W) Vagy próbálgatással határozzam meg hogy milyen teljesítményű izzó(k) nem terhelik le nagyon a gépet. Egyenlőre ha az udvari világítást megoldja már nem volt hiába a meló vele. Várom a válaszokat és az észrevételeket. Üdv. athor77
Köss rá egy autós relét (egyenirányítás után) és arra kösd az izzót, így nem indulástól van rajta terhelés hanem akkor amikor már termel is valamit. (könnyebben indul.)
"Köss rá egy autós relét (egyenirányítás után)"
Mit értesz autós relé alatt? Az autós cuccok kicsit távol állnak tőlem. Ehhez is kell egyenirányító híd?
Üdv!
„Miért olyan kicsik a lapátok méretei...?" A legideálisabb forma a Betz törvény értelmében a végtelen számú, végtelen karcsúságú rotor lenne 5–ös gyorsjárási tényezővel, a túl keskeny lapátok elkészítése szilárdságtani szempontok miatt nehézkes, másrészt pedig a túl keskeny lapátoknak nagyon alacsony a Reynolds száma ami rossz hatásfokot eredményez.( A Reynolds szám a profil húrhosszának és a körülötte áramló közeg sebességének szorzatából következő viszonyszám.)A lapátok végük felé keskenyedő formáját szintén ezek a szempontok indokolják. A lapáttő lassú ezért is célszerű nagyobb húrhosszt választani hozzá, a lapátvég gyors ezért kisebb húrhossznál is hozza a kívánt Reynolds számot, emellett az egyes szelvényeken ébredő erők a sebességgel négyzetesen nőnek, amiből az következik, hogy a lapáton ébredő terhelés elosztása érdekében a lapát húrhosszát és a keresztmetszetét a lapátvég felé célszerű csökkenteni a lapáttő felé pedig növelni. A Három lapát azért terjedt el mert a nagy gépeknél ez a gazdaságos, ha növelnék a lapátszámot mondjuk hatra, azzal max. 4-3% hatásfok növekedést érnének el, ellenben a lapátok duplájába kerülnének, a lapátszög állító mechanizmus szintén, kétszerannyi mozgó alkatrész, csapágy kéne ami elromolhat, ami nem feltétlenül éri meg, arról nem is beszélve, ha mindezeket egy másik oszlopra telepítik pár száz méterrel arrébb, akkor ugyanabból az árból majdnem megvan két generátoruk ami az egyhez képest 100% hozamnövekedés. A rotor fordulatszáma a gyorsjárási tényezőtől függ, a 3 lapátos gépek esetén ez 5 és 7 között az ideális. Mivel a gyorsjárási tényezőből következik a lapátvég sebesség, (10 méteres szél és 5-ös gyorsjárás esetén a lapátvég sebesség 50 m/s lesz). Ha a kerületi sebesség adott, abból a fordulatszám is kiszámolható ha ismerjük a lapát hosszát, ezért van az, hogy a határban álló 100 méteres tornyok 30-at forognak az optimális 5-ös gyorsjárással, amit pedig mi építgetünk 3 méterest az pedig 400-at pedig annak is ugyanaz a gyorsjárási tényezője.
Nem kell egyenirányítanod!
a szénkefés motorok általában egyenáramot termelnek! Ez a motor is! DE simán nem kötheted rá,mert ha az akksiban van több feszültség,akkor visszafelé dogozik (Pörög a rotor) Nekem dióda van rátéve,Schottky. Alig vesz le a feszültségből,de csak a MOTOR felől engedi az áramot folyni. Én evvel a roller motorral csúfosan megbuktam... 1:5-ös áttételnél nem merek nagyobbat használni,mert sok a veszteség. Evvel az áttétellel nekem ez a motor 4-5 voltot tudott termelni...
12v-os relé, amiket az autókban használnak tucatszám. Ez a legolcsóbb holmi erre a célra, 300-500ft körül van/db. Az izzónak nem kell egyenirányító, csak a relének kellene.(ha jól emlékszem)pl. ilyen:
Na szétbombáztam a gépet csontra!
A csupasz váz figyel fent a tornyon. Lehoztam mindent kézben létrával Megkapja az új generátort,csak nem tudom hova fogom tenni az áramot... 100 amperórás akksim van csak,az előző generátorom meg csúcsüzemben termelt 4-5 ampert... Amúgy minden alkatrész HIBÁTLAN ! Semmi nem kopott el.10 hónapot ment karbantartás nélkül. Csinálok sok képet,ha érdekel valakit,teszek fel belőlük.
Én egy autó relét direktben zárt állásban rákötöttem az új generátoromra kíváncsiságból
Zöld fénnyel égette szét a fegyverzetét. De ez nem rendeltetés szerű használat Szépen füstölt is!
Én valamiért úgy gondoltam, hogy a behúzótekercsre kell kötni a levett feszültséget, és a kapcsolófegyverzeteket kell bekötni zárásra a továbbvezetéshez.... Nem?
Jöhetnek a képek.
Akik később akarnak építeni, legyen miből okulniuk.
Ma felszereltem a generátort az oszlopra, hát nem kellett felemelnem. A 6mm-es sodronyt úgy tépte el mint a rongyot. (Mivel rövid volt a sodrony nem tudtam fordító görgőt használni.) Most szereznem kellene 25 méter 8mm-es sodronyt......ja meg egy fordító görgőt. Még szerencse hogy a földön tépte el nem amikor már a levegőben van.
A fordítógörgő nem is szükséges, ha emelőtámaszal a kötélerőt el tudjuk fordítani a rajz szerint.A támasz kb a torony magasság 30-40%-a kell legyen, és akkor derékmagasságban megfogva az oszlopot fel lehet emelni addig a szögig, amíg kötélerővel már meg lehet tartani.
Elnézésed kérem a figyelmetlenségemért! Te írtad jól, én néztem el. Máskor jobban figyelek.
És mekkora méretű és milyen anyagú ill. hány lapátod volt hozzá?
Semmi gond, sokszor én is átsiklok a lényegen. Próbaképpen feltehetnél a maradék 3 csonkra (ha jól láttam a képen) 50cm-es 40 fokban elfordított lapátokat. Elvileg ezzel meglenne az alacsonyabb indulási sebesség. (Nálam 75 és 170 cm-es lapátok vannak, de mind a két fajta olyan hogy tőben 35-45 fokig el van csavarva)
Most tudatomnál vagyok(azt hiszem). Az 50 cm-es lapátnak a szélessége, vagy a hosszúsága 50 cm, amit említettél? Kocsitengelytől elvárnám, hogy az 50 cm széles lapátot is elbírja. A három lapát, ami látható 2 m hosszú és 15 cm széles. Amennyiben a hosszúságára gondolsz, az más. Már le van szabva az anyag másik három ugyanolyan lapátnak. Tanácsoltátok, hogy rövidebb lapátokat készítsek. Nem teszem, még. Felteszem a másik három lapátot, és várom az akkora szelet, ami kárt tesz bennük. Amikor megtörténik azonnal megírom, és azt is, mekkora a kár mértéke. Látni akarom, mit bír ki. Csak a lapátokban tehet kárt a szél. Olcsó anyagból készítettem, nem fogom meggyászolni. Az oszlopban és a differenciálban ha kárt tesz, azt hiszem, hogy abban az esetben a falunkból is eltűnik a civilizáció. Mi van, ha olyan szélvédett helyen lakom, hogy csak a korhadás tesz kárt a lapátokban? A többi lapát azért tört el, mert az oszlophoz hozzá verődött. Ezek a lapátok az oszlop szélárnyékában fognak forogni, így kevés az esélyük, hogy hozzá verődnek. Az uralkodó szélről csak annyit, hogy már gyermekkoromban megfigyeltem, amikor a közeli városba (15 km) mentünk kerékpárral, szembe fújt a szél. Elintéztük a dolgainkat és amikor elindultunk hazafelé, csak szembe fújt a szél. Addigra megfordult a szél is.
A hosszú egyenes lapát mindenképpen lassan fog forogni, és nagy homlokterhelést fog felvenni. Ha nincs a lapát csavarva, akkor csak egy rövid szakasza fog gazdaságosan működni, az összes többi rész rossz hatásfokú lesz, vagy egyenesen fékez. Hallgass pudding1 -re és 12db fele-harmad ekkora lapátot szerelj fel. Nem az a baj, ha nagy átmérőn van, de az is rontja a gyorsjárást, hanem ha ugyanannak az egyenes lapátnak egyszerre több áramlási helyzetnek kell megfelelni. A te kereked elnézve 6-8-szoros sebességkülönbség is elképzelhető, ehhez mindenképpen kellene a csavart lapát!
Az 50 cm-t hosszra értettem. Kb olyan formában hogy tőben 25cm széles, hossza 50cm, a csúcsán pedig kb 10cm széles. Sima deszka, kb 45 fokban elforgatva. A mostani lapátokkal az a gond hogy nem tud elindulni és felgyorsulni, ehhez kell a döntött rövid lapát, vagy a hosszúakat kellene tőben megcsavarni. (A deszka általában nem szereti ha meg akarják csavarni ) Az az igazság hogy rengeteg minden függ attól hogy a difid-nek mekkora a tehetetlensége és hogy onnan mekkora áttétellel mekkora generátort fog meghajtani. Mivel ezt számolni csak pontos adatok ismeretében lehetne, így marad a kísérletezés. Még mindig úgy vélem hogy 9-12 lapátnál kevesebbel nem fog termelni ez a monstrum.......viszont ha már eléred azt hogy termeljen akkor szinte folyamatosan fog dolgozni. ( A szélirányra visszatérve. Nem lehet hogy szélcsend volt és a menetszelet érezted. )
Szia István!
Írják Neked: rövidebb lapát, több lapát, lassú járás, hogy a difi ne vigyen el nagy teljesítményt. Most én jövök: Te lécből akarsz csinálni kereket. Akkor érdemes visszaolvasnod a „736689 Hind „ hozzászólás környékére, ott volt szó az elcsavarodás nélküli lapátokról, néhány oda tartozó linkkel együtt. Szerintem az lenne a legjobb, ha úgy tudnád megcsinálni a lapátok megfogását, hogy elforgathatók legyenek, ezzel az indulási feltételt és a fordulatszámot a lehetőség és az igény szerint beállíthatod. A lapátszám a javasolt 6-12 db, a több lapát kockázat mentesebb. Melléklek két, az előzőekben javasolt lapátprofil alakot, ezek csavarás nélkül is használhatók.
Ami a szélirányt illeti, abban az időben igaz volt, mert más is tapasztalta, Nem érzéki csalódás. Az állításom alátámasztására szolgál az udvaron lévő széliránymutató. Pillepalackból készítettem egy függőleges tengelyű forgót és feltettem egy 6-os dróttal a differenciálra. Célja, hogy lássam a levegő járását. Elég sokat forog. A szellő is forgatja. De a nagy szélkereket nem forgatja. Említetted a differenciál tehetetlenségét, hát az így üresben nem jelentős. Még nincs rajta generátor. Rövidesen felszerelem a másik három lapátot, kiegyensúlyozom annyira, amennyire ott fenn tudom és lesem az eredményt.
Sziasztok.
A mai szélben mindent le tudtam tesztelni. A 24V-os motorom 1/5,5-ös áttétellel10 km/h szélben kezd beindulni 2 db 10V 5W-os égővel terhelve a 40 méter vezetéken át még mértem 3-4V körül. 30km/h-nál kb 300-at forog( a motor ekkor 1600 körül) és kb. 12V-ot ad terhelve. A mai max. szélsebesség 55,3km/h volt nálam és a max.fordulatszámom 497ford/perc. Terheletlenül 800-at is pörög a gép. A motor eredeti fordulatszáma 2300 tehát 2300/5,5=418 Akkor 497*5,5=2733 bőven meg forogja a Gyári maximumot. Azt nem tudom hogy akkor mekkora feszt adott le, pont nem voltam itthon.
Sziasztok.
Ezen a linken megnézhetitek a mit tud a motor terhelés nélkül. Ajánlott elolvasni előtte a videó alatt lévő leírást, így könnyebb az összehasonlítás. Egy autóakksi mennyi terhelést adna a gépnek? (PL:egy 55Ah/12V)
Hali.
Kicsereltem a generatort... Az uj sokkal nehezebben indul meg: De alig kezd forogni,mar is 20 voltot termel. Marmint olyan kozepes fordulat korul. Meg nem volt jo szel,nem tudok tobbet . A reginek semmi baja,minden hibatlan. 1 hibat talaltam: Egyik zartszelvenyben VIZ volt. Telen szetfagyhat... Akkor pedig szetnyomja a zartszelvenyt... |
Bejelentkezés
Hirdetés |