Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
hali
eléggé kezdő vagyok az elektronikában de szeretem a fizikát és már régen érdekeltek a műszaki dolgok is szóval a kérdésem, hogy mivel kéne kezdenem a "kísérletezgetést/építgetést" ![]()
Elem,vezetek, ellenallasok, kapcsolo, fogyaszto (kis 6V-os villanykorte). Multimeter, paka.
Aztan johet a dioda, majd a tranzisztor. Ezek a paka es a multimeter kivetelevel filleres tetelek. Ha bontasbol beszerzed oket, akkor meg ingyen van. De ami a legtobbet er, az egy haver, aki ezzel foglalkozik...
Sziasztok!
Lenne egy olyan problémám hogy egy kapcsoláshoz minimum 15v egyenfeszültség kell és nem tudom kiszámolni hogy a trafónak mekkorának kéne lennie hogy egyenirányítás pufferelés után minimum 15 voltot kapjak! Segítségeteket előre is megköszönöm!
Szia!
Köszönöm szépen a gyors választ! Még annyi lenne hogy a diódákon a feszültségesést azt hogy tudom lemérni?
Szia!
Tessék olvasni, ismereteket szerezni. Kezdd itt: Bővebben: Link
Értem!
Köszönöm szépen a válaszokat!
12v 11A kel neki.
Én nem is attól félek,hogy nem lenne elég neki. Hanem attól,hogy a fűtés a katódhoz is hozzá van kapcsolva tudomásom szerint és félek,hogy vagy a freki vagy a fesz vissza kúszna a tápra.
Sziasztok!
Szükségem volt/van egy mini tápra ami 0-10V között stabil és szabályozható. A mellékletben láthatjátok, hogy mit követtem el. Próba panelen össze dugdostam és 'működik' is csak... R3 ellenállást kicseréltem 3W -ra mert forró volt. D1 is forrósodik, de nagyon. Már két tirmmert is elégettem. Ha kiveszem a D1-et akkor minden jó csak nem stabil. Valaki lenne olyan jó, hogy leellenőrzi és elmondja, hogy mit hibáztam? Igény: 0-10V max 1A
Nincs is R3-as ellenállás. Egyébként ha az R1-re gondolsz, és az forrósodik, akkor az értékével van gond. Ha tényleg 13k lenne, akkor 50-60V körül kezdene le forrósodni, vagy még nagyobb feszültségnél. A D1 zener dióda, vagy milyet raktál be? A trimmer nem éghetne el, hiszen a 13k, ha tényleg 13k, és nem nagyságrendekkel kisebb ellenállás, akkor korlátozza az átfolyó áramot mA nagyságrendekre, ezáltal nem is tudna elégni. Valami biztosan rosszul van összekötve! Tegyél fel képet, vagy gondold át az egészet, és próbáld meg újra összerakni. Az alkatrészeket ellenőrizd le, hogy nehogy tönkremenjenek!
Bocs. Elírtam! Valóban R3 = R1
Nos amikor a trimmer leégett akkor még sokkal kissebb volt az R1 ellenállása. Valóban 13K és most nem melegszik. Közben megnéztem a D1 (igen Zener) én 12V 500mW raktam be. Lehet, hogy ide is 2-3W kellene?
Hello!
Nem írtad le, mekkora a nyers egyenirányított (vagy a trafó) feszültsége. Így nem sokat lehet számolni. Amúgy a kapcsolásban nincs is R3, de gondolom az R1-re gondoltál. De ha az 3W-os és 13kohm, akkor a C3 feszültsége rendesen nagy.. Tehát itt pontatlanságok vannak. - De ha a BD241 kollektorárama 1A, akkor ahhoz legalább 20mA bázisáram szükségeltetik (Ib=Ic/béta). Így ha a trimmerpoti 100kohm, és azt a végértékről egy picit is eltekered, egyből leesik a feszültség, plusz a trimmer csúszka nem bírja ki a 20mA áramot. Avagy leég.. - Ha a bázist egy feszültségosztóról táplálod, akkor az osztóban 5..10-szer nagyobb áramnak illik folyni, mint a bázisáram. Ez itt 200mA lenne. Ezt a zénerrel sem lehet stabilizálni, és a poti és R1 ellenállás igencsak fűtene tőle. - Tehát darlington tranyót, vagy kapcsolást kell választani. Ennek erősítése béta * béta, tehát 50-es béta esetén is 2500 körül lenne. Így a bázisáram igény 1A/2500=0,4mA lenne. Ekkor az osztó árama 4mA-re adódik, ami 12V-os zéner esetén 30kohm-os potira adódhatna. - Így a zéner működéséhez szükséges 5..6mA áramot ehhez hozzáadva, az R1 ellenálláson csak 10mA áram esne. Értékét pedig úgy kell kiszámolni, hogy a C3 feszültségéből levonjuk a zéner feszültséget és ezt elosztjuk a 10mA árammal. Így az R1 nem melegedhet jelentősen, mert ha 24V-os trafót alkalmaznál, akkor a nyers feszültség 32V körül van, az ellenállásra ebből 22V jut. A 10mA árammal számolva ez csak 220mW. De a 24V váltó túlzás, értelmesebb 12V-os trafót használni. Amúgy ez a kapcsolás, közel sem stabil, mert a tranyó bázis-*emitter feszültsége levonódik a potin beállított feszültségből. Darlington tranyó esetén ez már 1,2V. Terheletlen kimenet esetén ennyivel nagyobb a feszültség. Terhelésre meg leesik, sőt a növekvő bázisáram is feszültséget ejt a poti csúszkáján.. Mondjuk egy IC közbeiktatása, célszerűbb lett volna. De Te tudod mennyire kel stabil feszültség és mire használod.. üdv! proli007
Kimerítő válasz. Emésztés folyamatban... :yes:
C3 = 2200 µF / 50V Szóval... Igen: TR1= DC 12V 500mA Mint írtam R3=R1. Sajnos elírtam. Már a 3W járt a fejemben mikor az R-nél tartottam. Darlington tranyón én is gondolkodtam csak nincs itthon. Megnéztem a felépítését... Kell sok plusz alkatrész, de megépíthető. Nekem a stabilitás azt jelenti itt, hogy pl.: 5,05 az 5,05 és nem 5,06-5,09-5,01.... Kb. ebben a tartományban ingadozik. Néha képes 1V is esni. ![]()
Én nem csináltam volna ilyen tápot, mert szabályozható ugyan, de nem stabil és nem rövidzárvédett. Az ilyen tápot csak kis terhelések esetén érdemes használni.
Az 1A-es terhelés ennek a kapcsolásnak túl nagy, nagyon kis ellenállású, nagyteljesítményű potenciométer, nagy áramú zener, nagy teljesítményű ellenállások kellenének hozzá. Vagy a BD241C elé kellene még egy tranzisztor, hogy a zenernek ne kelljen akkora bázisáramot biztosítania. De akkor sem lenne stabil és rövidzárvédett a tápod, csak nem forrna fel minden. Szerintem inkább egy LM317-es stabilizátor IC-vel kellene tápot csinálnod, azzal sokkal egyszerűbb. Ha pedig nagy hűtőbordát sem akarsz, akkor az LM2576HV-ADJ stabilizátorral kellene tápot csinálni. Szerk: Mire ezt kiötöltem, addigra proli007 ki is számolta, hogy miért nem jó.
Igen csak LM317 -el lemenni 0V -ra...
Az még meghaladja a képességeimet. De, ha egy jó kapcsolásod... ![]() Nem feltétel az 1A csak vágy 500 mA is elegendő.
Szia!
Csinálj egy tápegységet 723-al. Ezzel le tudsz menni 0V-ig és még rövidzárvédett is. Bővebben: Link. Másik: Bővebben: Link. Még egy: Bővebben: Link
THX!
![]() És még van is ilyen IC-m itthon. Szerk.: De azért a jelenlegi kapcsolást is szeretném, ha tökéletes lenne. Kevés alkatrész, gyors megépítés, stabil, áttekinthető...
Sziasztok lenne egy kérdésem vagy inkább egy kérésem valaki nem küldene egy egyszerü erősitőnek minden leirását es minden rajzát?
Kőszi. U.i Kezdő vagyok.
Érdekes, hogy mind a 3 kapcsolás amit linkelték a 2N3055 tranzisztort tartalmazza. Ez akkora ász?
Amúgy nem gond... Pontosan 11db van itthon belőle. ![]()
Hello!
A 3. kapcsolást mellőzném, az nem tud 0V-tól szabályozni, csak a leírásban.. üdv! proli007
Ez a táp valami méréshez kell? Mert ha nem méréshez (referenciának), hanem valaminek a táplálására, akkor elég lehet lemenni 1,25V-ig, azt meg tudja az LM317. És annál a kapcsolásnál egyszerűbb nincs (annyi szolgáltatással).
A jelenlegi kapcsolásod nem stabil, brummosabb is, mint egy IC-s, terhelésre esik a feszültsége, és rövidzárra elszáll (mint a győzelmi zászló).
Amire kell:
- 9V elem pótlása (sokba kerül 3 hetente cserélni) - 0-10V referencia feszültség (fontos a 0.xx fesz) - talán a "jézuska" hoz egy jó tápot idén vagy jövőre, de addig valami kell az elemek helyett Igen a másik gondom a brumm és a rövidzár és/vagy túlterhelés. De ezt elvileg megoldom. (fő az önbizalom)
Sziasztok! Ha valakinek van bontott pendrive-ja, az írja meg nekem legyen szíves a NYÁK-on található USB chip nevét/típusát.
Vagy, ha valaki tud ilyesmit, az szóljon! Ja, FTDI és így a Vinculum nem jöhet szóba. Köszönöm!
Üdv!
Autó belső világításába mit kell beépíteni, hogy ne azonnal aludjon el a viágítás az ajtó becsukása után, hanem fokozatosan, de motorindítás esetén azonnal kialudjon? előre is köszönöm!
Üdv!
Tud valaki valami megoldást a kérdésemre?
Ne türelmetlenkedj!
Idézet: „VIII. Ha beírtunk egy kérdést és arra nem jön rövid időn belül válasz, nem írjuk be hogy a mi kérdésünkre miért nem válaszol senki. A tagok nem vakok, valószínűleg elolvasták amit írtunk, a hallgatásnak több oka is lehet: - a kérdés érthetetlen volt és nem lehet rá válaszolni - a kérdés túl nehéz volt és senki nem tud rá válaszolni - a kérdés már milliószor elhangzott és senki nem akar újra rá válaszolni Azt meg ugye nem várjuk el hogy a kérdésünkre ha nincs válasz, majd minden egyes fórumozó beírja: "én nem tudom".” Idézet a Fórum Szabályzatból, amelyet Neked is el kellett (volna?!) olvasnod, regisztrációkor! ![]()
A legegyszerűbb egy mikrokontrolleres dimmert csinálni, ami ha van önindítózás, akkor egyből kikapcsol egyébként pedig dimmerel! Ezt meg lehet még fejelni, egy elektronikával, ami figyeli, hogy van-e gyújtószikra vezérlés, és ha van indítás után, akkor nem kapcsol vissza, ha meg nincs, akkor visszakapcsolja a fényt. Ez már sok vezetékeléssel jár, és figyelni kell, hogy normálisan le legyen választva a gyújtáselektronikáról (még ha az egy sima megszakító akkor is!)
Dimmer áramkörrel is meg lehet csinálni, csak az öntartás, és a egyéb kapuzások, nagyon meg tudják bonyolítani.
Helló srácok!
Én négyszög jelel szeretnék vezérelni egy sima dc motort ami feszültség vezérlésű és olyan valami kellene amivel ezt megtudom oldani én gondoltam digitális potméterre de azt igazából nem tudom mivel lehet vezérelni és vagy egy olyan IC re ami olyan mint egy "tranzisztor" csak a bázisára nem a nyitó feszt kéri hanem a négy szög jelet bizonyos megadott frekvencián! |
Bejelentkezés
Hirdetés |