Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Ujabb kérdésem lenne.Ez a modul használhato esetleg itt valamire?http://store.iiic.cc/catalog/powermodules/datasheets/CM15TF-24E.pdf
Sziasztok
Egy kis segítség kellene. Lehet nagyon egyszerű, csak én nem tudom, hogy hogyan kell megcsinálni. Amit építettem hegesztőt a Maci kapcsolási rajz alapján amit tud 45V 120A hogy tudnám azt megcsinálni, hogy tudjam állítani a kimenő áramot, vagyis a 20V-ról 45V-ig hogy 20V is tudjak 120A kihozni a gépből. Lehetséges ez? Előre is köszönöm
Hát furcsa a kérdés,feszt akarsz állítani,vagy az áram kevés,Feszt nem lehet állítani az áramganerátorós üzem mód miatt.Ez a fesz kb -25-volt üzemi működés közben ,már mint hegesztés közben.Fesz növelése a szek menetszám növelésével emelhető,persze nö az áram,megfelelő meghajtásal,Na persze ez sok mindentöl függ,A vas tteljesítménye,stb.Ha a macit építetted,a megadott paraméterekkel,akkor 150-A nek ki kelljönni belöle,persze az alkatrészektől függöen.
Szia!
Ha megnézed az adatlap első oldalát, látni fogod az "applcations"-címszó alatt,hogy mire is használható. Szerepel közte ehy olyan,hogy" Welding Power Supplies" Ez azt jelenti,hogy hegesztő áramforrásokban is használható. Az már csak részletkérdés,hogy milyen konfigurációt választasz, de elsősorban hídkapcsolású invetrterekben lehetne jól használni.
Csak érdekesség,most akadtam rá,nem csak az oroszokat "sasolgatjuk" hanem Ők is bennünket
![]() Alulról a második hozzászólás.
Na, jó lesz vigyázni... vagy ahogy a filmben volt: az oroszok már a spájzban vannak...
![]() Kár, hogy annak idején elkezdték építeni Babilon tornyát... most nem lennének nyelvi problémák. ![]()
Tudtam én, hogy híres ember vagy,sőt, meg voltam győződve róla.
![]()
Nos,annyit tudtam kihámozni,hogy a rajzot valami lengyel oldalon (nem a HE. oldalán találták) találták,a leragadás védő áramkört nézték jobban és kifogásolták a 330 és 1000 µF kondenzátorokat.Tudják,hogy időzítés miatt vannak,de a hamar kiszáradnak (1-2 év) jelzővel toldották meg.
Szervusz Gábor!
Ha 3000-5000 órás 105 C fokra jó elkókat használunk (a többi helyen is) akkor nem valószínű... A hálózati egyenirányító elkóiért jobban aggódnék! Más, az LC mérőd milyen induktivitással van szerelve? István
Szervusz István!
Köszönöm a hozzászólásodat,az én gondolataim is hasonlóak,mint a Tiéd.A másik kérdésedre magánban válaszolok,ha nem gond.
Nem gond.
De az elkóról és az ideális trafóáttételről jut eszembe, hogy a tápban lévő 3x470 µF-ba bele sem gondoltam mekkora búgófeszültséget jelent 3 kW körüli teljesítménynél: - közel ideális hálózati feszültséget feltételezünk. - kimenő áram és feszültség 10,2 A 286 V effektív - A minimális kimenő feszültségvölgyek 261 V-osak Ha ráadásul a hálózat feszültsége is leesik valamelyest, vagy egyes vidékeken meg sincs mindig a 230V. akkor további tápfeszültség csökkenéssel kell számolni. Továbbá alapvetés hogy a hegesztőáram nem szakadhat meg periodikusan a tápfeszültség 100 Hz-es hullámzásával, ezért talán nem véletlen hogy nem látni 3-3,5-ös áttételnél nagyobbat.
Tisztelt fórumtársak, lenne pár kérdésem hozzátok. A kimeneti fojtó méretezésében szeretnék elmélyedni, mert van néhány részlet ami szerintem csak gyakorlati úton meghatározható.
A bevont elektródás hegesztési gyakorlatban, mekkora a legkisebb áram, amivel még érdemes és/vagy lehet dolgozni? Nekem fölöslegesnek tűnik az 5...10A alsó határ. A legkisebb beállított hegesztőáram mennyire lehet hullámos, vagy inkább lüktető? Nem a hálózati 50/100Hz-re, hanem az inverter frekvenciájára célzok. Ha egy fojtó 100A vagy 200A-nál folyamatos áramot ad le úgy, hogy nem telítődik és nem ürül ki mágnesesen a következő impulzusig, a legkisebb áramnál ugyanezen a fojtón nagy áramimpulzusok lesznek áram-szünetekkel, aminek effektív értéke ugyan megegyezik a beállított kis áramértékkel, de nem lesz folyamatos az áram. -szerintem-
Hozzám került egy újabb Mikro 164 inverter,mert valami nem az igazi.Megmértem az üresjárati kimenő feszültséget DC módban,47 V ,kissé keveslem.Bekapcsolás után nem fog azonnal ívet,elég sokat kell szikráztatni,húzogatni a pálcát az anyagon,mintha gyufát gyújtanánk és egyszer csak elindul,ívet vesz,de nagyon gyenge.Maximumra feltekerve is éppen hogy olvasztja a 2.5mm elektródát,ráadásul,érdekesen sípol az ív.Most is mértem kimenőfeszt,most is 47V van rajta.Bekapcsolva,sikeres ívfogás és némi hegesztés után szünetet tartva,megint kell szikráztatni,de most kevesebbet,hogy ívet fogjon.Sorozatos heftelésnél van "azonnal" ív,de ez sem igazán tetszik.Ha most kikapcsolom a gépet,várok 1 percet,bekapcsolom,a tortúra kezdődik elölről.Még nem bontottam ki a burkolatából,gondoltam,előbb írok.A tulaj azt mondja,alu pálcával hegesztett vele elég sokat,valami pótkocsi vázat és utána lett ilyen.Látatlanban a leírtak alapján,szerintetek mi lehet a hiba.A gép javítása egyébként eléggé körülményes,mert szinte minden SMD alkatrészből van.
Még nem volt szerencsém ilyen inverterhez. Szakmai közhelyeket meg nem akarok pufogtatni. Maximum azt tudnám leírni, hogy én milyen sorrendben kezdeném a vizsgálódást, de tudomásom szerint Neked ezt már nem kell magyarázni.
![]()
Ezt okozhatja menet zárlat, fólia szakadás, kontakt hiba vagy IGBT, Mos fet szakadás! A vezérléssel nem hiszem, hogy gond lenne! Nálam is volt egy Mikro 124 hasonló gonddal! A fő trafója 0,8-1mm-es CuZ huzallal volt tekerve mind a primer és szekunder is! Nagyon ...ar volt szétszedni!
Csak tipp!
Szia Gábor!
Nézd meg a gép adattábláján,hogy a gyártó mekkora üresjárási feszültséget tüntetett fel.Ha ez jelentősen eltér az általad mért értéktől,akkor a további javításhoz mindenképpen oszcilloszkóp szükségeltetik. Ha nem,akkor az árammérő trafó körében keresendő a bibi. Szerintem IGBT szakadás ilyent nem csinál, de viszont a szekunder oldali booster dióda szakadása is okozhat ilyen problémát. Azt kellene megnézni,hogy a kimeneti diódák közül nincs-e olyan,amelyiknek a hőmérséklete egy kis hegesztés után a többitől lényegesen eltérő. Ha találsz ilyent,akkor a kimeneti körben keresendő a baj oka. Ha nem,akkor az árammérő kör lesz a ludas. De a legtriviálisabb,a potméter hiba. A TOP3200 rajzát miért mellékelted a hsz-hez? Ahhoz hasonlít a legjobban?
Szia,
a leírásod arra aszociál hogy a primér oldali teljesítményfélvezetők áramát soros ellenálásról csatolták vissza,amely ellenálása megnövekedett(0.1 Ohm smd ellenálások párhuzamossan!),ez miatt túllövések vannak,ami miatt periódikussan kimarad néhány,akár 10 impulzus is, innét a halható sípoló hang... ![]()
Szia,
Az első kérdésedre: 1.5 mmes bevont elektródát - a heggesztendő anyagtól függ - 20-30Amperrel szépen lehet olvasztani... A második kérdéssel kapcsolatban,mivel egyenáramról van szó,a néhánytiz kilóHertzes hullámzás, esetleg pulzálás ideje alatt az ívben lévő plázmának nincs ideje kihülni,így a folytó egyetlen szerepe illeszteni az áramforrást a Voltaívhez megfelelő jelleggel.Ugyanakkora efektiv áramnál NEM lehet a heggesztés szempontjából megkülönböztetni hogy hullámzik e a feszültség vagy pulzál 40KHzen... ![]()
Szia Pisti!
Szétkaptam a gépet,látható hiba nincs.A rajzot azért mellékeltem mert a gép végfoka olyan (mondhattam volna) mint a rajzon.Áram érzékelő trafót nem találtam.Az üresjárási fesz 60V a tábla szerint,én 47V mértem.A kimeneti diódákat hőre ellenőrizni szinte lehetetlen,mire kitekerek 11 csavart arra a fene megette az egészet.Mellékelem a két panelt,ezek egymáson vannak némi tüskesor és egy rahedli csavar fogja össze őket.A tulaj,nem akarja javíttatni,mondván,neki így is jó (akkor meg mi a rossebnek hozta ide),nem szóltam semmit,Ő tudja. Csak egy gondolat:Ilyenkor nem bánom,hogy az én gépem nem gyári. ![]()
Köszönöm a választ.
A hegesztőáram kezdő értéke azért érdekel, mert terveztem, egy PFM szabályzót, amihez ki kell még agyalnom, a kis áramértékű szabályzást és a fojtót. Kis áramértéken a frekvencia is kisebb: Imax.: 200A - kb.:160kHz kimeneti impulzusszám(teljeshíd 80kHz-en) Imin.: 20A - kb.:16kHz elvileg, mivel az impulzusok szélessége állandó. Még folytatok szimulációt a kisáramú működésről de egyenlőre az életképességét vizsgálom, hogy érdemes-e magán célra ilyet építeni.
Szerintem, nem túl szerencsés elrendezés, nagyon nagy lesz a kimeneti áram hullámossága kisebb áramoknál. Vagy nagyon nagy kimeneti fojtót kell betenned.
Szívessen,
hogy hogyan oldod meg rád bízom,de a PFM-nél [egy] impulzusban gondolkodunk... ![]() Ökölszabály hogy amekkora teljesítményt elbir a primér teljesítményfokozat,a fojtó induktivitásával állítjuk be az odatartozó heggesztőáramot.Igen,ez azt jelenti hogy a legkissebb teljesítménynél "foghíjassak" lesznek az impulzusok,de attól prímán heggeszt...Viszont a zavarszűrésre 3 x több figyelmet kell fektetni... ![]()
Az alapkapcsolás dupla frekvencián megy, mert a kimeneten szétosztom az impulzusokat, hogy teljes hidat, vagy félhidat is kezelni tudjon. Feszültség szabályzást gond nélkül veszi. Az áramszabályzás a gond. 20A effektív kimenő áramnál 50...70A áramtüskék szaladnak ki, köztük hosszú szünettel. Még ha a hegesztést nem is zavarná, de az érzékelés a probléma. Úgy tűnik nem éri meg tökölni vele...
![]()
Szervusz!
Áramtól függő induktivitású fojtó is alternatíva lehet.
Szerinted mennyi esélye van, hogy ezt házilag összehozom? Talán még meg is próbálnám, ha egyeb dolgom nem lenne, már csak a hecc kedvéért. Köszönöm a szakmai bíztatást, de egyenlőre úgy látom, hogy ez az a pont, ahol mérlegelnem kell. A PFM azért motivált, mert még nem találkoztam ilyen hegesztő rajzzal, meg az alacsony alapjárati veszteség, ill. hogy hegesztési szünetekben gyorsabb a visszahűlés (hőleadás), mert szinte jelentéktelen az utánpótlás, mintha kikapcsolnám az invertert. Most jutottam arra a pontra, hogy egy PWM vagy PSPWM elkészítése egyszerűbbnek tűnik, és itt nem számítom bele a rajz elkészítésén való agyalást és számításokat.
Tisztelt fórumtársak,
Feltöltöttem két nyáktervet, az épülő "Maci-m" tervei lennének. Az alapokat tekintve köszönet mindenkinek, több nyáktervet is átnéztem és a számomra legszimpatikusabbakat alakítottam át a saját alkatrészeim ill. elgondolásom alapján. A vezérlőpanelen helyet kapott az anti-stick áramkör, valamint a tápstabilizátor és a hővédelem reléje is. A nagyfesz panel lényegében nem változott sokat, leszámítva, hogy az egyenirányító hidat nem terveztem a panelre, ez külön lesz hűtőbordán, vezetékkel bekötve. A vezérlőpanel tápja egy 2x6V-os trafó lesz, mivel a ventillátort nem innen akarom táplálni. (terveim szerint 230V-os lesz) A nagyfesz panelre rárajzoltam a vezérlőpanelt, szeretném így egymás fölött elhelyezni. Örülnék ha páran megnéznétek, hogy szerintetek van-e benne hiba? A nyák készítéssel kapcsolatban egy kérdés: vasalásos nyák-ot még nem készítettem, ehhez kell tükrözni a rajzokat? Előre is köszi a válaszokat (no meg a kritikát ![]() Idézet: „"Örülnék ha páran megnéznétek, hogy szerintetek van-e benne hiba?"” Szia .Érdekes amit írsz . Te átalakítottad a MACI-t saját elképzeléseidnek megfelelően .Ami dicséretes hogy nem szolgalelkűen másoltad hanem gondolkoztál és dolgoztál vele. Csak nyáktervből amit közreadtál nem sokan fognak tudni segíteni neked .Kapcsolási rajz mindenféle képen kell ahhoz hogy el lehessen igazodni . üdv wegg
Ő csak a nyáktervet szabta át, hogy az ő alkatrészeinek megfeleljen és helytakarékosabb legyen...
Én átnéztem,hibát nem látok,de megjegyzést fűznék hozzá.A 230V AC bemenetre tegyél a biztosítékok (?) után egy 275V VDR-t,bár ez a "Maci" rajzon nincs,de némi védelmet jelent.A kondenzátor (4x470µF/400V) bank kisütő ellenállásnak 1 db. 100k/2W is elég.Az okosabb fórumtársaktól tanulva javaslom,hogy a kondenzátor bank be és kimenő táp csatlakozást úgy kösd be,hogy ne legyen közeli és legtávolabbi kondi az áramkörben.Értem alatta,hogy az gréc hídról jövő negatívot kösd a kisütő ellenállások oldali negatívra, a pozitivot viszont a túloldali pozitívra,ez egy átlós kötés lesz és az elmenőket is ennek megfelelően,lényegében mindegy melyik a betáp oldal és melyik az elmenő,csak példa volt,de a kondi bank kivezetéseit a kisütő ellenállásokkal szembeni oldalon rövidítsd le,csak olyan hosszú legyen ami éppen szükséges.A vezérlő panelon a fet hűtőbordáját töröld,teljesen felesleges,viszont a stabilizátor kockának feltétlenül tegyél,tervezz oda egyet mert most nincs,de mindenféleképpen kell.Gondolom a kondenzátorok fizikai mérete alapján rajzoltad a nyákot,a relék is elférnek és a bekötésük is helyes valamint az opto is jól van odarajzolva (ezeket neked kell tudnod),ha ez így van akkor ok.A kukacoskodásért elnézést kérek. Wegg fórumtársnak abban igaza van,hogy egy hivatkozás a rajzra jó lett volna,de ez már tényleg piszkálás,hisz gondolná az ember a Maci rajzát már mindenki ismeri.
![]() Idézet: „"alakítottam át a saját alkatrészeim ill. elgondolásom alapján"” Ezért gondoltam hogy kapcsolástechnikailag is változott. Igazad van erdgab aki itt csüng a fórumon annak a belépő a MACI ismerete .Én is azt kezdtem el építeni már régebben ,csak léket kapott a projekt egy kicsit ,de azért nem adtam fel .De ha ez kell akkor megteszem ![]() ![]() üdv wegg |
Bejelentkezés
Hirdetés |