Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Bikázó trafó készítése
Témaindító: Marty McFly, idő: Ápr 4, 2009
Témakörök:
Bocsánat! Ezt benéztem. Most viszont van mit olvasnom (nem volt a piros mellé írva, hogy foglalt)
Egy 230/24V. 630 W -os trafót leltem a műhelyben. Vajon ez mire volna elég? Esetleg kisebb benzinesekhez?
Valaki tenne fel egy egyszerű kapcsrajzot?
Lehet, nagyon bonyolítom a dolgot, de nem tudnék valami feszültség szabályozással operálni a 24-es szekunder után? Nem hiszem, hogy meg tudnám tekerni a trafót. Meg sajnálom szétkapni a meglévőt (majdnem 40K volt az ára)
Hát... Én még soha nem tekertem trafót. Ennél kezdőbb vagyok. Viszont esetleg becserélhetném egy 12v. 630W ra. Ezek szabvány biztonsági trafók. Itt gondolom az üresjárat lenne 12volt. Ezzel mehetne? Van 100-150 amperes Graetz-híd, vagy úgy kell összehoznom diódákból? Esetleg üzletet tudnál ahol kapok ilyet? És nem kell puffer a végére?
20 éves, 8,2:1 sűrítési arányú négyhengeres 1,3-as benzines 110A környékén húzott nyári időszakban, hideg motorral (2-3 napja járt utoljára), gyújtás nélkül forgatva. Ez 12V-ról úgy 1350W teljesítmény. Újabb benzinesek 11:1 környéki sűrítési aránnyal vannak, plusz többmindent kell az indítómotornak meghajtania (ezen csak generátor, vízpumpa meg egy vezérműtengely van), szerintem 150A környékén van egy ilyen 1,3-as motor indítóárama is. Ahogy köbzoli írta, az a trafó némi áttekerést követően inkább csak gyorstöltőnek lesz jó, ahhoz, hogy rákapcsold a hideg, lemerült akkura, ami ettől egy kicsit töltődik is, és fel is melegszik valamennyire, így utána be tudja indítani a motort.
Akkor mostanság nem fogok bikázni. 2-2,5 Kw os trafó mennyire lehet drága? Van ekkora valahol?
Üdv!
Itthonra talán elférne egy bikázó a traktorunkhoz, mert a nagyon nagy hidegekben az öregedő akkumulátorok nem tudják beindítani. Általában majdnem át tudja lökni a dugattyút a holtponton, de ott van az a "majdnem". Szóval véleményem szerint elég volna csak egy kicsi segítség az akkuknak (a karter alá indítózás előtt egy órával melegítőt szoktunk berakni). Az ötletem az, hogy néhány mikrohullámú sütő transzformátorát felhasználva (és nyilván áttekerve a szekundert a megfelelő feszültségre) talán tudnék szolgáltatni 100A segítséget az akkuknak. Ez mennyire valósítható meg? Úgy számoltam, hogy két trafó tudna 1200W-os teljesítményt nyújtani, ami kielégítené a 100A-t 12V-on. A gondom az, hogy ha életképes a terv, akkor milyen diódák kellenek ide? Legfőképpen az ár érdekel.
Egy traktornak 100A az vékonyka lesz, arra lesz jó, hogy az akkut egy kicsit megmelegítse. Ha azt akarod, hogy üzembiztosan induljon, akkor legalább 3-400A-ben gondolkodnék, de még inkább efölött. Viszont nagyon sokat tud segíteni egy szívócsőbe szerelt levegőmelegítő, vagy ennek hiányában egy hőlégfúvóval történő levegőmelegítés a levegőszűrő helyén. Indítás előtt levenni a szűrőt és hőlégfúvóval forró levegőt fújni a szívócsőbe. Bár ha tényleg az a probléma, hogy a holtponton nem fordul át, akkor ez sem ér semmit, de szerintem akkor már le kellene cserélni az akkut...
Erre gondoltam én is, egy kicsike segítség kellene, mert múltkor egy szerintem döglött akkut találtam egy kuka mellett, hazahoztam, felöntöttem a jelzésig desztvízzel, feltöltöttem és segítségnek rákötöttem párhuzamosan a traktorra. Elég volt ez a kis plusz energia is (44 Ah-s akksi).
Egyébként van a traktoron dekompresszor, máskülönben meg se bírná az új akku se mozdítani szerintem. Illetve természetesen be van építve egy melegítő gyárilag a szívócsőbe. 1 perc szívótorok melegítés mindig van indítózás előtt. A kérdésem az még, hogy hány amperes diódák kellenek a feladathoz? Illetve érdemesebb újakat vennei ( ) vagy keressek használtat?
Jó a használt 100A-es dióda. 4 darab kell hozzá. Apróhirdetésben vagy bárhol a neten találsz olyan 6-7ezer körül lehet. Milyen traktor ez?
T-25A, nem nagy valami, de keveset eszik. Viszont most valahogy fogunk egy nagyobbat venni. Így már mindenképpen szükség lesz egy bikázóra. -20oC körül már elég gázos a helyzet.
A szekundert hány voltra tekerjem? 12/1,41=8.5V, vagy 13/1,41=9.2V? Egyáltalán elég ha csúcsban kijön a 12V, vagy inkább tekerjem 12V-ra és kész? Eszembe jutott valami. Van itthon nekem vagy 100db nem működő PC tápegységem. Nem lehetne megoldani azoknak a szekunderen levő TO tokozású diódáival? Nyilván van gyártási szórás, így a nyitófeszültségek különbözhetnek egy kicsit. Ötletnek jó?
Helló.
Én egy 380V/24V-os biztonsági trafót használok. (van vagy 1500W-os). Egyfázisú. Ezt 230V-ra kötve a szekunder fesz. kb. 14V. Egyenirányítva, és mindent indít.
Sziasztok, ez a valasz elege regi hozzaszolasra van, de visszaolvasva valaszt nem talaltam ra.
Szoval semmi misztikus felre magyarazhato nincs a "cs" jelzesben ezeket a toltoket az aksik egyedi es csoportos toltesere terveztek, vagyis a "cs" csoportot jelent tobb 12V-os egyseg parhuzamosan kotott aksi tolteset, ugyan ez vonatkozik a tobbi feszultsegre is.
Üdv!
Tovább görgetem a projektet: valószínűleg be fognak válni a TO tokos diódák Bővebben: Link Elméletileg 30A-t bírnak, 4*4 darabot használtam fel, és természetesen az egy tokban levőket is párhuzamosan, így összesen 8*4 dióda került bekötésre. Ez, ha 20A-es megengedhető terheléssel számolok 8*20=160A-es maximális leterhelést ad, de, mivel a híd egy diódája csak az időegység felében üzemel 320A-t tud elviselni. Persze, ha helyesen gondolkozok. A 100A-hez szerintem ez elegendő lesz. A kérdésem az még, hogy milyen keresztmetszet nagyságú vezetéket használjak? Táblázatokból 16mm^2-es vastagságot néztem ki, csak ennek a vezetéknek 600 HUF/m az ára, illetve ekkora be sem fér az ablakba. Mekkora lenne az a legkisebb átmérő, amivel nem okozna menetzárlatot egy 1-2 perces üzem?
Inkább szerelj ki néhány diódát selejt vagy bontott autógenerátorból. Abból 2-2 db párhuzamosan megfelel. Tele vannak velük a MÉH telepek. A TO tokosak nem erre készültek.
Két vagy három szál 3-as zománchuzal párhuzamosan bőven elviseli az indítóáramot arra az időre.
Értem, egyenlőre megpróbálom a TO tokosakat, ha elfüstölnek se fogom sajnálni őket, majd kiderül, persze tudom, hogy a Schottky nem erre a célra készült.
Nos, megtekertem a trafót 6 mm^2-es vezetékkel, 13 menet, a sok dióda és működik a dolog. Egyenlőre, csak egy trafót kötök be, de ez is jó segítségnek bizonyult.
Köszönök minden segítséget!
Sziasztok! Van egy ilyen trafóm, bikázót szeretnék késziteni belőle:
http://hippy.csoma.elte.hu/~csiga/a17f8cb2/100_7146.JPG http://hippy.csoma.elte.hu/~csiga/a17f8cb2/100_7147.JPG jelenleg a secunder 110V-ra van tekercselve, 1200VA van ráirva, és mivel vetitőtrafó, gondolom hosszútávon is birja. Hegytetőn lakom, és benzines autóinkat rendszeresen megrikatja a hideg. A nagyobbik inditomotorunk 1,2 kW ami ugye 100A, amit ha jól nézem, ez a trafó ki is birna, ha áttekerem a secunder oldalt. Azt értem, hogy kell egy jókora gretz a dologhoz, ezt még nem tudom, hogyan lehet a legolcsóbban, de valszeg autóbontó lesz belőle. Korábban irta valaki, hogy a puffer megúszható, ha benne marad a körben az akku. Nemigen van nullára meritve, illetve van töltőm, tehát sose nullás akkura tenném a bikázót - avagy gondolkodjak akkumentes bikázásban inkább? Kérdéseim: - hogyan kell szétszedni a vasmagot? - milyen huzalt használjak? Jó az, amit letekerek róla? Nyilván vékony, ha 110V/1200VA-re volt szánva.. - lehet esetleg több secunder és több gretz? Gondolom ehhez nagyon egyformára kell sikerülniük a tekercseknek. Igy talan olcsobb lehet?
Akku mindenképpen kell, hogy ott legyen, mert ha beindul a motor, akkor a generátor akku hiányában igencsak nagy feszültséget tud csinálni, ami az autó elektronikái számára ártalmas. Puffer nem kell, jó az úgy natúrban. 100A mondjuk kevéske, de ha indítás előtt ráteszed az akkura néhány percre, akkor az akkut megmelegíti, amitől az életre kell és így biztosabb lesz az indítás.
A vasmag szétszedés néha problémás, attól függ, mennyire van átitatva lakkal. Ha nincs nagyon, akkor az összefogó csavarok eltávolítása után lemezenként szétszedhető - meg kell találni, hogy pontosan merre, meg az első néhány lap nehezebben jön ki a kötegből, de utána már menni fog. Amit letekersz róla, az is jó lesz, hosszában összehajtod úgy, hogy nyolc ág legyen párhuzamosan. Ezután ha sikerül nagyáramú graetzet szerezni, akkor valóban párhuzamosan kötöd az ágakat, ha nem sikerül, csak kisebb áramúakat, akkor ha pl. nyolc graetzed van, akkor minden drótot külön egyenirányítasz és úgy kötöd párhuzamosan a graetzeket, vagy pl. négy graetz esetén 2-2 szálat kötsz párhuzamosan. Így a tekercsek ellenállása kompenzálja a graetzek különbözőségét, a párhuzamos feltekerés meg kellően azonos tulajdonságokat ad az összes tekercsnek. Amúgy milyen helyen vagy, hogy benzines autó nem indul?
Együltömben végigolvastam a topicot és nosztalgiát ébresztett bennem. Visszaemlékeztem azokra az időkre, amikor sima fekete lemezből készítettünk hegesztő trafókat, csak úgy egyszerűen. Nem szigeteltük semmivel a lemezeket, bár volt valaki, aki azt tanácsolta, hogy tegyük ki az esőre a lemezeket, egy kicsit rozsdázni. Azt hittük viccel. Ő kóválygó áramnak nevezte az örvényáramot, de mi, még akkor nem tudtuk, hogy olyan is van. Az igazsághoz az is hozzá tartozott, hogy a vasmag melegedett, de azt hittük, hogy a tekercstől melegszik át. Amikor hegesztett a haver, az egész vonalon észre vevődött. Azaz, azoknak rebegett az égője, akik arra a fázisra voltak kötve.
Arra gondoltam, hogy ha a bikázóval megterhel egy 220 voltos vezetéket, nem érzi- e a szomszéd is. Rendben, a szomszéd rendes ember, nem szól semmit, de a hálózaton pár volt feszültségesés nem lesz – e , egy ilyen bikázásnál? Szerintem ezt is be kell számitani.
12V 100A az 1,2kW. 230V-on ez kb. 5A, ami nem sok. Azt a néhány volt esést az izzókon kívül máson nemis lehet megérezni.
Idézet: „A felhasználási hely csatlakozási pontján az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. a névleges feszültség plusz, mínusz 7,5 százalék (leágazási ponton plusz nyolc, mínusz hét százalék) tartományon belül szolgáltatja a villamos energiát normál üzemállapotú egyhetes mérése alatt (bármely nap) a napi bármely tíz percre átlagolt értékek 95 százalékában. Az egyhetes mérés minden tíz- perces átlagértékének a névleges érték plusz tíz, mínusz tíz százalék tartományába kell esnie. A legnagyobb feszültségnövekedés mértéke a névleges feszültség 115 százalékát, feszültségcsökkenés mértéke a névleges feszültség 80 százalékát nem haladhatja meg egyperces átlagban.” Vagyis felesleges egy bikázásnak a hálózatra gyakorolt hatásán agyalni.
Hali végig olvastam az elözményeket én a mikro trafos ötlet -re lettem figyelmes.Szrintem csak a szekundert kell áttekerni.csak pár menet kell rá ez jo ötlet.Ki kellene probálni.
Mivel együltömben olvastam el a topicot, elkövettem azt a hibát, hogy amikor a hozzászólást írtam, a témaindító 7,2 kW – os bikájára gondoltam és nem jeleztem. A kisebb, 1,2 kW – os bika tényleg, a hálózatra gyakorolt hatása elhanyagolható.
köszönöm az infókat, nekiállok áttekerni... namost 8 szál ebből a vastagból egy sávban is kiteszi a csévetest 1/3-adát, tehát ha olyan szépen akarom tekerni, ahogy gyárilag is van (minden sor egymás mellett), akkor rendesen kell geometriázni rajta. avagy egyszerűen csak fogjam össze a 8 szálat és uzsgyi? jelen, gyári állapotában van kb 6 mm hely még a csévetesten, úgyhogy talán akkor is ráfér, ha nem olyan szépen tekerem. mennyit számit ez?
Üdv!
Először is az áttekercseléshez tudnod kell, hogy hány menetet kell feltekerned a szükséges feszültséghez. Ha például leszedted a szekundert körbetekersz valamilyen kéznél lévő vezetékből egy menetet, de jobb többet. leméred, hogy mekkora az üresjáratban a feszültség, elosztod a menetek számával és megkapod a menetenkénti feszültséget. Ezután ha pl. 14V-ot akarsz és pl. 1,3 V/menet jön ki, akkor 14/1,3=10,77 -> 11 menet szükséges. Így 11*1,3=14,3 V lesz a szekunderen. Vezeték keresztmetszet ügyében használd a linkelt oldalon a C oszlopot (100A-hez a 16mm^2-es vezeték kell, na ez nem olcsó, szerencsére nekem volt itthon). Ezután kell az egyenirányítás. Én sorba-párhuzamba kapcsolt TO tokos diódákat használok. Nem erre a célra lettek gyártva, de eddig nekem beváltak traktornál. A következő kell hozzá: sok-sok számítógépes tápegység. Akkor ingyen meg tudod úszni, ugyanis bármelyik számítógép szervizben hozzád vágnak 50-60 darabot (nyilván a nem működő tápok kellenek; általában kondenzátor miatt hal meg, a diódák eddig mind jók voltak nekem), ha szépen kéred, legalább is hozzám vágtak 100 db-ot. Nos, a jobb tápokban 30A-es diódák vannak, egy tokban 2db. Én bőven túlméreteztem. A hídhoz 4db dióda kell. Én 4*4 ilyen TO tokosat használtam, az valójában 4*4*2 dióda. Szóval 4*2*30=240A, viszont a hídban a periódus idő felében van az egyik pár használva, ezért ez 480A... Nyilván irreális, de a 100A-hez képest szépen túlméretezett. Előbb melegszik meg a trafóm, mint a diódák. A tápokban található bordákat fel is lehet használni a diódákhoz, hiszen kell nekik hűtőfelület. A híd minden egyes diódája 4db TO tokos (benne ugye 2db dióda van, azt is párhuzamosan kötöttem, két szélső lábat összekötöd, a tokon belül a katódok a középső lábra vannak kötve) "diódapárból" áll. Ezután nem kell puffer se semmi, HA VAN AKKUMULÁTOR!! Ami még fontos: Ha érzékeny elektronika van a kocsiban óvatosnak kell lenni! Traktorhoz nekem ez bevált.
ezaz, köszönöm, a rossz PC-tápok! legalább asszony nem szólhat be, hogy mennyi rossz cuccot megtartok... a számgépszerviz a szomszéd szoba. van legalább 30 rossz tápom, ki is ásom...
hát azt csinálom, hogy lesz 8 tekercs a régi anyagból, és egyenként kapnak egy-egy gretz-et. aztán megmérem, mi történik, ha rákötöm az akkut. ebből kiderül, rá merjem-e kötni az autót is...
Van egy 1kW agregátom. Ez nyilván kipukkanna a 2kW láncfűrésztől, de mivel szóba került, hogy "elmegy az az univerzális motor bármiről", gondoltam, megér egy kérdést:
Nem lehet olyan kapcsolást csinálni?: (diófákkal vagy egyéb, bonyolult módon) hogy a láncfűrész menjen arról az agregátról - félerővel (vagy félerővel se) és persze türelemmel? Lényeg, hogy az agregát ne legyen túlterhelve, és lehetőleg a motor se égjen le...
Elég annyi, ha nem nyomod a fűrészt nagyon a fára, hanem csak úgy félerővel.
A kettős diódák nem per dióda tudnak esetedben 30A-t átlagosan(!), hanem per eszköz. Vagyis, egy tok 30A maximum átlagos árammal terhelhető 25 fokon. Ez a félperiódusos üzem miatt 60A-re jön ki két utas egyenirányításban. Ebből négy az 240A lesz. Egy félperiódusban két ilyen négyes vezet, de sorosan kötve, tehát az egyenirányítód eredő terhelhetősége 240A lesz. Azért van szerencséd, mert ezek a schottkyk jól tűrik az impulzusszerű túlterhelést.
Hát, mielőtt szétcsaptam volna az agregátot, készitettem egy előtétet a mutatós multiméterem (max 6A) elé, amely lehetővé tette, hogy 18 A-ig mérjek vele. Eredeti szándékom az volt, hogy fűrészelés közben nézzem, mennyire szabad nyomni, de nyilván idáig el se jutottam:
Megmértem, mennyit vesz fel üresjáratban a hátózatról, hát bizony 8,5A-t, tehát akkor is kb nominális az áramfelvétele, ha csak üresen pörgetem. Nem beszélve az inditásról, amikoris finoman igy is felkoppan, tehát kb 20A. Ezek után jó kérdés, hogy vajon mennyire kell túlméreteznem azt az eszközt, amivel ezt, vagy más elektromos eszközt a szabadban meg tudok hajtani... És vajon hogyan tudnám ezeket a motorokat egyszerűen egyenáramról kipróbálni? Pl anélkül, hogy csinálnék egy hatalmas egyenirányitót 220 V-ra? (Ami melesleg 110 lesz) Pl tud valaki ilyen, működő egyenáramú rendszerről? 10A, kb 220V. Szivesen odakocsikázom, nyilván egyszerűbb, mint egy felesleges illesztést késziteni... |
Bejelentkezés
Hirdetés |