Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   215 / 382
(#) granpa válasza Darfol hozzászólására (») Feb 23, 2014 /
 
Használd a válasz jelet! Nem kell max. terhelés; tégy rá két 12V, (50)70W-os reflektorégőt, sorba kötve. Közvetlen a trafó kivezetéseire; és úgy mérj feszt. Ezután letekersz, ha kell. Tudni fogod 1V-ra, hány menet kell.
Ha akku töltő volt, akkor annak jó a feszültsége akkut tölteni, miért akarsz (le)tekergetni.
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2014
(#) Darfol válasza granpa hozzászólására (») Feb 23, 2014 /
 
Tiszteletem!

Sajna nincsen itthon refi égőm és a kocsiból most nem akartam kiszerelni de pont a kezem ügyébe keveredett az egyenirányítóm egy KBPC5008 így 18,01 V mértem.
Akkor így nem kell tekernem semmit? Ezt szeretném megépíteni akkutöltő

Köszön a segítséget!
(#) granpa válasza Darfol hozzászólására (») Feb 23, 2014 / 1
 
Ez egy jól megszerkesztett táp. A 12v-ot (ha nem tudsz ráfűzni erre a trafóra) akármilyen kis trafó, vagy dugasztáp ellátja.
(#) Electricboy hozzászólása Feb 23, 2014 /
 
Sziasztok!
Szerintetek körülbelül mekkora teljesítményű lehet ez a trafó? (Adatok a képen.)

P1050896.jpg
    
(#) granpa válasza Electricboy hozzászólására (») Feb 23, 2014 / 1
 
~260VA. Az oszlop nem 5cm, ~4.2.
(#) Electricboy válasza granpa hozzászólására (») Feb 23, 2014 /
 
Köszönöm, reális lehet.
(#) Csongi_ hozzászólása Feb 25, 2014 /
 
Udv!
Az elozo oldalon kerdeztem egy trafoval kapcsolatban, azt ma delutan ujratekercseltem es ossze is taktam. Miutan osszeraktam, es beuzemeltettem, rovid ido utan langyos volt a tekercs, es egyre melegedett, de legalabb a kijovo feszultsegek rendben voltam. Utanna jobban megneztem, es kozepleagazasos a primer. Jol bekotve csak a kello feszultsegek fele van meg a szekunderen. Lehet valamit csinalni, hogy megfelelo kijovo feszultseg mellett jol legyen bekotve a primer? A szekunderre mar nem fer tobb huzal.
(#) granpa válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Valószínű, nem megfelelően tekercselted (méretezted). A primer ezek szerint 2x110V-os, időben észrevetted! Ha számoltad letekeréskor, nem gond helyesen megtekercselni, de a mostanit lemérve is megtudod a helyes menetszámot.
(#) Csongi_ válasza granpa hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Ugy hibasan a 35V-hoz 101 menet kellett, igy kellene 202. de mar nem fer el.
(#) granpa válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Írd, vagy képezd ide a trafódat, minden adatával. Avas, Aabl., oszlop méretek, menetszám (amit tudsz), huzalátmérők,stb.; valami nem gömbölyű. Annak (ahogy írtad akkor) tudnia kell amit szeretnél.
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2014
(#) Csongi_ válasza granpa hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Holnap minden adatot leirok reszletesen, ma mar nem tudom.
(#) Melphi hozzászólása Feb 25, 2014 /
 
Sziasztok!
Szeretnék segítséget kérni, egy 500VA toroid tr szeretnék megtekerni, van 1mm átmérőjű huzalom, ebből mennyit kellene összefogni 10A-hez?
Köszönöm
(#) granpa válasza Melphi hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Szokásos kb 2.5-3A/mm2-rel számolj. n=10A/2.5A/0.785mm2=~5 szál. A primerhez elég 1 szál (J=~3).
(#) Melphi hozzászólása Feb 25, 2014 /
 
Köszönöm.
(#) Alkotó válasza Melphi hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Ha 4-et öszefogsz, akkor 3,18A/mm2 áramsűrűséget eredményez a 10A-es terhelés. Ez még jól belefér.
(#) Csongi_ válasza granpa hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Itt van a kep a traforol. Mindent rairtam amit tudtam.
Mindket primer leagazassal sorbakotve vilagit egy 40W-os izzo.

DSC_0061.JPG
    
(#) erbe válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Korábban is írogattál már méreteket, azóta kicsit összement a trafó. EI 92-höz hasonlít, aszerint 12 cm2 a magkeresztmetszet. 150 VA-t ki lehet szedni belőle. A primer ellenállásaid nagyon érdekesek. Még 400 V-os trafóhoz is túl magasak az értékek. Ekkora trafónál 10-20 Ohm körüli értékekre lehet számítani. Már az összegzésed is gyanúra ad okot, hiszen 294+294=530. ???
Trafó mérésnél ki kell várni, amíg megállapodik a műszer. A digitálisnak is időbe telik, amíg az induktív lengések lecsengése után pontos értéket mutat.
(#) Csongi_ válasza erbe hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Megvartam ameddig a meromuszer beall a vegleges helyzetebe, es ugy mertem a primeren ezeket az ertekeket.
(#) Alkotó válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Valami mellé megy. Erbe 10-20R-os ajánlása sokkal racionálisabb lenne. Lehetetlenül nagy értékeket mérsz, ezért teszteld a műszert ismert ellenállás értékének mérésével az adott tartományban (hátha a műszer viccelődik).
Miért fontos neked mennyi a tekercs egyenáramú ellenállása, ha tudod melyik a primer? Kösd hálózatra, és mérd meg az üresjárásban felvett AC áramot Ha ez 10-100mA nagyságrendbe esik, akkor az rendben van.
(#) granpa válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Úgy látom van az ablakban még hely. Üresjárási áramot nem mértél; soros, és párhuzamos primer kötés esetén. Lehetne tudni milyen átmérőjű a primer huzal? A primer tekercsek ellenállását mérd le egyenárammal, két mérős módszerrel. A mért értékek nem az igaziak. Mérhetnél rövidzárási feszültséget (drop). Addig növeled rövidre zárt szekunderrel a primer feszültséget, míg kb. 5-600mA áram folyik a primeren. (Nem tudni hány VA-re volt méretezve eredetileg.) ~150VA-t kellene tudnia.
(#) Csongi_ hozzászólása Feb 26, 2014 /
 
A primer aramfelvetelet nem tudom megmerni, mert a meromuszerem nem mer aramerosseget valtoaramnal. Most jutott eszembe, volt egy 40ohm koruli tekercs is. Az lehetett a primer? Az egyik 290ohm-os agra kapcsolva azon 320V koruli feszultseg volt. Lehetseges, hogy ez volt a primer? Ez egy 0.3-0.4mm koruli keresztmetszetu huzal
(#) granpa válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Köss sorba a primerrel egy ~5 Ohm-os ellenállást (legfeljebb 5%-ost), és mérj rajt feszültségesést; számolj. Melyik tekercsen volt a 230V, amikor a 320V-ot mérted?Ez így elég találgatós. Sublerrel mérd meg az átmérőt.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2014
(#) Csongi_ válasza granpa hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
4.7ohm-os ellenallast kotottem sorba, azon 3.6V-ot mertem.
A 230V-ot az egyik 290ohm-os tekercsre kapcsoltam az ellenallassal sorba is, es amikor a 320V-ot mertem akkor is.
Sublerem sajnos nincs.
(#) granpa válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Hány A folyt? Az~170VA, annyit még bírnia kell (kis ideig). Ezek szerint a két 290 Ohm-os tekercs nem azonos menetszámú, vagy nem azonos átmérőjű huzalból van. Felcserélve is elvégezted a mérést? Ekkor nem volt terhelés a szekunderen? Mert akkor sok. Kösd sorba a két ~290 Ohm-os tekercset, a 4.7 Ohm-mal, és úgy mérj áramot (feszültséget az 4.7 Ohm-on). Ekkor mekkora feszültség van a szekundereken. És az előző esetben mekkora volt? A 0.3-0.4 mm-es huzalnak nagyon sok a mért(számított) áram.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2014
(#) erbe válasza Csongi_ hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Valami nagyon nem tiszta. Méréseid alapján ez egy nagyobb teljesítményű csöves kimenőtrafó lehet(ne). Akár ellenütemű végfokkal.
(#) Alkotó válasza erbe hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Pont ez jutott eszembe, lehet nem is hálózati trafó, hanem valamilyen légréses. Illetve nem szerencsés a hálózattal játszani Csonginak, ha bizonytalan alapvető dolgokban.
(#) Melphi válasza Alkotó hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Abban tudnál segíteni, hogy miképpen tudom megállapítani, hogy mikor mekkora áramsűrűséggel számoljak?
Köszönöm
(#) Alkotó válasza Melphi hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Nincs olyan "egyorrú" ember aki ebben tisztán lát, csak jó közelítések és tapasztalások vannak.
Ha egy kicsit belegondolsz, akkor végtelen nagy áramot is elbír egy vezeték, csak végtelenül rövid ideig. Aztán ahogy csökken az áram, úgy egyre tovább elbírja. Nekünk olyan áramsűrűség kell, aminél elvileg folyamatos üzem mellett sem melegszik jobban a vezeték mint az jó lenne, azaz végtelen ideig képes a rajta folyó áramot károsodás nélkül elviselni. De megint bizonytalan, kinek mi az értelmes melegedés, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy a trafók vezetéke viszonylag kedvezőtlenül helyezkedik el, mert egymást is melegítik, és lassan tudnak kihűlni.
De a ködölés helyett, szerintem 2,5-5 A/mm2 között van az értelmes határ. Egészen kicsi trafóknál, ettől nagyobb értéket is megengednek, de azok melegszenek is rendesen. Gyerekkoromban voltam az ikladi motortekercselő gyárban termelési gyakorlaton, és ott szívtam magamba némi információt. A motor ebből a szempontból hasonló a trafóhoz, szintén rosszul hűl mert be van szorítva több vezeték egy szűk helyre. De a lényeg, ott ökölszabály volt a 4 A/mm2, amitől a motorok üzemi hőfoka 60°C fölé nem megy.
Tehát ha van hely, akkor a 3 A/mm2 jó választás, de a 4-el se történik semmi katasztrófa. Igazából ez nem olyan kényes kérdés.
(#) ventura hozzászólása Márc 4, 2014 /
 
Sziasztok!

Segítségre lenne szükségem a képeken látható transzformátor pontos beazonosításában. Szerintem egy 0.35VA 230/2X12V-os. Egy Bioptron lámpa tápegyége egyébként és a szekunder kör zárlatos. Kénytelen vagyok megcsinálni, mert nem a miénk, csak kölcsön kaptuk és persze nálunk adta meg magát. Ha saját lenne akkor kapna egy 12V-os adaptert és kész. Egyébként mindenem van hozzá a trafón kívül, de ugyan ilyen lábkiosztású trafót nem találok. Ha valaki tudna mondani egy pontos tipust vagy gyátrót az nagy segítség lenne.
Köszönöm!
(#) zolika60 válasza ventura hozzászólására (») Márc 4, 2014 /
 
Ezek között nincs megfelelő? A lábkiosztást nem látni a fotón, meg a méreteit is csak te tudod.
Következő: »»   215 / 382
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem