Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Bővebben: Link 1. rész
Bővebben: Link 2. rész Előerősítő 2. Előerősítő 3. Előerősítő 4. Remélem, ennyiből tudsz választani... És ha még a "Keresés" funkciót is fogod használni, egész jó barátok is lehetünk!!!
Üdv! nem túl nagy szakértelmemmel (nem túl nagy szakértelmet igénylő dolog) építésébe fogtam, és segítségre lenne szükségem.
Szóval lenne egy Minolta Dynax 404si típusú tükörreflexes filmes fényképezőgépe apának, amit csak azért nem használ, mert apró lítiumos speciális elem kell bele, aminek darabja 1700Ft, és kettő kell bele. Én viszont úgy döntöttem, hogy készítek hozzá egy külső akkumulátort 5 darab AA méretű Ni-MH tölthető akkuból. Sorba kell őket kötni, hogy kiadja a 6V-os feszültséget. készítek hottá egy tokot, és egy adaptert, aminek olyan formája van, mint a két kis fotóelemnek, és lóg belőle egy kábel, amit össze lehet kötni a teleppel. És akkor a probléma: Egy olyan telepet alkotok ezzel, amit szétszedni nem lehet, tehát együtt kell tölteni. Egy akkumulátor 2700mAh-s, 1.2V-os. Van itthon egy töltőm, ami eredetileg Li-ionos akkumulátorhoz készült, a kimeneti feszültsége 8.4 Volt és 1.2A-rel tölt. Túltöltöttség ellen úgy vélem, véd. (...) Valyon szabad-e ilyen töltővel használni az elkészült "művemet"? Azért gondolom, hogy igen, mert az itthon lévő töltőim esetében a kimenő feszültség mindig nagyobb az akkumulátorok feszültségénél, kivéve amikor kisebb... ![]()
nem lehetséges a Ni-Mh akksik töltése lithium ionos töltővel mivel a lithiumos akksik nagyon veszélyesek volnának önmagunkban és ezért egy kis mikroprocesszor naplózza a benne végbement változásokat, mivel a lithiumos akksik kapacitását nem lehet a feszültség mérésével meghatározni, ezért kell egy mikroprocesszor ami jelzi az akksit használó készüléknek h lemerült vagy a töltőnek hogy teli van és ne töltse tovább mer "bumm".... magyarán kommunikál az öt használó eszközökkel! ezért van az h a mobil akksiknak is kettőnél több kivezetése van!
átalakítással valószínű lehet tölteni vele Ni-Mh akksikat is. van egy MAXim ic amiből sokféle töltésfeszültségű töltőt lehet kreálni (ha jól emlékszem) azzal kellene megpróbálkozni de! ezeket a sorbakötött akksikat csak egyenként kellene tölteni mert nem tesz jót neki a soros töltés! úgyhogy igazából azt sem ajánlom! inkább csináld meg olyanra h kiszedhesd az akksikat és egyszerre de külön külön tölthesd őket üdv!
Csövi
Egy 1szerű kérdésem volna, hogy hívják azt a valamit aminek a segítségével egyformára lehet hajtogatni az alkatrészek lábait? ![]()
Ahh te vagy az emberem, sose jöttem volna rá. Köszi a gyors választ!
![]() Jó8 :fogmosas:
Vagy inkább lábhajlító sablon?
Nem találtam meg a kapcsoló üzemű tápokról szóló topicot ezért írom ide kérdésemet! Meg építtettem a képen látható kapcsoló üzemű tápot, vagyis majdnem kész vagyok vele, a trafóról lenne egy két kérdésem hogy milyen vastag huzallal kel megtekerni, meg hogy kb hány menet, vagy egyáltalán jó hozzá ez a vas?
A vasmagom: RM6 FERRITMAG N67 Al=2400nH G=0,0mm B65807-J-R67 FAZÉKMAG PÁR (2 DARAB)
Kedvenc kifejezésem a procifésű
![]()
Az IC adatlapján van példa kapcsolás ez is onnét van, de ott a menet szám nincs feltüntetve, maga a vasat meg én választottam hozzá.
A Linket meg köszönöm ![]()
Hello,
Nagyon amatőr kérdés lesz, bocsi, hogy itt. Szóval épp lakást festek és úgy alakult, hogy jó lenne egy konnektort lecserélnem és nem szívesen hívnék ki ezért egy villanyszerelőt. Ha emlékeim nem csalnak a fekete a fázis, a kék a nulla, a piros meg a föld(sacc itt is van az ilyen irányú ismereteim vége). Szóval kicsit bizonytalan vagyok, hogy tudtok itt bármit elrontani? Egy link is jól jönne, ahol levannak írva az ilyen nagyon alapvető dolgok, esetleg valami FAQ szerű, vagy angolul is (sajna én nem találtam). Köszi
a színeket jól tudod (bár a földre inkább a sárga/zöld színű vezetéket szokták használni)
nem tudom, hogy mit értesz elrontás alatt, hacsak azt nem, hogy aki szerelte a hálózatot, az összekeverte a színeket. előfordul... ![]() a fázist egy fázisceruzával könnyen meg tudod keresni, ha a védőföld és a nulla nem egyértelmű, akkor kicsit nehezebb a helyzet. ha van a hálózatban fí relé (elvileg kell lenni...), akkor a fázis és vmelyik másik vezeték közé tegyél egy fogyasztót (sima villanykörte) és ha levág a fi relé, akkor megtaláltad a védőföldet ![]()
elméleti anyagért keresgélj a villanyszerelés.lap.hu oldalon, biztosan van vmilyen anyag, vagy link
Egy panelről van szó. Gondolom mert már elég régi építésű, piros a föld. Egyébént anyám lakásáról van szó és mint kiderült ez a konnekor már jó ideje elromlott és ahogy szétszedtem az a hely ahova a fázis volt bekötve kissé szét van olvadva és kicsit a vezeték körül a gumi is(csak annyira emlékszik, hogy valami elosztó volt benne amikor nem ment tovább). Ez jelent komlikációt? Úgy értem, hogy e miatt mégis csak rá kellene e nézetni egy villany szerelővel esetleg.
Egyébként még arra gondoltam az alatt, hogy tudok e elrontani valamit, hogy az egyértelműnek tűnik, hogy hova jön a föld, de a fázis és a nulla az egymás között mindegy? Ja és ha valamit mégis csak elcseszek, akkor törénhet valami baj, vagy csak levágja a biztosítékot? Ja és fázis ceruza nincs.
fázis ceruza 500-1000 forint bármelyik barkács- vagy villamossági boltban!
ne legyünk már ennyire smutzigok, hogy egy ilyen filléres eszközön spórolunk. a 230 volt az nem játék...
a szétolvadás vszeg azért következett be, mert vmelyik kötés meglazult és a megnövekedett ellenállás megnövelte az áramfelvételt, az hőt termelt, amitől tovább nőtt az ellenállás, ami tovább melegített...itakdalse, itakdalse - ez a régi berendezéseknél elég gyakori jelenség.
a fázis és a nulla bekötése teljesen mindegy - váltóáramról van szó. amire nagyon vigyázni kell, hogy nehogy a nulla helyére a földet kösd, mert az életveszélyes lehet!! elméletileg a biztosíték is véd, ha összekevered a nullát és a védőföldet, de azért az ördög nem alszik...(helytelenül méretezett biztosító, patkolás...) még valami, amire ügyelni kell: ha valami oknál fogva vezetéket cserélsz, akkor csak AZONOS anyagút szabad direktbe összekötni. (alu- t aluval, rezet rézzel, mert különben a két fém idővel "megeszi" egymást. ezt azért mondom, mert a régi vezetékek általában rézből készültek, míg manapság az alu a gyakoribb)
Köszi! Minnél több nevét ismerem annál könnyebb megtalálni
![]() procifésü < lol ![]()
Létezik kézreálló fogó is, és asztali verzió is belőle...
A régi házakban tipikus probléma. Az aluminium vezeték hajlamos hidegen folyni, ezáltal idővel meglazul utána kellene húzni vagy rugós szorítót kell használni a kötésnél, de erre a házgyári melósok nemigen figyeltek.
Arra vigyázz, hogy az aluminium hajlamos szereléskor törni és ha rövid a vezeték, akkor jön a vidámság ![]()
Nagyon köszi a segítőkészséget mindekinek! :worship:
Alu vezetékek vannak, nem tervezek hosszabítgatni, de azért köszi ezt az infot is a toldásról. Egyébként azt is mesélte anyám, hogy sokallja a villanyszámált és volt bent az elműnél ahol szintén azt mondták neki, hogy az elmondottak alapján sok, de nem ők számláznak el valamit, hanem lehet valami kóbor áram (ez is olyasmi amit már egy ideje tervez megnézetni egy szakemberrel...), lehet, hogy a rossz konnektor is összefügg ezzel? Az is fura kicsit, hogy a biztosítékok eléggé összevissza vannak. pl eggyel lehet lekapcsolni a konyhát meg a két szobának egy-egy részét. Vagy pl az egyik áramtalanítja a villanyt a fürdőben, de az ott lévő konnektort már nem... Dudus: a legtöbb konnektor, kapcsoló eléggé lógott, azokat helyre is raktam, de meghúzom akkor a csavarokat is a bekötési helyeken is, nehogy gáz legyen... idavid: nem spórolásból nincs, hanem csak eddig nem kellett, mert korábban fater csinálta ezeket csak idő közben elváltak ![]()
még annyi, hogy ha véletlen összekeverném a nullát és a földet akkor ha valamit bedugok az aljzatba akkor egyből levágja a biztosítékot vagy csak majd akkor, ha később baj lesz? Úgy értem, hogy kényszerít a rendszer, hogy észrevegyem (mert levágja egyből) vagy ez nem derülne ki egyből?
(egyébként itt most ez azért sem lehet gond, mert a korábbi konnektor bekötéséről is látom melyik a föld, nem csak a színéről, de azért kíváncsi vagyok)
Szia!
Én is panelben lakom. Nyáron lakásfelújítottunk, hát volt is tapasztalatom a villannyal. A kismegszakítók itt is összevissza vannak. A földet a szabvány zöld-sárga ér helyett rózsaszínnel jelölték. Fázis fekete, nulla kék, alu vezetékek. Fáziscerka: Én a glimmlámpásat javaslom. Vannak ilyen szuperérzékeny FET-es kivitelűek is, de tapasztalatom szerint, azok ártalmatlan földzajtól is beindulnak. Nandras: Idézet: „a szétolvadás vszeg azért következett be, mert vmelyik kötés meglazult és a megnövekedett ellenállás megnövelte az áramfelvételt” Az ellenállás MEGNŐTT, ezért nőtt az áram? Vagy hogy? Ezt nem értem...
Egyből észre fogod venni, mivel ha nem ugyanaz az áram folyik át a nullán, mint ami a fázison, akkor az nyilván máshova (földbe) ment el, és a FI-relé rögtön levág.
túlfogyasztás, kóbor áram:
könnyen elképzelhető, hogy valahol "kóborol" az áram. kapcsolj le minden fogyasztót (hűtőt, bojlert, telefontöltőt - mindent!) - ebbe az esetben a villanyórának nem szabad forogni, még egészen lassan sem! ha mégis mocorog, akkor valahol "szökik" az áram - hívj szakembert, hogy felderítse az okot. nem csak azért, mert nagy a szla, hanem, mert előbb- utóbb valahol, valami elkezd rázni... ![]() bizonyos mértékű túlfogyasztást a laza kötések is okozhatnak, mert ott abnormálisan megnő az áramfelvétel, ezért tanácsos a csatlakozásokat meghúzni. igen komolyan növelheti a számlát a villanybojler is, főleg, ha már el van vízkövesedve. saját tapasztalat, hogy erőteljesen számlabarát megoldás, ha nem hagyom állandóan bekapcsolva a bojlert, hanem, amikor teljesen felfűtött, akkor kikapcsolom és csak a melegvíz nagyrészének elhasználása után kapcsolom vissza addig, amíg újra felfűt. (minden bojlerben van egy hőkapcsoló, amely a benne levő víz hőmérsékletének csökkenésekor bekapcsol, de ez a gyakorlatban úgy jelentkezik, hogy a cca 70~80 fokos víz ~10%-os hőm. csökkenésekor bekapcsol, ami kissé pazarló, mert a 65~70 fok még éppen "megfelelő" arra, hogy bőven hűteni kelljen a felhasználáshoz. nálunk amióta így megy a bojler átlag 4000-5000 (!) Ft- al csökkent a villanyszámla - nem semmi) a fázisceruza mindegy, hogy milyen, a funkciójának megfelel. ezzel az eszközzel nyugodtan hozzáérhetsz a fázishoz, nem lesz semmi bajod. megj.: figyelj, a fáciscerka használatánál, mert becsapós lehet - ott is kimutat feszültséget, ahol valójában nincs. próbáld ki, hogy pl. hozzáérinted a hűtőhöz, vagy a bekapcsolt tv képernyőjéhez - világítani fog, de ez nem jelenti azt, hogy ott feszültség is van. (pontosabban van, de ez nem veszélyes az emberre, ennek kapacitív feszültség a neve.) ha kétségeid vannak, hogy a kimutatott feszültség veszélyes- e, akkor a legegyszerűbb próba, hogy fogsz egy izzót, egyik felét rákötöd a földre (fűtőtest, vízvezeték) a másik felét a kérdéses cucchoz érinted - ha világít, akkor stop ![]() sok sikert!
ha van fi relé, akkor az azonnal levág (ahogy Balázs is írta), ha nincs, akkor nem biztos, hogy a biztosíték (akár kisautomata, akár D rendszerű) azonnal reagál - attól függ, hogy mekkora a terhelés az ágban.
hoppá....I=U/R
![]() jogos az észrevétel... a laza kötés fűtötestként kezd üzemelni.... itt a felvett teljesítmény növekedése miatt nő meg az áram... persze a végeredmény szempontjából a kiváltó ok mindegy, de akkor is tévedtem....
EZ szerintetek jó lehet kapcs üzemű táphoz? vagy milyen vasmag lehet?
Köszi az újabb részletes hsz-t neked és Balázsnak is. Így most már csak elboldogulok. Ha meg nem majd még írok
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |