Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fényképezőgép: USB kommunikáció és toldott tápkábel
Lapozás: OK   1 / 2
(#) fg hozzászólása Márc 7, 2008 /
 
Sziasztok!

Egy kezdő számára teljesen megmagyarázhatatlan problémával állok szemben. Elmesélem:

Szereztem Canon powershot fényképezőgépet (A310). Ez a család arról nevezetes, hogy számítógépről teljeskörúen távvezérelhető. Ezzel akarok időjárási élőképet közvetíteni egy erre a célra szolgáló weboldalra. Hálózatról célszerű üzemeltetni, 3,15V kell neki papír szerint. Én ezt saját felesleges 5V-os hálózati adapterrel akartam megoldani, stabilizátorral, de ez nem működött sem elméletben, sem gyakorlatban a fényképező nagy áramfelvétele (1,5A) miatt, ezért vettem egy olyan hálózati adaptert, ami 2,5A-t tud, 3,4.5,5,6,7V-okon.

A lényeg: Az adaptert 3V-ra állítva, és a fényképezőgépbe dugva, és az USB-t meg a számítógépbe, MINDEN TÖKÉLETESEN MŰKÖDIK.
Ezután felmerült az igény a hosszabbításra. kb <=5m-rel akartam megtoldani a dolgokat. Persze az USB nem lépte át az 5m-t, a tápot viszont pont 5m-rel todottam meg. Vettem 5m-es 0,35-ös hangszórókábelt, elég vastagnak tűnő sodort rézvezeték. A két végére megfelelő csatlakozókat forrasztottam, egyik vége megy a fényképezőgépbe, másik vége a táp vezetékének végébe. A polaritás nem lett megcserélve, figyeltem! Mondjuk a csatlakozók forrasztása kicsit igénytelen, de érintkezik, és nem zárlatos. Kimértem.
Hosszabbítva nem működik a dolog, és csak akkor nem, amikor hosszú tápvezeték van. Ha csak a hálózati adapter kábelét használom vagy elemről meg a gép, akkor mindig működik.
Na de maga a hibajelenség érthetetlen!

Ahogy mondtam, 3V-os állásban volt a tápegység, ami már eleve kisebb, mint a névleges igénye a gépnek. Ezért hosszú vezetékkel nem is működött, ez nem meglepő. Rövid ideig működött bekapcs után, aztán leállt, gondolom nagyobb áramfelvételnél fellépő feszültségesés miatt. Ezért kockáztattam, és 4,5V-ra kapcsoltam. A gép önmagában, számítógépes kapcsolat nélkül így tökéletesen működött. Sőt, amikor bedugtam az USB-t, akkor meg is jelent a szokott módon a kérdés a gépen, hogy mit akarok csinálni, stb.
DE: a távvezérlés nem működött! Amikor elindítottam a távvezérlő programot, némi gondolkodás után kiírja, hogy az "adott portot más használja, zárja be azt a programot." Érthetetlen. A másik furcsa dolog: amikor megérintem az USB csatlakozót és a tápellátás földjét (mindkettő érinthető a hosszabbítók miatt), és ez egyazon ujjammal teszem, akkor ráz, elég kellemetlenül! Multiméterrel a két föld között nem mérek egyértelműen feszültséget. Nem egyértelműen nulla, de ingadozik. Talán a mérés pontatlan, mindenesetre párszáz mV-nál nem nagyobb ez a fesz. De nem mérhető! Viszont amikor ráz, tehát ott az ujjam a két föld között, akkor megugrik a multiméter értéke.

Tehát tömören:
rövid tápkábel + akármilyen USB: tökéletesen működik minden

hosszú, toldott tápkábel + akármilyen USB: minden működik, kivéve a kommunikációt a szgép és a fgép között (de felismeri a fényképezőgépet, tehát ez is csak részben nem megy), a szgép szerint más használja a portot. Ilyenkor a két föld érintésre ráz (táp és USB), de nem mérhető közte feszültség. Vagy csak érintésre lép fel feszültség, ami érthetetlen számomra.

természetesen folytatom a hiba feltárását, folyamatosan kísérletezek, és ha találok valamit, megírom.
Ha valaki tud erre magyarázatot, az kérem írjon!

u.i.: A vásárolt állítható adapter szerintem kapcsolóüzemű, alig nagyobb egy telefontöltőnél. Nem tudom, számít-e.

üdv:
Gábor
(#) vtsoftware válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Helló

Jól leírtad mitnemondjak.
Nekem is volt ilyesmi bajom, a fényképezőmnek 3,3V-ot kellett adnom. (téma is van róla)

LM1084-3.3

Nekem ez kellett.
Ha 4,5V-al elmegy akkor neked is jó lesz. Igaz nem ez a pontos problémád.

(amúgy viharvadász? )
(#) aflmor válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Idézet:
„A vásárolt állítható adapter szerintem kapcsolóüzemű, alig nagyobb egy telefontöltőnél. Nem tudom, számít-e.
Ezek szerint, igen. A táp és az USB, közös földön van? Gondolom, nem igazán, mert akkor nem "rázna". 100ohm-al közösítsd, egy próbára... (mindkét végén)
(#) kobold válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Én az adapternél sejtem a hibát, valószínűleg mégsem felel meg a gépnek annak ellenére sem, hogy rövid kábellel működőképes. Gyári adapter nincs a fényképezőhöz?
Esetleg annyit megpróbálhatsz, hogy a hosszabítás végére, a gép elé, bekötsz egy fojtótekercset, vagy ferritgyűrűn áttekered a tápkábelt, zajcsillapításnak.
(#) potyo válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 / 4
 
Egyik probléma lehet, hogy a táp nincs megfelelően pufferelve a fényképezőgépnél. A hosszú vezeték jelentős induktivitással rendelkezik, így feszültségesés lép fel rajta hirtelen terhelésváltozáskor. Ha a fényképező megrántja, akkor leeshet a feszültség annyira, hogy az a működést megzavarja. Ettől nagyobb probléma, hogy ha az áramigény hirtelen leesik, akkor a feszültség egy pillanatra megemelkedik a fényképezőgépnél, ami akár tönkre is teheti. Tegyél a fényképező kapcsaihoz mondjuk 4700µF kondenzátort.

A másik, hogy multiméterrel milyen állásban mértél? Mérd le egyen és váltakozófeszültségű állásban is.

Az USB kábel a szabvány szerint 5m lehet, de ez csak a rendesen csavart, árnyékolt kábel esetén igaz. Nekem is van itthon egy rakás USB 2.0 feliratú kábelem, amiken egyáltalán nincs árnyékolás. Sőt, múltkor vettem hubot, annak a kábelén még csavarás is alig van.
(#) fg válasza vtsoftware hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Jaja, viharvadász. Tök jó helyet találtam a fényképezőgépnek, doboz is van, stb... Minden meg van, csak az összerakás volt hátra. De bekavar ez a táp dolog.

Miért akadályozza az USB kommunikációt (foglalt a port?? :bah , amikor a szükséges 1,5A-t egy 5m-es hangszórókábellel megtoldva biztosítom neki, és nem követlenül az egyébként NEM gyári hálózati adapterről.

Lehet, hogy az a probléma, hogy hosszú kábelnél 4,5 voltról megy, rövidnél meg 3V-ról.

Tehát lehet, hogy nem a kábelhossz az ok, hanem a fényképezőgép más tápfeszültsége... De egyébként minden működik!
(#) fg válasza potyo hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Köszönöm a válaszokat! Először erre reagálok.

A multiméterrel mindkét állásban mértem, eredménytelenül. Valami zavart igen, de értékelhető eredményt nem.
Az USB hosszabbító árnyékolásának minőségét nem ismerem, nem bontottam meg. De más esetben is mindig működött, és most is minden működik, HA nincs megtoldva a tápkábel.
(#) fg válasza kobold hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Gyári adapter drágább, mint amennyiért a fényképezőt vettem. (~9-11eFT) Ferritgyűtű jó ötlet, mert gyári dolgokon szinte mindig látni. Tehát nem lehet haszontalan dolog .
(#) fg válasza aflmor hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Nincs közös földön, hacsak a fényképezőgép belsejében nincs közösítve. Nem feltételeztem, hogy erről is gondoskodnom kell, illetve, hogy közösíteni kell.
(#) potyo válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Ha közösíteni kell, akkor az belül biztosan meg van csinálva. De ha a táp galvanikusan le van választva a hálózatról, akkor nem sok értelme van a közösítésnek. Inkább a zavarokra szavazok én is, vagy a hirtelen feszültségesésre.
(#) AMD válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Neked van ilyen mütyűr az usb-n? Ez valami zavarszűrő ha jól tudom. Ha nincs akkor lehet hogy az a baj. Ha hülyeséget mondok akkor szóljatok.

Kép1.JPG
    
(#) Feri007 válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 / 4
 
A potyo megoldása (pufferelés) esetleg segithet, de
ha nem, akkor helyben kell előállítani a 3V-ot.
Hiába állítod nagyobb feszültségre az adaptert, a nagyobb áramfelvétel jól megrántja, mikor a motorok, fókusz működnek.
Tehát mondjuk 12V-on, vagy még nagyobb feszültségen kell elvinni a delejt, és egy HELYI kapcsolóüzemű táppal
a 3V-ot legyártani. Mondjuk LM 2576-tal.
(Ha CAT5 kábelt használsz, az USB és a tápfesz is mehet közös kábelben.) Igy használok egy foneraWIFI AP-t a tetőn
(#) fg válasza AMD hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Az USB hosszabbítón nincs. A fényképezőgép gyári USB kábelén a fgép felőli oldalon van. Ez az a kobold által említett ferritgyűrű, ugye?
De szerintem, ha ennek a hiánya a gond, akkor azt a tápkábelre kéne rakni. Mert ilyen bizony szokott lenni tápvezetékeken is, nekem meg nincs sehol :S
(#) fg válasza Feri007 hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Akkor először megpróbálom a ferritgyűrűt. Talán egy nem használt adapteremről le tudom venni, nincs egybeöntve. Utána meg a puffereléssel próbálkozom (4700mikroF).

Én is biztos kezdek lenni abban, hogy zavar van a tápon, vagy az USB-n. Szerintem nem is a hossz a gond, hanem, hogy ezen az 5 m-en min 0,6A megy, fókuszáláskor meg olyan 1,3A. De mondom, az az érdekes, hogy a fényképezőgép amúgy működik ilyen tápmegoldással, csak USB-s adatátvitelt nyírja ki.

Még azt próbálom ki, hogy nem egymás mellett vezetem el a tápot, meg az USB-t, mert lehet, hogy a táp mágneses tere zavarja az érzékeny kommunikációt... (beleindukál?) Esetleg az USB hosszabbítóra ferritgyűrű? Az a baj, hogy csak egy van jelenleg. Vagy árnyékolt tápkábel? Vagy ez nagyon-nagy hülyeség?
(#) fg válasza Feri007 hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 


Ez az LM 2576 elfűti a fesz. külömbséget, mint egy szimpla stabilizátor (78-as sorozat?), vagy ennél profibb megoldás? A profibb alatt azt értem, hogy a teljesítményt nagyrészt átviszi (vagyis feszt csökkent, áramot növel).
Ha az előbbi, akkor elég bőven az 5V-ot kivinni, ekkor az eldisszipálódott hő ((5-3,3)V*0,6A=0,96W minimum) még fűtésnek is jó a kameraházba.
Ha az utóbbi, akkor az nagyon király (pl. nem kell nagyáramú hálózati adapter), viszont biztos drága...
(#) kobold válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Ha ferritgyűrűd nincs, szerintem ferritrúddal is megpróbálhatod, rátekercselve a tápkábelt. Árnyékolt vezetékkel vinni akkor érdemes, ha a környezetből ül rá valami zavar; azon nem segít, ami mondjuk a tápegységből kijön.
Az adatátvitel kinyírása pedig... Nagy bitsebesség, hosszú vezeték, érzékeny lehet a zavarásra, de az is elképzelhető, hogy a tápon lévő tüskék miatt megbolondul egy kicsit az USB-vezérlő a gépben (főleg, ha olyan a konstrukció, hogy feltételezték a gyári kábelt, gyári adaptert, és ideális körülményeket, de azon kívül aztán semmit; igaz, ilyen gondatlanságot főleg német cuccokban láttam).
(#) Feri007 válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Az LM2576 kapcsolóüzemű stabilizátor, jó hatásfokú.
(Feszültséget csökkent, áramot növel, ahogy írod)
Ha fútést is tervezel, azt ne disszipatív stabilizátorral 78xx oldd meg, mert nyáron is fút!
(#) valve válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Szia,

Kissé kitárgyaltuk a tápokat ebben a Topicban, bár mit-ne mondjak ez tényleg érdekes,.. Az biztos, hogy a jobbacska fényképező-gépeknek, nagyon különleges igényeik vannak, ami a tápokat illeti,..

Sztem, egy nagyon-jó táppal, ugyanakkora vezetékkel (hosszára értem) probáld ki a gépet, szóval, hosszú USB adatkábel, meg hosszú tápkábel, de a táp az fedje is a valóságot, (legyen benne tartalék, ha kell neki akkor legyen honnan mertísen). Erdekességképpen a tápra tedd rá a multimétert, meg ha van kettő akkor egyszerre mérj ampert -ert, meg feszültség-esést is, (bekapcsolás pillanata, videó, exponálás, rövid-hosszú tápkábellel, stb., különböző variációknál kell legyen majd valamilyen tapasztalható/mérhető eredmény, minden egyes eseménynél).

Ezekután kapsz majd egy minimális értket(-ket) remélhetőleg, ami alatt a kommunikációt nemképes a gép helyesen véghezvinni/lerendezni, és akkor tudni fogod, hogy nemszabad egy bizonyos szinvonal alá menni, úgyértem, hogy megkell adni neki amire szüksége van,..

(ha megfigyeled, a jó fényképezőgépek tápjai, mind-mind szinte ugyanannyiba kerülnek (kis túlzással) mind maga a gép, hiszen nemcsoda, nagyobb gép, jobb minőség, nagyobb teljesítményigény, stb)

ui: Sztem a táp amivel jelenleg táplálod, nem-nagyon alkalmaszkodik a gép igényeihez, (gyengecske). Egy képet készíthetnél a tápról, és csatolhatnád,..
(#) fg hozzászólása Márc 7, 2008 /
 
Ferritgyűrű a táp becsatlakozásánál nem oldotta meg a problémát. próbáltam közösíteni a földet, semmi érdemleges hatás. USB és táp jó távol egymástól: semmi hatás.
Most kb. 1m-rel rövidítem a kábelt, hátha javít a helyzeten. Igazából akkor lennék nyugodt, ha 3V-ról működne a dolog. Azért is, mert amikor 3V-on próbálom, nem jön a port folgalt... hibaüzenet, hanem a feszültségeséstől áll le a fényképezőgép. Persze, lehet, hogy csak nem jut el a hibaüzenetig emiatt, de lehet, hogy nem is jönne hibaüzenet...

Jól sejtem, hogy a nagy áram miatt van szükség nagy pufferkondira? Tehát ilyen 1mikroF-dal ne is próbálkozzak, ugye? Csak mert az van itthon.
(#) kobold válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Az 1 µF biztosan kevés, de lehet, hogy az 1000 is. Saját véleményem az, hogy nem kísérleteznék azzal a táppal tovább...
(#) fg válasza kobold hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Jó, persze, hogy kevés.
Na, de miért nem kísérleteznél tovább? Lehet, hogy én gyökér vagyok, mert 1,5 A-es impulzusjellegű terhelést, amúgy meg 0,6A-t akarok elvinni egy 5m-es házilag barkácsolt hangszórókábelen, na de a táppal mi a probléma?
(#) fg válasza valve hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Szia!

Idézet:
„(ha megfigyeled, a jó fényképezőgépek tápjai, mind-mind szinte ugyanannyiba kerülnek (kis túlzással) mind maga a gép, hiszen nemcsoda, nagyobb gép, jobb minőség, nagyobb teljesítményigény, stb)”


Nézd, ezzel nem teljesen értek egyet. Szerintem akármilyen árkategóriájú/minőségű gépről is van szó, a hozzájuk tartozó tápegységek minőségében nincs, nem lehet nagy eltérés. A legelterjedtebb fényképezőgépek Canon, Panasonic, Sony, Fujifilm, st. márkájúak. Ezek a cégek biztosan jó minőségű tápot készítenek akármelyik fényképezőgépükhöz. Jó, a paraméterek mások és mások modellenként; a feszültségszint, meg az áramfelvétel, de ezek még a táp árát nem mozgatnák annyira radikálisan. Szerintem egy gyári tápegység reális ára fényképezőgéphez típustól függetlenül max. 5000Ft. És tökminegy, hogy maga a gép 2millióFT, vagy 30ezer.
De persze te tápot nem kapsz 10000 ft alatt. És az is teljesül, hogy minnél drágább a fényképezőgép, annál drágább hozzá a tápegység. De ennek szerintem inkább üzletpolitikai okai vannak.
Mondok két példát: Nekem Panasonic DMC-FZ50-em van (nem az, amivel most szenvedek!). Ehhez a "hivatalos" távkioldó 10eFt fölött van! De szerencsére a régebbi FZ modellek távkioldói is jók hozzá, ami "csak" 4eFt körül van. Tudod, mi a különbség? az újabb modellen egy kis kapcsolóval rögzítheted a gombot a félig lenyomott állapotban...
Ja, és mit csinál egy távkioldó? Félig lenyomod a gombot -> egy ellenállást rövidre zár. Teljesen lenyomod -> kettőt is rövidre zár. Na, én ezt megoldottam 1000ft-ból, utánépítéssel.
Ugyanez a fényképezőgép, tápegység: 8,4V kell neki. 12v-os hálózati adapterből LM317-el vígan elő lehet állítani. Tökéletesen működik. Megvolt ez is jóval 1000ft alatt. A gyári? biztos, hogy 10e, sőt, 15e felett...
Ja, és a teljesítményről: Én a gépemet elég profinak tartom. A fogyasztása: 1,6W fotózás, 1W képvisszanézés... Ezek a kis kompakt gépek ( A Canon, amivel szenvedek, meg a régi Samsungom) 3V-on felvesznek 0,6-1,5A-t, ami 1,8-4,5W...
Jó, a Panasonicon nem motoros a zoom...

Na, bocsi a hosszú esszéért, kikívánkozott. Szóval ez határozza meg az én hozzáállásomat: mindent utánépíteni, amit lehet. Na, a Canon tápot nem tudtam, ezért vettem ezt, amiről a képet kérted.

Meg nem értem, amit mondasz, kicsit megfoghatatlan: Mi az, hogy gyengécske? Meg milyen különleges igénye lehet egy fényképezőgépnek a táppal szemben? Nyújtson stabil feszültséget, és adja meg neki az ampert, amit igényel, és kész. Szerintem. (talán nem vagyok otthon tápegységes témában )
Ez a táp 2,5A-t tud biztosítani. A gyári táp 1,5A-es, és szintén 3V-os! (a fényképezőgépre 3,15V van írva).
Tehát elméletileg túlteljesít az én tápom... Annyi baja lehet, hogy a feszültség nem elég stabil, vagy nem megfelelő a szűrés vagy ilyesmi... De amire tervezték, arra jó, csak a hosszabbítással vannak bajai. De ha a gyári ACK800-as tápot hosszabbítanám meg, nem hiszem, hogy az jeleskedne.
(#) antekirt hozzászólása Márc 7, 2008 /
 
Mivolna odavinni a 220-at a fényképezőhöz és ott beledugni az adaptert?
(#) fg válasza antekirt hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Néha a legegyszerűbb megoldások a legjobbak...
Ez nagyon jó ötlet, és nekem is eszembe jutott. Érintésvédelmi szempontból nem merem megtenni. A fényképezőgép egy dobozban* van, amiben simán elférne a 220 (amúgy 231 :beka3: ), meg a tápegység. Ez a doboz elméletileg jól véd az esőtől... elméletileg. Meg a vastagabb kábel kivezetése több gondot okoz.
Szóval egyrészt szeretném a 220-at házon belül tartani, másrészt meb maga a probléma bosszant... Eddig nagy naivan azt hittem, hogy ami működik 1,5-en, az működik 6,5-en is...

*Tesco ételtartó doboz, légmentesen záró pengébb típus, a záródásnál gumitömítéssel. Alján persze lyukak vannak fúrva a rögzítésnek meg a kábelkivezetésnek. Na de alulról meg nem folyik be a víz Meg ha szellőzik elentről, legalább nem párásodik be (reményeim szerint).
(#) Feri007 válasza antekirt hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Mégegyszer leírom: helyben, a kamera mellett kell előállítani a 3V-ot. Ha a 220-at nem lehet kivinni,
- próbáld meg 48V- DC-ről ról járatni. Van, amelyik táp elindul, nem tudja leaadni a max teljesitmenyt, de szerintem elég lesz.
- odaviszel modjuk 7V-ot, és disszipativ szabályzóval csinálsz 3V-ot. Az LM317-et szereted, de valamilyen korszerűbb, kis drop-ú lenne jó neked.
- a már leírt kapcsitáp. Én ilyennel dolgozom, de drága, és nem kapható boltban.
(#) antekirt válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Aszt mondod működik elemről is a kütyü.Akkor tegyél bele tőlthető aksikat és két vékony vezetékkel (hogy becsukódjon az elemtartó)kösd rá a tápot.Nézzük mit csinál.
(#) Feri007 válasza antekirt hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Idézet:
„...tegyél bele tőlthető aksikat és két vékony vezetékkel (hogy becsukódjon az elemtartó)kösd rá a tápot.Nézzük mit csinál”

Nem jó, NiMh akksikat nem lehet, nem szabad így üzemeltetni.
(#) fg válasza Feri007 hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Feri, az elveddel teljes mértékben egyetértek. A korábbi hozzászólásodban említetted a LM2576-ot, ami nekem nagyon szimpatikus megoldás lenne. Google-ban kerestem, de nem nagyon találtam, hol lehetne venni. Egyedül a HQvideo-nál láttam, de ott 5V-osat. Te milyen beszerzési helyet javasolsz?


A 48V elírás? Mert ha nem, akkor nem világos az a sorod.
Egyébként meg nem ragaszkodok én az LM317-hez. LM2576 sokkal jobban tetszik, hogy nem disszipatív, és 3A-t bír. LM317 tipikusan 1,5A-t, ami ebben az esetben épphogy jó. Bár a gyári táp is ennyit tud
(#) Feri007 válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Idézet:
„Te milyen beszerzési helyet javasolsz?”

Lomexnél régebben vettem 2576-ADJ félét.
(#) Feri007 válasza fg hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
A hálózati kapcsolóuzemű dugasztápok sokszor elindulnak már 48V-on. És persze DC-ről is mennek. Ezt még büntetlenül kiviheted.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem