Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hall elem működése (Hall effektus)
Témaindító: dB_Thunder, idő: Jan 21, 2006
Megoldódott ennek a Hall elemnek a rejtélye. Engedjétek meg, hogy egy kicsit hosszabban írjam le. Sziriusszal és Leharral szoktam csevegni a legtöbbet a Messengeren. Már nem tudnám megmondani, hogy mit beszélgettem Sziriusszal, de ő mondta, hogy honnan lehet guberálni Hall elemeket, még skori weblapjának is megadta a linkjét. Attól kezdve nem volt nyugtom. Egy használható kapcsolási rajzot sehol sem találtam. Lehar azt mondta, készítsd elő a következő kellékeket, és ha elő van szólj. Kellékek: mágnesdarab, Hall elem, két led, két 1kΩ - os és egy200 Ω - os ellenállás és 12 voltos áramforrás. Amikor elő volt minden, Lehar leült a képernyője elé, valahol a messziben, vagy a közelben és irányított. A 200 Ω - os ellenálláson keresztül jött az áramforrásról a pozitív sarkáról a feszültség, az 1 kΩ – osokat a ledekkel kötöttem sorba. Az eredmény meghökkentően szórakoztatott. A Hall elemnek teljesen mindegy volt, hogy melyik két lábán táplálok be. A másik két lábra kötöttem egy – egy ledet, ezeknek, természetesen kellett figyelni a polaritására és a másik lábát, mindegy hogy a + vagy a – sarokra kötöttem, halványan világítottak. Közelítettem a mágnest a Hall elemhez és a ledek fénye erősödött. Amikor a mágnes másik sarkát közelítettem, az egyik led halványult, a másik kialudt. A két led nem volt egyforma. A piros kisebb méretű volt, mint a zöld. Ma végeztem még egy kísérletet. A Hall elem két lábát betápláltam, az egyik ledet a +ra és egy szabad pinre, míg a másik ledet a mínuszra és a másik szabad pinre kötöttem. Eredmény: mind a két led halványan égett. Közelítettem a mágnest, a piros kialudt, a zöld led erősebben világított. Amikor a másik sarkát közelítettem a mágnesnek, a pirosnak a fénye erősödött és a zöld aludt ki. Kísérletezés során egyetlen alkatrész sem ment tönkre, hála Lehar tanácsára használt, az áramforrással soroson bekötött 200 Ω - os ellenállásnak. Bárkit ha érdekel ez az egyszerű kapcsolási rajz, szívesen lerajzolom, csak szóljon.
Sziasztok!
Kis segítséget szeretnék kérni. Tönkrement a motorom sebességmérő szenzora, és úgy döntöttem saját magam javítom, vagy építek másikat. Az eredeti tartalmaz egy 3 lábas hall szenzort, 1 permanens mágnest, és 4 kis kütyüt amiről nem tudom, hogy mi. (ellenállásnak tippelem) Ez az egész sebességmérő szenzor egy fix furatban helyezkedik el, és előtte forog a féktárcsa, amin van 6 lyuk. Külön mágnes nem volt a tárcsán. kb 5,5V-on üzemel. Ha gyorsan egymás után összeérintem a kék és fekete vezetékeket (gondolom jel és test) akkor számlál a km óra. Már egy ideje bújom a fórumot, de még nem jutottam semmire... Remélem ti tudtok segíteni!
Az alabbi hozzszolashoz mellekeltem egy PDF fajlt, ami eleg reszletesen ismerteti a Hall szenzor kulonbozo felhasznalasi modjait.
Bővebben: Link
Sajnos a "kütyüt", mint elektromos alkatrészt nem ismerjük. Ha megtennéd, hogy műszerrel rámérsz, kapcsolási rajzát elkészítenéd, fényképeket készítenél, még esetleg tudnánk is segíteni. Az előttem szóló Fizikus hozzászólásában hivatkozott honeywellhallbook 41. oldalán pont az általad leírt alkalmazást taglalja.
próbáltam rámérni, de nem sikerült. Keresgéltem Conrad-on, és arra jutottam, hogy 2 smd kerámia kondi, és 2 smd ellenállás amit kütyüknek neveztem. Felrajzoltam a kapcsolási rajzot, de nem vagyok teljesen biztos benne, hogy jó.
annyit sikerült még kiderítenem, hogy a felső ellenállásra (piros vezeték) 100, az alsó ellenállásra (kék vezeték) 330 van írva, a két középső smd kerámia kondi lesz, de sajnos mérni azokat sem tudtam.
Szia
Javaslatom, hogy vegyél egy TLE4905L (ne az SMD fajtát) és tedd be a régi Hall helyére. Ha véletlenül még így sem mérne az órád (bár szerintem jó lesz) akkor fordítsd meg a mágnest a háta mögött. Üdv nyemi
ezeken már sajnos túl vagyok, de nem mér az óra. azaz ha a csupasz vezetékeket elég gyorsan összeérintem, akkor számlál....
beázott a panel elég csúnyán. nem tudom mi lehet a baja... Mindenesetre köszönöm!
Szia
Akkor mérjél feszültséget a piros és a fekete közt , hogy egyáltalán kap e tápfeszültséget a Hall. Amúgy mi a típusa a Hall-nak? Az amit javasoltam. Üdv nyemi
kap tápot, már megmértem.
A típusát nem tudom, 17CA, 3443 volt ráírva. ilyet persze sehol nem találtam.
holnap utazok a mocával, úgyhogy csak kedden tudom olvasni a hozzászólásokat.
Ha addig is bárkinek van valami ötlete, írja le nyugodtan, majd elolvasom! Előre is köszönöm!
És akkor mit raktál be helyette ?
Kicsit lehetnél közlékenyebb, mert így nem tudok segíteni.
ezt sikerült beszereznem:
http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=185120
hol tudnák nekem bemérni az ellenállást meg a kondit? TV szerelő esetleg?
A legközelebbi elektronikai alkatrész boltban. "Elromlott, ilyet szeretnék venni" jelszóval beméreted.
Vagy veszel mérőműszert.
Hello
Én ennek az autónak szeretném a sebességét mérni, amit a képen látható kerék fordulatszámából vezetnék le.(Egyenlőre csak az egyik kerék fordulatszámára vagyok kiváncsi, később szeretnék valamiféle kicsúszásgátlót kipörgésgátlót is, itt úgy gondlom az összes kerék fordulatszámát figyelnem kell). A fordulatszám mérését hall jeladóval képzelem el(de bármilyen más ötletet elfogadok), nincs még tapasztalatom hall jeladókkal. Honnét tudnék szerezni ilyen szenzorokat? Azt halottam, hogy számítógép ventilátorokban van ilyen, van otthon pár öreg hddm, flopy meghajtóm, tápegység, stb... Úgy képzelem el, hogy a mágnest felragasztom a kerékre a szenzort pedig egy stabil pontra, majd egy mikroprocesszoral feldolgoznám a jelet, mire kell vigyáznom ilyen jeladók elhelyezésénél? Milyen jelre számíthatok? 1.Honnét tudok Hall jeladót bontani? 2.A Hall jeladóból milyen jelre számíthatok? üdv.
1. Ez a kép közepén levő 3 darab fekete bigyó 4 kivezetéssel lehet hall jeladó? Ha jóll tudom ez egy 5,25ös floppy mechanika motorja volt.
A Hall szenzorok működéséről sokat megtudhatsz az adatlapjaikról. Tulajdonképpen vehetsz is, akkor legalább tudod, hogy mi van a kezedben, és akkor már azt is tudhatod, hogy hol találsz a flopy meghajtóban ilyet.
Nagyjából az lehet az.Ami gond lehet először számold ki a max sebességből a kerék fordulatszámát ,ez után gondolkozz milyen órajelű processzor lesz képes követni ezt az ütemet.
En a TLE4905-ot javasolnam, viszonylag olcso, open kollektoros kimenet. A jel a tapfesz es GND kozotti negyszogjel, ha van felhuzoellenallasod. harom laba van csak.
Az autokban ugy tudom, indukcios jeladok vannak, nem hallosak.
Köszön mindenkinek a válaszát, igazából külföldről vagyok(hestore kilőve) és az itt levő boltos se foglalkozik hall szenzorokkal.
Az egész dolog az iskolába egy versenyhez kell, egy autót kell felépítteni úgy hogy kövessen egy fekete csíkot és a lehető leggyorsabban végigmenjen egy adott pályán Link adottak hozzá bizonyos dolgok ez is, gondolom ennek van elég gyorsasága ahhoz hogy figyelni tudja a kereket, de még mást is irányítania kell, lehet jobb volna egy PICel figyelni a kerekek sebességét és ezt továbbítani valahogy az MPC5604nek, vagy azon gondolkodom, hogy egy tekercset tennék a kerék elé és mérném a benne indukálódott feszültségnek a nagyságát, de nemtudom ez egyáltalán megvalósítható-e lenne. De ez már kimerítti a téma kereteit. Idézet: „Az autokban ugy tudom, indukcios jeladok vannak, nem hallosak.” Nem jól tudod, vannak olyanok is. Üdv Inhouse
Nekem, pont olyan floppy meghajtóm van mint amit xNorbi feltett képen, az egy négylábú Hall ha jól sejtem. Nos ha valaki tudja miként lehet ezt a típust reed reléként felhasználni, nagyon megköszönném. Utóbbi időben több floppyt bontottam mindenikben négylábas hall van.
Sziasztok!
Volt egy kis időm mostanában, úgyhogy ezek a fejlemények: vettem egy TLE4935L unipoláris hall szenzort. Megvalósítottam az eredeti sebességmérős kapcsolást, tesztként beépítettem egy ledet, de nem világít. Megépítettem a TLE4935L hall szenzor leírásában szereplő applikációs segédletet, viszont így mindig világít a led, csak akkor kapcsol ki, ha déli pólussal közelítek a mágnessel. Eredetileg állandóan benne kéne legyen a mágnes északi pólussal. Tudnátok ebben segíteni?
Az általad csatolt dokumentum 5. oldalán a 6. ábrát nézd meg.
Attól függően, hogy az északi, vagy a déli pólussal közelítesz hozzá, attól függően a kimeneti állapota 0, vagy 1. A márneses tér hiánya tulajdonképpen a logikai hiba. Vagy 0 vagy 1 jelenik meg a kimeneten. Ezért, hogy ez ne forduljon elő kell neki állandó kicsi mágneses tér, célszerűen egy gyengébb mágnessel, mint ahogy az eredeti kapcsolásban is volt. Ha megfordítod 180 fokkal a hall elemet, pont ellentétesen viselkedik ugyanazzal a mágnessel. A rajzon a "branded side" utal is erre.
Nálam nem működik valami rendesen... Megfordítottam, de ugyan azt csinálja... Kiforrasztottam, és fordítva forrasztottam vissza (amit elvileg nem szabadna, de van benne védelem), de úgy pedig semmit nem csinált.
Bipolárissal szépen kapcsolgat.
L@mex: 56-03-08 :Hall-effect Bipolar Switch A3425 (ALE) Ultra-Sensitive Dual Channel SO-8 @ 102.90 Ft + Áfa + csomagbontás + posta +stb
|
Bejelentkezés
Hirdetés |