Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Propeller Clock
14V-tal sem világítanak erősebben. Az analóg mutatóhoz tartozó LED-ek szinte félfénnyel világítanak a többihez képest.
Persze mindez álló helyzetben. Remélem forgás közben jobb lesz.
Valaki nagyon nem akarja, hogy nekem legyen egy Propeller Clockom.
![]() Elkészítettem a 12cm-es ventire a trafót 100/160-as menetszámokkal 0.35mm-es huzalból. A légrés 4mm lett. Nem tudom mennyire gond, de a tekercselést megkönnyítendő kétoldalas ragasztószalagot (jóval vékonyabb, mint a huzal, amivel tekertem) tettem minden sor (a szekunder 4 soros lett) közé és a legalsó alá is. Felülre egy sor szigetelő szalag került. Így könnyebb volt tekerni, és még véletlenül sem tudott "elszaladni" vagy meglazulni a szál. Na szóval a ventilátorba még nem szereltem vissza, csak egymásba illesztettem a trafót, ügyelve az egyenletes légrésre és a két tekercs fedésére. A soros ellenállást 1 Ohm / 5W-ra cseréltem, mert ennek a tekercselésnek már nagyobb az ellenállása (4 Ohm-os a primer és 5.5 Ohm-os a szekunder). Az alap Base_uj.asm-mel próbáltam először, de alig jutott át 80mA 6-7V-on. Növeltem a kitöltést 50%-ig, itt már kb 100-110mA-t mértem 10V-on. A primeren ekkor 600mA folyt. Tovább növelve a kitöltést nagyon megnőtt az áramfelvétel. Tényleg, megkérdezem most már. Hogyan végezzem ezeket a terheléspróbákat? A propellerre még nem akarom rákötni, így 100 Ohm alatti ellenállásokkal tesztelem. Ha így nem jó, akkor készítsek inkább egy állítható, tranzisztoros műterhelést?
Szia Krisz!
- Hát nagyon lesújtó amit írsz. Szerintem kösd rá a propellerre, azon mérd meg a puffert, minkét üzemmódban. Itt talán 15% és 50% között kellene jónak lenni. Szia.
Bizony, ennél rosszabb nincs, amikor sok pénzt és időt rászánok, és nem működik, pedig tudom, hogy maga a kapcsolás jó, hiszen sokan megépítették.
50%-os kitöltéssel rákötöttem a propellert, az analóg mutató LED-jei alig-alig fénylenek, a digitális rész és a külső kör elég fényes, de a tápfesz alig éri el a 10V-ot.
Nekem az a 4 mm-es légrés soknak tűnik.
Krisz!
Az nem öröm, hogy ilyen adatokat mérsz, de be kell valljam, az én első, ventilátorra tekert trafómhoz is több, mint 50% kitöltés kellett a normális működéshez. Pedig a légrésem kb. 1mm volt, a 4 szerintem nagyon sok. Én is soronként szigszalagoztam, ez nem gond. Amúgy az üres áramfelvétel csökkentésére megpróbálhatod emelni a frekit a programban, azt is pont ott lehet mint a kitöltést, és ez jelentős javulást hozhat...
Akkor letekerem a forgórészről a tekercset, és valami vastagabb anyaggal (pl vastagabb ragasztószalag) megnövelem az átmérőjét, és erre tekerem vissza a huzalt. Így biztosan kevesebb lesz a légrés.
A frekit kb meddig növelhetem? Most 61kHz.
50% fölé nem tudtam nagyon vinni, mert megugrott az áramfelvétel. Vagy most gondolkozom, hogy a táp áramkorlátja bekapcsolt, ilyenkor leesik a fesz, a PIC újraindul vagy lefagy (vagy ki tudja mit csinál), a FET meg folyamatosan nyit, és talán emiatt folyt olyan nagy áram (1A felett is, ha nem korlátozott volna a táp). Persze az is lehet, hogy nem ez történt...
Arra esetleg nem tudtok valamit mondani, hogy helyes-e, ha az álló propelleren (infra villogó a fototranzisztor alatt) az analóg mutató LED-jei jóval halványabbak, mint a többi, még 14V-os tápfesszel is (labortáp)? Vagy forgás közben ez máshogy fog kinézni?
14V-os szekunder feszültségnél teljes fényerővel kellene világítania az összes LED-nek.
Megtaláltam az említett bázis programot, ezzel csak az a baj, hogy nem tárolja (áramtalanítás után alapértékekre áll) ill. nem lehet lehet kiolvasni a beállított értékeket... Esetleg megpróbálhatom módosítani, hogy beírja az új értékeket az EEPROM-ba, ha van rá igény. Azért csatolom a file-t.
Szia Krisz!
Szerintem sem lehet a LED-ek közötti fényerőben különbséget észlelni. Legalábbis az eddigi tapasztalatok szerint ilyennel nem találkoztam, Az nem lehet, hogy a soros LED-ek tipusa miatt (más nyitófesz) sokkal nagyobb fesz kell a 3-asokra, mint eddig tapasztaltuk? Tudni kéne a LED-ek nyitófesz értékét, hátha...van valami bibi. Krisz.! Tudom hogy "ezerszer" átnézted at összes propon lévő alkatrészt, de tedd meg mégegyszer, egyforma minden védőellenállás/előtétellenállás/tranzisztor/LED ? Szia.
De így állóhelyzetben, infrával villogtatva is teljes fénnyel kellene világítania? Nem csak forgás közben fog úgy látszódni, hogy megegyezik a fénye az analóg és digitális résznek? Mert ha azt nézzük, akkor egyértelmű, hogy halványabban világítanak, hiszen 3db LED van sorbakapcsolva ugyanakkora ellenállással, mint a többi LED, ami csak egymagában van.
Vagy elrontottam azzal, hogy az előtétellenállásokat az emitter-test közül kiszedtem és a LED anód-tápfesz közé raktam, mert így egyszerűbb elhelyezni a panelen? Köszi a fájlt! Nem kell fáradnod a módosításával, elvagyok én így, hogy mindig újraprogramozom. Dupla foglalatban van a PIC, így nem annak lábait gyötröm. Vagy inkább mégis használom ezt, és frekimérővel rámérek a 9-es lábra. Ezen a lábon biztosan 11-12V van, ahogy Janocsi írta itt? De hát hogy lehet ott annyi, hiszen a PIC-nek 5V-os tápfesze van, és direkt azért kell IRL530-at használni, hogy 5V-ra is teljesen nyisson. Csak azért kérdem, mert a frekimérőnek max 7V-ot adhatok a bemenetére.
Ezeket leellenőrzöm holnap. Az azonos alkatrészek elvileg teljesen egyformák. Ugyanazon helyen, ugyanazon időpontban vettem, tehát még véletlenül sem származhat esetlegesen más gyártótól. Az SMD alkatrészek tuti azonosak, hiszen szalagon voltak. A LED-ek nyitófeszét megmérem majd.
Szia Krisz!
Én biztosan ennyit mértem és ezzel kapcsolatban senki sem akart megcáfolni, mert tényleg majdnem tépfesz van a PIC 9-es és 10-es lábán is működés közben. Valaki mérjen már rá tényleg igazak ezek az értékek, mert magam is kiváncsi lennék az okára. Hogyan lehet ott akkora fesz, miért kerül ekkora oda? - Egyébként a frekit én valamikor megpróbáltam gyötörni, igy 200KHz fölött is próbáltam, de itt már egész más frekiértékek jöttek mint amit beírtam. Ugyanez a kitöltésre is vonarkozott. Szia
Ha a LED-ek folyamatosan világítanának (PIC-et kivéve a propellerből és a PIC foglalatán keresztül 5V-ot adva a tranzisztorok bázisára), akkor érthető lenne a fényerő különbség... De ha jól értem, te "üzemszerűen" próbálod a propellert, így nem volna szabad különbségnek lennie.
Esetleg azt kipróbálhatod, hogy ha a PIC-et kiveszed és nem a 5V-ról hajtod meg az egyik 3-as csoportot (ahogyan a PIC teszi), hanem a teljes tápfeszről, akkor teljes fénnyel világítanak-e (megkeresed az egyik 3-as csoporthoz tartozó "lábat" a PIC foglalatán és egy 1 kOhm-os ellenálláson keresztül a +1xV-os táphoz érinted)... Janocsi! Ez a feszültségérték érdekes a bázison... Nem volna szabad 5V-nál többnek lennie egyetlen kivezetésén sem a PIC-nek.
Fejlemények:
Most semmi mással nem foglalkoztam, csak a forgórész újratekerésével. Olyannyira lecsökkentettem a légrést, hogy attól félek bele fog súrolni az állórész tekercstestébe, tehát 2mm alatti a hézag (az 1mm falvastagságú tekercstestet is hozzászámolva). Teszteltem egy 100 Ohm-os ellenállással, 120mA folyt 11V-on. Terhelés nélkül a 330 µF / 200V-os kondit 100V fölé töltötte. A propra is rákötöttem, és 12V feletti értékeket mértem, attól függően, hogy mely funkciók voltak bekapcsolva. Mindez 50%-os kitöltéssel. Ja és a propon lévő zener (5W-os), kezdett már melegedni. Nem vészes, kb kézmeleg lehetett. Gondolom ebből nem lesz nagy baj, mert a légáramlat hűti majd. Még mindig így állóhelyben, infrával villogtatva nézegettem a propon a LED-eket. Nyomogattam össze-vissza a távirányítón a gombokat, és sikerült egy olyan állapotot elérni, ahol a digitális rész halványabban, majd aztán az analóg résszel megegyezően világított. Nem amiatt látom halványabbnak a belső LED-eket, mert az analóg mutató a körívnek csak egy elenyésző részén van jelen? A digitális rész pedig elég nagy helyet foglal el, többször villannak fel azok a LED-ek. Na de nem találgatok, lassacskán össze tudom már szerelni az órát, és rendesen, forgás közben fogom majd megtapasztalni, hogy mindegyik LED megfelelő fénnyel világít, vagy sem.
Szia Krisz!
Itt már mindenképpem más a helyzet, ami jónak igérkezik. Nemigen kell ekkora kitöltéssel működtetni a forgótrafót nagyon valószinű. - Mérd meg teljes "perifériával" a PIC 9-es lábán a feszt, majd készenlétiben is a 9. és 10. lábon is mekkora van. Ezt már jó lenne pontosítani végleg. Szia.
Igen, ez már jó lesz, de most a végleges helyén is összepróbáltam a trafót, és a szekunderen van egy dudor, ami eléri a primert. Ehh, megint újra kell tekerni...
A 9-es lábon analóg műszerrel 4V-ot mértem az 50%-os kitöltés mellett. A 10-esen logikai szintek vannak.
Kaninjo!
Azt szeretném kérdezni, hogy ebben a távirányítóval állítható bázisban mi a freki és a kitöltés alapértéke, illetve milyen lépésekkel lehet állítani? Mondjuk a freki annyira nem fontos, mert azt tudom mérni, de a kitöltést már nem. Újratekertem a szekunder tekercset, most már van 1-2mm légrés, és holnap rá is szerelem a ventire. Az első próbánál (még mindig az 50%-os progit használom) nem is voltak teljesen fedésben a tekercsek, és teljes kijelzésnél is 10V feletti pufferfeszt mértem a propelleren.
Szia Krisz!
Hogy állsz a dolgokkal? Megy a trafód a ventin? Öszzeraktad már és kipróbáltad működés közben is? Szia.
Hali!
Hát nem akar összejönni nekem ez a ventilátoros változat. Hiába egyensúlyozom ki a propellert is, a motor forgórészét is (lapátok nélkül ütött kicsit), 6-7V tápfesznél már nagyon rezonál a motor. Nem is a kiegyensúlyozással van a fő gond, hanem a ventilátor csapágyazásával. Puha műanyag házban vannak a csapágyak, így nagyon könnyen szétveri a fészkét (nem is csoda, nem arra tervezték, hogy egy nagy panelt forgasson). Már rajta vagyok az új videofej beszerzésén, remélem sikerül is... Addig is rápróbáltam a meglévő videómotorra, hát azon is rázkódik elég rendesen. Érdekes, pedig a legbelső LED alatt egy szeg hegyén meg tudom állítani a panelt. Azért kíváncsiságból lehet, hogy rárakom a primer tekercset a ventilátor vázára, és kipróbálom az órát. Remélem elég lesz a fordulatszám.
Jelentem, az óra működik!
Ráeszkábáltam a ventilátorra, bár eléggé üt még mindig, pedig most már a motor forgórészével együtt is kiegyensúlyoztam, de arra bőven megteszi, hogy eddig nem dolgoztam hiába. Amint látható is a képeken, az analóg és a digitális rész fényereje azonos, a külső köré majdhogynem sok (de inkább a piros LED-ek gyengék). Van egy dolog, ami zavar. A propeller (most Vicsys módosított állományát használom) alig akarja venni a távirányító jeleit. Nem a távirányítóval van a gond, nincs lemerülve benne az elem, mert a bázist gond nélkül tudom ki és bekapcsolni. Teljesen véletlenül x db gombnyomás után reagál nagy nehezen a propeller. Pl kikapcsoltam a külső kört, de hiába nyomogattam ugyanazt a gombot, nem akart visszakapcsolni. Aztán nagy nehezen a sokadik gombnyomásra visszakapcsolt. Ez mitől lehet?
Szia Krisz!
Gratulálok, nagyon jól néz ki az órád! Megnéztem én is, ez a távi hogyan kezeli az órát. Igen nehezen tudom elérni vele a fúnkciókat. Lehet hogy ezért, meg a "dobozolás réme" miatt, mint már megjegyeztem, egy URC22b távit használok erre a célra. Azon kívül, itt szinte mindenre van kód, nem kell kihagyni semmit sem. Ez nem szenved, egyből kezeli tökéletesen. (590Ft) volt az ára, amiből egy valamire való dobozt sem tudtam volna kihozni. Szerintem érdemes egy ilyet, vagy hasonlót megvásárolni, mert egyből megszünnek a távis gondjaid. Szia.
Hali.
Szép kis óra lett.-Gratulálok. Távírányitó kérdésében egyett kell,hogy ércsek Janocsi kollégával. Vagy ajánlom figyelmedbe eztBővebben: Link -én is ezt használom. Délután sikerült nekem is életre keltenem az órámat. Elsöre indult. ![]() (Bocs a minöségért,de pillanatnyilag csak telefon volt kéznél.)
Janocsi és Bush!
Köszi a gratulációt! Érdekesnek és elszomorítónak találom, hogy a távirányítóval van a gond. Pedig készítettem magamnak távirányítót, nem is lett olyan csúnya, de mind hiába. A videómotor mellé a távirányító is felkerült a beszerzési listára. Bush! Most miért fájdítod a szívemet ezzel az órával? ![]() ![]()
Szia.
Köszi. Nekem is elégé nehezen sikerült beszerezni öket(söt drágán is),csak picit túl is löttem a célon,mert vakító fényük van(zöldek-13500mCd,két piros a végén 16000mCd-ak)
Ja, hogy Te ilyen nagy fényerejűt használtál. Én 1000-2000mCd között gondolkodtam. A kékek 1800-asok, a pirosakat pontosan nem tudom, de a kékekhez viszonyítva úgy 1300-1500mCd között lehet (egy picit gyengék, de fekete háttér előtt egész tűrhető).
Találtam itthon a "lomok" között Phillips távirányítót (valami video vagy hasonló lejátszó eszközé lehetett), gond nélkül be is tudtam kapcsolni vele az órát, és 1 dolgot sikerült állítani, a percet visszafelé. De azt tényleg úgy, hogy ahány gombnyomás, annyit állított. Csak sajna van egy rakat gomb, ami nem működik, mert vagy koszosak az érintkező felületek, vagy szakadt a fólia. Majd szétszedem és megvizsgálom.
A távirányítót már le is húzhatom a beszerzési listáról. Találtam még 2db-ot, ami működik, és elég sok dolgot tudtam állítani.
![]()
Lenne egy őrült ötletem. Ki lehet-e vajon szedni a videófejből az állótekercseket a maggal együtt? Mert ha kilehetne, akkor normálisan sorba tudnám kötni. Eddigi tapasztalatok alapján szemben vannak sorbakötve.
Már rajtavagyok egy másik motor beszerzésén, de kísérletezni még jó lesz ez. Itt van két jobb minőségű kép: egyik, másik. Szerk: Most jövök rá, hogy a szemben sorbakötöttek szabadon lévő részét ha összekötöm, akkor kapok két párhuzamosan kötött tekercset. Mivel két ilyen van, ezeket meg még sorba is tudom ezután kapcsolni. Na ezt gyorsan ki is próbálom...
Hát ez nem jött össze. Akárhogy kötözöm a primer és szekunder tekercseket, a propelleren 8V-nál többet nem tudok mérni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |