Fórum témák
» Több friss téma |
Bárhonnan nézem a házilag készített elektromos járműveket, az átalakított mopedautótól az átalakított személyautóig, két tény közös bennük: a hatótávolságuk kicsi, a bürokrácia meg drága. Az elképzelt "házi hibriddel" munkanapokon elég lenne az 50km akkumulátoros hatótávolság, hétvégén pedig beindítanám a 993cm3 benzinmotort. Hátul a "láthatatlan" átalakítás miatt agymotorban gondolkoznék, ha megfizethető áron kapnék például 2db 5kW BLDC agymotort.
Has nincs lepapírozva, akkor engedély nélküli átalakítást végezté a járművön. És ha netán egy engedély nélküli járművel balesetben veszel részt, akkor elég csúnyán jársz.
Egy ismerősöm belefutott ilyenbe, ráadásul nem is ő volt a hunyó. 3 év felfüggesztettet kapott, 5 év jogsimegvonás, nincs erkölcsije, stb. És ott csak egy kis átalakítás volt a gépen, nem ilyen volumenű Csupán ennyi a gond.
Érthető a félelem. Én korábban 8 évig dolgoztam eredetvizsgálóként és műszaki szakértő segédként, ezalatt elég sok vétlen ismerőst marasztaltak el műszaki okok miatt. Például főúton elsőbbsége ellenére elütött segédmotorost, az 50cm3 helyett 65cm3 motorja miatt. Mivel így kellően megutáltam a bürokráciát, a "láthatatlan" átalakítás híve vagyok, elméletben persze. Ha gépészmérnök lennék, belefaragnék egy villanymotort egy Polski Fiat 126p váltóházába vagy a váltója helyett, a difit meghagynám, a kuplungszerkezetet kidobnám. Amíg nincs baleset, láthatatlan maradna a villanyautó. A rendőrnek hátul ott az alibi benzinmotor.
Amíg a használt gyári elektromos autók, például a Peugeot 106, Peugeot Partner, Citroen Saxo Electrique árai nem csökkennek megfizethető tartományba, lesznek házi villanyautó barkácsolók. PB gázzal is sokan barkácsolnak autót házilag, pedig az veszélyesebb. A minimális elvárásomnak egyébként egy elektromos mopedautó is megteszi: maximum 4kW, maximum 350kg akku nélkül, nyáron nem ázok, télen nem fázok (annyira). Városban és rövid távokra elég. Helyi viszonylatban alig marad alul egy Puli paramétereitől.
Mielőtt bármibe belefognék, számtani segítséget kérek: Mennyibe kerül egy 350kg mopedautó villamosítása (4kW, 45km/h, 100km hatótáv)? Mennyibe kerül egy 700kg személyautó villamosítása (12kW, 90km/h, 100km hatótáv)? Segítsetek kiszámolni a szükséges akku pack súlyát és összteljesítményét!
Uraim, egy kicsit elrugaszkodtunk a valóságtól. Az még lehetséges, hogy egy villanymotort elrejtsünk valahova, ahol a rendőr nem veszi észre, de már az akkupakk nem marad észrevétlen. A négy elemi osztályos rendőrök már kihaltak, a mostaniakra már nem érvényes az a sok rendőrvicc. Véleményem szerint arra vannak kiképezve, hogy a szabálytalanságokat kiszűrjék. Ami egy átlag embernek fel sem tűnik, nekik már messziről gyanús. Vegyük azt az esetet, amikor kiemeljük az eredeti motorját, és beemeljük a villanymotort tartozékaival. Egy - két rögzítő fület csak kell szerelni ide vagy oda, amit majd a vizsgáztató mérnök egyből kiszúr. Még néhány ilyen dolgot fel tudnák sorolni. Feltételezzük, hogy mindent jól megépítettem, nem lehet észre venni semmit, elmegyek a rendőr mellett, a kocsim nem pöfög, hanem suhan, rögtön megállítanak, hogy nem járatom a motort, menet közben, ami szintén büntetendő. Na jó erre is van megoldás, hobbielektronikás vagyok, építek egy erősítőt és egy áramkört, ami olyan hangot ad ki, mint az a típusú autó. Mindez kész van, megyek nagy boldogan a kocsimmal, de állandóan a répa a fenekemben van, mert bűnt követek el és az is lehet, hogy a haverom haverja rendőr, elmesélik egymásnak haveri alapon. A rendőrnek vannak kollégái is, és ők is tárgyalnak együtt. Így a titkos átalakítása a gépkocsimnak már nem titok, hanem közhír.
Lenne még egy kérdésem. Valaki végzett már számításokat, hogy ha a hálózatról töltöm az akkukat, menyibe kerül egy km út megtétele?
"Mennyibe kerül egy 700kg személyautó villamosítása (12kW, 90km/h, 100km hatótáv)?"
Pont ilyen autót építettem, így elég pontosan tudom...Kb. 1.6 milla (használt alkatrészek, használt lifepo cellák) plusz a papírmunka. A szükséges akkukapacitás 13-15kWh.
Tavasszal számoltam. Persze függ az autó súlyától, átlagsebességétől, a hőmérséklettől stb. Az én autómnál nappali áramról kevesebb mint 2 liter üzemanyagba került 100 km megtétele. Mára ez az arány sajnos javult Bár ez csak annak számít aki belsőégésűvel is közlekedik.
Éjszakai áramról persze kedvezőbb értékek adódnak
Ha nem is örök hálám, de köszönöm szépen az információt.
Hogy mennyibe kerül 1km az egy dolog a sok közül (egyébként volt már több doku. film is róla, ott azt mondták hogy gagyi (low cost) átalakítás esetén 11-12Ft, normális gyári állapot (átalakítás) esetén 18-23Ft/km). Utóbbi esetben teljesítmény is van, nem csak 65km/h tempó, ezért több.
Ha összeszámolod mennyi a bekerülési költség, ehhez még hozzáteszed azt hogy a komplett akkupakkot pár év után kidobhatod, akkor rájössz hogy drágábban autóztál mint a benzinessel.
Köszönöm gaba72! Nyílt és egyenes válasz. Gratulálok, hogy ilyen olcsón megúsztad: személyautó átépítést lifepo cellákkal 3.5mFt becsléssel láttam nemrég egy villanyautós oldalon. Számomra az akkuk ára az EGYETLEN (2.5 milliós) ellenérv az építéssel szemben. Remélem erre belátható időn belül találnak olcsóbb megoldást a tudósaink. Tényleg köszönöm a választ, sok bosszúságtól kíméltél meg vele!
Kedves István! A "láthatatlan", azaz a feketén épített villanyautó ötlete valóban az akkuk miatt bukna el. Azonban nem az akkuk elrejthetetlensége miatt, hanem az árai miatt. Aki befektet másfél-három millió forintot, annak megéri legalizálni a remekművet. Az átépítés VALÓS költségeivel sajnos nem voltam tisztában.
Még 1x köszi, gaba72! A válaszod egyben válasz volt a korábbi kérdésem mopedautós részére is: egy diesel 3L/100km költségű mopedautó villamosítása ezek szerint nem járna számottevő fogyasztáscsökkenéssel. Óvatos becslések szerint 750eFt költséggel járó mopedautó villamosítás után 1-2L/100km üzemanyag árából villany autózhatnák, plusz az akkuk 100km-re eső amortizációja. Így számomra a mopedautó villamosítása gazdaságtalannak tűnik, szintén az akkuk árai miatt.
Igazad van, akinek van annyi pénze, hogy meg tudja építeni, tudja legalizálni is, de tegyek rá én is egy lapáttal a megállapításodra. Azoknak az embereknek van annyi pénzük, hogy napelemet is tudnak vásárolni hozzá, és nem kell a hálózatból tölteni az akkukat.
Egy nagyobb motor és a hajtása biztos hogy olcsóbb.
De. Ha első kerék hajtású autóba hátra két kerékagy motort teszel akkor a két független hajásrendszer házilag is egyszerűen oldható meg. Ha csak mopedautó teljesítményű és városi használatra méretezett akkor talán gazdaságosan kivitelezhető.
Sajnos, ilyen az élet. A kutya is oda sz.... , ahol már van.
Magyarul, beruházás nélkül nincs nyereség.
A hobbi autóm munkanapokon rövid 20-40km távon van használva, városi tempóval. Éppen a gazdaságosság miatt merült fel bennem a házi hibrid gondolata (hátra villanyhajtás) a városi használatra. Két hátsó agymotor a kabriómba nem lenne feltűnő átépítés. A csomagteret feláldoznám az akkuk miatt. Csak hétvégén használnám a benzinmotort a nagyobb hatótáv miatt. A másik autóm árát szánnám az átépítésre. Az akku árakon múlik a gazdaságosság.
Én sem a nagy pénzű emberek közzé tartozok.Bosszant engem is, hogy a kutya oda sz... ahol már van, de helyesen teszi. Akinek nincs önrész, annak vagy azért nincs, mert nincs megfelelő ismerete, képzettsége és szorgalma. Tisztelet a megszámlálhatatlan kivételnek. Mi lenne, ha a jó tündér adna nekem pár millió eurót, hogy fejlesszek ki egy hatékony elektromos autót? Miután kifejlesztettem, gyártsam és X év után fizessem vissza a pénzt. Azt mondanám: sajnálom, de nem én vagyok a te embered. A feladat tetszene, de nem vagyok felnőve hozzá.
Elnézést a közbeszólásért.
feltételezzük, hogy sikerült megépíteni a házi hibrid autót, működik is tökéletesen. Elemezzük ki a működését. Hosszú távon a benzinmotor viszi a kocsit. A sok akku elfoglalja a csomagteret és elég komoly teher, amit cipelni kell. Ez plusz fogyasztást eredményez. Rövid távon jó az akkus meghajtás, de az a hőmotort, hűtőrendszert és a kapcsoló szekrényt is kell cipelje, ami legalább annyit nyom, mint három utas. Jön a másik gond, a szélvédő párátlanítása. Fűtetlen utastérben még meg lehet lenni úgy ahogy, de befagyott ablakokkal haladni?
Az akku hátul valóban plusz teher, azonban az előző linken jelölt autóm 2 személyes: a benzinmotorja elbírja a csomagtartóban a 3 "potyautast". A villanyautók téli fűtésére vannak megoldások, azokat nem kell újra feltalálni. Lásd a hódmezővásárhelyi Puli egyszerű fűtését, vagy egy Webasto kályha által nyújtott filléres luxust. Hiszen az üzemanyagtank egy hibridben mindig velem van (a 0.5L/óra benzinfogyasztást kibírom).
Sziasztok!
Épp ma kaptam egy e-mailt a TI-töl és ez az érdekesség volt benne Bővebben: Link
Lehet hogy el leszek zavarva de azért megpróbálom leírni hogy mire gondoltam.
Azon jár az agyam már egy ideje hogy csinálok magamnak egy elektromos 'autót'. De nem akkumulátorról fogom biztosítani az energiát hanem 1 aggregátorról. A meghajtás az úgy nézne ki hogy: Agregátor: 6000VA, folyamatos:4,5kW, csúcs teljesítmény: 5kW Elektromos motor: 2X 2 kW os 1X 0.5 kW os. Alapjáraton a 2 és a 0.5 kW os motor menne. HA kellene egy kis + akkor a 2 kw os motor bekapcsolna míg a 0.5 ös leáll. Ha meg nem lenne elég a 4kW os teljesítmény akkor még a 0.5 ös motor is beszállna. Működőképes lehet? Lehetőség szerint életképes válaszokat kérnék. Köszönöm.
Abszolút értelmetlen.
Miért kellene kapcsolgatni különböző motorokat? Az elektromos motorokat prímán lehet szabályozni, mindíg a helyzetnek megfelelően. De ha már van egy belsőégésű motorod, miért nem azzal hajtod az autód?
Ha kiegészíted némi akkuval, akkor jó lehet!
Mert a lényeg az lenne, hogy gyorsításkor az akkuban lévő energiát használod fel, így az aggregátor kisebb teljesítménnyel ketyeg, épp annyival, hogy haladáskor elég energiát szolgáltasson, a legtöbb hibrid autó is így csinálja. A lényeg az egészben, hogy egy belsőégésű motornak az a legjobb, ha egyenletes fordulatszámon hajtják, egyenletes terheléssel, mert akkor eszik a legkevesebbet! Így lehet elérni az álomhatárnak számító 3L/100km-es értékeket egy autóval.
Kollega!
Ez nagyon szép és jó ötlet. De. Nem tudom mások hogy' vannak vele, de én elektromos autót nem csak kedvtelésből készítenék (már ha lenne autóm..), hanem a hatásfok motiválna, lévén a benzin vagy dízel motor hatásfoka kb. 35% körül mozog, míg a villanymotoré 90-95% körül. Úgyhogy lényegét tekintve kénytelen vagyok pucuka válaszával egyetérteni (részben). Summa summarum, ezzel az aggregátoros történettel még tovább rontod a hatásfokot 35%-ról 0,35×0,95=0,3325-re. Így nem értem, miért is szeretnéd ezt az egészet. De ha már nagyon akarod, tényleg pucukával kell egyetértsek, gondolj csak itt Pesten az öreg Ziu trolikra például, vígan elmennek egy motorral, egyenáramon is. Üdv, Greg
Sziasztok!
A mozdonyoknál is diesel-elektromos meghajtást használnak és a hibrid autók is hasonlóan működnek, annyi különbséggel, hogy van tisztán akkus üzem is. Állandó fordulaton kell járatni a motort és a termelt energiával hajtani a villanymotorokat. Jobb az erőviszony, mert mind a 4 kerék hajtható, könnyebb a szabályozás és nagyobb a nyomaték. Súlyban viszont jelentős plussz. Ha többféle meghajtással próbálkoznál, hogyan adnád át mindig a főtengelynek a nyomatékot? Hogyan alkalmazkodna a főtemgely az eltérő fordulatokhoz és indulási szögekhez? Vagy mindegyiket külön kuplungoznád? Nem látom sok értelmét. Egy működő verzió talán meggyőzne - de túl sok lesz a hibaforrás.
Szia antikzsolt
Tegnap este kerestem, hogy hova lett áthelyezve a hozzászólásod, de nem találtam. Valaki ha megmondaná, megírnám én is hogy építettem egy ilyen aggregátoros járművet és mi volt a hiba amiért a süllyesztőbe került.
A meghajtás az úgy akarom megoldani hogy egymás mögé teszem a motort és talán egy szabadon forgó fogaskerékkel hajtanám meg. Amikor a hátsó motor működik akkor az előtte lévő fogaskerekek csak szimplán forogna. Vagy egyszerűbb lenne ha fixre kötném és kényszerhűtést alkalmaznák?
Miért nem benzinmotorral hajtom meg? Szerintem meg azzal. 15 liter üzemanyagból 6 óráig bírja. Talán ezt keltette fel az érdeklődésem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |