Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   401 / 507
(#) generátor24 válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Szerintem azért az áttétel után van a fékezés mert itt nem olyan nagy az erőkar mint a rotor oldalon.ugyanis az áttétel itt 18X os gyorsítást végez, így már maga a hajtómű is fékként szolgál.itt könnyebb lefogni a rendszert.
(#) generátor24 válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Maga a fék akkor kellene amikor extrém vihar támad, és a szerkezetet le kell állóra fékezni.És míg a vihar teljesen el nem vonul állva is maradjon.Tehát ez a fék nem arra kellene hogy fordulatszámot szabályozzon hanem arra, ha egyszer életbe lép leállítsa a rotort.Akár még az sem szükséges hogy újra elindítsa magától késöbb.Erre már emberi közbeavatkozás is elegendő lehet.
Tegyük fel éjjel 1 órakor támad egy hatalmas vihar, ha a szerkezet nem áll le tuti szétszállna.Mivel van ez a fékünk automatán életbe lép és el nem engedi a rotort.Majd én reggel felébredek és oszlop aljáról egy előzőleg kivezetett mechanika segítségével oldom a féket.
(#) Romulus válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Miért nem jó az elektromos megoldás? Én egy ablaktörlő motorral oldanám meg. Csigás az áttétel, csak addig kell feszültség míg befékezel. az oldás irányváltással, vagy beállított érték tovább léptetéssel történne.
(#) Romulus válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Én kismotor tárcsaféket használtam. Ha 100Kg ot megtud fogni, áttétellel nem okoz gondot nagyobb teljesítmény sem. Csatolok egy linket a fékről ami szerintem tökéletes.Bővebben: Link
Persze, azt nem tudom a képek alapján hogy ez olajos vagy bovdenes fék.
(#) generátor24 válasza Romulus hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Ez olajos, lehet látni a fékkaron az kis olajtartályt.
Benne lennék én az elektromos megoldásba is de kérdezem mi adna utasítást az ablaktörlő motornak?
(#) Romulus válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Ha automatán akarod a féket bekapcsoltatni, nekem van rá egy megoldásom.
Én a fő generátor tengelyéről + egy kis állandó mágneses DC motort hajtattam. Az erről lejövő feszültség szinteket figyeltettem, és ezzel kapcsoltattam a féket is.
(#) sziriusz válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 11, 2012 /
 
Ez a fajta viharvédelem nem érdekel, megoldásom sincs rá, nem szeretek feleslegesen irtó okosakat mondani, mégis beleszólok. Mert:
---Páran gyakorlatból elmondták, hogy nagyon alattomos a szél. Először meg kellene határozni, mire reagáljon a védelem. Mekkora a megengedett széllökés, függetlenül attól, hogy mennyi ideig tart, vagy a szélkerék fordulatát nézze, stb.
---Meghatározni, mekkora legyen a baj észlelése és a beavatkozás max hatékonysága közti idő. Mert pl. ha a legnagyobb teljesítmény üzemi fordulatáról a szélkerék 2 másodperc alatt képes felpörögni négyszeres fordulatra, a centrifugális erő 16 szoros lesz.
---Egy rosszul méretezett hajtómű utáni tárcsafék alkalmas arra, hogy széttörje a fogaskerekeket, szétszaggassa a lapát felfogást. Meg kell határozni ezért a max fékező teljesítményt, ennek hatásait pedig pl. a lapát megfogásának, a hajtóműnek a terheléses ellenőrzésével meg lehet vizsgálni.
---Ezek a jól meghatározott adatok már támpontok arra, hogy milyen berendezés kell készíteni.
Kis szélkeréknél a fenti felsorolás nem probléma, simán elviselik az alkatrészek az extrém terhelést. Na de egy 4-5 méteres szélkerék már egészen más.
Hogy Gulyi88-at idézzem: Hát ez már nem annyira egyszerű, mint egy faék.
(#) btoti válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 12, 2012 /
 
"Szerintem azért az áttétel után van a fékezés..."

Számomra is elengedhetetlen lesz a fékezés. Kétlépcsősben gondolkodok: Elektromos, tirisztoros vezérlésű műterheléssel és mechanikus leállítással. Nálam majd teljesítményt kell figyelni a szinkrongenerátor miatt.
A mechanikus fékezésnél függetlenül a fék elhelyezkedésétől (szélkerék tengelyen, vagy áttétel után a generátoron) ugyanakkora teljesítményt kell elnyeletni (hővé alakítani). Nagyobb fordulaton a fékező erő ugyan valóban kisebb, de ugyanannyi idő alatt többször fordul körbe - az össz. hőmennyiség ugyanakkora lesz. (Az anyagtépési veszélyeket Sziriusz összefoglalta. Van-e olyan jármű, ahol nem a kerék tengelyen, hanem az áttételmű előtt fékeznek? - Néhány db-n már kipróbálhatták. Akár kismotor, bicikli - ahol a házi szélerőművekhez hasonló teljesítmény viszonyok vannak. Az áttétel nem csak a fordulatot, hanem "töredékeit" az elfordulási szögeket, tehetetlenségi erőket is áttételezi, KIVÉVE a teljesítményt (saját veszteségét leszámítva)!)

A mechanikus féket akárhová helyezed, ugyanakkora hőteljesítményt kell, hogy tudjon elnyelni - csak nagyobb fordulaton kisebb erővel kell a "fékpedált nyomni" és sokkal gyorsabban kopik. Az áttételmű előtti, illetve az áttételben fellépő tehetetlenségi (tépő) erők viszont az áttétel-szeres nagyságúak lesznek.
Így ez szerintem se egy jó ötlet.
(#) generátor24 válasza btoti hozzászólására (») Márc 12, 2012 /
 
A nagy szélerőművekben is az áttétel után van a fék.És szerintem nem elsősorban a keletkező hőmennyiség a mérvadó.A linkemen egy 13m átmérőjű rotor van.Ekkora rotort a tengelyén csak nagyon túlméretezett fékrendszerrel lehetne megfogni, ha egyáltalán meglehetne.Az áttétel után ami 18X ra gyorsít 18X könnyebb megfogni a tengelyt.
(#) btoti válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 12, 2012 /
 
A nagy, MW-s szélerőműveket azért ne keverjük ide - azoknál aerodinamikus lassítás, motoros szélirányból kifordítás is része a leállításnak.
13 m átmérő - bizony 40-50 kW 13-15 m/s-nál mínusz a generátorból kivett, mint egy személygépkocsi motor, vagy egy megrakott teherautó gáz nélkül lendületben.
Azért többünk aggodalma nem alaptalan. Persze részemről is ez csupán egy vélemény. Végül is Te fogsz dönteni - (mi szóltunk).
(#) gulyi88 válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 12, 2012 /
 
Elvileg az áttételnek akkora teljesítmény átvitelre kell készüni, mint maga a generátor.
Ha fékezést a generátor oldalon hajtjuk végre, akkor a fékezési teljesítménynel nagybbra kell áttételt választani, és ugye a fékteljesítmény a szélsebességtől, rotortól, a megállítási időtől, meg a rendszer tehetetlenségétől függ.
Elfékezendő teljesítmény kb ugyanannyi bármelyik oldalon.
Még ha az áttétel és a fékezőmecha fajlagos költsége meg is egyezne, ami biztos nem igaz (szerintem a fék olcsóbb). Akkor is a rotor oldali a jobb megoldás a jobb, mert ha a fékezésben benne van az áttétel az növeli a hiba lehetőségét, ha megszkad, akkor nem csak a rotort hanem az áttételt is cserélni kell, ha megszakad, akkor már semmi teljesítmény nem fékezi a rotort.
(#) sziriusz válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 12, 2012 /
 
Na, hogy ne csak riogassak. Pár mondat, én hogyan fékezném a féktárcsát:
Képzelj el egy nagy terpeszű A betűt. Az A szárai a fékkarok, a felső csúcs szét van nyitva, közötte forog a féktárcsa. A csúcsokra vannak van egy forgásponttal felrakva a fékpofák. A fékkar egy hosszirányú mozgást megengedő ovális fúrattal csatlakozik egy felfogó csapra, a csap és a fékpofa között pedig egy erős rugó van a fékkarra húzva, ami a fékpofát előre tolja. Hogy ne legyen súrlódás, a fékpofákat egy gyenge rugó széthúzza egy ütközőre.
A bekapcsolása:
Az A betű csúcsa felől elindul egy T alak. A T felső rúdja nekimegy a fékpofák indító csapjának, és rátolja a pofákat a féktárcsára. A fékkar szöge olyan, hogy a súrlódó erő hatására a fékkar elkezd ráfordulni a féktárcsára, és a rugók egyre jobban szorítanak. A fékpofák egy ütközőre koppannak fel, így a szorító erő nem tud tovább nőni, a fékezés erejét a rugók ereje határozza meg.
A kikapcsolás:
A T alak nem érezve nagy szelet, nyilván visszahúzódik. A rugók a féktárcsát kissé visszalökik, és lehet, hogy a kis rugók visszarántják alap helyzetbe a fékpofákat.
Azt már gyakorlatból tudom, hogy nagy szél esetén is vannak olyan örvényes széllökések, amik a kereket képesek pár pillanatra visszafele is forgatni. Tehát csak türelem kérdése, hogy mikor indul újra a szélkerék. Nálam ez max. 15 perc egy másfajta szerkezetnél. Természetesen a rendszer reteszelhető is, és csak személyes beavatkozással indítható újra.
Remélem sikerült szemléletesen leírnom egy figurát.
(#) generátor24 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Ezt letudnád esetleg rajzolni?
(#) Barret válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Én meg örvényárammal fékezném,sosem kopik,és szinte nulla a ráfordítandó mechanikus energia!
Aki látott már örvényáram fékes szobabiciklit,az tudja miről beszélek!
(#) generátor24 válasza Barret hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Én még nem láttam.Hogy működik?
(#) gulyi88 válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Jó vastag alu+vas, vagy réz+vas tárcsa, vassal átellenes oldalon mágnesek+vas, esetleg mindkét oldalán mágnesek+vas (HP generátor, tekercs helyett tárcsával).
Az egyik forog a másik áll (mindegy melyik).
A köztük lévő légréssel lehet változtatni a fékező erőt.
A fékezési teljesítmény a tárcsát fűti, ami akár el is hajlik és belever a mágnesekbe.
És persze a mágnesek még mindig nem olcsók.
Egyébként jó mert nem kopik.
(#) btoti válasza Barret hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
A megállításhoz ki kell egészíteni mechanikussal ezt is és minden indukciós féket, mert egy alsó határ-fordulatszám alatt nem fékez (nincs elég indukció). A fékezés teljesítmény igényének nagy részét az indukciós adja, a mechanikus sokkal kisebb igénybevételnek, szinte csak rögzítésinek (mint a kézifék) van kitéve.
Korábban végig gondoltam, e helyett (már, mint az örvényáramú helyett) akarok remélem kilóra megvehető 3f-ú aszinkron motort használni szabályozott műterheléssel. Ugyan áttételezni kell, de kézben tartható a fékezési sebesség és vitathatatlanul nem kopik, nem tükrösödik fel. (Ezt a szinkronizáláshoz a frekvencia beállításnál is tudom majd használni.)
Indukciós féket egyébként komoly (sok 10-100 kW-s) fékezésre, villamos járművek, fékpadok, daruk, felvonók esetén is használnak - mindenütt csak lassításra, a megállításhoz mechanikus fékkel kiegészítve.
(#) btoti válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Mint a belső hűtőbordás féktárcsa, csak jó elektromos és hő vezetőképességű (réz esetleg alu) vasmagos tekercsek közt. A tekercsáram (100 A-k) szabályzásával befolyásolva a fékerőt. A hűtés nem gond, mert amikor kell van bőven "léghűtés". Persze hőelvezető felület is bőven kell. Itt több cm vastagságú, 0,5-1,0 m átmérőjű kettős, középen hűtőbordázott réztárcsában kell gondolkodni - nem olcsó!
(#) Barret válasza btoti hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Műterhelésről Pudding tudna mesélni,nemrég füstölt el neki a 5 KW-os,aztán ment utána a rotor is...

Ha van áttétel,akkor az indukciós fék is brutálisat tud fékezni!
1:1.ben csak lassítani tud.
(#) btoti válasza Barret hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Igen, épp ezt a brutalitást és az áttétel túlterhelését akarom én kézben tartani a vezérelt tirisztoros híddal. Persze alaposan számolgatni kell majd, hiszen a szélerőműnél folyamatos energia pótlás van, nem úgy, mint egy autónál, ahol kinyomott kuplunggal csak a lendületben levő tömeget kell lefékezni. Itt úgy kell fékezni mintha az autóban "padlóig" nyomnánk közben a gázt.
Bizonyos mértékben minden féket, fékezési teljesítményt, fékezési időt, a fékezés menetét (idő/fékteljesítmény), a mechanikus meghúzó erejét is méretezni, tervezni illik. A házi szélerőműveknél is legalább nagyságrendileg.
(#) Becsey hozzászólása Márc 13, 2012 /
 
Sziasztok!
A viharvédelemmel kapcsolatban lenne egy javaslatom.
Egy kollégám egyszer repülőgép propellerekből készített szélgenerátort,ami egy vihar alkalmával agyastól elszállt és beszakította a háztetőt.Egy mérnök javaslatára beépített egy szerkezetet ami egy fél fordulatot fordít a lapáton,sugár irányban.Amikor elér egy bizonyos fordulatot a centrifugális erőtől kifelé csúszik a lapát közben szépen elfordul és a végállásban kb. 90 fok fordulattal már nem tudja a szél túlpörgetni.A centrifugális erőt egy rugó ellensúlyozza amit a lapát összenyom.Utána többet nem volt neki problémája a széllel.
(#) generátor24 hozzászólása Márc 13, 2012 /
 
Utánajártam hogy a korábban linkelt videón lévő szélerőmű fékrendszerét mi kapcsolja.
A rotor agyrészen van elhelyezve egy rezonanciát figyelő szenzor.Tehát nem azt nézi mennyi a fordulat és nem is a szélerősséget.Belegondolva okos ötlet.A cél az hogy akármi éri a hatalmas rotort (legyen az egy vihar, vagy valami meghibásodás) leállítsa azt, mielőtt baj lesz.
(#) sziriusz válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Csúnya meg rossz rajz. A T alak nyílván nem a rugók végeit tolja meg, hanem mondjuk a fékpofákat a fékkarra felfogó csap kinyúló végeit. Rossz szögben áll a visszahúzó rugó, stb. Remélem a lényeg látszik. Úgy kell összehozni, hogy amikor a fékpofa a tárcsához ér, a fékkar kb. 80 fokot zárjon be a féktárcsával az önzárás miatt. Ezt a szöget érdemes bemérni. Az ütköző a fékkaroknak 86-88 fokos szöget adjon. Itt minden méretet, a rugóerőt is méretezni kell.
(#) sziriusz válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
A hajtóműveket élettartamra méretezik. Szinte biztos, hogy a fogak törése minimum a névleges terhelés 10-15-szörös értékénél következik be. Én ezért a max terhelésen forgó hajtóművet nyugodtan leterhelném 2-3-szoros teljesítménnyel. Ez nyílván nem üzemszerű dolog, tehát bírnia kell a szerkezetnek. Ráadásul a fordulat leesésével romlik a szélkerék hatásfoka. Ha elég gyorsan visszafékezek, a romló hatásfok miatt a gyorsan felnövekvő szélsebesség nem okozhat gondot.
Ez természetesen csak spekuláció, a biztonsági berendezéseket nem jónak vélt bemondások alapján készítik el. Az is tény, hogy mindent lehet jól és nagyon rosszul is legyártani. Láttunk már rá példákat.
Ha nálam komolyra fordulna a dolog:
Szétszedném a hajtóművet. Egy A42-es anyag váltakozó igénybevételre vett hajlító szilárdságával, meg a fogak kapcsolódási számának 1-re vételével megnézném mit bír a fog töve törésre. Ez így kb. hatszoros biztonság törésre. Ennek ismeretében állítanám be a fékező nyomatékot.
(#) laccika77 hozzászólása Márc 14, 2012 /
 
Üdv! Nálam egy másik ötlet ugrott be a fékezésre! Fékdobos fékhez hasonló, csak itt a dob áll, a pofák forognak, amik egyben röpsúlyként viselkednek. A pofákat rugó tartja alaphelyzetben, a rugó erejével lehet beállítani a fordulatszámot ahol elkezd dolgozni. Hasonló mint a robogók, vagy a rota kapák kuplungja. Ez azért lenne jó mert a fordulat függvényében lassítana, de nem hirtelen fékezne, és önműködő (nem kell segédenergia). Elektromos fék mellett tudnám elképzelni másodlagos védelemnek ha már a generátor, nem bírja lefékezni , műterheléssel sem. Vagy meghibásodik, akkor megvédhetné a rotort.!?
(#) generátor24 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 14, 2012 /
 
Ez amúgy egy nagyon jó ötlet, nekem is ezen járt az agyam eleinte.Kérdés hogy ha a generátor megengedhető max fordulatszáma 600/perc,ki tud e nyílni?Én ezt a mechanikus féket kizárólag vészleállítás céljából szerelném be.
Én inkább ezt a megoldást kapcsolóként használnám.
Ahogy fordulat hatására kinyílna, elérne valami "pöcköt"
ami kioldaná a fékmunkahenger előtt felhúzott jó erős rugót, ami benyomná azt és a pofák állóra fékezik.
Még azt nem agyaltam ki hogy lehetne ismét felhúzni ezt a rugót.
(#) sziriusz válasza generátor24 hozzászólására (») Márc 14, 2012 /
 
Csak megkérdezem: amit elmondtam, miért nem jó? Minimális erő kell a fékezés indításához, a fékerő beállítható, ha kell magától kiold kis szélnél, és ismét indítható állapotban van, mert a fékező erőt az önzárás adja.
Természetesen nem akarom rád beszélni ezt a megoldást.
(#) btoti válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 14, 2012 /
 
A röpsúlyos kuplung pl. robogónál remek megoldás. Amikor gázt adunk, akkor RÖVID ideig csúszik, majd megtapad, gázt levéve eltávolodik. Szélnél gyakorlatilag nonstop csúszna - ???!!!
Tartalék lassításnak esetleg elmegy az indukciós meghibásodása, megfutása esetére, de 3 fékrendszer + gondolom még kifordítás - lassan egy mozdony lesz a tornyon.
Én mindenképp valamilyen indukciós lassítást és mechanikus leállítást favorizálok. Szélsebesség, vagy fordulat figyelés (Akár mechanikus - centrifugál és "pöcök". Bár mi elektromosok inkább elektronikával oldanánk meg.) - indukciós lassítás kézben tartott, beállított műterheléssel a drága üzemi generátort kiegészítve egy ócskábbal - mechanikus befékezés (Felhúzott rugóval, vagy akár kapunyitó motorral, vagy ablaktörlő motorral aksiról, vagy ezzel felhúzatni a rugót. Hidraulikus, vagy pneumatikus megoldást a villámcsapás veszélye miatt semmiképp nem tennék, illetve nem teszek fel.).
(#) weend hozzászólása Márc 14, 2012 /
 
Sziasztok!
A linken lévő megoldás is nagyon jó, és hatásos, szerintem egyszerű elkészíteni.
Bővebben: Link
(#) Barret válasza btoti hozzászólására (») Márc 14, 2012 /
 
Több kisebb gép kell,oszt csókolom...
A nagy monstrumok sorsa,hogy a szél összetörje.
Háztáji módszerrel nem könnyű őket megvédeni.
A passzív védelem a biztos,nincs ami meghibásodjon...
A kifordulás minden ellen véd,és egyszerű mint a faék...
Következő: »»   401 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem