Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tahográfból óra
Lapozás: OK   1 / 1
(#) lui144 hozzászólása Márc 28, 2012 /
 
Üdv mindenkinek!
Van nekem itthon 1 darab működő, még a régi mutatós tachográf amibe bele van építve egy analóg óra is. Ezt fel szeretném használni egy igencsak furcsa és egyedi órához. Amit jó lenne megcsinálni vele, hogy
- nem csak az óráját kéne működtetni, hanem a km óráját is ami az idő előrehaladtával változik szépen folyamatosan. Csak hogy pontosítsak: éjféltől délig előre, déltől éjfélig pedig visszafele haladjon a km óra mutatója. Pl: reggel 7-kor 70km/h, déli 12-kor 120km/h, délután 6-kor 60km/h, este 8-kor 40km/h, éjfél 12-kor pedig 0 km/h-át mutasson.
- A benne lévő világítást külön fel lehessen kapcsolni egy kapcsolóval, hogy éjszaka is lássam, hogy hány óra van.
A probléma csak néhány van: hogyan tudnám működésre bírni a tachográfnak a km óráját és az óráját valamint a világítását? Mivel rengeteg csatlakozás tartalmaz. Nem fog 80km/h-nál blokkolni a tachográf? Meg nem tudom, hogy hogyan is valósítsam meg. Ezért szeretnék segítséget kérni a megvalósításhoz. A választ előre is köszönöm.
lui144
(#) Kera_Will válasza lui144 hozzászólására (») Márc 28, 2012 /
 
Mechanikus sebesség mérők egyik csoportja az emlékeim szerint örvényáramokat kihasználva működik.
A km spirál/bowden az órában 1 mágnest pörget.
Ezzel szemben van 1 alulemez korong amire a sebesség mérő mutatót rögzítik.
Ahogy pörög a mágnes úgy jön létre az indukált örvényáram az alu korongban és ettől mozdul el a mutató.

Kellene valami motor aminek a fordulatszámát az kijelzendő órának megfelelően pörgetünk.
A fordulatszabályozása pedig PWMel történik.
PWM-et pedig 1 időzítő számláló tolja el úgy hogy az aktuális óra időt lásd.
(csak ez kissé hangos lenne és energia pocsékló mert pörög a villanymotor, kopna gyorsan)
Jobb esetben pedig minden impulzus érzékelésen alapul.
Ekkor csak 1 növekvő csökkenő frekvencia generátort kell alkotni ami a megfelelő frekvenciát generálja a mutatandó időpontnak megfelelően.

uCel lenne a legegszerűbb akár valamelyik 8 lábú is megtenné erre a célra.

De lehet küzdeni egyébb diszkrét analóg digitális áramköri elemekkel amik frekvencia változást generálnak adott időközönként.
Számláló hálózat ami az időt méri .
Mellette frekvencia generátor aminek a frekijét változtatja 1 számláló amit az előző időzítő áramkör léptet.
Ugyan így akár a pwm jelet is lehet generálni fix lépésekkel a motor vezérlőjében.

Most már csak azt kell eldönteni hány lépést akarsz érzékelni, mekkora a skála ?
A skálán jó, érzékelhetőek a fél esetleg negyed órás állások is ?
A fél órák még talán csak csak jól látszanának.
Tehát kb.: 48 vagy 24 lépésű pwm/freki generátorra lesz szükség.
No meg persze 1 2 gomb az induló állapot beállításához.

Meg előtte a pontos 12/24 lépéshez tartozó frekvencia / fordulatszám --->> PWM értékekre amit be kell állítani a generátorokon (frek,PWM) amikor lépésenként kalibrálnod kell az órádat.

Éjjeli világítást saját maga is kapcsolhatná amikor pl este 7 8 körül jár akkor be reggel 6 7 körül ki.
Ekkor a megfelelő pozicióban lévő léptető regiszter kimenetek diódákkal sorba felfűzve kapcsolják a lámpát. Esetleg 1 flip-flopot billent be / ki a 2 idő pont között.
uC esetén még 1 kimeneti port kapcsolja ki/be.
Analóg úton pedig a környezeti fényerőből döntené el az áramkör. Nappal/éjszaka van-e ?

Emítettél 1 analóg idő mérőórát is benne .
Ekkor ezt is használhatnád időalapnak.
Kismutatójának a helyzetét érzékelve lehetne kapcsolni a PWM / Frekvencia generátor értékeit.
Ekkor elhagyható lenne az elektronikus számlánc ami az órákat számolja.

Körülbelül ilyesmi lehet a röviden működési elve ennek az órának.
(#) Gafly válasza lui144 hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
1.) Tegyél fel képet.
2.) Ezért új topic-ot nyitni
3.) Kera_Will-nak igaza van, de egyébként meg lásd első pont...
(#) lui144 válasza Kera_Will hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Nekem nem szükséges, hogy időpontra kapcsoljon be a km óra világítása. Nekem elég, ha csak akkor kapcsol be, ha egy kapcsolóval felkapcsolom. A km óra végkitérésben 125km/h-t mutat. Így néz ki: Bővebben: Link
Motorra én is gondoltam, hogy kell, de milyen. Én úgy gondoltam, hogy a km óra mutatója folyamatosan menne és pontban egészkor érné el az adott km órát. PL: délelőtt pontban 10-kor 100km/h-t mutasson. Déli 12-kor pedig 120km/h-t és történne egy irányváltás és ekkortól kezdve visszafele haladjon a km óra mutatója. Éjfél 12-kor pedig 0 km/h-t és szintén legyen egy irányváltás és előrehaladjon a mutatója. Ha be kell állítani az órát ( pl: téli-nyári időszámítás), akkor amerre tekerem a benne lévő órát, úgy változna a kijelzett sebesség.
(#) Kera_Will válasza lui144 hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
No ez mér érdekesebb kívánság :

Idézet:
„Én úgy gondoltam, hogy a km óra mutatója folyamatosan menne és pontban egészkor érné el az adott km órát.”


kb.: 300 fokos a 0-120 km közti ív.
Ezt kell vhogy több lépcsőben 0- közel 100 % közti PWM vagy frekvencia vezérlés szerűvel megoldani.
Ekkor fog a motor a 0 és 120 km közt mozogni.

Ezt legegyszerűbben uC lehetne megoldani , ha ennyire folyamatos mozgásszerű élményt kívánsz elérni. Diszkrét elemekkel nem kevés anyagot kellene beépíteni. Igaz vannak digitális potencióméterek 100-200-500-1000 lépésközűek amikkel ennyire finoman lehetne a PWM-et mozgatni. De a mechanikától is függ mennyire tudja követni ezt a finom felbontású PWM jelet. (persze ha villanymotorról beszélünk)

Fizikai kisérlet nélkül nem tudsz előbbre jutni .
1 fordulatszabályzós miniplex/fúró/csiszoló szerszámgéppel és 1 pontosabb fordulatszámmérővel megtudod határozni nagyjából a kívánt sebességeket amik az óra állásokhoz szükségesek.
Ezekből meg saccolható mennyire lineáris a rendszer
Érdemes táblázatba foglalni fordulatszám / szögeltérés (órák).

Amíg ezzel nem vagy képben addig csak találgatunk.

Ezek után lehet keresni azt a motor tipust ami képes ekkora fordulatszám tartományban mozogni.

Motor : legjobban a kontaktus nélküli motorok lennének jók. (több fázisúak)

Pl.: PC Táp ventilátor igaz ezek kissé durvák ide.
CD/DVD , winyó korong , videofej pörgetők jöhetnek számításba.
Ezek több fázísúak (általában 3) és frekvenciától függ elvileg a fordulatuk száma.

Idézet:
„Déli 12-kor pedig 120km/h-t és történne egy irányváltás és ekkortól kezdve visszafele haladjon a km óra mutatója. Éjfél 12-kor pedig 0 km/h-t és szintén legyen egy irányváltás és előrehaladjon a mutatója”


Ha előre eltudsz menni akkor vissza is ugyanazzal a elektronikával csak csökkenteni kell majd azt a paramétert (fesz ellenállás árm , frekvencia) ami eddig növekedett .

1. legfontosabb mérd meg , pontosan dokumentáld a fordulat/elmozdulás jelleg görbét táblázatban.
Utána a többi jön.
Addig felesleges gondolkodni további lépéseken.
(#) dobo válasza lui144 hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Ha kinyitod az órát egy matricán ott van a tipusa.
1318vagy 1311 Ennek megfelelően keress bekötési rajzot hozzá a neten.
A csatlakozók mellett ott szokott lenni a bekötési rajz is.
A világításnak külön csatlakozója van így ez a funkció könnyen megoldható.
A kilóméter hajtása mechanikus?
Ha nem akkor négyszögjelekkel vezérelhető az óra ha mechanikus akkor kell egy léptetőmotor vagy egy motor a bovden helyére.
(#) lui144 válasza dobo hozzászólására (») Ápr 19, 2012 /
 
Megnéztem. A típusa Kienzle 1314-26
Van rajta matrica a bekötési rajzzal, de hiányos mivel tépett, így bekötési rajzot keresnem kell hozzá. Szerintem négyszögjelekkel vezérelhető, mivel rajta van a rajz meglévő részén a négyszög jel. Képek a tachográfról.
(#) lui144 válasza lui144 hozzászólására (») Ápr 19, 2012 /
 
Meg a hátlapon a csatlakozások. Igaz, ez nem az enyémről mert az fehér ez meg fekete, de a háta egyezik.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem