Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv mindenkinek!
Van nekem itthon 1 darab működő, még a régi mutatós tachográf amibe bele van építve egy analóg óra is. Ezt fel szeretném használni egy igencsak furcsa és egyedi órához. Amit jó lenne megcsinálni vele, hogy - nem csak az óráját kéne működtetni, hanem a km óráját is ami az idő előrehaladtával változik szépen folyamatosan. Csak hogy pontosítsak: éjféltől délig előre, déltől éjfélig pedig visszafele haladjon a km óra mutatója. Pl: reggel 7-kor 70km/h, déli 12-kor 120km/h, délután 6-kor 60km/h, este 8-kor 40km/h, éjfél 12-kor pedig 0 km/h-át mutasson. - A benne lévő világítást külön fel lehessen kapcsolni egy kapcsolóval, hogy éjszaka is lássam, hogy hány óra van. A probléma csak néhány van: hogyan tudnám működésre bírni a tachográfnak a km óráját és az óráját valamint a világítását? Mivel rengeteg csatlakozás tartalmaz. Nem fog 80km/h-nál blokkolni a tachográf? Meg nem tudom, hogy hogyan is valósítsam meg. Ezért szeretnék segítséget kérni a megvalósításhoz. A választ előre is köszönöm. lui144
Mechanikus sebesség mérők egyik csoportja az emlékeim szerint örvényáramokat kihasználva működik.
A km spirál/bowden az órában 1 mágnest pörget. Ezzel szemben van 1 alulemez korong amire a sebesség mérő mutatót rögzítik. Ahogy pörög a mágnes úgy jön létre az indukált örvényáram az alu korongban és ettől mozdul el a mutató. Kellene valami motor aminek a fordulatszámát az kijelzendő órának megfelelően pörgetünk. A fordulatszabályozása pedig PWMel történik. PWM-et pedig 1 időzítő számláló tolja el úgy hogy az aktuális óra időt lásd. (csak ez kissé hangos lenne és energia pocsékló mert pörög a villanymotor, kopna gyorsan) Jobb esetben pedig minden impulzus érzékelésen alapul. Ekkor csak 1 növekvő csökkenő frekvencia generátort kell alkotni ami a megfelelő frekvenciát generálja a mutatandó időpontnak megfelelően. uCel lenne a legegszerűbb akár valamelyik 8 lábú is megtenné erre a célra. De lehet küzdeni egyébb diszkrét analóg digitális áramköri elemekkel amik frekvencia változást generálnak adott időközönként. Számláló hálózat ami az időt méri . Mellette frekvencia generátor aminek a frekijét változtatja 1 számláló amit az előző időzítő áramkör léptet. Ugyan így akár a pwm jelet is lehet generálni fix lépésekkel a motor vezérlőjében. Most már csak azt kell eldönteni hány lépést akarsz érzékelni, mekkora a skála ? A skálán jó, érzékelhetőek a fél esetleg negyed órás állások is ? A fél órák még talán csak csak jól látszanának. Tehát kb.: 48 vagy 24 lépésű pwm/freki generátorra lesz szükség. No meg persze 1 2 gomb az induló állapot beállításához. Meg előtte a pontos 12/24 lépéshez tartozó frekvencia / fordulatszám --->> PWM értékekre amit be kell állítani a generátorokon (frek,PWM) amikor lépésenként kalibrálnod kell az órádat. Éjjeli világítást saját maga is kapcsolhatná amikor pl este 7 8 körül jár akkor be reggel 6 7 körül ki. Ekkor a megfelelő pozicióban lévő léptető regiszter kimenetek diódákkal sorba felfűzve kapcsolják a lámpát. Esetleg 1 flip-flopot billent be / ki a 2 idő pont között. uC esetén még 1 kimeneti port kapcsolja ki/be. Analóg úton pedig a környezeti fényerőből döntené el az áramkör. Nappal/éjszaka van-e ? Emítettél 1 analóg idő mérőórát is benne . Ekkor ezt is használhatnád időalapnak. Kismutatójának a helyzetét érzékelve lehetne kapcsolni a PWM / Frekvencia generátor értékeit. Ekkor elhagyható lenne az elektronikus számlánc ami az órákat számolja. Körülbelül ilyesmi lehet a röviden működési elve ennek az órának.
1.) Tegyél fel képet.
2.) Ezért új topic-ot nyitni 3.) Kera_Will-nak igaza van, de egyébként meg lásd első pont...
Nekem nem szükséges, hogy időpontra kapcsoljon be a km óra világítása. Nekem elég, ha csak akkor kapcsol be, ha egy kapcsolóval felkapcsolom. A km óra végkitérésben 125km/h-t mutat. Így néz ki: Bővebben: Link
Motorra én is gondoltam, hogy kell, de milyen. Én úgy gondoltam, hogy a km óra mutatója folyamatosan menne és pontban egészkor érné el az adott km órát. PL: délelőtt pontban 10-kor 100km/h-t mutasson. Déli 12-kor pedig 120km/h-t és történne egy irányváltás és ekkortól kezdve visszafele haladjon a km óra mutatója. Éjfél 12-kor pedig 0 km/h-t és szintén legyen egy irányváltás és előrehaladjon a mutatója. Ha be kell állítani az órát ( pl: téli-nyári időszámítás), akkor amerre tekerem a benne lévő órát, úgy változna a kijelzett sebesség.
No ez mér érdekesebb kívánság :
Idézet: „Én úgy gondoltam, hogy a km óra mutatója folyamatosan menne és pontban egészkor érné el az adott km órát.” kb.: 300 fokos a 0-120 km közti ív. Ezt kell vhogy több lépcsőben 0- közel 100 % közti PWM vagy frekvencia vezérlés szerűvel megoldani. Ekkor fog a motor a 0 és 120 km közt mozogni. Ezt legegyszerűbben uC lehetne megoldani , ha ennyire folyamatos mozgásszerű élményt kívánsz elérni. Diszkrét elemekkel nem kevés anyagot kellene beépíteni. Igaz vannak digitális potencióméterek 100-200-500-1000 lépésközűek amikkel ennyire finoman lehetne a PWM-et mozgatni. De a mechanikától is függ mennyire tudja követni ezt a finom felbontású PWM jelet. (persze ha villanymotorról beszélünk) Fizikai kisérlet nélkül nem tudsz előbbre jutni . 1 fordulatszabályzós miniplex/fúró/csiszoló szerszámgéppel és 1 pontosabb fordulatszámmérővel megtudod határozni nagyjából a kívánt sebességeket amik az óra állásokhoz szükségesek. Ezekből meg saccolható mennyire lineáris a rendszer Érdemes táblázatba foglalni fordulatszám / szögeltérés (órák). Amíg ezzel nem vagy képben addig csak találgatunk. Ezek után lehet keresni azt a motor tipust ami képes ekkora fordulatszám tartományban mozogni. Motor : legjobban a kontaktus nélküli motorok lennének jók. (több fázisúak) Pl.: PC Táp ventilátor igaz ezek kissé durvák ide. CD/DVD , winyó korong , videofej pörgetők jöhetnek számításba. Ezek több fázísúak (általában 3) és frekvenciától függ elvileg a fordulatuk száma. Idézet: „Déli 12-kor pedig 120km/h-t és történne egy irányváltás és ekkortól kezdve visszafele haladjon a km óra mutatója. Éjfél 12-kor pedig 0 km/h-t és szintén legyen egy irányváltás és előrehaladjon a mutatója” Ha előre eltudsz menni akkor vissza is ugyanazzal a elektronikával csak csökkenteni kell majd azt a paramétert (fesz ellenállás árm , frekvencia) ami eddig növekedett . 1. legfontosabb mérd meg , pontosan dokumentáld a fordulat/elmozdulás jelleg görbét táblázatban. Utána a többi jön. Addig felesleges gondolkodni további lépéseken.
Ha kinyitod az órát egy matricán ott van a tipusa.
1318vagy 1311 Ennek megfelelően keress bekötési rajzot hozzá a neten. A csatlakozók mellett ott szokott lenni a bekötési rajz is. A világításnak külön csatlakozója van így ez a funkció könnyen megoldható. A kilóméter hajtása mechanikus? Ha nem akkor négyszögjelekkel vezérelhető az óra ha mechanikus akkor kell egy léptetőmotor vagy egy motor a bovden helyére.
Megnéztem. A típusa Kienzle 1314-26
Van rajta matrica a bekötési rajzzal, de hiányos mivel tépett, így bekötési rajzot keresnem kell hozzá. Szerintem négyszögjelekkel vezérelhető, mivel rajta van a rajz meglévő részén a négyszög jel. Képek a tachográfról.
Meg a hátlapon a csatlakozások. Igaz, ez nem az enyémről mert az fehér ez meg fekete, de a háta egyezik.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |