Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű feszültség szabályozó kismotorhoz
Témaindító: KeserűCukor, idő: Ápr 9, 2006
A 7-40V terheléses méréssel adódott, gyakorlatilag egy a 12V 1A ventilátornak megfelelő terheléssel. A 2 x 24V 21W izzó nem lenne sok a 0,63-as tekercshuzalnak?
Ha sorbakötöd őket akkor nem, mert kb 1 amper fog folyni ha bírja a tekercs...
Sziasztok!
Van itt egy link, ami nekem hasznos lenne a motoromon, csak annyi a különbség, hogy a tekercs 2 kivetetése kötül az egyik maga a motor vázára van téve(Blokkon belül) a másik vége meg meg van egyenirányítva! Ha én ezt a rajzot felhasználom és csak direktbe bekötöm az egyenirányított +(A Graetz-t kihagyom mivel már egyenirányítva van az) és ha a képen látható testet motortestre teszem akkor is működni fog? Lehet, hogy a késői órákba már nem túl kapós az agyam! A segítséget előre is köszönöm! http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/8d/8d0cb303d7f40f435530b...c8.jpg
Igen működni fog, de ha van akku a motorban akkor az akku negatív pontját is kösd a vázra.
Halihó mindenkinek!
Olvasgatva a fesz.szab. problémákat,egy kipróbált működő kapcsolásra szeretném felhívni a figyelmet. (Simsonra is fel akarom rakni,szerintem működni fog,csak a tekercseket kell egy kicsit megbolygatni,hogy háromfázisú legyen.)Ez egy VFR Honda fesz.szab. rajza,melyet megépítettem és tökéletesen működik:
Fontos!
Hűtőborda vagy nagy alufelület nélkül nem használható! (A generátor felesleges teljesítményét elfűti.)
Halihó!
Nekem ez a kapcsolás úgy 3 percnél tovább nem bírja. A hűtés is megvan,ennek ellenére túlmelegszik. Az okát még nem tudom.(Új a tekercselés is.)
Helo!
Milyen mocihoz próbáltad? Mert,ha nagyobb teljesítményű a generátor,akkor már lehet hogy nem tudja eldisszipálni.Ha jól rémlik,akkor a viffernél 300W-os a generátor.A gyári fesszab. a hátsó segédvázra van erősítve (alu).A gyári egység sajna egy kicsit alul van méretezve (ez a tipushibája).A hátsó két henger ráadásként még ezt is melegíti.
Helo!
Ez egy 700-as Suzuki quad. A szabályzóegység kb100x100mm. Az "utángyártott" szabályzó ETZ diódahíddal, és az ismert szabályzókapcsolással készült. Az új kivitel lényegesen erősebbnek látszik,mégsem bírja. A generátor most lett újratekercselve. A szabályzó a szívónyílásban van elhelyezve.( A gyári egység sem bírta fél évnél tovább!)
Sziasztok!
Készítettem egy nyáktervet Mex rajzához,feltenném ide segítség képpen. (sprint layout 5.0 a formátum) Bővebb leírást a nyákterv alá mellékeltem.Annyit azért ide is leírnék,hogy a terv első verzió,nem túl szép,de pici és könnyen átlátható.BT151 nincs itthon,ezért még nem építettem meg,ebből adódóan mielőtt megépíted kérlek ellenőrizd,valamint olvasd el amit írtam! Sokat variáltam az elrendezéssel,annak ellenére,hogy elég egyszerű a kapcsolás,úgyhogy hiba előfordulhat!! További szép napot!
Sziasztok!
Én is megépítettem a fent nevezett áramkört, de nem akar rendesen működni. Olyant csinál, hogy az akku terhelés arányában tornássza fel a töltőfeszültséget. Tehát, ha az akksin nincs semmi fogyasztó, akkor 13, 6 volt környékén tartja, ha teszek rá mondjuk 2A terhelést, akkor felmegy 18V(!)-ra is. Ha leveszem, akkor visszaáll. A kapcsolást már ezerszer ellenőriztem, hibát nem találok... Tisztelettel!
Üdv! Nekem a motoromban Ilyen Tekercs van, 2 fázis jön ki belőle, és nemtudom, hogy a fentebb említett kapcsolás alkalmas lenne-e ehhez a generátorhoz. 4A körül kellene egyfolytában üzemelnie, mert ennyia folyamatos áramfelvétele az üzemanyagpumőának, és a vezérlésnek, ha lemerül a motormban az akkumulátor, akkor marad a tolás!
Köszönöm szépen előre is a segítséget!
Üdv !
Úgy látom a téma kissé elsikadt. Pedig a probléma él ahogy látom ! És nekem is az piszkálja a műszaki érzékem hogy miért jobb elfűteni a tirsztorokon a keletkezett energiát, mint inkább csak annyit vennénk ki a rendszerből amennyire épp szükség van ? Tehát szerintetek is megoldás lenne hagyni a generátort termeljen amennyit bir, és egy kapcsolóüzemű tápegységgel csinálni egy stabil áramforrást (+ akkutőltést) a motornak !?
Helló
Gilera RC 50-en volt ez a fesszab, de semmi adatom nincs róla. Jobb alsó ment a +ra, a két felette lévőre meg ment a tekercs két vége a generátorból. Namost új alap lett, ez valszeg nagyobb teljesítményű, és az egyik vége testen van. Kérdés: használhatom-e ezt tovább? Van e rajz erről, vagy valami adat, mit bír? A mostani generátor váltóban 110W-al terhelve 9V-ot ad (3000 körüli fordulatnál), egy 20A/45V Shottkyval egyutasan egyenirányítva és rákötve az akkura, kb. 10mp után elégett a dióda (nem volt hűtve, nem gondoltam, hogy kell)
Helló, megépíteném ezt a kapcsolást és érdekelne hogy hány wattosak az ellenállások és a zenerek? Azt szeretném még kérdezni hogy miként oldhatom meg hogy állítható legyen a töltőfeszültségem? Előre is köszönöm.
Az ellenállások 0.5-1W közti teljesítményűek legyenek, (nem kritikus), a zenerek 1.3W-os típusok maximum.
Számolj utána a létrejövő áramerősségeknek adott bemenő feszültség értékekre vonatkoztatva, (15-30V) közt, és ebből már számolható az egyes ellenállásokon disszipálódó teljesítmény. A szabályozási tartomány a zenerek értékeinek módosításával állítható be. Itt csak arra kell ügyelni, hogy minél kisebb hőfoktényezőjű legyen, épp ezért van a kapcsolásban 2db 6.8V értékű jelenleg. Ha nagyon precízkedni akarsz, akkor miután a vezérelt tranzisztor negatív tényezőjű, ezt kiküszöbölendő pozitív tényezőjű zenert, zenereket kell alkalmaznod, a kívánt feszültségre, már amennyiben találsz olyan értékűt a zenerek közt. A kívánt kimenőfeszültségből levonva ~0.7-0.8V-ot (ami egyébként a vezérelt tranyó nyitófeszültsége) kapod meg a zenerfeszültség értékét, amit aztán a feljebb írtak szerint egy, vagy több példány beépítésével lehet elérni.
Nagyon köszönöm szépen a segítséget,neki is állok az építésnek hamarosan.
Hello!
Jó munkát! Csak éppen a téma, nem ide vág, hanem valamelyik aksitőltő topikba, mert köze nincs a kapcsolóüzemű táphoz.. üdv! proli007
Kösz a kioktatást, majd kérdezek ha szükségem lesz rá.
Még véletlenül sem "kioktatás" volt, csak szóltam, nem ide való a kérdés..
Rendben van. Itt találtam a rajzot ami alapján kérdeztem.
Hello!
Most hogy mondod, a topik címe is rossz, inkább feszültség szabályzót kellett volna írni. A "kapcsoóüzemű tápot", meg inkább elhagyni. üdv! proli007
Hello!
Részemről jó. Bár ami eddig volt a topikban úgy gondolom mindennek mondható, de nem un. "kapcsolóüzeműnek". De az még nem zárja ki azt, hogy nem lesz benne az olyan kapcsolás is.. (Egy tirisztoros Shunt szabályozást nem neveznék "kapcsolóüzeműnek", még akkor sem ha a tirisztor alapvetően kapcsoló eszköz. Engemet is megtévesztett, de lehet hogy én látom rosszul.) üdv! proli007
Volt pár halovány utalás igazi kapcsiüzemű táplálásról, de igazad van ezek a rajzok inkább kétállású szabályzónak nevezhetőek...
Ezzel együtt nem kavart akkora bonyodalmat, mert ide leginkább azok az olvasók jártak, akik gyors megoldást kerestek, olcsón, és a működésmódot nem biztos, hogy értették, de megépíteni meg tudták. Egyébként valódi, kapcsolóüzemű szabályzással én nem találkoztam még motorokon, gyanítom, hogy sokkal nagyobb anyagköltség lenne egy ilyen. Ezek egyszerű, durva kapcsolások, de teszik a dolgukat, és ez elég a legtöbb esetben.
Ha már kapcsolóüzemű és feszültség szabályozó akkor ezek nagyon jók ha valakinek egyszerű és olcsó megoldás kell, és elég ekkora feszültség és áram. Csak egy külső poti kell hozzá és beállítható a kívánt feszültség.
Sajna ezek nem használhatóak, a motoroknál a bemeneti feszültség erősen fordulatszámfüggő, és nem ritka a 100V fölötti érték sem. A háromfázisú generátoroknál sokszor szabályzó nélkül a 200V-ot is meghaladja pörgős motoroknál...
Épp ezért részesítik előnybe a shunt szabályzást, nem törődve a hatásfokkal.
Ezért is írtam ezt:
Idézet: „és elég ekkora feszültség és áram.”
De a 3A hol elég ? Sehol ! Egy kismotron is minimum kell vagy 40-50W az meg 12V-on kb 5A de én inkább 10A-est választanék.
Hol beszéltem én motorokról? Olvasd el a hozzászólásomat még egyszer, és a téma címét is!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |